Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Tja, misschien is de actieradius van de accu’s over een paar jaar ook weer groter, zodat ze minder keren hoeven op te laden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Dat is geloof ik ook niet wat er onder de weg ligt waar die bussen overheen rijdenHainje schreef:...schemerlampkabeltje trekt dat net niet.
@fred1954: Het zal inderdaad wel een gevalletje fasering zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Sssssttttt....!!trolly schreef:Dat is geloof ik ook niet wat er onder de weg ligt waar die bussen overheen rijden
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ik hoop dat die fabrikanten allemaal een soort "Citea LLE" principe over gaan nemen:
- De bus zelf lichter maken zodat de zware accu's nauwelijks effect op het gewicht hebben.
Tot nu toe is het gewoon 11 ton bus en 3 ton accu erboven op.
Dat maakt veel bussen tot een klein bereik voertuig.
- De bus zelf lichter maken zodat de zware accu's nauwelijks effect op het gewicht hebben.
Tot nu toe is het gewoon 11 ton bus en 3 ton accu erboven op.
Dat maakt veel bussen tot een klein bereik voertuig.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Het probleem is dat, zeker in de drukke stedelijke gebieden, er steeds langere bussen nodig zijn. 18m, 21m, 25m....het gaat maar door. Daardoor moeten er ook steeds meer/zwaardere accu’s ingebouwd worden. Maar ik ben er van overtuigd, dat in de nabije toekomst hier ook wel weer iets op (uit)gevonden wordt.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
:Y rails *trein*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Tja, dat is ook mijn idee, maar vertramming is een hoge investering, daarbij komt dat de stedelijke infrastructuur zich niet altijd leent voor vertramming van buslijnen. Een mooi voorbeeld is GVB bus 15, ik weet niet hoe lang daar al over vertramming gesproken wordt. Dat is al sinds de 70er jaren van de vorige eeuw. En het is er nog steeds niet van gekomen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Bij de vertramming van lijn 15 heeft de opening van lijn 50 roet in het eten gegooid. Lood om oud ijzer overigens: een deel van de buspassagiers konden voortaan over het spoor vervoerd worden.
En uiteraard zijn de kosten van rails relatief. Als de personeelskosten de pan uit rijzen, en de dubbelglede bussen één lange file vormen, dan blijkt railvervoer opeens een voordelig alternatief te zijn. Ik ben daarbij nog niet zo overtuigd van volledig automatische electrische bussen. En daarbij blijft het energieverbruik van een brede rubberband per definitie hoger dan het beperkte raakvlak van staal op staal.
En uiteraard zijn de kosten van rails relatief. Als de personeelskosten de pan uit rijzen, en de dubbelglede bussen één lange file vormen, dan blijkt railvervoer opeens een voordelig alternatief te zijn. Ik ben daarbij nog niet zo overtuigd van volledig automatische electrische bussen. En daarbij blijft het energieverbruik van een brede rubberband per definitie hoger dan het beperkte raakvlak van staal op staal.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Ja, wat je zegt klopt, lijn 15 is ook niet meer die zeer drukke buslijn van weleer, maar meen, dat er nog steeds over vertramming gesproken wordt?
Elektrische bus of tram......het blijft een dlilemma, aanleg/onderhoudskosten versus exploitatiekosten.....
Elektrische bus of tram......het blijft een dlilemma, aanleg/onderhoudskosten versus exploitatiekosten.....
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Als ik het goed heb, is lijn 15 de klap inmiddels weer aardig te boven. Zó zelfs, dat vertramming weer topprioriteit is — whatever that may be in Mokum.
Bij de 15 is de afweging ook niet zo ingewikkeld, gezien de beschikbare rails. Ik ben wel benieuwd of we bijvoorbeeld de 300 nog eens op spoor gaan zien.
Bij de 15 is de afweging ook niet zo ingewikkeld, gezien de beschikbare rails. Ik ben wel benieuwd of we bijvoorbeeld de 300 nog eens op spoor gaan zien.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Die afweging sloeg ook niet op lijn 15, daar is bijna op de hele route al railinfa aanwezig. Het sloeg meer op een compleet nieuwe aanleg van een tramlijn.
Lijn 300 ....tja.....ik begreep jaren geleden al dat bij aanleg van de Zuidtangent, er al rekening gehouden is met vertramming en ik moet zeggen, een groot deel van de route leent zich daar uitstekend voor. Alleen het passeren van Schiphol lijkt me moeilijk, ik zie tram 300 nog niet zo 1-2-3 over Schiphol Plaza heen rijden. :D
En als CXX over een paar jaar met ZE bussen over dit traject gaat rijden, is de urgentie voor vertramming al weer wat minder denk ik.
