Ja, dat artikel kende ik al. Maar je had het ook over 'mijn hele gedachte hierachter was een reactie op de al lang woedende discussie over een Noord/Zuidlijn naar Schiphol als volledig apart aan te leggen lijn'. Ik vroeg me af of je een linkje hebt naar die discussie?Alargule schreef:Dit was het betreffende nieuwsartikel waarin Eringa zijn proefballonnetje opliet. Let wel: meer dan dit is er niet; de man zelf noch Prorail heeft ooit verder uitgewerkt hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien.
Ja, de noord-zuidlijn ligt er al (soort van). Maar de uitbreiding naar Schiphol nog niet. Aan het ombouwen van twee sporen voor metro's hangt ook een prijskaartje en wel een prijskaartje waar je weinig voor terug krijgt: het ombouwen van twee van de vier NS-sporen voor metro's zorgt niet per definitie voor meer capaciteit door de Schiphol-tunnel. Kortom, je lost het capaciteitsprobleem van de Schiphol-tunnel niet op. Stel je zou de Noord-Zuidlijn verlengen naar Schiphol, dan lijkt het me onontkoombaar dat er op korte termijn nog een keer geïnvesteerd moet worden in aanvullende infrastructuur.Alargule schreef:Verder zou een oostwestlijn inderdaad nog meer delen van de stad verbinden met Schiphol...maar dan moet het kreng nog wel eerst aangelegd worden. Die Noord/Zuidlijn ligt er daarentegen al. Dus qua nog te maken kosten is dat een voordeliger optie.
Dat is waarom ik een voorstander ben van een nieuw te bouwen Oost-Westlijn naar Schiphol. Die is wel helemaal nieuw (en duur), maar je hebt wel meteen twee vliegen in één klap: échte extra vervoerscapaciteit van/naar Schiphol (en daarmee ook een alternatieve verbinding bij verstoringen etc.) in plaats van een verplaatsing van de capaciteit van NS naar GVB én aansluiting van Schiphol op het metronetwerk van Amsterdam.