Maar in de ochtenddpits rijdt dr 145 zelfs speciaal eenmalig een andere route en kunnen de scholieren bij kajmunk uitstappen. Onbegrijpelijk dat alleen Schiphol Noord een reele overstal.richting Hoofdorp is. Alsof je vanaf Amsterdam Centraal eerst naar Sloterdijk gaat om daarvandaan naar Amsterdam Zuidoost te reizen.Remco1989 schreef:Voor Badhoevedorp is het niet ideaal maar de scholieren kunnen elke 15min dan de 195 pakken op knooppunt noord of plaza iedere 3min 300/397 en op Hoofddorp station iedere 7min 340 richting Nova college of Kaj munk.
Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
-
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Gelukkig is er met de bus een mooi alternatief, in de vorm van buslijn 324 van Syntus die ieder half uur in de spitsrichting vanaf Parkwijk via Tussen de Vaarten en Danswijk naar Almere 't Oor rijdt en vanaf daar via Muiden en de A9 naar Bijlmerplein en Bijlmer ArenA. Vanaf hier heb je R-Net bussen zat naar Schiphol. :)fred1954 schreef:Lijn 216 in ieder geval wel. https://www.connexxion.nl/vragen-van-reizigers/1439
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
-
Of je pakt de trein van Almere naar Schiphol en stap daar over op het Sternet.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
-
De 195 rijdt slechts ieder half uur (wel dag en nacht m.u.v. om 4u 's nachts...). Met lijn 194 wordt dat overdag verdubbeld, maar die rijdt langs het dorp en er niet doorheen. Ook heeft deze laatste alleen een halte helemaal ten westen van het dorp en helemaal ten oosten.
Voor de verbinding Badhoevedorp versus Schiphol is deze lijnvoering alles behalve logisch. Voor de verbinding met van De Aker met Schiphol en Amsterdam Centrum/Lelylaan met Badhoevedorp al iets logischer.
Ik vraag me wel af hoe lang men de hele week door 2x per uur 's nachts blijft rijden en al helemaal met lijn N95. Zelfs in de spits komt men niet boven deze frequentie uit...
Ik wens de chauffeurs trouwens veel succes om met gelede bussen over de Sloterweg te rijden, en in het bijzonder het bochtje bij de halte Ditlaar.
Voor de verbinding Badhoevedorp versus Schiphol is deze lijnvoering alles behalve logisch. Voor de verbinding met van De Aker met Schiphol en Amsterdam Centrum/Lelylaan met Badhoevedorp al iets logischer.
Ik vraag me wel af hoe lang men de hele week door 2x per uur 's nachts blijft rijden en al helemaal met lijn N95. Zelfs in de spits komt men niet boven deze frequentie uit...
Ik wens de chauffeurs trouwens veel succes om met gelede bussen over de Sloterweg te rijden, en in het bijzonder het bochtje bij de halte Ditlaar.
-
Het nieuwe nachtlijnen net vind ik sowieso heel ambitieus.....hoge frequenties op sommige lijnen, de vraag is of er zoveel vraag naar zal zijn. Dat zal moeten blijken in de loop van 2018. Zou heel goed kunnen dat e.e.a. met dienstregeling 2019 weer bijgesteld wordt. Als ik kijk naar de 347/357 bundel met een nacht frequentie van 4 per uur gezamenlijk tot Amstelveen Busstation, dan is dat zeker op doordeweekse nachten tamelijk hoog. De tijd zal het leren.....Wievank schreef:
Edit: ik heb het natuurlijk niet over lijnen als de N30.....ik heb er nooit ingezeten, maar zal allicht lucratief zijn.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 18 mei 2017, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Is er trouwens bekend hoeveel gebruik er nu wordt gemaakt van de 145 tussen Hoofddorp en Badhoevedorp?
-
Weet iemand of de versterkingsritten van de 300 in de ochtend tussen Spaarne Gasthuis en Schiphol Plaza v.v blijven rijden? Of zullen ze die er ook uit halen omdat de 300 met 21 meter gaat rijden?
-
Gaat de 195 met de Schipholnet elektrische BRT Citea's rijden? Interessant om nog iets van die bussen in Amsterdam zelf tegen te komen straks.
-
Lijn 195 is onderdeel van het Schipholnet en daar gaan alleen elektrische geledes op rijden.
-
Ben eigenlijk wel benieuwd of en waar er nog laadpalen buiten Schiphol worden geinstalleerd, t.b.v. de electrische bussen.....De Schipholnet bussen kunnen op Schiphol "bijtanken" , maar de electrische R-net bussen (SLFA's), die niet keren op Schiphol of helemaal Schiphol niet aan doen, zullen toch bijgeladen moeten worden, gedurende de dag.
Laatst gewijzigd door fred1954 op vr 19 mei 2017, 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roeland schreef:Is er trouwens bekend hoeveel gebruik er nu wordt gemaakt van de 145 tussen Hoofddorp en Badhoevedorp?
Mij onbekend. Maar navraag bij een buschauffeur een aantal.maanden geleden heeft het inkorten van 145 tot Lelylaan geen goed gedaan.
Gut.... dat is verassend... :?
-
Zo werkt het toch, een lijn onaantrekkelijk maken.....vervolgens stappen er minder mensen in......dan maar opheffen die lijn. Overigens kan CXX exact aan de OV-chip gegevens zien, hoeveel en waar mensen op een lijn in- en uitstappen. Op basis van die gegevens kan CXX besluiten een lijn niet langer te handhaven.
-
Na op een kaartje te hebben gekeken kwam ik ook tot de conclusie dat de 161 in het vervoersplan inderdaad een losliggende lijn wordt die net nergens op aan sluit. Misschien een idee om de 161 te laten rijden via de (hopelijk-naderende-toekomst-)ige halte Badhoevedorp-West? Reizigers uit Zwanenburg-Halfweg snel naar Schiphol en reizigers naar Hoofddorp krijgen de keuze of ze hoogfrequent via Schiphol reizen of laagfrequent (maar sneller) via Badhoevedorp-West.Vinny schreef:Sterker nog, er wordt zelfs geen overstap geboden als ik de kaart goed bekijk
Ik snap dat de vervoersvraag tussen Hoofddorp en Badhoevedorp waarschijnlijk niet super groot is, maar dat er helemaal geen verbinding is vind ik eerlijk gezegd ook wel wat te drastisch.
-
^^^ Dat zou een mooie oplossing zijn. Niet ideeal. Maar beter dan niets.
-
Ik kan me voorstellen dat het RAR (Rocov voor SRA) nog wel met een aantal kritiekpunten zal komen. Bijvoorbeeld:
* ontbreken vaste bus voor Rijsenhout
* vervallen 145 tussen Hoofddorp en Badhoevedorp
* vervallen rechtstreekse bus (187) tussen Amstelveen en Schiphol Rijk
* vervallen 272 (spits sneldienst van Kudelstaart naar Amstelveen / Amsterdam)
* schrappen lijn 199 in avond/weekend
* vervallen halte Grote Beer in Amstelveen Middenhoven
* vervallen spitslijn 241 (de KLM-spitslijn in Amstelveen)
* vervallen spitsritten Abbenes - Sassenheim / Oegstgeest (was 10 jaar geleden nogal een issue)
Samen te vatten als: door de nadruk op R-net, wordt er op de onderliggende lijnen nogal veel ingeleverd.
* ontbreken vaste bus voor Rijsenhout
* vervallen 145 tussen Hoofddorp en Badhoevedorp
* vervallen rechtstreekse bus (187) tussen Amstelveen en Schiphol Rijk
* vervallen 272 (spits sneldienst van Kudelstaart naar Amstelveen / Amsterdam)
* schrappen lijn 199 in avond/weekend
* vervallen halte Grote Beer in Amstelveen Middenhoven
* vervallen spitslijn 241 (de KLM-spitslijn in Amstelveen)
* vervallen spitsritten Abbenes - Sassenheim / Oegstgeest (was 10 jaar geleden nogal een issue)
Samen te vatten als: door de nadruk op R-net, wordt er op de onderliggende lijnen nogal veel ingeleverd.
-
Zou het niet slimmer zijn om lijn 145 (straks 195) door te laten rijden naar station Sloterdijk?Hensepens schreef: Mij onbekend. Maar navraag bij een buschauffeur een aantal.maanden geleden heeft het inkorten van 145 tot Lelylaan geen goed gedaan.
- Meltrain
- Donateur
Waarom zou je dat doen? Vanaf Lelylaan gaat er minstens elke tien minuten een metro naar Sloterdijk en Sloterdijk heeft daarnaast al een rechtstreekse verbinding met Schiphol via de trein en buslijn 69.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Wat betreft de 272, maar ook de nieuwe 242, die alleen tot juli 2018 zal rijden, zal CXX waarschijnlijk aanvoeren, dat volgend jaar bij de ingebruikname van de NZL er 2 nieuwe R-netlijnen gaan rijden tussen Kudelstaart/Aalsmeer Amsterdam - Zuid (lijn 358) enerzijds en tussen Mijdrecht/Uithoorn en Amsterdam - Zuid (lijn 348) anderzijds. Daarbij komt dat de frequentie van de lijnen 347/357 in december a.s. beide 8 x per uur wordt overdag (in ieder geval tot juli 2018), dat is nu voor 170/172 beide 6 x per uur. Dat zou het verdwijnen van de 242/272 moeten rechtvaardigen, lijkt mij.
Edit: 272 slaat de veiling over en is derhalve sneller dan de 172/357, maar misschien dat CXX met de nieuwe 358 ook zo een constructie gaat bedenken.
Je zou kunnen bedenken, dat bepaalde ritten 's morgens vanuit Kudelstaart/Aalsmeer met de nieuwe lijnen ook buiten de veiling om kunnen gaan rijden. We zijn in NL niet zo gek op pre-fix of post-fix lijnaanduidingen, maar je kunt je voorstellen dat je zo een rit 358X noemt. Dat is waarschijnlijk dan weer vloeken in de kerk w.b. de R-net formule, maar het is wel een mogelijkheid.
Edit: 272 slaat de veiling over en is derhalve sneller dan de 172/357, maar misschien dat CXX met de nieuwe 358 ook zo een constructie gaat bedenken.
Je zou kunnen bedenken, dat bepaalde ritten 's morgens vanuit Kudelstaart/Aalsmeer met de nieuwe lijnen ook buiten de veiling om kunnen gaan rijden. We zijn in NL niet zo gek op pre-fix of post-fix lijnaanduidingen, maar je kunt je voorstellen dat je zo een rit 358X noemt. Dat is waarschijnlijk dan weer vloeken in de kerk w.b. de R-net formule, maar het is wel een mogelijkheid.
-
Ook wanneer je de 172 rood spuit en hem een 300-nummer geeft, blijft-ie vanuit Kudelstaart met die slingerroute over het veilingterrein nog steeds langzamer dan de fiets.fred1954 schreef:272 slaat de veiling over en is derhalve sneller dan de 172/357, maar misschien dat CXX met de nieuwe 358 ook zo een constructie gaat bedenken.
-
Roeland, daarom schrijf ik ook, dat CXX creatief om zou kunnen gaan met de nieuwe lijn 358 (Kudelstaart - St.Zuid).....Ze zouden ook nog kunnen besluiten om de 272, net als de 242, in de nieuwe concessie nog even door te laten rijden tot juli 2018. Ik weet hoe vervelend het kan zijn met de 172, ik heb 10 jaar in Kudel gewoond. 

-
Ik had het niet per se over deze concessie, maar ook in de gelede Citaro's die in de huidige concessie AML in R-Net- uitvoering rijden, zit volgens mij een andere stoelbekleding en zijn er meer stoelen in dezelfde richting (lees met je neus naar de voorkant van de bus) geplaatst.n-evo schreef:Domme vraag misschien, maar in welk opzicht dan? Ik kan me nog heel goed herinneren dat alle bussen die 3 jaar geleden tussen Amsterdam en Haarlem reden onder de groene Connexxion-vlag gewoon 1 op 1 overgeplakt zijn met R-NET kleuren en stoelbekleding. Die bussen rijden vandaag de dag nog. En zijn die Citaro's op de 300/310-bundel anders qua toeters en bellen dan de blauwwitte broertjes die GVB door Amsterdam heeft rijden? Voor zover ik als reiziger kan zien zijn ze identiek en is er niks wat de R-NET bussen er uit doet springen (op de kleuren na).Ezra schreef:[...] maar ook omdat er aan R-net voertuigen andere eisen worden gesteld dan aan ''standaard'' stad- en streekvervoer.
-
Wordt het niet eens tijd om met het GVB te gaan praten over buslijn 63. Laat de helft van de ritten door Connexxion uitvoeren en je hebt een prachtige ringlijn vanaf Schiphol door Nieuw-West (op papier bestaande uit 3 lijnen)flipje schreef:Zou het niet slimmer zijn om lijn 145 (straks 195) door te laten rijden naar station Sloterdijk?
-
*O*
Maar wat bedoel je precies met ringlijn? :@
Maar wat bedoel je precies met ringlijn? :@
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 19 mei 2017, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post hoef je niet te quoten
Reden: Vorige post hoef je niet te quoten
-
- Donateur
- Contacteer:
194 -> 63 -> 195 en andersom. 
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
Eindelijk eens de tijd gevonden om het complete vervoerplan van opmerkingen te voorzien. Er zitten veel eigenaardigheden in, waaronder diverse foutjes (hoop ik tenminste):
- Lijn 161 rijdt in beide richtingen dezelfde route door Halfweg/Zwanenburg. Het zou mij verbazen als er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van deze lijn binnen deze twee aaneengegroeide dorpen. Deze lijn terugbrengen naar een ringlijn lijkt dan ook voor de hand liggend met alle bezuinigingen op het onderliggende net.
- Lijn 162 rijdt een erg vreemde route over bedrijventerrein Nieuw-Vennep Zuid. Door de halte Frankweg te verplaatsen naar de Eurolaan kunnen weer een aantal DRU's bespaard worden en het maakt de route voor de reiziger wat logischer
- Lijn 165 heeft nog beperktere bedieningstijden dan de andere stadslijnen. Ook lijkt men deze lijn via o.a. het meest noordelijke deel van de Noorddammerweg te willen laten rijden. Dit is een 30 km/u zone die niet geschikt is voor bussen. Een route via de Zetterij lijkt dan ook voor de hand liggender (foutje?). Tot slot krijgt deze lijn een enorme lus langs de sneltramhaltes zonder er te stoppen (foutje?). Alleen de halte Bertha von Suttnerlaan wordt aangedaan, waar ook al lijn 199 komt. Deze lus komt dan ook vrij zinloos over.
- Lijn 167 bediend vrijwel alleen het noordelijk deel van Amstelveen tussen de twee HOV-assen (Keizer Karelweg en Beneluxbaan), terwijl het deel ten oosten van de Beneluxbaan praktisch niet meer bediend wordt. Dit effect kan beperkt worden door deze lijn in een lus te laten rijden (heen via de huidige 487, terug via de huidige 199).
- Lijn 169 wordt flink teruggebracht in frequentie. Dit lijkt daarmee het begin van het einde voor deze lijn. Aangezien deze lijn grotendeels via busbanen rijdt is het beperkte gebruik dan ook nu al een vorm van kapitaalvernietiging.
- Lijn 171 wordt teruggebracht in frequentie, waar dit de afgelopen jaren juist wat beter was geworden.
- Lijn 174 komt er wel erg karig vanaf. Ik zou liever de route in Meerwijk via een lus rijden (terug via de N196) om samen met enkele andere versnellingen (ook op andere lijnen) mogelijk wat te kunnen verbeteren in de frequenties (is nu op delen van de route tot 6x per uur).
- De lijnen 180/181 blijken driekwart van de haltes op het kerntraject over te slaan, waardoor daar dus niet meer geldt dat je iedere Schipholnetbus kan nemen, en dus telkens die pakt die het eerste komt. Nee, het wordt ouderwets nummertjes onthouden.
- De lijnen 187/287 zijn een versterking van lijn 180/181, maar de nut van het onderscheid tussen deze eerste twee onderling ontgaat mij een beetje.
- Met het opheffen van lijn 193 komt er geen enkele bus meer voorbij de douane. Gezien de frequentie van deze lijn nu ben ik benieuwd of Schiphol met een eigen alternatief komt.
- De lijnen 194/195 heb ik wel al eerder over gehad.
- Met het plan om lijn 198 op termijn te laten vervallen (na het gereedkomen van Knooppunt Zuid), en het plan om lijn 340 recht te trekken over de N196 met de oplevering van busstation Aalsmeer (op de kruising met de Zwarteweg), blijft er geen enkele buslijn meer over die echt door het dorp zelf rijdt.
- Lijn 199 wordt ingekort tot Westwijk, maar deelt geen enkele halte met lijn 174 die het tweede deel van de oude route overneemt. Hierdoor wordt een overstap tussen deze twee onmogelijk gemaakt.
- Met het 'opwaarderen' van de lijnen 347/357 worden vooral een heel aantal haltes overgeslagen, waarbij er regelmatig geen serieus alternatief voor de betreffende haltes wordt geboden. Aan het minimale rijtijdverschil tussen de huidige lijnen 142 en 170 is al te zien dit dit nauwelijks iets oplevert in rijtijd, terwijl het voor veel reizigers wel veel meer reistijd betekent. Wat mij betreft is dit dan ook een flinke vergissing, welke hopelijk binnen afzienbare tijd wordt teruggedraaid. Een halte waar bijna nooit iemand instapt, daar hoef je ook niet te stoppen, dus kost die geen extra tijd.
In zijn algemeenheid mis ik sowieso een onderbouwing bij dit 'vervoerplan'. Normaal gesproken bestaat een vervoerplan namelijk voornamelijk uit uitleg en onderbouwing, met als telkens de conclusie wat men wil wijzigen.
Verder wordt duidelijk volledig ingezet op een 'hoogwaardig net' met zo min mogelijk haltes en hoge frequenties, en een onderliggend net omdat het nou eenmaal ook moet om de concessie te kunnen krijgen.
- Lijn 161 rijdt in beide richtingen dezelfde route door Halfweg/Zwanenburg. Het zou mij verbazen als er veelvuldig gebruik gemaakt wordt van deze lijn binnen deze twee aaneengegroeide dorpen. Deze lijn terugbrengen naar een ringlijn lijkt dan ook voor de hand liggend met alle bezuinigingen op het onderliggende net.
- Lijn 162 rijdt een erg vreemde route over bedrijventerrein Nieuw-Vennep Zuid. Door de halte Frankweg te verplaatsen naar de Eurolaan kunnen weer een aantal DRU's bespaard worden en het maakt de route voor de reiziger wat logischer
- Lijn 165 heeft nog beperktere bedieningstijden dan de andere stadslijnen. Ook lijkt men deze lijn via o.a. het meest noordelijke deel van de Noorddammerweg te willen laten rijden. Dit is een 30 km/u zone die niet geschikt is voor bussen. Een route via de Zetterij lijkt dan ook voor de hand liggender (foutje?). Tot slot krijgt deze lijn een enorme lus langs de sneltramhaltes zonder er te stoppen (foutje?). Alleen de halte Bertha von Suttnerlaan wordt aangedaan, waar ook al lijn 199 komt. Deze lus komt dan ook vrij zinloos over.
- Lijn 167 bediend vrijwel alleen het noordelijk deel van Amstelveen tussen de twee HOV-assen (Keizer Karelweg en Beneluxbaan), terwijl het deel ten oosten van de Beneluxbaan praktisch niet meer bediend wordt. Dit effect kan beperkt worden door deze lijn in een lus te laten rijden (heen via de huidige 487, terug via de huidige 199).
- Lijn 169 wordt flink teruggebracht in frequentie. Dit lijkt daarmee het begin van het einde voor deze lijn. Aangezien deze lijn grotendeels via busbanen rijdt is het beperkte gebruik dan ook nu al een vorm van kapitaalvernietiging.
- Lijn 171 wordt teruggebracht in frequentie, waar dit de afgelopen jaren juist wat beter was geworden.
- Lijn 174 komt er wel erg karig vanaf. Ik zou liever de route in Meerwijk via een lus rijden (terug via de N196) om samen met enkele andere versnellingen (ook op andere lijnen) mogelijk wat te kunnen verbeteren in de frequenties (is nu op delen van de route tot 6x per uur).
- De lijnen 180/181 blijken driekwart van de haltes op het kerntraject over te slaan, waardoor daar dus niet meer geldt dat je iedere Schipholnetbus kan nemen, en dus telkens die pakt die het eerste komt. Nee, het wordt ouderwets nummertjes onthouden.
- De lijnen 187/287 zijn een versterking van lijn 180/181, maar de nut van het onderscheid tussen deze eerste twee onderling ontgaat mij een beetje.
- Met het opheffen van lijn 193 komt er geen enkele bus meer voorbij de douane. Gezien de frequentie van deze lijn nu ben ik benieuwd of Schiphol met een eigen alternatief komt.
- De lijnen 194/195 heb ik wel al eerder over gehad.
- Met het plan om lijn 198 op termijn te laten vervallen (na het gereedkomen van Knooppunt Zuid), en het plan om lijn 340 recht te trekken over de N196 met de oplevering van busstation Aalsmeer (op de kruising met de Zwarteweg), blijft er geen enkele buslijn meer over die echt door het dorp zelf rijdt.
- Lijn 199 wordt ingekort tot Westwijk, maar deelt geen enkele halte met lijn 174 die het tweede deel van de oude route overneemt. Hierdoor wordt een overstap tussen deze twee onmogelijk gemaakt.
- Met het 'opwaarderen' van de lijnen 347/357 worden vooral een heel aantal haltes overgeslagen, waarbij er regelmatig geen serieus alternatief voor de betreffende haltes wordt geboden. Aan het minimale rijtijdverschil tussen de huidige lijnen 142 en 170 is al te zien dit dit nauwelijks iets oplevert in rijtijd, terwijl het voor veel reizigers wel veel meer reistijd betekent. Wat mij betreft is dit dan ook een flinke vergissing, welke hopelijk binnen afzienbare tijd wordt teruggedraaid. Een halte waar bijna nooit iemand instapt, daar hoef je ook niet te stoppen, dus kost die geen extra tijd.
In zijn algemeenheid mis ik sowieso een onderbouwing bij dit 'vervoerplan'. Normaal gesproken bestaat een vervoerplan namelijk voornamelijk uit uitleg en onderbouwing, met als telkens de conclusie wat men wil wijzigen.
Verder wordt duidelijk volledig ingezet op een 'hoogwaardig net' met zo min mogelijk haltes en hoge frequenties, en een onderliggend net omdat het nou eenmaal ook moet om de concessie te kunnen krijgen.