Op zondag 2 juli 2017 was het voor mij wel weer tijd om een rondje NRW te maken. Gewoon omdat het kan. NRW riep mij om weer een rondje te komen maken. :Y Dus daar ging ik dan weer, zoals gebruikelijk kom ik jullie weer verblijden met een fotoverslag. De foto's zijn erg groot, dus lees dit verslag niet via een mobiele-data verbinding. Daar gaat je bundel :@

Enschede, iets voor 9. De Talent van DB Regio die mij als eerste naar Dortmund Hbf mag gaan brengen. De overstap was een beetje krap vanuit de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] (de eerste van de dag die naar Enschede reed), dus het kaartje werd gehaald in de trein.

De TBP geeft hem ook aan, 9:02 RB naar Dortmund Hbf!

Het interieur. Het stoptreintje is dus uitgevoerd met een kaartautomaat in de trein, ook een toilet, waarvan de deur direct bij de kaartautomaat is, in het krappe gangetje. Hier loopt het regelmatig vast :')

Geheel volgens traditie, een berg wisselgeld.

Onderweg stopt de trein op vele nietzeggende plekken als Bork.

Nog zo'n stationnetje, Dortmund-Kirchderne. Eigenlijk ook een nietszeggend gat, enkel de prefix Dortmund laat het wat lijken.

Dortmund Hbf. Ook wel weer fijn om na 2 uur in een talent weer je benen te kunnen strekken, hier een BR420 die weer in het Ruhrgebied zijn baantjes trekt.

DB Fernverkehr was ook vertegenwoordigt hier in Dortmund. Ze kwamen aan met een ICE2.

De volgende trein. RB53 naar Iserlohn, ik ga maar mee tot Schwerte. Geheel volgens traditie was een van de deuren van het treinstel defect.

Vlak voor vertrek kwam de RE57 uit Brilon Stadt en Winterberg binnen. Die rijden dus spontaan met deze talentjes, vorig jaar reden ze nog met LINT, en dat hebben ze jarenlang gedaan.

Ijskoffie. Helemaal wakker was ik ook nog niet.

Station Schwerte, met mijn volgende trein, RE13 naar Venlo, ik neem hem maar tot Wuppertal-Oberbarmen :Y

Onderweg naar Oberbarmen kwam ik nog langs deze Abellio werkplaats waar de flirtjes van de oude generatie worden onderhouden, de flirtjes die rijden op de route Essen-Siegen via Hagen en een treindeel voor Iserlohn.

En niet veel later zat ik in de metro-zweefmolen van Wuppertal.

Tegenzweeftram, er is een gemixte inzet van nieuwe en oude wagens, dit is een wat oudere, ik zat ook in een ouder wagentje.

Een ouder wagentje op Wuppertal Hbf.

En hier een wat nieuwer wagentje, niet de beste foto (beetje bewogen en hekje voor de neus van het voertuig, maar wou graag een foto) -o-

En nog eentje van ''onder de kin'' :X


Weer terug naar treinen met de wielen aan de onderkant, mijn volgende trein werd de RE7 naar Krefeld Hbf, die ik neem tot Köln Hbf.

Het interieur van de Talent 2.

Hier ter hoogte van Wuppertal Zooölogischer Garten, de trein was best lang (tien bakken, zitvol, een paar staande reizigers), en zo kun je in deze bocht dus de snuit van de trein zien.

En hier haalden we nog de S8 richting Mönchengladbach in die een aantal minuten eerder vertrok uit Wuppertal Hbf.
De RE7 is tussen Wuppertal en Köln best een snelle trein, hij slaat een aantal stations over waar andere RE-treinen wel stoppen, namelijk Wuppertal-Vohwinkel, Gruiten en Köln-Müllheim.

Köln Hbf, een BR120 zie je sowieso al niet veel meer, en met een regionale trein zie je ze al helemaal zelden (de topsnelheid is 200, dus IC's liggen meer voor de hand), dus deze moest gewoon even voor de lens komen.

Onder de grote kap stond dit lintje klaar voor vertrek naar Euskirchen en Kall.

Lunch time!

Tijdens het wachten op mijn volgende trein kwam deze S-Bahn nog voorbij.

Mijn volgende trein was de RE1 naar Aachen, waar ik in Horrem alweer eruit ging, snel ritje was het zeker! *O*

Nu eerst wandelen.

En die wandeling bracht mij naar het enorm afgelegen perron 19. Wat in een boog ligt richting Grevenbroich.

Het spoor in de richting van Grevenbroich.

Mijn volgende trein, RB37 naar Neuss Hbf via Grevenbroich, een achteraflijntje *O*

Station Gustorf, hier rijden die bruinkooltreinen van de RWE in de omgeving, met een aparte bovenleidingsspanning van 6,6kv 50hz.

Neuss Hbf, trieste bedoeling.
Na Neuss ging het met de RE13 in oostelijke richting naar Düsseldorf, hij werd gereden met een enkel flirtje van 5 bakken, dus dat werd even staan totaan de landeshauptstadt.

Station Düsseldorf, met de trein die mij hierheen bracht die nog een flinke rit voor de boeg heeft naar zijn eindbestemming Hamm.

Ik had zin in vis, dus wat ging ik halen? Vis!

Niet heel veel later zat ik in de RE11 (Rijd nu Düsseldorf-Kassel, was vorig jaar nog Mönchengladbach-Hamm), naar mijn volgende bestemming, Duisburg.

Het volgende achteraflijntje, naar Duisburg-Entenfang.

Het treintje wat de hele dag heen en weer pendelt tussen Hbf en Entenfang, een veel te comfortabele BR628.

Heerlijke stoelen, de tweede keer dat ik met dit type trein reis, de eerste keer was in 2014 tussen Wasserbillig en Luxemburg, waar ze nu in 2017 niet meer komen.

De stuurtafel van deze prachtmachine *O*
Nu volgen er even een aantal foto's van Duisburg-Entenfang.



Niet veel later was ik weer terug op het Hbf van Duisburg. Waar onder de reizigers daar nogal wat paniek was, er waren ergens personen op het spoor waardoor er flink wat treinen later waren.

RE42 op weg naar Nottuln-Appelhülsen. Als je vanaf daar nog verder wil naar Münster mag je in een SEV-bus plaatsnemen.

Heel wat anders dan Nottuln-Appelhülsen is de Franse hoofdstad. Waar deze trein heen ging. :Y

En om de afwisseling compleet te maken hier de stoptrein naar Xanten, met rechts nog het barrijtuig van de trein naar Paris-Nord.

Het lelijke vervallen station van Duisburg. Op het scherm stond mijn volgende trein al aangegeven. RE19 naar Arnhem Centraal. De S-Bahn links had +20 door personen in het spoor waar ik het al eerder over had.

De rit naar Nederland met de RE19 ging TRAAG. Geen wonder, tussen Duisburg en Zevenaar stopt deze op alle tussengelegen stations, en dat zijn er aardig wat. Oberhausen Hbf, Oberhausen-Sterkrade, Oberhausen-Holten, Dinslaken, Voerde, Friederichsfeld, Wesel, Wesel-Feldmark, Praest, Empel-Rees, Millingen... En vanaf daar ben ik ze kwijt. Het zijn er heel wat.

Voerde, een van die stations.

Arnhem Centraal, weer in Nederland dus, hier optimel en granaatappelpitten.

Het schiet al op, hier Deventer. De trein naar Enschede met ICM6 was best vol, en ik had door het lage comfort van de Duitse stoppers zo'n zere rug dat ik weinig trek had om 25 minuten te staan tot Aml. Dus ik nam de sprinter en ging onderin het koprijtuig van de DD-AR, daar is het prima uit te houden.

En toen waren we alweer bij het einde beland, mijn laatste overstap was in Wierden, daar is het wachten van [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] wat fijner (weinig raar volk en in tegenstelling tot Aml wel wifi op het station). Wij danken u voor het lezen
