Fyra flink duurder dan VIRM
Fyra flink duurder dan VIRM
Fyra flink duurder dan VIRM
Geplaatst op: woensdag 19 augustus 2009 om 3:39
Laatst bijgewerkt: donderdag 13 augustus 2009 om 1:41
AMSTERDAM – De hogesnelheidslijn (HSL) zal voor binnenlandse ritten duurder worden dan met de intercity. Een enkeltje Amsterdam-Rotterdam zal bijvoorbeeld 70 procent meer gaan kosten, zo schrijft dagblad Trouw.
Voordeel is wel dat de snelle trein 20 minuten sneller op de bestemming is.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 19 augustus 2009 om 3:39
Laatst bijgewerkt: donderdag 13 augustus 2009 om 1:41
AMSTERDAM – De hogesnelheidslijn (HSL) zal voor binnenlandse ritten duurder worden dan met de intercity. Een enkeltje Amsterdam-Rotterdam zal bijvoorbeeld 70 procent meer gaan kosten, zo schrijft dagblad Trouw.
Voordeel is wel dat de snelle trein 20 minuten sneller op de bestemming is.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Voorlopig 20 minuten sneller, ooit 30-35 ofzo toch? Misschien dan nog duurder. Toeslag van 2 euro valt me niks tegen trouwens, en ook in landen als Duitsland en Frankrijk betaal je nu eenmaal meer voor de ICE resp. TGV. Het aanbod van "IC's" over de oude lijn zorgt voor voldoende prijsbewuste alternatieven lijkt me.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Hoe kom je bij een toeslag van 2 euro? Het is toch 70% bovenop een regulier ticket.
Daarnaast is de Fyra het speeltje van een commerciele toko die er dus belang bij heeft dat er ook mensen mee reizen. De prijsstelling is dus puur een kwestie van vraag en aanbod. Als de prijs te hoog/te laag is dan passen ze die op een gegeven moment toch wel aan.
Daarnaast is de Fyra het speeltje van een commerciele toko die er dus belang bij heeft dat er ook mensen mee reizen. De prijsstelling is dus puur een kwestie van vraag en aanbod. Als de prijs te hoog/te laag is dan passen ze die op een gegeven moment toch wel aan.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Buiten de kennismakingstijd om:
Toeslagen:
Amsterdam- Schiphol: 2,10€ per enkele rit
Amsterdam- Rotterdam: 7,40€ per enkele rit
Schiphol- Rotterdam: 6€
Toeslagen:
Amsterdam- Schiphol: 2,10€ per enkele rit
Amsterdam- Rotterdam: 7,40€ per enkele rit
Schiphol- Rotterdam: 6€
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Als je tijdens de introductietijd een kaartje koopt/reserveert bovenop een al bestaand treinkaartje betaal je slechts 2 euro voor Amsterdam C. - Rotterdam C.JWM schreef:Hoe kom je bij een toeslag van 2 euro? Het is toch 70% bovenop een regulier ticket.
Nu zoek ik alleen nog een plattegrond van de treinindeling, zodat ik weet waar mijn gereserveerde zitplaats te vinden is
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Caspar schreef:Buiten de kennismakingstijd om:
Toeslagen:
Amsterdam- Schiphol: 2,10€ per enkele rit
Amsterdam- Rotterdam: 7,40€ per enkele rit
Schiphol- Rotterdam: 6€
Met name tussen Asd en Shl slaat het nergens op :neg: 2 euro meer betalen om met een treinmet een andere neus en hetzelfde interieur even hard over hetzelfde spoor te rijden, wie verzint zoiets?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Die ICE slaat tenminste nog stations over die de normale IC wel bediend
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Precies. Met een HST trein op conventioneel spoor rijden is net zoiets als met een Ferrari op een landweggetje boemelen, zoals iemand van Hispeed het treffend wist te verwoorden. Vanaf volgend jaar kan je alleen met een toeslag de stations Lelylaan en Sloterdijk voorbij rijden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Sloterdijk, Lelylaan....Reiziger Ddrs schreef:Die ICE slaat tenminste nog stations over die de normale IC wel bediend
En bij die ICE is het ook enkel Amstel, Veenendaal de Klomp en Ede-Wageningen.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
en Driebergen-Zeist. Plus dat de ICE met "iets" comfortabeler materieel rijdt dan dat spuugschandaal wat zich Virm noemt. Totaal onvergelijkbaar dus.ziggy schreef:Sloterdijk, Lelylaan....Reiziger Ddrs schreef:Die ICE slaat tenminste nog stations over die de normale IC wel bediend
En bij die ICE is het ook enkel Amstel, Veenendaal de Klomp en Ede-Wageningen.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Nee, IC 3000 van Amsterdam naar Arnhem stopt niet op Driebergen-Zeist.
En op de lijn van Amsterdam naar Schiphol rijdt ook VIRM en DDAR, daarbij vergeleken zal de Fyra ook wel "iets" comfortabeler zijn.
En op de lijn van Amsterdam naar Schiphol rijdt ook VIRM en DDAR, daarbij vergeleken zal de Fyra ook wel "iets" comfortabeler zijn.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Het ding zal in ieder geval een hoop extra rangeerritten naar de Watergraafsmeer veroorzaken, want ik ga er niet van uit dat hij in 3 minuten zal keren in Amsterdam. Dan zal hij ook wel ergens anders aankomen dan vertrekken.
Spoor 13A voor vertrek in Amsterdam
Spoor 13B voor aankomst dan?
Spoor 13A voor vertrek in Amsterdam
Spoor 13B voor aankomst dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
ziggy schreef:Nee, IC 3000 van Amsterdam naar Arnhem stopt niet op Driebergen-Zeist.
En op de lijn van Amsterdam naar Schiphol rijdt ook VIRM en DDAR, daarbij vergeleken zal de Fyra ook wel "iets" comfortabeler zijn.
Vooarlsnog rijdt er Traxx met prio, en dat is qua interieur identiek aan het beneluxmaterieel :pos:
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Klopt, maar dan vergelijk je het met "vroeger" niet met de dan 'reguliere' treinen over dat conventionele spoor. Wat nu een normale IC is, is dan een trein waar je extra voor moet betalen, maar die wel comfortabeler is dan de gemiddelde Sneltrein op dat traject.
Ach ja, so be it :( - de politiek heeft dit allemaal gewild, maar wie wordt er nou beter op :(.
Ach ja, so be it :( - de politiek heeft dit allemaal gewild, maar wie wordt er nou beter op :(.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
^^ De belastingbetaler wordt er beter van. Het idee is namelijk dat de HSL investering ooit wordt terugverdiend, en dat kan alleen maar door dure treinkaartjes te verkopen. Nu nog de automaten op Schiphol zo instellen dat je gepromoveerd moet zijn om een kaartje zonder HSL toeslag te kopen en het is rinkel-de-kinkel voor de NS en de overheid
(En leveren buitenlandse toeristen de Nederlandse economie nog meer op dan ze nu toch al doen )
(En leveren buitenlandse toeristen de Nederlandse economie nog meer op dan ze nu toch al doen )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Dat is nog maar de vraag. Als er eenzelfde soort tarief gevraagd wordt als op het conventionele spoornet zal de HSL zeker meer dan het dubbele aantal reizigers trekken.Vinny schreef:^^ De belastingbetaler wordt er beter van. Het idee is namelijk dat de HSL investering ooit wordt terugverdiend, en dat kan alleen maar door dure treinkaartjes te verkopen.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
^^ Dat waag ik te betwijfelen. Ik ben sowieso benieuwd naar het aantal echt nieuwe reizigers. Zeker de eerste jaren zal het vrijwel alleen reizigers betreffen die vroeger ook al met de oude intercity reden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Het is een lastige 'wat... als' kwestie.
Maar het lijkt mij dat zowel de huidige opzet met de Fyra als een alternatieve opzet waarmee de HSL in het netwerk zou worden geintegreerd, waar dus opgevoerde VIRMs zouden gaan rijden, vooral bestaande treinreizigers als voornaamste klant hebben. Natuurlijk is er hoop op (verstokte) automobilisten die overstappen op de Fyra, maar met de beoogde prijzen vraag ik mij af of de kosten/baten afweging voor zulke mensen in het voordeel van de Fyra zullen uitvallen.
Maar het lijkt mij dat zowel de huidige opzet met de Fyra als een alternatieve opzet waarmee de HSL in het netwerk zou worden geintegreerd, waar dus opgevoerde VIRMs zouden gaan rijden, vooral bestaande treinreizigers als voornaamste klant hebben. Natuurlijk is er hoop op (verstokte) automobilisten die overstappen op de Fyra, maar met de beoogde prijzen vraag ik mij af of de kosten/baten afweging voor zulke mensen in het voordeel van de Fyra zullen uitvallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
En hoeveel mensen gaan 70% meer betalen voor 20 minuten reiswinst?Vinny schreef:Zeker de eerste jaren zal het vrijwel alleen reizigers betreffen die vroeger ook al met de oude intercity reden.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Ja. Oftewel, de service gaat omlaag, tenzij je er extra voor betaalt. Wauw. Hoe zou je het vinden als je hier op OVNL alleen nog maar zou kunnen lezen, en dat je alleen kan posten als je 2 euro per dag betaalt? :D Okee, ook niet helemaal vergelijkbaar, maar wel een beetjeziggy schreef:Klopt, maar dan vergelijk je het met "vroeger" niet met de dan 'reguliere' treinen over dat conventionele spoor. Wat nu een normale IC is, is dan een trein waar je extra voor moet betalen, maar die wel comfortabeler is dan de gemiddelde Sneltrein op dat traject.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Nou ík zou het gedaan hebben: als junior verkeer- en geluidsadviseur; wat destijds mijn functie was bij een adviesbureau in Rotterdam. Maar dan ook wel omdat mijn reiskostenvergoeding maximaal 800 euro was, en dat er dus ook gewoon vanaf kon. Zelfs de Fyra is goedkoper dan een auto nemen voor een Amsterdammer...ziggy schreef:En hoeveel mensen gaan 70% meer betalen voor 20 minuten reiswinst?Vinny schreef:Zeker de eerste jaren zal het vrijwel alleen reizigers betreffen die vroeger ook al met de oude intercity reden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Zit je weer te klooien met toeslag abonnementen op je huidige trajcetkaart enzo. Allemaal zo omslachtig, dat mensen al snel denken: laat maar zitten!
En je gaat voor een discount retourtje toch niet al 2 maanden van te voren bedenken dat je misschien wel met de trein van dinsdagmiddag 14uur naar Rotterdam zou willen gaan omdat het dan net even 2 euro goedkoper is dan een regulier kaartje.
En je gaat voor een discount retourtje toch niet al 2 maanden van te voren bedenken dat je misschien wel met de trein van dinsdagmiddag 14uur naar Rotterdam zou willen gaan omdat het dan net even 2 euro goedkoper is dan een regulier kaartje.
Re: Fyra flink duurder dan VIRM
Nee, maar die discount tarieven zijn wel hartstikke interessant voor Schipholreizigers. Die weten vaak wél dat ze over 2 maanden om 3 uur op Schiphol willen zijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten