Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Hainje

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Hainje »

Nieuwe vorm van terrorisme. Mensen halveren! (A)
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Alargule

Bericht door Alargule »

"Aantal reizigers sterk ingekrompen"
*O*
trolly

Bericht door trolly »

Denk positief, jongelui!
Alargule schreef:...reizigers bij aankomst in te krimpen en bij vertrek weer uit te krimpen...
straks.nl schreef:Passagiers Schiphol via Oost/Westmetro fors uitgekrompen!1!!
Je wil niet weten hoeveel passagiers er straks in de hype-loop kunnen!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Ja maar het topic gaat over uitbreidingen en jullie hebben het nu over inkrimpingen... -o-
trolly

Bericht door trolly »

:Y Uitkrimpen die metro!

________________________________________________________________________________________________
Vinny

Bericht door Vinny »

Chrysa schreef:Ja maar het topic gaat over uitbreidingen en jullie hebben het nu over inkrimpingen... -o-
Nooit het verkeerde wasmiddel gebruiken... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mattie156

Bericht door mattie156 »

zomaar een idee

M1: Noord - Hoofddorp
nieuwe stations: Amstelveenseweg, Badhoevedorp Zuid, Schiphol Airport , Handelskade, Hoofddorp
M2 Osdorp - Noord
de Aker, Dijkgraafplein, Lelylaan, Surinameplein, Museumplein, de Pijp, Stadhouderskade, Weesperplein, Rietlandpark, Azartplein, Nieuwendam, Noord
M3: Gesloten Ringijn
Nieuwe stations: Westerpark, Haarlemmerplein, Centraal Station, Oude lijn 51+ Ringlijn
M4:Zaandam - Gaasperplas/IJburg (2 takken)

Zaandam, Sloterdijk Hemboog (Afgesloten van treinverkeer), Ringlijn tot van der madeweg, Gaasperplaslijn

Zaandam,Sloterdijk Hemboog, Ringlijn tot van der madeweg, Gaasperplaslijn tot diemen zuid, diemen sniep, diemen noord, IJburg

M5: lijn 54

M6 lijn 26. Minst drukke haltes weg
Western Soldier

Bericht door Western Soldier »

Mijn idee voor de metro na de ingebruikname van lijn 52:

Omdat lijn 52 een deel van de reizigers uit de Amstelveenlijn op kan vangen zal lijn 51 minder reizigers overhouden op het gedeelte tussen Overamstel en Spaklerweg. Om die reden kan de frequentie daar omlaag ten opzichte van wat het nu is. Om die reden stel ik het volgende voor. Omdat de NZL momenteel nog los staat van de rest van het netwerk laat ik deze in onderstaand overzichtje buiten beschouwing.
Spits:
Lijn 50: Isolatorweg-Gein (5x per uur)
Lijn 51: Station Zuid-Centraal Station (5x per uur)
Lijn 53: Gaasperplas-Centraal Station (5x per uur)
Lijn 54: Gein-Centraal Station (10x per uur)
Lijn 55: Isolatorweg-Gaasperplas (5x per uur)
Lijn 56: Gein-Spaklerweg (5x per uur)

Dal:
Lijn 50: Isolatorweg-Gein (8x per uur)
Lijn 51: Station Zuid-Centraal Station (4x per uur)
Lijn 53: Gaasperplas-Centraal Station (8x per uur)
Lijn 54: Gein-Centraal Station (8x per uur)
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

mattie156 schreef:zomaar een idee [...]
Kun je ook een toelichting geven waarom jou idee goed is, i.p.v. alleen maar wat lijntjes opsommen?
Western Soldier schreef:Mijn idee voor de metro na de ingebruikname van lijn 52:[...]
Ziet er op zich prima uit, maar je netwerk is wel behoorlijk vervlochten: dat is ramp bij het inplannen van de dienstregeling en bij bijsturing.

Verder vraag ik me af wat het nut is van de losse lijn 56 in de spits. Ik kan me voorstellen dat je die eventueel nodig zou hebben voor extra capaciteit, maar de meeste reizigers zullen toch liever voor een doorgaande lijn kiezen zodat ze niet extra hoeven over te stappen op Spaklerweg.
Alargule

Bericht door Alargule »

Western Soldier schreef:[...]
Spits:
Lijn 50: Isolatorweg-Gein (5x per uur)
Lijn 51: Station Zuid-Centraal Station (5x per uur)
Lijn 53: Gaasperplas-Centraal Station (5x per uur)
Lijn 54: Gein-Centraal Station (10x per uur)
Lijn 55: Isolatorweg-Gaasperplas (5x per uur)
Lijn 56: Gein-Spaklerweg (5x per uur)

Dal:
Lijn 50: Isolatorweg-Gein (8x per uur)
Lijn 51: Station Zuid-Centraal Station (4x per uur)
Lijn 53: Gaasperplas-Centraal Station (8x per uur)
Lijn 54: Gein-Centraal Station (8x per uur)
Veel te complex:
  • De robuustheid zal zeer laag liggen vanwege de hoge vervlechting.
  • Frequenties op de afzonderlijke verbindingen zijn aan de lage kant in de spits (12 minuten wachten op de volgende directe trein op alle verbindingen behalve lijn 54) en 4x per uur in het dal (15 minuten wachten op de volgende directe trein). Dan kun je net zo goed de boel ontvlechten met daartegenover hogere frequenties.
  • Bovendien is die lijn 56 helemaal niet inpasbaar, want vanuit Gein zijn de keersporen bij Spaklerweg niet te bereiken (kijk hier maar eens goed naar).
  • Tot slot lijkt het mij voor reizigers nogal verwarrend om een andere lijnvoering in het dal dan in de spits aangeboden te krijgen.
Als ik je lijnen op een kaartje uitteken om de frequenties goed in beeld te krijgen, kun je dezelfde frequenties op de segmenten in de spits bereiken met een veel eenvoudiger lijnvoering:
  • Lijn 50: Isolatorweg-Gaasperplas 10x per uur
  • Lijn 54: CS-Gein 20x per uur
  • Lijn 51: Zuid-Spaklerweg 5x per uur
Omdat keren bij Zuid volgens mij ook lastig inpasbaar is, kun je lijn 51 net zo goed laten doorrijden naar Isolatorweg. Dat verhoogt de frequentie op het traject Isolatorweg-Overamstel naar 15x per uur, wat geen overbodige luxe is.

Afbeelding

Buiten de spits zou je dezelfde lijnvoering aan kunnen houden, maar met een wat andere frequentieverdeling. Bijvoorbeeld:
  • Lijn 50: 6x per uur
  • Lijn 54: 12 tot 18x per uur
  • Lijn 51: 6x per uur
trolly

Bericht door trolly »

Dat, ja. Behalve:
Alargule schreef:Omdat keren bij Zuid volgens mij ook lastig inpasbaar is...
Volgens mij zou een lange kering via het opstelterrein geen probeem moeten zijn. Of het met het oog op de frequentie op de westelijke ring ook wenselijk is, is dan weer vers twee.

Alargule

Bericht door Alargule »

Ook met het oog op de functie van het opstelterrein denk ik niet dat het handig is. In de spits zou het wellicht kunnen, maar daarbuiten weet ik niet of er genoeg sporen overblijven om in de reguliere dienstregeling op te kunnen keren.
trolly

Bericht door trolly »

Organisation bevor Elektronik bevor Beton, meen ik weleens gehoord te hebben. En als dit een kwestie is van één of twee opstelsporen vrijhouden in de daluren, dan zou ik zeggen: zet die treinen maar in Noord, Isolatorweg of Spaklerweg neer. Zo druk is het overdag niet op de diverse opstelterreinen.

Alargule

Bericht door Alargule »

Selbstverständlich, maar voordat we ons met de fijnere details van Organisation, Elektronik en Beton gaan bezighouden, moeten we eerst helder hebben wat de probleemstelling is. Die zou in deze context als volgt kunnen luiden: "hoe zorgen we voor een zo goed mogelijke inpassing van een kering van lijn 51, komende uit oostelijke richting, op station Zuid?". Maar, zoals je in je tweede vers ook al suggereerde, is dat eigenlijk een non-probleem. Er zit een grote behoefte aan extra capaciteit op de ringlijn, vooral ten westen van station Zuid. Dat het laten keren op Zuid van een vanuit oostelijke richting komende lijn 51 daaraan waarschijnlijk geen bijdrage gaat leveren, behoeft hopelijk geen verder betoog.
trolly

Bericht door trolly »

Precies. Maar het is natuurlijk wel leuk om er een beetje over te hakketakken 8-)

Western Soldier

Ik snap je punten, alleen ik probeer toch ergens te kijken naar de reizigersaantallen en probeer deze op elke tak goed te bedienen. Er is een tijdje terug een grafiek van lijn 51 geweest waar de drukte tussen elke halte aan te wijzen is. Als deze ook voor de andere lijnen beschikbaar is zou ik die graag willen zien en kan ik een aanpassing doen.
Alargule

Bericht door Alargule »

Western Soldier schreef:Ik snap je punten (...)
Dat vraag ik me toch af, want:
(...) alleen ik probeer toch ergens te kijken naar de reizigersaantallen en probeer deze op elke tak goed te bedienen.
...dat zijn nu juist mijn punten. Aan de westtak van de ringlijn doet je voorstel qua frequentieverhoging weinig: van 8x naar 10x per uur in de spits. Dat gaat niet echt zoden aan de dijk zetten. Het aanbieden van afzonderlijke verbindingen die slechts iedere 12 minuten vertrekken in de spits is ook niet echt iets waar je reizigers goed mee bedient: dan loont het vaker om de eerstvolgende metro te pakken en ergens over te stappen, dan nog eens 6 minuten extra te wachten om tot de eindbestemming te kunnen blijven zitten. Neem als voorbeeld het segment Gein-Duivendrecht: iedere 3 minuten een metro. Wie echter rechtstreeks naar bijv. station Zuid of de westtak van de Ringlijn wil, heeft daar slechts eens per 12 minuten een directe optie toe. In de helft van de gevallen loont het dus om een andere metro (54, of die onmogelijke spitslijn 56 Gein-Spaklerweg) te nemen en te gokken op een goede aansluiting op de 55 op Van der Madeweg.
(...)Als deze ook voor de andere lijnen beschikbaar is zou ik die graag willen zien en kan ik een aanpassing doen.
Voilà:

Afbeelding
Yanaike

Bericht door Yanaike »

En dan deze nog voor het totaaloverzicht:

Afbeelding

Alhoewel ik bij dit plaatje nog steeds de grootte van de stroom Overamstel - Spaklerweg in twijfel trek.
Western Soldier

Dat laatste overzichtje toont aan dat de meeste reizigers reizen op CS-Gein. Lijn 54 rijdt daarom dus 2x zovaak als alle andere lijnen. Lijn 51 ook doortrekken naar Isolatorweg is altijd mogelijk. Maar ik ging ervanuit dat Zuid voldoende is. En ja, mensen moeten 12 minuten wachten voor een directe metro, maar hoe groot is het reizigers deel dat vanaf de Ringlijn specifiek op het traject Van der Madeweg-Gein moeten zijn. En overstappen is voor een heel groot deel van de mensen geen probleem als het crossplatform is. Ik reis regelmatig tussen Bijlmer en Weesperplein. Als 50 is neem ik die altijd in combinatie met 53, voor mij is dat geen probleem. En ik zie genoeg mensen die overstap maken, dus de enige ben ik zeker niet. Ede-Wageningen-Amsterdam doe ik ook niet altijd rechtstreeks. Ook daarin ben ik absoluut niet de enige die de overstap in Utrecht doet tussen de 2 treinen, terwijl zowel Eindhoven als Nijmegen een kwartierdienst hebben met Amsterdam. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een overstap voor mensen geen probleem is als het Cross-Platform is. Ik ben het eens met het feit dat als het niet Cross-platform is, dat het dan een stuk minder aantrekkelijk is.

Als jij zegt dat Isolatorweg voldoende biedt voor 15 metro's, dan kan lijn 54 dat overnemen. 20 metro's per uur lijkt mij voor het traject Overamstel-Isolatorweg heel veel. Om die reden zocht ik voor in de spits extra verbindingen tussen Gein en Van der Madeweg, maar ik dacht er toen toch maar even Spaklerweg bij te nemen, zodat je de reizigers een optie kunt bieden om over te stappen op 51. Maar als dat niet mogelijk is, is eindigen in Van der Madeweg ook een optie. En die kreeg bij mij het lijnnummer 56, maar zou ook met nummer 50 of 54 kunnen rijden als Van der Madeweg het eindpunt is. Lijn 55 is een spitsmetro om ook het traject Gaasperperplas-Van der Madeweg genoeg metro's te bieden in de spits. 5 metro's over dat hele traject is te weinig. En meer dan 20 metro's door de tunnelbuis is niet meer toegestaan. Daarom heb ik die lijn maar richting Isolatorweg gestuurd, wat dan helaas ten koste gaat van een deel van lijn 50. Maar het voordeel is dat reizigers elke 6 minuten een metro hebben richting Gaasperplas/Gein. Alleen voor 50% van de tijd met overstap.
Alargule

Bericht door Alargule »

Tja, je haalt met dit verhaal eigenlijk je hele argumentatie voor sterke vervlechting onderuit. Als overstappen dan toch niet zo'n probleem is, bied dan hoge frequenties op een grotendeels ontvlochten net aan (zie mijn plaatje rechts voor een alternatief, een van de vorige posts). Je hebt dan al die problemen die bij vervlechting komen kijken niet, zoals afhankelijkheden in de dienstregeling, het in elkaar doorwerken van vertragingen op een enkele lijn en lange wachttijden op individuele verbindingen.

Ook het laten eindigen van lijn 56 op Van der Madeweg zal lastig tot niet passend te zijn krijgen. Keren kan hier alleen via de binnenste sporen, terwijl de lijn uit Gein gebruik maakt van de buitenste. Dan moet lijn 56 dus al naar de sporen van de lijnen uit Gaasperplas geleid worden, wat mogelijk is maar wel weer een extra afhankelijkheid in de dienstregeling betekent. Bovendien betekent het dat treinen uit Gein en Gaasperplas nooit tegelijkertijd op Van der Madeweg kunnen aankomen, waardoor een cross-platformoverstap met nauwelijks extra wachttijd al niet mogelijk is. Dan kun je als reiziger voorbij Van der Madeweg net zo goed een trein later nemen...
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Oké, tijd voor een korte samenvatting over alle plannen die betrekking hebben tot het lijnennet op de rest van het netwerk na invoering van de Noord-Zuidlijn.

Ik denk dat het volgens mij wel vast staat dat de relatie CS - Gein direct moet blijven, ook al loopt die parallel aan de spoorlijn, omdat het gewoon veruit de drukste lijn is van het metronetwerk.

Gegeven dat CS - Gein direct moet blijven zie ik eigenlijk maar drie realistische opties:

1. Een geheel ontvlochten netwerk zoals Alargule voorstelt met een hoogfrequente M54 CS - Gein en een hoogfrequente M50 Isolatorweg - Gaasperplas en dan nog eventueel een (spits)lijn M51 Isolatorweg/Zuid - Spaklerweg.
Voordelen: Hoge frequenties op alle lijnen; makkelijk te begrijpen netwerk, ontvlochten netwerk (dus verstoring blijven op één lijn en de frequenties van M50 en M54 kunnen in principe afzonderlijk bepaald worden).
Nadelen: Weinig rechtstreekse verbindingen; M50 sluit niet aan op de vraag, vanuit Gaasperplas gaan de meeste reizigers richting CS en niet richting Zuid en vanuit Zuid gaan de meeste reizigers richting Gein (of CS?) en niet richting Gaasperplas.

2. Huidige situatie als uitgangspunt met M54 CS - Gein, M53 CS - Gaasperplas en M50 Isolatorweg - Gein en dan nog eventueel een (spits)lijn M51 Isolatorweg/Zuid - Spaklerweg.
Voordelen: Veel rechtstreekse verbindingen; netwerk lijkt het meest op de huidige situatie (reizigers is al vertrouwd met het netwerk); de frequentie op M54 (en M53) kan omhoog doordat M51 niet meer naar CS hoeft.
Nadelen: Netwerk is nog steeds vervlochten (frequenties van lijnen zijn afhankelijk van elkaar en verstoringen kunnen andere lijnen beïnvloeden); M53/M54 sluit niet helemaal aan op de vraag, er zijn veruit meer reizigers van CS naar Gein dan naar Gaasperplas. Maar eventueel zouden M53/M54 ook kunnen rijden in een 1:2 ratio qua frequenties.

3. Voorstel vanuit Amsterdam met M54: CS - Gein, M51 CS - Isolatorweg, M50 Isolatorweg - Gein en een losse pendellijn M53 Van der Madeweg - Gaasperplas.
Voordelen: Politieke correcte oplossing om Amstelveen tevreden te houden; past goed bij de vraag als de relatie CS-Amstel-Zuid inderdaad groter blijkt te zijn dan de relatie CS - Gaasperplas (zelfs na invoering van de Noord-Zuidlijn).
Nadelen: Het voelt alsof de Gaasperplaslijn wordt afgestoten van het netwerk; veel minder reismogelijkheden van Gein/Gaasperplas naar CS, niet alleen de directe verbinding met Gaasperplas verdwijnt maar ook de indirecte verbinding M50-Van der Madeweg-M53
Western Soldier

Oke Alargule heeft hier zijn punt. Alleen het enige probleem is, dat lijn 51 nog steeds een deels vervlochten rijdt. Op Isolatorweg-Overamstel met lijn 50 en tussen Spaklerweg en Centraal Station met lijn 54. Dat betekent dat lijn 54 een maximum capaciteit kan hebben van 12x per uur, wat te weinig is voor het gedeelte tussen Van der Madeweg-Gein. Dus dan zit er daar een probleem, dus dan krijg je toch dat de oplossing van het GVB toch de beste oplossing is. En lijn 51 moet in elk geval Zuid met Amstel verbinden. Alleen lijn 53 Gaasperplas-Van der Madeweg is eigenlijk een beetje zielig. Het zijn maar 6 haltes.
Alargule

Bericht door Alargule »

Het voorstel van GVB gaat uit van slechts 8 treinen per uur tussen CS en Gein - net als nu. Dat betekent dus dat het aantal reismogelijkheden per uur tussen Amsterdam Zuidoost en de Oostlijn effectief halveert. Ik heb zo mijn zorgen of dat wel afdoende gaat zijn, ook met de inzet van M5-materieel. Als je ziet hoe druk de treinen in de spits vanaf Van der Madeweg nu al zijn, en dat zijn allemaal M5's...

