Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Met het oog op het belang van correcte geschiedschrijving: alleen de AGG300's met de nummers 902 t/m 905 zijn destijds afgeleverd en in dienst gesteld met ZZ-kentekens. Zij hebben deze kentekens hun hele leven behouden. Alle andere bussen (901, 906 t/m 927) hebben van begin af 'normale' kentekens gehad.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Lijkt mij onwenselijk. De 28 rijdt nu 99 procent op een eigen baan en kan je daardoor krap plannen. Met de Utrechtseweg erbij krijg je een onbetrouwbare buslijn. 5 minuten file in Zeist ebt dan door tot aan Vleuten.dnmw2705 schreef:Ik gok dat die trams overvol zitten en dus de 28 alsnog gebruikt gaat worden.
(Discussie is al eerder gevoerd volgens mij)
Zou het overdag doortrekken van de 28 naar Driebergen Zeist geen optie zijn? Hierdoor heb je altijd voldoende plekken en kan je ook meer Utrecht CS ontlasten. .
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Klopt. Hoewel je de drukte en vertragingsgevoeligheid van de verkeerslichten in het centrum niet moet vergeten. Voor mijn gevoel ben ik lopend sneller tussen Neude en CS als gevolg van de vele verkeerslichten voor de bussen.
En de inzet van dubbelgelede bussen op lijn 28 zal echt geen overbodige luxe zijn. Het doorgaande verkeer CS - Uithof wordt al een paar jaar door U-OV richting lijn 12 gepusht. Lijn 28 daarentegen heeft extra spitsversterkers rijden (al dan niet onder een ander lijnnummer) tussen pakweg Rijnsweerd en het centrum en/of CS. Als straks de tram rijdt en die dubbelgeledes rijden op lijn 28 hoeven enkele van die versterkers niet meer te rijden.
Er is nogal wat vraag van/naar Rijnsweerd (zeker in de spits) en die mensen kunnen nu zo af en toe niet eens mee in een bus op lijn 28 omdat die al vol zit met studenten vanaf de Uithof.
En de inzet van dubbelgelede bussen op lijn 28 zal echt geen overbodige luxe zijn. Het doorgaande verkeer CS - Uithof wordt al een paar jaar door U-OV richting lijn 12 gepusht. Lijn 28 daarentegen heeft extra spitsversterkers rijden (al dan niet onder een ander lijnnummer) tussen pakweg Rijnsweerd en het centrum en/of CS. Als straks de tram rijdt en die dubbelgeledes rijden op lijn 28 hoeven enkele van die versterkers niet meer te rijden.
Er is nogal wat vraag van/naar Rijnsweerd (zeker in de spits) en die mensen kunnen nu zo af en toe niet eens mee in een bus op lijn 28 omdat die al vol zit met studenten vanaf de Uithof.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Okay, maar waarom hebben de huidige DG bussen dan wél hun ZZ kenteken?robertgvu schreef:Met het oog op het belang van correcte geschiedschrijving: alleen de AGG300's met de nummers 902 t/m 905 zijn destijds afgeleverd en in dienst gesteld met ZZ-kentekens. Zij hebben deze kentekens hun hele leven behouden. Alle andere bussen (901, 906 t/m 927) hebben van begin af 'normale' kentekens gehad.
Zowel HESS als de AG's.
- Spoiler: show
Voor voertuigen waarvan de inrichting, de afmetingen of het gewicht niet voldoen aan de regels in de Wegenverkeerswet geeft de RDW een zogenoemd ZZ-kenteken af. Het ZZ-kenteken wordt afgegeven bij de eerste inschrijving van het voertuig.
Voertuigen die een ZZ-kenteken kunnen krijgen zijn bijvoorbeeld;
buitengewoon hoge, brede, lange, zware bedrijfsvoertuigen voor bijzondere transporten
zware kraanwagens
buitengewoon hoge, brede, zware aanhangwagens en opleggers (per 1 september 2002).
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ZZ-kenteken.aspx
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Dat staat hierboven al in een eerdere post van mij. Kortgezegd: de AGG300 met Euro-VI motor valt niet onder de typegoedkeuring waar de GVU exemplaren met normaal kenteken onder vielen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Wat de voormalige GVU wagens betreft: ik denk dat de typegoedkeuring destijds snel is verleend. Vandaar dat de meerderheid van de eerste serie vanaf het begin een gewoon kenteken heeft gevoerd. De ZZ-wagens zijn namelijk wel de eerste bussen geweest die zijn afgeleverd. Dit zou dan wel betekenen dat het toenmalige GVU (en/of de RDW) het blijkbaar niet nodig vond de ZZ-kentekens na de typegoedkeuring alsnog te wijzigen. Ik heb overigens geen documentair bewijs voor deze stelling.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
@Daniel: Ik heb jouw berichten gelezen. Ik denk niet dat EuroVI de reden is.
Bijvoorbeeld: die HESS is EuroV en van 2014.
Ja, eind vorig jaar is voor zware voertuigen inderdaad verordening 595/2009 ingetrokken t.b.v. typegoedkeuring.
https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/Ta ... -2016.aspx
Tot die tijd kon er dus gewoon geregistreerd worden op basis van die verordening.
Zover ik het kan herleiden, is er een andere regeling voor in de plaats gekomen. 64/2012.
Papieren wijzigingen, vooral aanpassingen omtrent toegang tot voertuig- en documentatiemateriaal, volgens mij.
EuroVI is nog steeds de hoogst mogelijke milieuklasse voor dieselvoertuigen.
Bijvoorbeeld: die HESS is EuroV en van 2014.
Ja, eind vorig jaar is voor zware voertuigen inderdaad verordening 595/2009 ingetrokken t.b.v. typegoedkeuring.
https://www.rdw.nl/sites/tgk/Paginas/Ta ... -2016.aspx
Tot die tijd kon er dus gewoon geregistreerd worden op basis van die verordening.
Zover ik het kan herleiden, is er een andere regeling voor in de plaats gekomen. 64/2012.
Papieren wijzigingen, vooral aanpassingen omtrent toegang tot voertuig- en documentatiemateriaal, volgens mij.
EuroVI is nog steeds de hoogst mogelijke milieuklasse voor dieselvoertuigen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Euro VI op zich is ook niet de reden. Echter doordat er een ander type motorblok inligt is het voor de RDW een ander type voertuig. En daarom is er een nieuwe type-goedkeuring nodig.
Daarnaast hebben de huidige dubbelgeledes van U-OV een extra uitstapdeur ten opzichte van de dubbelgeledes die het GVU inzette.
Daarnaast hebben de huidige dubbelgeledes van U-OV een extra uitstapdeur ten opzichte van de dubbelgeledes die het GVU inzette.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
In aanvulling op wat Durashift zegt: er zal zeker wel een Europese typegoedkeuring zijn voor de AGG300, de Hess en de Mercedes Capacity, alleen staat de Nederlandse wetgever geen combinaties langer dan 18,75 meter toe zonder ontheffing (daarom dat ZZ-kenteken dus).
Daar komt een nieuwe regeling voor zodat de voertuigen straks een normaal kenteken krijgen (en weer APK-plichtig worden!), waarbij tevens het vervoeren van personen in een aanhanger niet langer wettelijk verboden is (om die aanhangerbussen mogelijk te maken). Het verlenen van een ontheffing voor het gebruik op bepaalde wegen komt dan op het bordje van de wegbeheerders. Volgens mij is dat met LZV's nu ook al zo.
Daar komt een nieuwe regeling voor zodat de voertuigen straks een normaal kenteken krijgen (en weer APK-plichtig worden!), waarbij tevens het vervoeren van personen in een aanhanger niet langer wettelijk verboden is (om die aanhangerbussen mogelijk te maken). Het verlenen van een ontheffing voor het gebruik op bepaalde wegen komt dan op het bordje van de wegbeheerders. Volgens mij is dat met LZV's nu ook al zo.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Hoe verklaar je dan dat de AGG300´s van het GVU wel normale kentekens hadden, dat zal dan meer aan de typegoedkeuring moeten liggen dan aan de ontheffing.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
De EU-typegoedkeuring kan door elke 'RDW' in de Europese Unie worden afgegeven en is dan in de hele EU (en aangesloten partijen, zoals Noorwegen of Zwitserland) geldig. Zo'n AGG rijdt immers ook in Duitsland en België.
Die goedkeuring, dat certificaat van overeenkomst of gelijkvormigheidsattest komt er als de lampen op de voorgeschreven hoogte zitten, de verplichte zaken aanwezig zijn, noem maar op. Die ontheffing is er voor de lengte.
Die goedkeuring, dat certificaat van overeenkomst of gelijkvormigheidsattest komt er als de lampen op de voorgeschreven hoogte zitten, de verplichte zaken aanwezig zijn, noem maar op. Die ontheffing is er voor de lengte.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Ik heb het nog ff nagelezen in mijn Verjo B.V. theorieboek. Het verschil van een DGB t.o.v. een LZV is, volgens mij, de eis aan LZV's dat het trekkend voertuig, aanhanger of oplegger los als standaard combinatie inzetbaar zijn. Dát wordt met een DGB wat lastig..
LZV: samenstellen met een laadlengte van tenminste 18 meter en ten hoogste 21,82 m , of een vergelijkbare laadlengte indien de voertuigen zijn ingericht voor het vervoer van afneembare laadstructuren, bestaande uit ten hoogste drie voertuigen en ingericht voor het vervoer van goederen waarvan de totale lengte niet meer bedraagt dan 25,25 meter en de totale massa niet meer dan 60 ton, en waarvoor een ontheffing als bedoeld in artikel 3 is afgegeven;
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0032533/2016-10-01
Natuurlijk, het woord 'personen' komt er niet in voor, dát zal ook een verschil zijn.
Afmetingen van voertuigen worden in onderstaande verordening geregeld.
https://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nv ... 9gmdb7rswv
https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoe ... ombinaties
Wellicht dat ten tijde van de eerste lichting DGB's (die wel een regulier bedrijfsauto kenteken hebben/hadden) interpretatie van de regelgeving anders was bij de RDW of dat de LZV beleidsregel anders geformuleerd was?
LZV: samenstellen met een laadlengte van tenminste 18 meter en ten hoogste 21,82 m , of een vergelijkbare laadlengte indien de voertuigen zijn ingericht voor het vervoer van afneembare laadstructuren, bestaande uit ten hoogste drie voertuigen en ingericht voor het vervoer van goederen waarvan de totale lengte niet meer bedraagt dan 25,25 meter en de totale massa niet meer dan 60 ton, en waarvoor een ontheffing als bedoeld in artikel 3 is afgegeven;
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0032533/2016-10-01
Natuurlijk, het woord 'personen' komt er niet in voor, dát zal ook een verschil zijn.
Afmetingen van voertuigen worden in onderstaande verordening geregeld.
https://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nv ... 9gmdb7rswv
https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoe ... ombinaties
Wellicht dat ten tijde van de eerste lichting DGB's (die wel een regulier bedrijfsauto kenteken hebben/hadden) interpretatie van de regelgeving anders was bij de RDW of dat de LZV beleidsregel anders geformuleerd was?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Een LZV is een combinatie met (meerdere) aanhangers, met een totale maximum lengte van 25 meter inclusief cabine. Een (dubbel)gelede bus wordt gezien als één voertuig.
In dit geval zijn de dgb's van u-ov dus voorzien van ZZ kentekens en dus mogen deze enkel en alleen rijden op trajecten waarvoor ontheffing is verleend. Hij mag zich niet bevinden buiten deze trajecten.
Een LZV mag op alle binnenlandse (auto)snelwegen, sommige N-wegen en alleen op een beperkt aantal plaatsen binnen de bebouwde kom komen. Afhankelijk van waar - wederom - ontheffing is verleend. Grensoverschrijdend vervoer is (nog) niet toegestaan.
In dit geval zijn de dgb's van u-ov dus voorzien van ZZ kentekens en dus mogen deze enkel en alleen rijden op trajecten waarvoor ontheffing is verleend. Hij mag zich niet bevinden buiten deze trajecten.
Een LZV mag op alle binnenlandse (auto)snelwegen, sommige N-wegen en alleen op een beperkt aantal plaatsen binnen de bebouwde kom komen. Afhankelijk van waar - wederom - ontheffing is verleend. Grensoverschrijdend vervoer is (nog) niet toegestaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Er lijkt (wederom) iets mis met de tram, want zowel op de halte 24 oktoberplein, als voor de halte aan de andere kant van de kruising stond een tram richting Nieuwegein stil. Als ik het goed zag stond er ook nog één op het 5 mei plein. En nu op CS loopt er een geel vestje naast de tram aldaar
Overigens spotte ik van de week een stuk of 5-6 ILT busjes op de Graadt van Roggenweg, en stond er op het jaarbeursplein een enkel stel vol met veiligheidsjassen. Ik heb er niet op gelet of dat ook ILT jassen waren.
Overigens spotte ik van de week een stuk of 5-6 ILT busjes op de Graadt van Roggenweg, en stond er op het jaarbeursplein een enkel stel vol met veiligheidsjassen. Ik heb er niet op gelet of dat ook ILT jassen waren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Mijn tram rijdt met een enkel stel, en de tram die ons bij Kanaleneiland-zuid tegemoet kwam reed ook enkel. Maar vervolgens staan we bij de remise wel stil omdat daar een koppel de remise inrijdt.
Is dat de bedoeling, zo, toch redelijk midden, in de spits?
Is dat de bedoeling, zo, toch redelijk midden, in de spits?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
De bedoeling niet nee, maar liever een enkel stel, dan géén stel. Het materieel is redelijk oud, dus zal ook wel storingsgevoelig zijn. Dan vind ik het goed dat ze op deze manier toch het vervoer in stand weten te houden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 19 okt 2017, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Vanmiddag rond 16.15 uur stond er een Ebusco op halte Anne Frankplein geparkeerd met lijnnummer 20 erop, zal wel weer een reclamecampagne aankomen want de fotoshoots daarvoor vinden geregeld op die halte plaats.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Kwam vandaag in bus 4001 deze nieuwe in-/uitcheckapparatuur tegen waarmee je ook contactloos kan (of vermoedelijk gaat kunnen) betalen. Die dingen zijn wel enorm traag, hopelijk kan daar nog iets aan gedaan worden, anders zou het op drukke lijnen wellicht voor vertraging kunnen zorgen.
- Spoiler: show
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 29 okt 2017, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto in spoiler
Reden: foto in spoiler
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Komen die dingen nou ook in Amstelland Meerlanden?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
@Jonkervoort: Dezelfde exemplaren zitten in de Ebusco's in Utrecht, daar vond ik ze qua traagheid nog wel meevallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Ze zaten ook in die elektrische Citea's, dus ik ga er vanuit van wel.Stadsbus schreef:Komen die dingen nou ook in Amstelland Meerlanden?
🍉
-
- Berichten: 325
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: RE: Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Hm, kan natuurlijk zijn dat ik teveel gewend ben aan de luxe van degene die er nu inzitten, bij andere vervoerders is het inderdaad vaak al wat langzamer. Maar vergeleken met wat er nu inzit is het toch wel een achteruitgang.Daniel schreef:@Jonkervoort: Dezelfde exemplaren zitten in de Ebusco's in Utrecht, daar vond ik ze qua traagheid nog wel meevallen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Ik ben natuurlijk net zo zeer gewend aan de andere exemplaren met m'n dagelijkse stukje per bus in Utrecht Maar in de Ebusco's vond ik ze niet extreem traag ofzo, misschien dat dat alweer een verbeterde versie is t.o.v. wat er in de 4001 zit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
Klopt vergeleken met de oude zijn ze wel traag ja, en je moet ze ook wel echt er tegen aan houden.
Wat ik van een Buschauffeur begreep gaat dit nog aangepast worden, wellicht door een software update erop te zetten.
Dit zou ook makkelijker kunnen door een update dat software wat vlotter reageert, en misschien signaal sterkte ook wat beter af te stellen daardoor.
Ik heb ze ook al in een paar gewone bussen van U-OV gezien niet alleen in de Ebusco, ze zijn wel mooi en duidelijke informatie.
Wat ik van een Buschauffeur begreep gaat dit nog aangepast worden, wellicht door een software update erop te zetten.
Dit zou ook makkelijker kunnen door een update dat software wat vlotter reageert, en misschien signaal sterkte ook wat beter af te stellen daardoor.
Ik heb ze ook al in een paar gewone bussen van U-OV gezien niet alleen in de Ebusco, ze zijn wel mooi en duidelijke informatie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht
In Utrecht heb je op de busbaan tussen de binnenstad en Rijnsweerd net voor de berenkuil in de richting binnenstad heb je een verkeerslicht met een witte V die kan oplichten in een blauwe rondje, Dit verkeerds licht bevind zich net voor een ander bus verkeerslicht. Wat betekend dit licht?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten