Maurice' hobby *16: Zomerplaatjes 2017

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Maurice Hooikammer

Maurice' hobby *16: Zomerplaatjes 2017

Bericht door Maurice Hooikammer »

Alweer sinds 24 mei geniet ik van een bijzonder lange vakantie. Het diploma is binnen en dus mochten er na zes jaar zwoegen wel eens drie maanden rust volgen. Nou ja, ‘rust’ is het niet geworden. Straks start ik aan de TU Delft en dat kost wat. Zodoende ben ik vooral aan het werk geweest. Maar in die enkele vrije weken en mijn vrije maandag werd er voldoende gefotografeerd.

Allereerst nog een foto van mijn allerlaatste zogenaamde middelbareschool-weekend. Op 14 mei fotografeerde ik bij Franeker de voormalige WN 2583. De bus stond langs de A31 reclame te maken voor een oldtimerevenement.
AfbeeldingEx-West Nederland 2583, Franeker by mauricehooikammer, on Flickr

Op 24 mei was het dan gedaan met de examens. Vrijheid! Ik startte eerst maar eens dicht bij huis, immers, straks ben ik hier niet zo vaak meer te vinden doordeweeks. Met het fietsje ging ik naar het mooie Heerde, alwaar een mooie gelede Citaro en de 3256 werden vastgelegd.
AfbeeldingSyntus 5271, Heerde by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingSyntus 3256, Heerde by mauricehooikammer, on Flickr

Nu ik mijn rijbewijs heb behaald kon ik de afgelopen periode erg veel rijden. Via Bussum reed ik op 25 mei naar Eindhoven, waar ik maar eens wat foto’s ging maken van het elektrische spul. De auto werd geparkeerd bij het Philips Stadion, waarna ik te voet de busbaan westwaarts ben gaan volgen.
AfbeeldingHermes VDL Citea Electric, Eindhoven by mauricehooikammer, on Flickr

Na een mooi rondje door de noordelijke wijken van de stad kwam ik weer bij het centrum in de buurt. Daar kwam een net bijgeladen Citea aangereden vanaf de stalling.

Op zaterdag 27 mei vertrok ik met wat klasgenoten richting Kos in Griekenland. De grote camera ging niet mee, maar een Nikon Coolpix. Het apparaat is vooral traag en de kwaliteit van de foto’s is natuurlijk niet zoals ik het gewend ben. Maar ja, je hebt wel wat. Op het eiland heb je twee busnetwerken, het streekgebeuren wordt door KTEL uitgevoerd en het stadsnetwerkje van Kos Stad door DEAS. Zo’n stadsbus kwam ik tegen toen we al fietsend richting Marmari onderweg waren.
AfbeeldingDeas city bus, Kos Greece by mauricehooikammer, on Flickr

Nou ja, zoals je begrijpt is op zo’n examenreis naar de zon bussen fotograferen bijzaak. De dagen bestonden vooral uit slapen, aan het strand liggen en de nacht doorbrengen in het uitgaansgebied. Desalniettemin was ik op donderdag wat vroeg wakker, dus trok ik met de fiets oostwaarts de stad uit. Toen ik zo’n slordige acht kilometer weg was vloog mijn ketting tot driemaal toe eraf dus dat werd (een lange en hete tocht) lopende terug. Klein doekje voor het bloeden: er was een Citaro actief op de stadslijn langs deze weg.
AfbeeldingDeas city bus, Kos Greece by mauricehooikammer, on Flickr

Op 4 juni landden we weer in Nederland en daags erna was ik in Nijmegen te vinden. Nog nooit echt de stad in geweest, maar daar gaat verandering in komen. Mooie stad!
AfbeeldingBreng 5319, Nijmegen by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingBreng 5307, Nijmegen by mauricehooikammer, on Flickr

