Van mijn boodschap ook.Ronaldussen schreef:Ja, je kunt er wel een leuke karikatuur van maken maar de kern van de boodschap lijkt me wel duidelijk dunkt me.Geert schreef:Blijkbaar lukt dat niet altijd, en ik heb er als reiziger die wel zijn spullen opruimt ook last van. Plakkende tafeltjes en vloeren? Moet ik een schoonmaakdoekje meenemen voor mijn volgende reis? :X
Dat doe ik niet, want ik neem altijd wel mijn zooi mee. Maar ik constateer dat ik in een vieze trein zit, zelfs als die vers van het opstelterrein komt, en persoonlijk kan ik daar weinig aan doen behalve losse kranten in het bagagerek stoppen.Het is altijd makkelijk om de verantwoordelijk van je af te schuiven,
En het zou denk ik goed zijn als NS wat meer tijd inplant voor de schoonmaak. Maar verder eens :pos:Als NS dan ook wat meer moeite steekt in het schoonmaken van de treinen (zowel van binnen als van buiten) en onderhoudsvriendelijker maken (lees: bij ontwerp hoekjes waar vuil kan blijven ophopen voorkomen, schoonmakers de moeite nemen de vuilniszakken op te tillen in plaats van over de vloeren te slepen, krijgen we weer schone treinen.
Moet je daarvoor aangemoedigd worden ja? :') Ik heb als kind geleerd om mijn eigen rotzooi op te ruimen en zeker wanneer ik ergens te gast ben om netjes te zijn. Dat doe ik dus nu ook en heb ik ook absoluut geen aanmoediging voor nodig. Het is wel heel erg makkelijk om te zeggen, als zij niet opruimen, doe ik het ook niet. Verantwoordelijkheid van je afschuiven heet dat. Je hoeft niet te wachten tot een ander de eerste stap zet, zet gewoon die eerste stap zelf. Die klokhuizen en manderijnenschillen kun je prima in de prullenbakken kwijt als iedereen de drinkbekers, flesjes en andere grote verpakkingen op het perron in de prullenbak gooit. Zo moeilijk is het niet om dat even bij je te houden. Je hebt de moeite genomen om zoiets (vol) mee te nemen de trein in, dan kun je ook de moeite nemen om dat weer mee uit de trein te nemen. Nu de inhoud er uit is, is het nog lichter ook :pos:Wubbo schreef:NS moedigt mij niet echt aan om mijn spullen mee te nemen als de krantjes van 3 dagen geleden nog in de trein liggen. En mijn klokhuis of mandarijnenschil wil ik gewoon in de prullenbak stoppen.
Ik beweer ook niet dat de schoonmaak van NS optimaal is. Uiteraard valt daar het nodige aan te verbeteren. Maar alleen maar wijzen op het schoonmaakproces en niet ook (deels) de verantwoordelijkheid leggen bij de reizigers die een groot deel van de vervuiling veroorzaakt, vind ik dan weer heel erg makkelijk. Zoals ik tegen Wubbo ook al zeg, je hoeft niet te wachten tot de ander de eerste stap zet, die kun je zelf ook gewoon zetten. Veel mensen, zoals jij en ik, doen dat gelukkig ook.Geert schreef:Sorry dat ik een beetje bot reageer, maar volgens mij moet NS eerst eens het eigen schoonmaakproces op orde krijgen voordat er naar de reizigers gewezen moet worden.
Moeite steken in schoonmaken houdt ook in dat je daar voldoende tijd voor inplant.En het zou denk ik goed zijn als NS wat meer tijd inplant voor de schoonmaak. Maar verder eens :pos:Als NS dan ook wat meer moeite steekt in het schoonmaken van de treinen (zowel van binnen als van buiten) en onderhoudsvriendelijker maken (lees: bij ontwerp hoekjes waar vuil kan blijven ophopen voorkomen, schoonmakers de moeite nemen de vuilniszakken op te tillen in plaats van over de vloeren te slepen, krijgen we weer schone treinen.
Dat doe ik ook. Maar waar moet ik heen met mijn klokhuis als NS het niet voor elkaar heeft gekregen om de prullenbakken te legen als de trein 's ochtends van het opstelterrein komt? Ik zal hem niet in de trein laten liggen, maar voordat ik de trein uit ben heeft ie dan toch op het tafeltje gelegen en die wordt er dan echt niet schoner van.Ronaldussen schreef:Moet je daarvoor aangemoedigd worden ja? :') Ik heb als kind geleerd om mijn eigen rotzooi op te ruimen en zeker wanneer ik ergens te gast ben om netjes te zijn. Dat doe ik dus nu ook en heb ik ook absoluut geen aanmoediging voor nodig. Het is wel heel erg makkelijk om te zeggen, als zij niet opruimen, doe ik het ook niet. Verantwoordelijkheid van je afschuiven heet dat. Je hoeft niet te wachten tot een ander de eerste stap zet, zet gewoon die eerste stap zelf. Die klokhuizen en manderijnenschillen kun je prima in de prullenbakken kwijt als iedereen de drinkbekers, flesjes en andere grote verpakkingen op het perron in de prullenbak gooit. Zo moeilijk is het niet om dat even bij je te houden. Je hebt de moeite genomen om zoiets (vol) mee te nemen de trein in, dan kun je ook de moeite nemen om dat weer mee uit de trein te nemen. Nu de inhoud er uit is, is het nog lichter ook :pos:Wubbo schreef:NS moedigt mij niet echt aan om mijn spullen mee te nemen als de krantjes van 3 dagen geleden nog in de trein liggen. En mijn klokhuis of mandarijnenschil wil ik gewoon in de prullenbak stoppen.
Doe ik altijd en ik herken je probleem niet.Daniel schreef:Weleens geprobeerd een, ik noem maar wat, lege theebeker van de Kiosk je hele reis op het tafeltje te laten staan om 'm op het station weg te gooien? Bij de eerste de beste wisselstraat die je even niet door hebt ligt die in het gangpad met alleen maar meer vervuiling tot gevolg.
Zolang zij hetzelfde uurloon betaald krijgen als een gewone werknemer is daar niets op tegen.JWM schreef:GVB zet die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt alleen enkele uurtjes per dag in na de ochtendspits vooral om de gratis krantjes weg te halen. Dat soort korte shifts kan je met goed fatsoen niet laten uitvoeren door mensen die hun boterham eraan willen verdienen en het is zinvol werk voor mensen met een beperking. Dat is toch gewoon win-win.
Dat lijkt me een slecht plan, zelfs los van het feit dat het totaal niet te handhaven is. Het is ontzettend betuttelend en bovendien wordt de goedwillende reiziger (die wel zijn zooi netjes weggooit/meeneemt) de dupe. En bovendien maakt zoiets de trein onaantrekkelijker t.o.v. de auto.KM46 schreef:Mee eens.
Je zou ook het eten in de trein over kortere afstanden kunnen gaan verbieden. Maar ik denk zelf ook wel dat je dit moeilijk of niet kunt handhaven.
Was het maar zo'n feest: Franse stations zijn heel wat netter, de treinen zijn veel beter opgeruimd, en op de drukke TGV-verbindingen zijn er zelfs gedurende de rit schoonmakers aan boord om de toiletten uurlijks te boenen en afval goed op te ruimen.starx schreef: Dat NS er Franse hygiënestandaarden op nahoudt is hun probleem. Maar als het goed is komt zoiets ooit wel naar voren in de waardering die reizigers in enquêtes geven.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten