Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Afgesplitst van 'Over missers in de reisinformatie'.
Een misser of juist niet?
NS zal zijn klanten niet langer aanspreken als 'dames en heren', maar als 'beste reizigers'. De spoorwegen willen dat iedereen zich welkom voelt op het station en in de trein, ook lgbtqia+'ers.
Zodra de nieuwe dienstregeling op 10 december ingaat, zijn de 24.000 berichten die dagelijks in de treinen worden omgeroepen genderneutraal. Ook de omroepberichten op de stations worden aangepast.
NS benadrukt dat er geen verbod komt op 'dames en heren'. President-directeur Van Boxtel: "In persoonlijke gesprekken is het natuurlijk aan de conducteur hoe hij zijn of haar gastvrijheid invult. Iedere reiziger is ons even lief."
Dus NS moet ook geen braille meer aanbrengen in de VIRMm'en en op de stations? En gelijkvloersheid van nieuwe treinen is zeker ook niet nodig? Want hoeveel blinden en gehandicapten reizen er nou met de trein, in verhouding tot het totale aantal reizigers...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
olof schreef:Er zijn in Nederland nog geen 1.000 transgenders. En hoeveel transgenders voelen zich gekwetst door de huidige omroep? Ik heb er in ieder geval nog nooit iemand over horen klagen.
De NS moet zich bezighouden met treinen, niet met dit soort fratsen.
Aldus transgenderinfo.nl: "In Nederland zijn er tussen de 90.000 en 390.00 transgender personen afhankelijk van welke definitie je gebruikt." En dan betreft het nog niet eens alleen transgenders die zich soms niet aangesproken voelen door de termen man of vrouw.
En gelukkig zijn er maar weinig reizigers die zich niet aangesproken zullen voelen door 'beste reizigers'! Win-win situatie, makkelijk te implementeren. Hoppa.
olof schreef:Er zijn in Nederland nog geen 1.000 transgenders.
Als er niemand te behandelen zou zijn, waren de wachtlijsten bij de ziekenhuizen wel wat korter geweest
olof schreef:En hoeveel transgenders voelen zich gekwetst door de huidige omroep?
Ik ken er wel meerdere. En als je nu af en toe de wereld in zou gaan dan kom ook jij ze vanzelf tegen :Y
olof schreef:De NS moet zich bezighouden met treinen, niet met dit soort fratsen.
Reisinformatie is ook onderdeel van de trein en moet voor comfort zorgen, niet voor frustratie.
Overigens hoop ik niet dat het bij de reisinformatie blijft, NS heeft ook heel wat formulieren waar persé meneer of mevrouw ingevuld moet worden waar dat geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ook bij NS wordt binnenkort niemand meer aangesproken met 'beste dames en heren', maar met het sekseneutrale 'beste reizigers'. De verandering gaat in met de nieuwe dienstregeling op 10 december.
Opvallend genoeg liet de NS nog maar twee weken geleden weten aan RTL Nieuws dat de hele kwestie niet speelde. Volgens woordvoerder Martijn Karmans had er twee weken geleden voor zover bekend 'nog nooit iemand' hierover aangeklopt bij de NS.
Per dag worden er in NS-treinen ongeveer 24.000 automatische omroepberichten afgespeeld. Deze teksten worden aangepast. Op alle stations spreken de menselijke omroepers de reizigers wekelijks gemiddeld 70.000 keer aan. Machinisten, conducteurs en omroepers krijgen de instructie om de passagiers vanaf december genderneutraal toe te spreken.
Ik roep al jaren geen 'Dames en heren' meer om, niet omdat ik 'genderneutraal' om wil roepen, maar omdat ik van dat oubollige 'Dames en heren' af wilde...
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Als NS "Dames en heren" zonder mededeling had aangepast naar "Beste reizigers" zonder mededeling was er geen ophef geweest, nu ze dat wel doen is er meteen ophef en ik begrijp niet waarom. Moet perse bij elke omroep bevestigd worden wat er op je legitimatiebewijs kan staan?
Ik erken dat er inderdaad problemen zijn met werkloosheid onder transgenders. Dat is een complex probleem waar meerdere partijen een rol in spelen. Ik ben zelf transgender en van dichtbij gezien dat het voor een werkgever al snel een dure situatie wordt. Je moet zeker in het begin van de transitie vaak naar medische afspraken, dat kost vaak een hele werkdag omdat er maar weinig ziekenhuizen een gespecialiseerde polikliniek hebben. Ook zie je vaak nog andere behandelaars. Wanneer je opteert voor andere operaties zit je ook al snel tegen meerdere weken verzuim aan te hikken die de werkgever moet ophoesten. Waar de overheid bedrijven compenseert bij zwangerschapsverlof is dat bij dit soort dingen niet zo, en zelfs zwangerschap is al een (niet-legitieme) reden om iemand voor een baan af te wijzen. Een deel van de werkloosheid zal ook wel aan de mensen zelf liggen, maar ik geloof niet dat daar de kern van het probleem ligt.
Maargoed Olaf, even terug naar jou. Op welke manier draag jij als onderdeel van de maatschappij bij aan het oplossen van de ook door jezelf benoemde problemen? Ken je iemand, spreek je wel eens met iemand hierover of moest je op dit forum gewoon je hart luchten over symboolpolitiek? Ik hoor het graag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nou ja, 'Beste reizigers' vind ik nog altijd beter dan het wel erg joviale "Hallo allemaal" zoals in de Londense Metro gebruikt wordt. Hoewel dat laatste waarschijnlijk wel prima past in de ietwat afwijkende Engelse beleefdheidsvorm t.o.v. het Nederlandse.
Wat mij betreft zou 'Dames tot heren' een betere oplossing zijn. Met 'Beste reizigers' mis je namelijk de mensen die iemand op komen halen op het station.
'Beste mensen' kan natuurlijk ook. Of waarom kan je die hele aanhef niet weglaten?
*ding-dong* "De trein naar Amsterdam heeft 5 minuten vertraging" is werkt toch ook?
Suus schreef:Als NS "Dames en heren" zonder mededeling had aangepast naar "Beste reizigers" zonder mededeling was er geen ophef geweest, nu ze dat wel doen is er meteen ophef en ik begrijp niet waarom
Ik begrijp niet waarom dit apart medegedeeld moet worden. Het komt op mij over als makkelijk willen scoren "kijk ons eens mooi met de tijd meegaan!".
Suus schreef:Moet perse bij elke omroep bevestigd worden wat er op je legitimatiebewijs kan staan?
Het is maar net wat je er in wilt horen. Voor mij is 'dames en heren' gewoon een, ietwat oubollige, generieke term zonder bijbedoelingen.
Laatst gewijzigd door reisthijs op vr 28 jul 2017, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zie echt geen enkel nadeel van het 'genderneutraal' maken van omroepberichten. Dat NS dit niet stilletjes doorvoert maar een persbericht naar buiten komt is natuurlijk ook voor het eigen imago en ik kan het niet los zien van wat er aan de andere kant van de plas nu gebeurt.
HEERENVEEN - Ook bij treinvervoerder Arriva wordt het „beste dames en heren” mogelijk vervangen door het neutrale „beste reiziger.”
In navolging van de NS gaat de vervoerder zich beraden op genderneutraal omroepen. „We zetten het onderwerp intern op de agenda”, aldus een woordvoerder, die aangeeft dat het bedrijf uniformiteit in de stationsomroepen in Nederland belangrijk vindt.
Overigens hoop ik niet dat het bij de reisinformatie blijft, NS heeft ook heel wat formulieren waar persé meneer of mevrouw ingevuld moet worden waar dat geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Tuurlijk heeft dat wel toegevoegde waarde. NS zou er alleen een kolom 'onzijdig' aan toe moeten voegen, zodat de transgenders een neutrale aanspreekvorm krijgt op de briefaanhef maar de meerderheid van de NS klandizie gewoon met mevrouw of meneer wordt aangesproken..
Alternatief is: beste klant / reiziger?
Dát komt dan zo 'algemeen' over.. niet betrokken.. lijkt op zo'n commerciële brief uit een gekocht adressenbestand waarvan men niet zeker weet of er een mannetje of vrouwtje aangeschreven wordt.
Ardan schreef: (..)
Opvallend genoeg liet de NS nog maar twee weken geleden weten aan RTL Nieuws dat de hele kwestie niet speelde. Volgens woordvoerder Martijn Karmans had er twee weken geleden voor zover bekend 'nog nooit iemand' hierover aangeklopt bij de NS.
(..)
Nou ja zeg, dat laatste lijkt mij echt gelul. Zo'n besluit, met technische componenten, lijkt mij niet binnen 2 weken te kunnen beklonken binnen de NS bestuurskamers..
Het zal wel een opzetje zijn, samen met A'dam en de Pride organisatie, qua timing?