De afgelopen dagen heb ik een bezoek gebracht aan de dieselspoorlijnen rond Niebüll, gelegen in het uiterste Noorden van Duitsland. Het traject Niebüll - Westerland is het laatste deel van de Marschbahn, de ruim 200 kilometer lange hoofdspoorlijn vanaf Hamburg naar het schiereiland Sylt, wat alleen middels een spoorwegdam met het vaste land verbonden is. Na een reis van een kleine 9 uur kon het eerste en enige zonplaatje van vrijdag 28 april 2017 gemaakt worden op het station van Klanxbüll.

De spoorlijn over de Hindenburgdamm verbindt het schiereiland Sylt met het vaste land van Duitsland. Omdat op Sylt autoverkeer is toegestaan maar er geen autoweg is aangelegd rijden er elk half uur autotreinen tussen beide plaatsen. DB Autozug rijdt in het hoofdseizoen zeker 20 keer per dag. Sinds december 2016 is concurrentie toegelaten en heeft RDC zich ook in het shuttlevervoer gestort. Bij het toekennen van treinpaden aan vervoerders kon meer capaciteit op het baanvak Westerland-Niebüll verkregen worden indien reismogelijkheden geboden werden over langere afstand.
DB Fernverkehr bedacht toen het concept Syltshuttle Plus: een extra IC verbinding tussen Westerland, Niebüll en het verderop gelegen Bredstedt (en 1x per dag zelfs naar Hamburg). Één tot twee keer per uur wordt sindsdien een treinstel type BR628 achterop de Syltshuttle gerangeerd en in Niebüll weer afgekoppeld. De treinen rijden bijna standaard leeg, want een ticket is flink duurder dan de veel snellere Regionalexpress van DB Regio.

Zoals beschreven rijdt sinds december 2016 naast DB Autozug ook het private RDC met autotreinen over de Hindenburgdamm tussen Niebüll en Westerland. RDC rijdt vooralsnog met een enkeldeks wagenpark waarop maximaal zo'n 80 auto's per keer vervoerd kunnen worden.

De tractie wordt verzorgd door locomotieven van de serie MaK DE2700 van de Nord-Ostsee-Bahn, in dit geval de DE2700-11.
DB Autozug rijdt tot 20 keer per dag per richting autotreinen tussen Niebüll en Westerland. Jarenlang werden deze treinen voorzien van twee locomotieven van de serie 218, maar deze zijn inmiddels afgelost door dieseltraxxen serie 245. DB Autozug gebruikt dagelijks 5 omlopen, waarbij er tot mijn verbazing en geluk ook nu nog 1 koppeltje 218'en worden ingezet. Naar verluid staat er een dieseltraxx (kapot?) in Kassel, waardoor voorlopig(?) teruggegrepen wordt op de 218'en.

De overige omlopen van de Syltshuttle van DB Autozug zijn inmiddels in vaste handen van de diesellokserie 245, de dieseltraxx.

Kwa temperaturen was de lente de afgelopen week soms nog aardig ver te zoeken, want met name de wind was wel erg aanwezig op en rond Sylt. De hele dag windkracht 6-7 maakte het er niet echt aangenamer op. Gelukkig scheen de zon geregeld en waren er her en der ook al een aantal in bloei staande koolzaadvelden (of Raps zoals de Duitsers dit noemen), waardoor de lentesfeer prima vertegenwoordigd was.

Het regionale treinverkeer op de Marschbahn tussen Hamburg-Altona en Westerland is na het winnen van de aanbesteding sinds december 2016 weer in handen van DB Regio.
In de laatste maanden bij de Nord-Ostsee-Bahn zijn er scheurtjes ontdekt in de koppelingen van de zgn Maried-Pair-wagens, de rijtuigstammen die voorgeschreven zijn door opdrachtgever NAH.SH. Als gevolg hiervan werd een Ersatzconcept gereden en dat heeft ook de nieuwe vervoerder DB Regio moeten voortzetten.
Eind april 2017 rijden er 3 van de in totaal 10 omlopen met de MariedPair-rijtuigen, de overige treinen zijn bont tot zeer bont samengesteld met oude IR/IC rijtuigen, n-wagens uit oa SüdostBayern, CNL zitrijtuigen en n-wagens in NationalExpress kleuren.

Deel 2 en 3 volgen...