In het weekend van 10 juni had ik op Schiermonnikoog nog een schoolverplichting van het vak muziek. Superleuk natuurlijk. Zeker omdat er op het eiland door roestbehandelingen aan de eigen BYD’s twee apartelingen rondreden. De eerste is een voormalige demo uit Helsinki.
AfbeeldingArriva, Schiermonnikoog by mauricehooikammer, on Flickr

De overige bussen waren opvallend genoeg ontdaan van Frysk Ferfier stickers. Binnen het al chauvinistische Friesland speelt zich namelijk nog een afscheidingsstrijd plaats. De Waddeneilanden voelen zich namelijk stuk voor stuk totaal niet met Friesland verbonden. Bijvoorbeeld op Terschelling zijn alle Friese teksten van de nieuwe Citea’s verwijderd, op Ameland komt er reclame overheen.

De tweede tijdelijke bus is deze onbeduidende grijze variant. Hier haalde de bus ons gezelschap op samen met de andere tijdelijke bus om ons naar de veerboot te brengen.

Doordeweeks werkte ik, dus in het weekend kon ik pas weer wegvluchten. En wel naar Utrecht, waar ik het Uithof P&R kaartje gebruikte om wat mooie plekjes op te zoeken.
AfbeeldingU-OV 4144, De Meern by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingSyntus (Keolis) 1874, Utrecht by mauricehooikammer, on Flickr

Op de zondag maakte ik een rondje rondom Schiphol, waarbij onder andere Hoofddorp en Haarlem werden bezocht.
AfbeeldingTCR 502 (CXX 1013), Hoofddorp by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingCXX 3954, Haarlem by mauricehooikammer, on Flickr

De maandag was mijn vrije dag en de jongerentoer actie van NS bood mij de mogelijkheid om wat leuke bussen op te gaan zoeken. Allereerst de gelede MAN’s in Breda.
AfbeeldingArriva 283, Breda by mauricehooikammer, on Flickr
Een ander doel waren de gelede MAN’s in Zeeland. Na een maandagje de bussen gestalkt te hebben via ovzoeker had ik mooi op papier welke omlopen geleed gereden werden. Wonderbaarlijk genoeg klopte het echt, want ik kreeg alle wagens voor de lens.
AfbeeldingConnexxion 9274, Goes by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingConnexxion 9267, Bergen op Zoom by mauricehooikammer, on Flickr

Ook kwam ik weer in Nijmegen en wel voor de mooie gelede Citaro’s daar.
AfbeeldingBreng 9279, Nijmegen by mauricehooikammer, on Flickr

En omdat niet alle MAN’s reden toen ik eerder in Breda was, kwam ik maar weer terug.
AfbeeldingArriva 283, Breda by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingArriva 282, Breda by mauricehooikammer, on Flickr

Zoals ik al eerder op dit forum had gepost, de twee elektrische Citeaatjes voor Gorinchem waren in het Friese Appelscha (of all places) voor een groen evenement.
AfbeeldingArriva 9641, Appelscha by mauricehooikammer, on Flickr

Op 2 juli reed ik weer eens mee in Ede met een bekende chauffeur en dat bood de kans om de twee MAN’s van HAVI die eerder in Eindhoven reden te fotograferen op de Visit Veluwe Express. Ook kwam er wat standaard Syntus spul voorbij.
AfbeeldingVisit Veluwe Express, Apeldoorn by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingVisit Veluwe Express, Hoenderloo by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingSyntus 5004, Hoenderloo by mauricehooikammer, on Flickr

Het was een best stuk lopen van Apeldoorn naar Hoenderloo, maar het was wel een prachtige omgeving.

Op 10 juli gebruikte ik mijn verse OV-fietsabonnement om de Capacities in Groningen te fotograferen en om wat mooie plekjes op te zoeken aan de noordzijde van de stad.
AfbeeldingQbuzz 3409, Groningen by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingQbuzz 3412, Groningen by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingQbuzz 3410, Groningen by mauricehooikammer, on Flickr

Na een rondje Lewenborg kwam ik uit in Zuidwolde.
AfbeeldingQbuzz 3126, Groningen by mauricehooikammer, on Flickr

Het was ook een periode van kamers zoeken. Op 13 juli hospiteerde ik bij twee kamers en daartussen zat genoeg tijd om naar de Delftse Hout te lopen.
AfbeeldingConnexxion 6754, Delft by mauricehooikammer, on Flickr

Ja en dan mag dit toch echt niet ontbreken.
AfbeeldingConnexxion 8865, Delft by mauricehooikammer, on Flickr

Van 21 tot en met 28 juli ging ik met mijn jeugdsymfonieorkest op concerttournee naar Praag. We hadden ook een drietal uitstapjes in de omgeving. Een daarvan was Mariënbad. Helaas geen trolleySkoda’s, maar wel deze Agora.
AfbeeldingMariënbad by mauricehooikammer, on Flickr

Een plaatje vanuit Praag. Het gebouw rechtsachter was ons hotel. Ik sliep op de bovenste verdieping vanwaar je een fenomenaal uitzicht had op de Moldau en de stad Praag.
AfbeeldingDPP 8526, Praag by mauricehooikammer, on Flickr

Een concert vond plaats nabij de oude burcht, op de weg ernaartoe kon ik dit plaatje schieten van de mooie Skoda trams.
AfbeeldingDPP 9277, Praag by mauricehooikammer, on Flickr

Na een terugreis die lang duurde en een korte nacht vertrok ik op zaterdag 29 juli direct naar Ameland voor twee weken. Ook daar ging ik weer werken, maar de ochtenden waren vrij en boden genoeg ruimte voor plaatjes van die prachtige Citea’s die er rijden.
AfbeeldingArriva 3033, Hollum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingArriva 3034, Buren Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingArriva 3034, Ballum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr

De 7806 heeft men gewoon geclaimd op het eiland en vanwege een reparatie aan de 223 werd deze bus veel ingezet.
AfbeeldingArriva 7806, Ballum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr

Het paardenreddingsboot gebeuren trekt altijd veel toeristen, dus heeft men een goedlopende busverbinding gecreëerd. De 223 kwam koud van de boot of mocht direct op deze dienst gaan rijden.
AfbeeldingArriva 7806, Hollum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingArriva 3020, Ballum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr

Ik ging een dagje mee waddenhoppen naar buureiland Terschelling. Daar heeft men ook een Citaro in het blauw: de 241. Deze bus reed op de bootpendel naar de roemruchte campings Terpstra en Appelhof. Helaas kwam ik de bus alleen maar verkeerd tegen qua zonpositie.
AfbeeldingArriva 241, Baaiduinen Terschelling by mauricehooikammer, on Flickr

Hier rijden de 3031 en de 3032, op Ameland de 3033 en de 3034. Zoals te zien zijn de Friese teksten van de zijkant gehaald.
AfbeeldingArriva 3032, Lies Terschelling by mauricehooikammer, on Flickr

In de duinen tussen Midsland aan Zee en West aan Zee kwam ik deze ex-GVU 122 tegen. Na brandschade is deze bus vroeg bij het GVU uit dienst gegaan. Deze eilander zag er wel wat in en ruilde zijn ex-GVU 404 in voor deze bus. Deze man heeft een tractor waarmee hij toeristen over het strand rijdt naar het onbewoonde oostpunt van het eiland. Van de gemeente mag hij echter niet op de badstranden rijden boven het bewoonde deel van het eiland. Daartoe gebruikt hij deze bus om mensen op te halen en naar de tractor te brengen.
AfbeeldingEx GVU 122, West aan Zee Terschelling by mauricehooikammer, on Flickr

En tot slot van het deel Terschelling nog een 12-meter.
AfbeeldingArriva 3014, West Terschelling by mauricehooikammer, on Flickr

Terschelling is natuurlijk prachtig, maar geef mij toch maar Ameland. De sfeer is er veel eilandser, de rust komt daar meer tot zijn recht, met name omdat de dorpjes er veel sfeervoller zijn. En Terschelling heeft natuurlijk die jongerencampings…
AfbeeldingArriva 3034, Hollum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingArriva 3033, Hollum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingArriva 3011, Nes Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingArriva 3011, Hollum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr
AfbeeldingArriva 3034, Ballum Ameland by mauricehooikammer, on Flickr

Meer Amelandfoto’s op mijn flickrpagina, dus als je nog meer blauwe Citea’s wilt zien…

Zo, dat was weer een behoorlijk verslag. Kritieken, vragen en opmerkingen zijn welkom!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Buschauffeur Arriva (Ameland/Maastricht)

Berichten op persoonlijke titel
Lijn 45
Contacteer:

Re: Maurice' hobby *16: Zomerplaatjes 2017

Bericht door Lijn 45 »

Leuk verslag! :pos:
isadora

Bericht door isadora »

Maurice, allereerst dank voor je reportage, en de vele prachtige foto's. :pos:

Maar het verhaal vloog alle kanten op. Natuurlijk door de vele bestemmingen die je hebt aangedaan.
Mij duizelde het op een gegeven moment.

En dan, echt helemaal nieuw voor mij: de afscheidingsstrijd die zich in het "chauvinistische" Friesland afspeelt.
Waar voelen die eilanden zich dan eigenlijk wel mee verbonden?

Had trouwens graag een plaatje gezien van het "fenomenale uitzicht" vanaf de bovenste verdieping van je hotel in Praag over de Moldau.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Fraaie plaatjes! En jij was dus op dezelfde dag als mij in Groningen aan 't OV-fietsen :P We hebben elkaar blijkbaar goed weten te ontlopen want een deel van de plaatjes oogt herkenbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Mooie plaatjes. En jou foto's vind ik altijd beter dan me eigen plaatjes.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Topfoto's allemaal :pos: :pos: 8-)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Mooie mix.
Vond het vooral leuk te zien de 2 ex Eindhovense wagen 3476 en 3478 op de visitveluweexpres. Zag dat ze nog iets verschillen in uiterlijk. De 3476 heeft op de rechterspiegel en gele sticker tbv zichtbaarheid en 3478 niet.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Prachtig verslag! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Maurice Hooikammer

Bericht door Maurice Hooikammer »

Bedankt voor de complimenten!
isadora schreef: En dan, echt helemaal nieuw voor mij: de afscheidingsstrijd die zich in het "chauvinistische" Friesland afspeelt.
Waar voelen die eilanden zich dan eigenlijk wel mee verbonden?
Ze voelen zich als eiland stuk voor stuk onafhankelijk. Ze zijn gewoon Amelander of Terschellinger bijvoorbeeld. Ieder eiland heeft zijn eigen dialect en dat lijkt in de verste verte niet op het Fries. Het Amelandse lijkt bijvoorbeeld veel meer op het Gronings uit de stad zelf.
Daniel schreef:Fraaie plaatjes! En jij was dus op dezelfde dag als mij in Groningen aan 't OV-fietsen :P We hebben elkaar blijkbaar goed weten te ontlopen want een deel van de plaatjes oogt herkenbaar.
Haha ik zag het! Ik ben zelf met de komende bewolking maar eerst Lewenborg ingedoken voor zonplaatjes van die nieuwe dingen. Ben daarna ook nog richting Bedum, Sauwerd en Aduard geweest, maar daar vond ik de plaatjes met bewolking niet zo mooi meer.
dylanwild94 schreef:Mooie plaatjes. En jou foto's vind ik altijd beter dan me eigen plaatjes.
Bedankt! Vind zelf dat er geen 'beste' plaatjes kunnen zijn. Iedereen fotografeert op zijn eigen manier en zolang je zelf met het resultaat blij bent is dat toch prima! Jouw foto's zijn stuk voor stuk gewoon goed hoor!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Buschauffeur Arriva (Ameland/Maastricht)

Berichten op persoonlijke titel
Plaats reactie