Lijn 300 ....tja.....ik begreep jaren geleden al dat bij aanleg van de Zuidtangent, er al rekening gehouden is met vertramming en ik moet zeggen, een groot deel van de route leent zich daar uitstekend voor. Alleen het passeren van Schiphol lijkt me moeilijk, ik zie tram 300 nog niet zo 1-2-3 over Schiphol Plaza heen rijden. :D
En als CXX over een paar jaar met ZE bussen over dit traject gaat rijden, is de urgentie voor vertramming al weer wat minder denk ik.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
8 lichtgewonden doordat vanmorgen een vrachtauto op de Legmeerdijk in Aalsmeer achterop lijn 172 reed:
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/212819/Me ... n-Aalsmeer
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/212819/Me ... n-Aalsmeer
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
De fundering is geschikt voor rails en alle tunnels/viaducten hoog genoeg voor bovenleidingen. De knelpunten zijn vooral de Haarlemse binnenstad en het stuk van Schiphol-Noord naar Bijlmer ArenA.fred1954 schreef:Lijn 300 ....tja.....ik begreep jaren geleden al dat bij aanleg van de Zuidtangent, er al rekening gehouden is met vertramming en ik moet zeggen, een groot deel van de route leent zich daar uitstekend voor. Alleen het passeren van Schiphol lijkt me moeilijk, ik zie tram 300 nog niet zo 1-2-3 over Schiphol Plaza heen rijden. :D
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Wat heeft een ZE bus te maken met een tram?
Een tram biedt veel meer capaciteit dan een ZE bus.
Een tram biedt veel meer capaciteit dan een ZE bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
De meeste trams hier in Nederland zijn ook een stuk langer dan een bus.
Een Brusselse pcc, 14,21 meter lang, kan ongeveer 100 mensen vervoeren. (32 zittend, ongeveer 68 staand)
Een Citaro L, 14,99 meter lang, kan ongeveer 140 man meenemen. (42 zittend, ongeveer 96 staand) volgens wikipedia.
Dan kan je nog, 20 staan en zit plekken weg rekenen voor batterijen en andere motoren die een ZE bus wel heeft, een diesel niet heeft, maar dan zou die 80 centimeter die een Citaro L wel heeft, en een Brusselse pcc niet heeft, 20 man in moeten passen, wat dus ook niet gaat.
Een Brusselse pcc, 14,21 meter lang, kan ongeveer 100 mensen vervoeren. (32 zittend, ongeveer 68 staand)
Een Citaro L, 14,99 meter lang, kan ongeveer 140 man meenemen. (42 zittend, ongeveer 96 staand) volgens wikipedia.
Dan kan je nog, 20 staan en zit plekken weg rekenen voor batterijen en andere motoren die een ZE bus wel heeft, een diesel niet heeft, maar dan zou die 80 centimeter die een Citaro L wel heeft, en een Brusselse pcc niet heeft, 20 man in moeten passen, wat dus ook niet gaat.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op zo 01 okt 2017, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Een Capacity L bus (21m) kan 191 passagiers hebben, de nieuwe Urbos (30m) 180 passagiers. Alleen als je de trams koppelt kun je er meer in kwijt, maar we zijn niet zo van het koppelen van trams in dit land, vandaar dat ik per voertuig reken. Ik zie nog even niet dat er gekoppelde trams door het centrum van Haarlem tuffen. Lengte zegt dus in dit geval niet zoveel. :D
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Stadsbus schreef:Dan kan je nog, 20 staan en zit plekken weg rekenen voor batterijen en andere motoren die een ZE bus wel heeft
Accu's komen op het dak dus dan heb je geen last van ruimte kwijt en de elektromotor (die van vdl heb ik gezien) is ruim helft kleiner dan een dieselmotor.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Kijk bij de BYD bussen op Schiermonnikoog, daar zijn boven de voorwielen grote kasten, dus geen zitplaatsen.
Of de VDL Citea lle 99, achter de chauffeur geen zitplaats(en) omdat daar ook een kast zit. En er zijn nog genoeg busmerken/modellen buiten NL die ook minder zitplaatsen/staplaatsen hebben omdat ze elektrisch zijn.
Of de VDL Citea lle 99, achter de chauffeur geen zitplaats(en) omdat daar ook een kast zit. En er zijn nog genoeg busmerken/modellen buiten NL die ook minder zitplaatsen/staplaatsen hebben omdat ze elektrisch zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Busbouwers zijn vrij notoire overschatters van staande capaciteit. Ze houden vaak dichtere maten (bijv. 6pers/m2) aan dan treinenbouwers, die meestal 4pers/m2 gebruiken. (Edit: Mercedes gebruikt zelfs 7,4pers/m2, dat is 36cm x 36 cm per persoon!)
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Klinkt aardig, maar zoveel gewicht bovenop heeft wel consequenties voor de constructie en de stabiliteit.Remco1989 schreef:Accu's komen op het dak dus dan heb je geen last van ruimte kwijt en de elektromotor (die van vdl heb ik gezien) is ruim helft kleiner dan een dieselmotor.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Het is natuurlijk raar dat een bus die 9 meter korter en marginaal breder is opeens meer reizigers kan vervoeren dan 30-meter lange tram. Tweede bestuurderscabine of niet. Bij De Lijn is hetzelfde interessante gaande waar in hun Hermelijnen 250 man past terwijl een Amsterdamse Combino die iets breder en korter is maar 180 man gaat. Dat verschil zou nooit in de tientallen reizigers mogen lopen als er al verschil is, dus waar zit dat in?fred1954 schreef:Een Capacity L bus (21m) kan 191 passagiers hebben, de nieuwe Urbos (30m) 180 passagiers. Alleen als je de trams koppelt kun je er meer in kwijt, maar we zijn niet zo van het koppelen van trams in dit land, vandaar dat ik per voertuig reken. Ik zie nog even niet dat er gekoppelde trams door het centrum van Haarlem tuffen. Lengte zegt dus in dit geval niet zoveel. :D
Het mij inmiddels opgevallen dat verschillende partijen verschillende dichtheden hanteren. GVB hanteert een maximum capaciteit berekend op 4 passagiers per m2. Volgens de vervoerder passen daardoor slechts 175 mensen in de nieuwe tram. CAF hanteert een maximum capaciteit gebaseerd op 6 passagiers per m2 waardoor in diezelfde 15G-tram opeens 237 mensen gaan. Dat is fors meer dan de 191 passagiers die Mercedes zegt te kunnen vervoeren met hun Capacity L.
Zie: http://www.caf.net/en/productos-servici ... .php?p=289 & https://assets.gvb.nl/Factsheet-GVB-CAF-15Gtram.pdf
Bij Mercedes is het wat onduidelijker wat ze hanteren, maar als ik de onderstaande website moet geloven is het bij hun zelfs 7,4 personen per m2. Ik denk dus dat we met enige zekerheid kunnen zeggen dat een 21-meter lange Capacity L minder passagiers vervoert ten opzichte van een 30-meter lange 15G-tram wanneer je dezelfde dichtheid hanteert.
https://www.mercedes-benz.nl/content/ne ... _data.html
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
De Avenio's (35m) uit Den Haag kunnen daarin tegen 238 voeren.fred1954 schreef:Een Capacity L bus (21m) kan 191 passagiers hebben, de nieuwe Urbos (30m) 180 passagiers. Alleen als je de trams koppelt kun je er meer in kwijt, maar we zijn niet zo van het koppelen van trams in dit land, vandaar dat ik per voertuig reken. Ik zie nog even niet dat er gekoppelde trams door het centrum van Haarlem tuffen. Lengte zegt dus in dit geval niet zoveel. :D
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
6 personen per vierkante meter op een staanplaats? Wauw, moeten ze tegenwoordig niet allemaal voorzien zijn van hun smartphone, want...volgens wetgeving mag je niet ongevraagd mee lezen met je medepassagiers :)
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
Volgens deze GVB info komt tram 16 niet eerder terug dan medio februari, i.p.v. november, door uitloop van werkzaamheden in de Corn.Kruseman. Iets met vervuilde grond.
https://www.gvb.nl/reizen/nieuws/tram-1 ... elijk-niet
Daaruit trek ik de voorzichtige conclusie dat de nieuwe R-netbundel van AML (347/357/397) bij aanvang van de nieuwe concessie nog een paar maanden via de Stadionweg/Beethovenstraat blijft (om)rijden.
https://www.gvb.nl/reizen/nieuws/tram-1 ... elijk-niet
Daaruit trek ik de voorzichtige conclusie dat de nieuwe R-netbundel van AML (347/357/397) bij aanvang van de nieuwe concessie nog een paar maanden via de Stadionweg/Beethovenstraat blijft (om)rijden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden
De eerste solaris en iveco zijn ook binnen wie spot ze als eerste _O-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten