Bad Honnef ligt nét ten zuiden van de Drachenfels, een beroemde 321 meter hoge rots langs de Rijn met een kasteel erop.
De sneltram, lijn 66, eindigt een stukje lopen verderop. Je steekt het spoor over op een viaduct, van waar af je best aardige plaatjes kunt maken als je een fatschoenlijke camera hebt. Excuses voor de matigheid!
Lijn 66 is een sneltramlijn van station Siegburg/Bonn via Bonn Hbf en de Bonnse sneltramtunnel naar Bad Honnef. Het deel langs Königswinter en Bad Honnef is deels enkelspoors, en hier wordt elke 20 minuten gereden.
Hier de eindhalte Bad Honnef.
Ik reed slechts twee haltes mee tot Rhöndorf. Daar kon ik nog net de twee kruisende sneltrams fotograferen.
En toen begon de beklimming :)
Rhöndorf heeft een pittoresk centrum met van die vakwerkhuisjes enzulks :)
Een bordje stuurde me een klein steegje in die heel steil omhoog ging. Het uitzicht werd steeds mooier..
Na een half uur stevig klimmen bereikte ik de top van de Drachenfels :D
Uitzicht richting zuiden..
..en richting noorden..
Na een tijdje genieten wandelde ik weer naar beneden, niet naar Rhöndorf maar naar Königswinter. Voor €8.- kun je ook met een tandradtreintje mee!
Nu reed er elk kwartier een enkel treintje, in het hoogseizoen wordt er in dubbeltractie gereden. In het dalstation Königswinter staan nog meer treintjes.
En buiten staat dit locomotiefje uit de tijd dat het lijntje nog geen waslijn had :)
Na een wandelingetje door het pittoreske centrum van Königswinter kwam ik aan de oever van de Rijn, waar sneltram 66 over de boulevard rijdt.
Ik maak er een beetje een sport van om netwerken compleet bereden te hebben. Ik reed met sneltram 66 mee tot Ramersdorf, waar ik overstapte op tram 62 naar Bonn Hbf. Bonn Hbf stelt niet heel veel voor. Vijf sporen, een wegrottende kap, erg krappe perrons die veel te smal zijn voor het aantal reizigers. Zeker nu er een beetje chaos op het spoor was door allerlei werkzaamheden.
Ik kon me met enige moeite in een trein persen naar Bad Godesberg. De hoofd-sneltramlijn in Bonn loopt hier naartoe.
De lijn loopt na Bad Godesberg Bahnhof nog één station verder naar Stadthalle. Met uitzondering van Bahnhof zijn de ondergrondse stations in Bad Godesberg 60 meter lang. In de tunnel zie je achter de eindwand nog eens 30 meter in ruwbouw liggen.
Ik reed met sneltram 16 weer naar Bonn Hbf. Achteraf had ik beter kunnen blijven zitten naar Köln, want de eerste trein daarheen liet nog ruim een half uur op zich wachten door vertraging.
Eenmaal in Köln stapte ik uit in Köln Süd. Ik had altijd het idee dat de spoorlijn langs Köln West en Süd maar een onbeduidend vervallen lijntje was maar het wordt toch nog aardig gebruikt.
In Köln heb ik wat omzwervingen met de sneltram gemaakt, maar niet echt mooie foto's gemaakt. Wel zien we hier de stationshal van Köln Hbf van binnen, in 1955 gebouwd. Door de enorme glazen pui is de Dom niet te missen.
Op S-Bahnlijn 12 rijdt nog wat BR420 rond. Leuk om er eens in het echt in te zitten, ik ken het materieel eigenlijk alleen van Trainzsimulator :')
Toen het tijd werd naar huis te gaan maakte ik nog even een foto in het recent omgebouwde sneltramstation Hbf/Breslauer Platz. Het is driespoors gemaakt om de Noord-Zuidlijn te laten aansluiten. Die aansluiting is nu nog niet in gebruik.
Ik nam de RE5 naar Wesel, waar ik 20 minuten moest overstappen naar de RE19 naar Arnhem. Dreigende wolken pakten zich samen..
En eenmaal weer in Arnhem had mijn trein voor de terugweg blijkbaar wel een tijd en bestemming, maar vertrok al eerder.
Het is al laat, sorry voor het matige verhaal en de matige foto's, toch danken Wij U voor de aandacht :)
10.000 posts *O*