Wat is precies het concept dat GVB voor ogen heeft?Suus schreef:De aanbesteding voor elektrische bussen door GVB is mislukt. Er wordt nu onderzocht of vastgehouden moet worden aan het originele concept of dat toch naar een andere vorm van het opladen van de bussen wordt gekeken.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
- Suus
- Contacteer:
Onderweg opladen aan trolleybovenleidingen. GVB wil geen bussen die op het eindpunt moeten opladen, want dat zou te lange leertijden opleveren.
Volgens mij valt het overigens wel mee met het creëren van eindpunten propvol opladende bussen. Een minuut of vijf aan de oplader zou voldoende moeten zijn om met een gelede bus van Geuzenveld naar CS en terug te rijden en meestal staan er wel twee bussen op het eindpunt daar.
Volgens mij valt het overigens wel mee met het creëren van eindpunten propvol opladende bussen. Een minuut of vijf aan de oplader zou voldoende moeten zijn om met een gelede bus van Geuzenveld naar CS en terug te rijden en meestal staan er wel twee bussen op het eindpunt daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Onderdeel van de R-NET-formule zijn ook de haltes en faciliteiten bij de haltes. Ik denk persoonlijk dat deze oplossing (standaard abri + bordje) van tijdelijke aard is. Dat zag je ook rondom Haarlem gebeuren. De vraag is wat er met gemengde haltes in de binnenstad waar weinig ruimte is gaat gebeuren.fred1954 schreef:Overigens zouden de nieuwe haltes van de Connexxion R-net lijnen in de stad v.a. december, er zo uit kunnen zien wat mij betreft.
Als dat alles is... Tal van Zwitserse steden hebben dat toch al lang: hybride trolleybussen die onder en zonder draad kunnen rijden?Suus schreef:Onderweg opladen aan trolleybovenleidingen. GVB wil geen bussen die op het eindpunt moeten opladen, want dat zou te lange leertijden opleveren.
-
N-evo: ik denk niet dat de gemeente/vervoersregio van de gemengde haltes (en dat zijn er een aantal) het meubilair gaat vervangen t.b.v. R-net. Zoals je zegt, te weinig ruimte. Daarom schreef ik dat met zo een subtiele aanduiding zoals op de abri in de van Boshuizenstraat, je de halte toch aanduidt als R-net zonder het hele meubilair te hoeven vervangen.
-
Maar we hebben geen trolleybusbovenleiding in Amsterdam, ik vraag me al af hoe ze zich dat ooit hadden voorgesteld.n-evo schreef:fred1954 schreef:Als dat alles is... Tal van Zwitserse steden hebben dat toch al lang: hybride trolleybussen die onder en zonder draad kunnen rijden?Suus schreef:Onderweg opladen aan trolleybovenleidingen. GVB wil geen bussen die op het eindpunt moeten opladen, want dat zou te lange leertijden opleveren.
- trolly
Voor zover ik de discussie hierover gevolgd heb, schijnt het de bedoeling te zijn, die zoveel mogelijk door exclusieve R-net haltes te vervangen. Deze worden wegens ruimtegebrek onder de grond gebouwd, en door vijfvoudig gelede electrische bussen aangedaan, die zullen functioneren m.b.v. een ingenieus systeem van stalen geleiders. :Yn-evo schreef:De vraag is wat er met gemengde haltes in de binnenstad waar weinig ruimte is gaat gebeuren.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Oh, eh. Dubbeltractie gaat er wel komen, over een paar jaar, als de clusterbeurt van de Combino afgelopen is en er genoeg stellen zijn. Men is nu al bezig om ervoor te zorgen dat alles technisch in orde is en getest gaat worden.Natorious schreef:Dit doet examenstress :') :') :')
- Hainje
*ziet DingeZ uit het raam vliegen*
-
Trolleybusbovenleidingen ophangen, zit weinig anders op denk ik? Lijkt me persoonlijk wel heel erg kostbaar, dat wel. Misschien dat waar mogelijk een deel van de traminfra alsnog gebruikt had kunnen worden. Niet de bovenleidingen zelf maar de faciliteiten die de bovenleidingen van stroom voorzien.DingeZ schreef:Maar we hebben geen trolleybusbovenleiding in Amsterdam, ik vraag me al af hoe ze zich dat ooit hadden voorgesteld.
-
Als ik de berichten uit 2014 moet geloven, was het plan toen om de trollybussen aan te laten haken op de tram-bovenleidingen en dat zou dan in dit jaar moeten gebeuren. In 2017 zie ik dit nog niet gebeuren, maar 2018/19 mits de aanbesteding van de benodigde bussen natuurlijk lukt......
-
- Donateur
Dan ben ik wel benieuwd naar een ding. Trams hebben maar een draad, trolleybussen twee. Dat is niet voor niks, die tweede draad zorgt ervoor dat de stroomkring gesloten wordt. Hoe willen ze dat in Amsterdam oplossen?
Volgens mij willen ze dat oplossen door stalen wielen onder de bussen te monteren die dan in de tramrails kunnen inhaken.
Oh, wacht...
Oh, wacht...
-
GVB-directeur: vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam
"Onze eerste busvloot moet vervangen worden in 2017 en dan wil ik ook al heel graag emissieloze bussen. Daar zullen dan ook al deels trolleybussen tussen zitten. Dat trolleybussen-systeem lijkt voor ons heel interessant”, verklaarde Van Huffelen tegenover BNR.
Grote aanpassingen in de infrastructuur zijn volgens de directeur niet nodig. “In veel gevallen zijn de busbanen en de trambanen precies hetzelfde. Je zou de bus voor een deel van de rit kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram, dan is dat opladen ook veel makkelijker.”
https://www.ovpro.nl/bus/2014/10/14/gvb ... amsterdam/
"Onze eerste busvloot moet vervangen worden in 2017 en dan wil ik ook al heel graag emissieloze bussen. Daar zullen dan ook al deels trolleybussen tussen zitten. Dat trolleybussen-systeem lijkt voor ons heel interessant”, verklaarde Van Huffelen tegenover BNR.
Grote aanpassingen in de infrastructuur zijn volgens de directeur niet nodig. “In veel gevallen zijn de busbanen en de trambanen precies hetzelfde. Je zou de bus voor een deel van de rit kunnen aanhaken op de bovenleiding van de tram, dan is dat opladen ook veel makkelijker.”
- MarkNL
En dan moet zo'n bus ondertussen weer contact maken met de rails. Of gelden in Amsterdam andere natuurwetten (wat mij niet zou verbazen)?
-
Dat kan dus niet. Trolleybussen hebben een compleet andere bovenleidingconstructie dan trams met pantograaf. Je hebt twee draden en bovenleidingwissels nodig om de trolleystangen bij splitsingen de goede kant op te leiden. Trams hebben weer een zigzaggende bovenleiding nodig om slijtage van de pantografen te verminderen.fred1954 schreef:GVB-directeur: vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam
Je ontkomt er dus niet aan om trolleybusbovenleidingen op te hangen of je kijkt naar een compleet ander concept trolleybus dan we uit bijvoorbeeld Arnhem kennen.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 09 mei 2017, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik weet het n-evo.....ik plakte alleen een stukje van OVpro van 3 jaar geleden. Uiteraard kan dit niet zomaar, maar misschien dat Van Huffelen zich daar nog niet zo in verdiept had in 2014.....
Het klinkt natuurlijk wel popie jopie om dit soort dingen te roepen......pretenderen dat ze verstand heeft van dit soort zaken....
Het klinkt natuurlijk wel popie jopie om dit soort dingen te roepen......pretenderen dat ze verstand heeft van dit soort zaken....
Laatst gewijzigd door fred1954 op di 09 mei 2017, 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Dat stukje is al paar keer gepost en kennen we inmiddels wel toch? Het geeft ook niet bepaald de info die we zoeken...
- Hainje
Alargule schreef:Volgens mij willen ze dat oplossen door stalen wielen onder de bussen te monteren die dan in de tramrails kunnen inhaken.
Oh, wacht...
_O- <3Alargule schreef:Binnen de ring wel ja.
-
:DAlargule schreef:Binnen de ring wel ja.
-
Als CXX met 100 elektrische bussen (zonder stokken) kan gaan rijden in december, waarom zou het GVB dat dan niet kunnen?
Op de eindpunten van de elektrische lijnen een laadpaal plaatsen en in de garage 's nachts volledig opladen.......
Op de eindpunten van de elektrische lijnen een laadpaal plaatsen en in de garage 's nachts volledig opladen.......
-
Omdat hier de wet geldt: wat elders gewoon kan, kan per definitie niet bij GVB in Amsterdam.
-
Geen reden tot drama; zoals Suus in onderstaande quote aangaf is de aanbesteding mislukt. Dus er was al een traject in gang gezet, maar dat is ergens op stuk gelopen. Misschien dat Suus ook wel kan vertellen waarop dan precies.
Suus schreef:De aanbesteding voor elektrische bussen door GVB is mislukt. Er wordt nu onderzocht of vastgehouden moet worden aan het originele concept of dat toch naar een andere vorm van het opladen van de bussen wordt gekeken.
Naar verwachting duurt het daardoor nog ongeveer twee jaar voordat de eerste elektrische bussen kunnen rijden, in de tussentijd overweegt men een kleine revisie van de 40 oudste bussen, de serie 301-340.
- Suus
- Contacteer:
Er zijn geen fabrikanten die op de schaal die GVB wenst kunnen leveren. Het project in Arnhem dat als voorbeeld moest dienen is ook nog steeds niet van de grond gekomen en in Zürich, de enige plek waar de beoogde technologie wordt gebruikt, is het systeem (waarbij waar mogelijk ook tramrails voor het sluiten van de stroomkring gebruikt worden) ook nog niet volledig uit de proeffase.
Bussen die op het eindpunt aan een oplaadpaal staan, zoals nu bijvoorbeeld in Venlo en Maastricht wordt toegepast, is voor het GVB ongewenst omdat de eindpuntkeringen dan te lang worden.
Bussen die op het eindpunt aan een oplaadpaal staan, zoals nu bijvoorbeeld in Venlo en Maastricht wordt toegepast, is voor het GVB ongewenst omdat de eindpuntkeringen dan te lang worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.