Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Suus schreef:Reizigers uit Oudenbosch en Zevenbergen hebben een overstap variërend van 7 tot 12 minuten gekregen in Dordrecht, afhankelijk van hun bestemming en tijdstip.
Tot 16 minuten zelfs. Andersom is 'ie overigens wel snel maar is de aansluiting op de Sprinter naar Breda weer heel slecht.
Overigens zijn de liggingen van de treinen in Dordrecht over het geheel nogal onhandig, vanuit de IC uit Rotterdam op de trein ri. Gorinchem zijn er overstaptijden van 2-3 minuten met perronwissel en omchecken. Andersom zijn die wel iets haalbaarder met 3 min. cross-platform en 4 min. naar 1 perron verder.
En dan heb je nu nog de Benelux die op sommige tijden een wat betere overstap mogelijk maakt, maar als die in 2018 werkelijk via de HSL gaat rijden ben je die ook kwijt. En dat terwijl het aangevraagde backup-pad via Dordrecht en Roosendaal tegelijk ook weer een betere treinligging blokkeert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Er zijn wel meer verbeteringen mogelijk: als de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] wordt ingekort tot Tbu en in plaats daarvan de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] naar Dordrecht wordt verlengd, wordt een extra verbinding Dordrecht - Eindhoven mogelijk en de verbinding met Ht blijft, mits een overstap, bestaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Meltrain schreef:Er zijn wel meer verbeteringen mogelijk: als de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] wordt ingekort tot Tbu en in plaats daarvan de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] naar Dordrecht wordt verlengd, wordt een extra verbinding Dordrecht - Eindhoven mogelijk en de verbinding met Ht blijft, mits een overstap, bestaan.
Verlengen van de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] kan alleen met wijziging van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie], want die komen anders gelijktijdig te liggen bij Breda. Rondom Breda komt dan ook nog de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] in de knel te liggen. De verbinding Dordrecht - Tilburg wordt in ieder geval niet sneller maar waarschijnlijk wel langzamer van deze wisseling.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
En bovendien gaat de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] aan de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] gekoppeld worden, waar heel veel reizigers van gaan profiteren. Dan is het nogal zonde om de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] in te korten tot Tbu. Ooit moet natuurlijk ook de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] gaan doorrijden naar Breda (en verder?), maar dan moet men eerst klaar zijn in Duitsland.
Welke enorme reizigersstromen ten westen van Tilburg Universiteit profiteren daar dan van? De [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en dan overstappen lijkt me sneller vaak, maar allicht vergis ik me en is Gilze-Rijen enorm op Rosmalen gericht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Overstappen is zeker niet sneller, de wachttijden voor de aansluiting op [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en vice versa zijn heel lang. Er zijn eigenlijk alleen goede aansluitingen van de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] op de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] richting Roosendaal. De snelste reis Ddr - Nm is bijvoorbeeld met de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie]. Andersom niet: op dit moment is de overstap van de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] krap maar te doen. Van de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] naar de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] sta je een halfuur te wachten of je moet geluk hebben. Veel reizigers gaan er dus op vooruit als deze series gekoppeld worden. Bovendien zijn de reizigersstromen echt niet alleen op de IC-stations gericht. Zeker Hto is belangrijk (vlakbij een aantal scholen) en Tbr bedient een flinke voorstad/wijk. En zelfs Rosmalen is niet te onderschatten
Ja dan liggen de kaarten misschien weer heel anders een is de overstap 6600<>3600 misschien weer zoals voorheen en is de koppeling niet echt meer nodig.
olof schreef: De snelste reis Ddr - Nm is bijvoorbeeld met de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie]. Andersom niet: op dit moment is de overstap van de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] naar de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] krap maar te doen.
Maarja, hoeveel reizigers gaan nu per Sprinter van Dordrecht naar Nijmegen... dat aantal zal de nul erg dicht naderen. De reizigersstroom vanuit Dordrecht gaat sowieso meer naar Breda en Tilburg en daarvoor maakt het maar weinig uit welke Sprinter er naar Dordrecht rijdt.
Overigens heb je hier nog een slecht voorbeeld ook, want Dordrecht - Nijmegen zou wel verbeteren als je een Sprinter op het andere kwartier hebt (door zoals genoemd de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] i.p.v. de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] door te laten rijden). Je komt nu met de 6600 in Breda aan als de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] net vertrokken is namelijk, maar met die gewijzigde ligging zou je een kwartier eerder uit Dordrecht moeten vertrekken maar alsnog 25 minuten eerder in Nijmegen zijn
Binnen Brabant zou het wisselen van de naar Breda doorrijdende Sprinters overigens alleen Gilze-Rijen en Tilburg Reeshof treffen en dan ook nog alleen de reizigers vanaf die stations naar een station tussen Den Bosch en Nijmegen. Vanuit Breda scheelt het immers maar drie minuten, de langere overstaptijd in Den Bosch komt immers alleen maar doordat de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] er nu eenmaal korter over doet om daar te komen dan de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie].
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Er zijn inderdaad niet veel reizigers tussen Dordrecht en Nijmegen, maar de totaalsom van alle getroffen stations is volgens mij wel aanzienlijk. Dit zijn alle reizigers vanaf de sprinterstations tussen de trajecten Dordrecht - Tilburg Universiteit (Dordrecht, Dordrecht Zuid, Breda Prinsenbeek, Gilze-Rijen, Tilburg Reeshof) en Tilburg Universiteit - Nijmegen (Den Bosch Oost, Rosmalen, Oss West, Oss, Ravenstein, Wijchen, Nijmegen Dukenburg, Nijmegen Goffert).
Het is mij overigens niet duidelijk hoe je de ligging van de gewijzigde [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] t.o.v. de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] ziet. Die zou volgens mij nauwelijks wijzigen, want op dit moment liggen ze vlak achter elkaar tussen Tilburg Universiteit en Tilburg. Je zit bovendien, zoals Wubbo al aangaf, klem in Breda. Of bedoel je te zeggen dat [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] in Tilburg gekoppeld moeten worden en dan samen gaan doorrijden naar Dordrecht? Dan is iedereen blij
Eén van de grootste kritiekpunten in de huidige dienstregeling is dat de verbinding Nijmegen - Tbu nu een overstap van (bijna) een half uur heeft te Ht (of Tb). Door de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] te koppelen verdwijnt deze lange overstap. (Vanuit Nijmegen wordt de totale reistijd weliswaar "slechts" 7 minuten korter, maar vanuit de andere stations is dat dus een flink stuk meer.)
Het verlengen van de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] naar Breda heeft in elk geval als voordeel dat Gz en Tbr een betere verbinding met Eindhoven krijgen. Door deze serie te verlengen naar Dordrecht, krijgt ook Dordrecht een iets snellere en rechtstreekse verbinding met Eindhoven.
De laatste twee issues zouden ook opgelost kunnen worden door de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] pas na de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] uit Tbu te laten vertrekken en voor de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] daar te laten aankomen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Hoe zie je dat voor je? Moet dan de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] een minuut of 10 eerder gaan rijden van Eindhoven naar Tilburg, en 10 minuten later de andere kant op?
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
De [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] zijn nu inderdaad een aparte situatie: de sprinter die 4 minuten voor de intercity aankomt vertrekt, waarna de intercity 5 minuten stil gaat staan om deze sprinter voldoende voorsprong te geven tot Breda. Met oog op overstappen zou het logischer zijn als de sprinters (indien niet geknipt) ingehaald worden in Ht, de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zou zonder hinder van andere treinen ook 6 à 7 minuten eerder in Rsd kunnen zijn waardoor de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] ook geen stop van 7 minuten nodig zou hebben voor overstappers. Ik kan niet anders concluderen dat de dienstregeling in dit deel verre van ideaal is, gedeeltelijk door beperkte infrastructuur, gedeeltelijk door goederentreinen en internationale treinen over de Moerdijkbrug die nogal invloed hebben de dienstregeling van een groot gebied.
Op de lange termijn is het inderdaad de bedoeling dat zowel de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] als [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] door gaan naar Breda, en de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] wordt verlengd naar Eindhoven. Dan zal de sprinter wel strak achter de intercity moeten gaan rijden vanwege het aantal treinen. Hier zullen we echter nog wel een flink aantal jaren op moeten wachten denk ik.
Wubbo schreef:Hoe zie je dat voor je? Moet dan de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] een minuut of 10 eerder gaan rijden van Eindhoven naar Tilburg, en 10 minuten later de andere kant op?
Zo ongeveer ja. ;)
Ik snap wel dat het op dit moment mogelijk niet gaat, maar er zijn met name rond Tilburg momenteel enkele onhandige net-niet aansluitingen, dus het kaan geen kwaad om de gehele dienstregeling in dat gebied eens tegen het licht te houden (en wanneer dat gebeurt, geef ik alvast enkele opties waar misschien wat mee gedaan wordt).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Kunnen we niet gewoon terug naar de sprinterdiensten: Breda - Utrecht / Breda - Den Haag CS / Roosendaal - Den Haag CS / Tilburg Universiteit - Deurne / 's-Hertogenbosch - Weert en 's-Hertogenbosch - Arnhem???
En waarom word het niet eens omgedraaid, dus in plaats van sprinters aanpassen op de intercitytreinen, de intercitytreinen aanpassen op de sprinters?
Het excuus dat er niet genoeg flirt 3 sprinters zijn voor al die diensten, kan ik maar één reactie op voorhand op geven, namelijk: "Who cares??"
Suus schreef:Serietechnisch gezien heeft er nooit een sprinter Breda - Utrecht gereden, dus dat kan ook niet terugkeren.
Lekker boeiend dat die trein onder twee nummertjes reed, je snapt heus wel wat er bedoeld wordt
Suus schreef:Een intercity legt een grotere afstand af en heeft op andere plekken in het land ook aansluitingen die gehaald moeten worden.
Het aantal harde aansluitingen met intercity's is volgens mij niet zo heel groot en wordt met PHS zelfs kleiner doordat de belangrijkste corridors elke 10 minuten gaan rijden. Daarentegen zijn de overstappen IC<>SPR buiten de Randstad vaak halfuurdiensten waar de noodzaak van een goede overstap dus veel belangrijker is.
Meltrain schreef:Het verlengen van de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] naar Breda heeft in elk geval als voordeel dat Gz en Tbr een betere verbinding met Eindhoven krijgen. Door deze serie te verlengen naar Dordrecht, krijgt ook Dordrecht een iets snellere en rechtstreekse verbinding met Eindhoven.
Op dit moment is er een prima verbinding tussen de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] te Tilburg (negen minuten overstaptijd). Vorig jaar was die overstap er niet, toen reed de sprinter Breda - Utrecht achter de intercity Den Haag - Venlo. Er was wel een goede aansluiting op de sprinter Tilburg Universiteit - Eindhoven. Een rechtstreekse sprinter zal niet veel sneller worden dan huidige verbinding met overstap op de intercity. Dat geldt ook vanuit Dordrecht.
Meltrain schreef:
Wubbo schreef:Hoe zie je dat voor je? Moet dan de [serie=Sprinter|2017|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] een minuut of 10 eerder gaan rijden van Eindhoven naar Tilburg, en 10 minuten later de andere kant op?
Zo ongeveer ja. ;)
Ik snap wel dat het op dit moment mogelijk niet gaat, maar er zijn met name rond Tilburg momenteel enkele onhandige net-niet aansluitingen, dus het kaan geen kwaad om de gehele dienstregeling in dat gebied eens tegen het licht te houden (en wanneer dat gebeurt, geef ik alvast enkele opties waar misschien wat mee gedaan wordt).
Er zijn veel knelpunten in Brabant waar je rekening mee moet houden. Denk aan de enkelsporige brug bij Ravenstein, de gelijkvloerse aansluitingen bij Vught en Tilburg, de Moerdijkbrug en het capaciteitsgebrek tussen Breda en Tilburg. Daarbij komt ook dat er belangrijke en drukke overstappen zijn, bijvoorbeeld in Den Bosch op de intercity naar Amsterdam. Je moet met al deze factoren rekening houden bij het maken van de dienstregeling. Ik verwacht niet dat er veel verbeterd kan worden zolang er geen knelpunten worden aangepakt (op dit moment alleen plannen voor een ongelijkvloerse aansluiting bij Vught).
Die laatste schijnt overigens al wel een hoop te helpen. ;)
Omdat het maken van de dienstregeling in Zwolle begint, liggen de tijden van de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] vast. De overige treinseries liggen een stuk minder vast (volgens mij), dus kan gekeken worden welke lijnvoeringen de meeste voordelen en minste nadelen voor reizigers hebben.
Sowieso lijkt een IC-kwartierdienst Breda - Tilburg - Eindhoven me op termijn wel nodig.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
De reikwijdte van die knoop van Zwolle is best groot. Sowieso de volledige NoordOost corridor zit er in vast, maar op moment ook de Oude Lijn vanwege de overstap tussen de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] en de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] in Leiden. En in die oude lijn zit de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] weer klem, die men in Eindhoven weer een aansluiting wil geven. En zo kom je zelfs in Eindhoven, waar geen rechtstreekse trein naar Zwolle rijdt, toch weer uit op die ene knoop. Als je structurele dingen wilt veranderen zul je ergens anders overstappen moeten schrappen, of je moet treinen trager maken (bijvoorbeeld de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] weer een stop in Duivendrecht geven zodat de knoop in Leiden kan opschuiven) of juist versnellen (Laan van NOI of Schiedam overslaan op de oude lijn).
Die extra intercity Breda - Eindhoven is voorzien in het op termijn verlenging van de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]: