Donderdag
In Nederland Koningsdag, in Tsjechië een normale donderdag. We gaan vandaag naar Praag. Voor €16,50 heb je een eerste klas retour van Teplice naar Praag. De reis begon eerst in een RegioPanther van Teplice naar Usti nad Labem.

Links een CityElefant als stoptrein naar Radnouce nad Labem. Rechts een PESA LINK naar Decin en Liberec (Reichenberg)

In Usti nad Labem stond dit gebouw tegenover het station. Wat EU-geld kan het wel gebruiken.
Vanuit Usti nad Labem nam ik de sneltrein naar Praag, hij stopt onderweg alleen in Praha-Holosovice. Reistijd: 1 uur en een kwartier.

Praag is een belangrijk spoorknooppunt in Centraal-Europa. Het heeft frequente verbindingen met oa Berlijn, München,
Wien en Budapest en er vertrekken ook enkele treinen naar Polen. Sinds enkele jaren is Praag aangesloten op het Railjet-netwerk van de ÖBB. Iedere twee uur rijdt er een Railjet naar Pardubice, Brno,
Wien en Graz. Reistijd tussen Praag en
Wien bedraagt vier uur.

De achterkant van de Railjet naar Graz

Deze trein komt uit Slowakije en wordt gereden met een Slowaakse lok en Slowaakse rijtuigen

Een oud dieseltreinstel van de CD komt hier Praha Hlavni Nadrazi binnen

Iedere vier uur verzorgt de ALEX de verbinding tussen Praag en München. Opvallend is dat de bus sneller is dan de trein. De ALEX is zojuist aangekomen.

Naast Ceske Drahy zorgt ook LeoExpress voor Lange-afstandsvervoer binnen Tsjechië. LeoExpress maakt gebruik van comfortabel ingerichte FLIRT-treinstellen. Wat mij trouwens opviel was dat veel mensen het verbod om het overpad te gebruiken (zoals hier te zien) negeerden.

Een andere lange-afstandsvervoerder in Tsjechië is RegioJet. Deze vervoerder maakt gebruik van getrokken treinen. Rechts is te zien dat de ÖBB-Railjet uit
Wien is binnengekomen.

Één van de mooiste treinen van Tsjechië, de Supercity Pendolino. Maximumsnelheid van 230 km/h, maar binnen Tsjechië kan er slechts 160 km/h worden gereden. Dit geldt tevens voor de Railjets tussen
Wien en Praag en
Wien en Budapest.

Rangeerlok met rijtuigen bij Praha Hlavni Nadrazi

Als laatste de EC Praag-Budapest. In 6,5 uur rijd je van de ene culturele hotspot naar de andere culturele hotspot van Centraal-Europa. Ook de Slowaakse hoofdstad Bratislava wordt door deze trein aangedaan.
We gaan de stad in

Voordat we alle toeristische hotspots bezoeken, eerst een bezoek aan een typische Praagse wijk met gemoderniseerde ex-communistische hoogbouw, Panelák zoals het in Tsjechië wordt genoemd.

De metro van Praag rijdt grotendeels ondergronds, maar hier in een buis. Een prachtig stukje architektuur, maar vrijwel niet toeristisch.

Praag heeft een uitstekend stadsnet bestaande uit metro, tram en bus. Dagkaart koste iets meer van €5, maar is meer dan de moeite waard. Het tramnet wordt bereden door moderne Skoda's (hierboven) en oude Tatra's (hieronder). In de binnenstad zijn de trams druk.

Praag heeft ook een tandradbaan, die de Petrin-heuvel op gaat. De Standseilbahn is toegankelijk met de dagkaart die ook geldig is in bus/tram/metro. De tandradbaan is geliefd onder toeristen, hij zat ook aardig vol.

Ik heb de Petrin-toren beklommen en genoten van dit prachtig uitzicht.
Op de foto kun je zien hoe druk het is op de Karelsbrug.

De Moldau, belangrijkste rivierarm van de Elbe. De Moldau komt ook langs Cesky Krumlov en Ceske Budojovice.

Tijd voor de Praagse Burcht, de Hraddazi. De Praagse Burcht bevat veel mooie gebouwen zoals deze kerk.

Praag is gebouwd op heuvels en dit maakt dat je dit soort foto's kan maken. Uitzicht op de oude stad vanuit de Praagse Burcht.

Naast het Hlavni Nadrazi (Hauptbahnhof) heeft Praag nog een kleiner station midden in het stadscentrum. Masarykovi Nadrazi. Het wordt alleen aangedaan door regionale treinen.

Oude CSD-railbusjes. Ze hebben hun langste tijd gehad.

Oude CSD-rijtuigen

Het centrum van Praag, erg verwesterd zo te zien. Casino's en malafide geldwisselkantoren die je overal in Centraal-Europa tegenkomt.

Obecni Dum, oftewel stadhuis. Één van de pareltjes van Praag

In het centrum van Praag

Nagebouwde tram als Café op het Wenceslausplein

Het Dansende Huis, Tancini Dum in het Tsjechisch

Een botel (combinatie boot en hotel) op de Moldau

Een tram om het af te leren

Één van de weinige bussen die door de Praagse binnenstad rijdt. Het meeste openbaar vervoer binnen het stadscentrum vindt plaats per tram.

Dat was Praag, op Praha-Holosovice nam ik de sneltrein naar Teplice. Tijdens het wachten kwam ik nog oud CSD-spul tegen zoals deze trein.

De laatste foto van vandaag bevat ook een CSD-trein. Rechts is de sneltrein naar Praha Hlavni Nadrazi, Tabor, Ceske Budojovice en Linz (AT) te zien.
Later volgt nog het uitstapje naar Dresden en de terugreis.