In mijn voorstel is het netwerk in zekere zin vrijwel geheel ontvlochten. Lijn 54 rijdt tussen CS en Gein geheel over eigen spoor, zonder dat dat gedeeld wordt met andere lijnen. Dat biedt je ook de mogelijkheid om de frequentie veel beter af te stemmen op de vraag. De lijnen 50 (Isolatorweg-Gaasperplas) en 51 (Isolatorweg-Spaklerweg) lopen geheel gelijk aan elkaar tussen Isolatorweg en Overamstel en zijn daar zodoende als één lijn te beschouwen. Lijn 51 buigt daarna af van lijn 50 richting Spaklerweg, maar dat is slechts één halte. Weliswaar zul je de frequentie van beide lijnen op elkaar moeten afstemmen, wat in een 1:1- of 1:2-verhouding zou kunnen, maar toch.

Het enige nadeel dat ik aan deze variant zie is dat je niet die directe verbinding hebt tussen Zuid en Amstel uit het PvE, maar volgens mij is die eis ook niet zeer hard. Immers: er is in het onderzoek naar een nieuw lijnennet ook gekeken naar alternatieven zonder die directe verbinding. Sterker nog: een van de conclusies die in het recente voorkeursalternatief was te lezen, was dat 'na 2030' een volledig ontvlochten variant (dus alleen de lijnen 50 en 54, zonder lijn 51 en dus zonder directe verbinding Zuid-Amstel) het beste zou aansluiten op de vervoersvraag...

In mijn alternatief behoud je 16 treinen per uur tussen Amsterdam Zuidoost en de Oostlijn. Reizigers uit Gaasperplas richting CS zullen altijd moeten overstappen, maar hebben een directe verbinding met de Ringlijn en bovendien een goede cross-platformoverstap op Van der Madeweg zonder extra wachttijd. Tel daarbij op dat het netwerk zoals ik dat nu voorstel in feite ook het netwerk was dat GVB een aantal jaren terug exploiteerde (zij het dat lijn 51 vanaf Zuid naar Amstelveen reed ipv Isolatorweg).

Doet bij mij de vraag rijzen waarom keren op Spaklerweg niet eens onderzocht is...
Klaasje

Bericht door Klaasje »

Tjah, dat is omdat Spakelerweg geen Amstel is. Op zichzelf zou het ook prima zijn als het keerspoortje bij Spaklerweg 150 meter langer wordt, dat daar een perron naast komt met een fatsoenlijke looproute naar de perrons van Amstel. Dan hoef je voor Amstel niet per se over te stappen maar kan je dat wel op Spaklerweg doen als je vanuit de Oostbuis komt.
Alargule

Bericht door Alargule »

Ik vroeg het me vooral af naar aanleiding van het feit dat alternatieven zonder verbinding Zuid-Amstel wel onderzocht zijn. Eigenlijk zijn alle onderzochte varianten in twee categorieën onder te verdelen: varianten mét een directe verbinding Isolatorweg-Zuid-CS en varianten zónder die directe verbinding.

Men heeft dus de moeite genomen varianten zonder die verbinding te onderzoeken, die in feite niet aan het PvE voldoen. Mijn vraag is dan dus waarom die varianten wel in het onderzoek zijn betrokken, terwijl de variant die een directe verbinding over de boog Overamstel-Spaklerweg (met daar een cross-platformoverstap voor reizigers richting Amstel e.v.) aanbiedt niet is meegenomen? Immers: als je al onderzoek gaat doen naar varianten die niet aan het PvE voldoen, zou je deze voor de hand liggende variant toch ook kunnen meenemen.

Addendum: de zeven onderzochte varianten (onderzoek uit 2014):

Afbeelding

...waarvan er uiteindelijk 4 (eind 2016) ter afweging overbleven:

Afbeelding

...die als volgt werden gescoord (variant 2 werd niet meegenomen):

Afbeelding

Wie gedetailleerde informatie wil, kan hier eens kijken.
Laatst gewijzigd door Alargule op do 15 jun 2017, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie