Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Het openbaar vervoer tussen Nederland en België moet beter. Dat vinden de Nederlandse reizigersvereniging Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus.
Daarom bieden ze politici zaterdag een manifest aan met de naam Busgrens of grensbus. Voorzitter Arriën Kruyt van Rover: "Met de auto zoef je zó de grens over, maar de bus stopt voor de grens en dan moet je lopend de grens over om aan de andere kant weer in een andere bus te stappen".
Bron en meer
Misschien dat het aan mij ligt, maar veel bussen van en naar België stoppen toch juist niet vlakbij de grens? Daarbij is zoiets toch vraagafhankelijk? Want het lijkt mij niet zo dat er echt heel veel mensen nu een verbindind van en naar België met de bus missen. Hooguit wat er in een enkele buurtbus past.
Daarom bieden ze politici zaterdag een manifest aan met de naam Busgrens of grensbus. Voorzitter Arriën Kruyt van Rover: "Met de auto zoef je zó de grens over, maar de bus stopt voor de grens en dan moet je lopend de grens over om aan de andere kant weer in een andere bus te stappen".
Bron en meer
Misschien dat het aan mij ligt, maar veel bussen van en naar België stoppen toch juist niet vlakbij de grens? Daarbij is zoiets toch vraagafhankelijk? Want het lijkt mij niet zo dat er echt heel veel mensen nu een verbindind van en naar België met de bus missen. Hooguit wat er in een enkele buurtbus past.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 26 okt 2017, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tikfout uit TT gehaald.
Reden: Tikfout uit TT gehaald.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Er zijn toch zat van die verbindingen? Zoals Tilburg-Turnhout, Breda-Antwerpen. En volgens mij zijn er ook fernbussen.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Fernbussen zou ik niet direct als een goede grensoverschrijdende verbinding beschouwen. Je hebt inderdaad Breda - Antwerpen, maar voor de rest valt het vies tegen. Verder kun je vanuit Baarle, Reusel en Tilburg naar Turnhout toe. En verder richting Limburg kom je uit bij Maastricht voor de eerstvolgende gelegenheid. Dat noem ik toch een behoorlijk groot stuk waar echt nog wel wat te verbeteren valt.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Als je het artikel leest gaat het hier ook voornamelijk om de betaalwijzen van deze verbindingen.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
@gekko Dat klopt niet helemaal. Je hebt bij Reusel ook nog de mogelijkheid de grens over te steken naar Turnhout en ook tussen Susteren en Maaseik ligt een busverbinding.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
In het oorspronkelijke bericht op omroep Zeeland wordt ook nog gesproken over de onbekendheid van verbindingen bij de reizigers (of potentiële) reizigers.
In Zeeland zijn er wel bussen die de grens over gaan, maar volgens Kruyt zijn die onbekend bij het grote publiek. "Het ontbreekt aan informatie. Veel mensen weten niet welke bus waarheen gaat. Neem bijvoorbeeld toeristen, die hebben geen idee. Zo staan de bussen vaak niet op de vervoerssite 9292ov.nl, daar staan wel de Nederlandse bussen, maar niet de aansluiting met België."
Betaling
Ook de betaling werpt onnodige barrières op, vindt Kruyt. "Hier moet je met een OV-chipkaart betalen, maar die doet het weer niet in België. Ook dat kan anders, beter."
Kruyt hoopt al snel resultaat te kunnen zien van het manifest. "Als we de overheden en busbedrijven weten te overtuigen kan het snel gaan. Ik hoop volgend jaar al verbeteringen te zien."
Bron:
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/1016 ... n-de-grens
De hoop op verbetering (qua lijnoversteek?) volgend jaar begrijp ik dan niet zo goed van een reizigersorganisatie.. Zij weten toch ook wel dat de dienstregelingen voor 2018 zo goed als af zijn? De reiziger kan er, op z'n vroegst, qua structurele verbindingen en reistijden, in 2019 iets van merken, denk ik.
In Zeeland zijn er wel bussen die de grens over gaan, maar volgens Kruyt zijn die onbekend bij het grote publiek. "Het ontbreekt aan informatie. Veel mensen weten niet welke bus waarheen gaat. Neem bijvoorbeeld toeristen, die hebben geen idee. Zo staan de bussen vaak niet op de vervoerssite 9292ov.nl, daar staan wel de Nederlandse bussen, maar niet de aansluiting met België."
Betaling
Ook de betaling werpt onnodige barrières op, vindt Kruyt. "Hier moet je met een OV-chipkaart betalen, maar die doet het weer niet in België. Ook dat kan anders, beter."
Kruyt hoopt al snel resultaat te kunnen zien van het manifest. "Als we de overheden en busbedrijven weten te overtuigen kan het snel gaan. Ik hoop volgend jaar al verbeteringen te zien."
Bron:
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/1016 ... n-de-grens
De hoop op verbetering (qua lijnoversteek?) volgend jaar begrijp ik dan niet zo goed van een reizigersorganisatie.. Zij weten toch ook wel dat de dienstregelingen voor 2018 zo goed als af zijn? De reiziger kan er, op z'n vroegst, qua structurele verbindingen en reistijden, in 2019 iets van merken, denk ik.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Stel: de ov-chipkaart apparatuur wordt Europees of nog beter de contactloze bankpas wordt door alle apparatuur herkent dan moet dat toch niet meer zo moeilijk zijn om dit makkelijk te regelen. Je rekent bijv voor doorgaande reizigers 50% opstaptarief voor NL en 50% Belgisch opstaptarief voor België. Verder kan je de reguliere ritprijs berekenen voor het betreffende land.
Het is naar mijn mening een kwestie van willen. Waar een wil is .... is een weg.
Het is naar mijn mening een kwestie van willen. Waar een wil is .... is een weg.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Mocht je het onderwerp interessant vinden: aanmelden is nog mogelijk, klik hier.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Maar grensoverschrijdende reisinformatie en grensoverschrijdende vervoerbewijzen moeten eerder kunnen.Durashift schreef:De hoop op verbetering (qua lijnoversteek?) volgend jaar begrijp ik dan niet zo goed van een reizigersorganisatie.. Zij weten toch ook wel dat de dienstregelingen voor 2018 zo goed als af zijn? De reiziger kan er, op z'n vroegst, qua structurele verbindingen en reistijden, in 2019 iets van merken, denk ik.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
De verbinding van FlixBus tussen Eindhoven en Antwerpen is anders best aantrekkelijk. Voor aanstaande zondag tel ik 6 ritten per richting; één rit Eindhoven-Antwerpen en twee ritten Antwerpen-Eindhoven zijn zelfs nu al uitverkocht. Er is dus kennelijk vraag naar.Gekko123 schreef:Fernbussen zou ik niet direct als een goede grensoverschrijdende verbinding beschouwen. Je hebt inderdaad Breda - Antwerpen, maar voor de rest valt het vies tegen. Verder kun je vanuit Baarle, Reusel en Tilburg naar Turnhout toe. En verder richting Limburg kom je uit bij Maastricht voor de eerstvolgende gelegenheid. Dat noem ik toch een behoorlijk groot stuk waar echt nog wel wat te verbeteren valt.
Een snelle inschatting is dat FlixBus dagelijks zo'n 25-30 ritten per richting tussen Nederland en Belgie heeft. Ze bieden veel verbindingen die met het reguliere openbaar vervoer veel meer tijd kosten en veel duurder zijn. Naast het genoemde Eindhoven - Antwerpen kan je ook denken aan Roermond - Brussel, Amsterdam - Gent of Maastricht - Brugge. De rechtstreekse Flixbus van Amsterdam naar Brussel is sneller dan de Beneluxtrein, omdat ie non-stop rijdt. Dat is het voordeel van de bus: je kan veel dunnere reizigersstromen bedienen dan een trein.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Nadeel: je kunt er niet met je ov-chipkaart terecht. Waarom eigenlijk niet? Lijkt me toch best mogelijk.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Het valt of staat met de info.
Het zou al helpen als De Lijn de Grensoverschrijdende bussen van Arriva en Hermes en Connexxion op hun lijnenkaart zet.
Het zou al helpen als De Lijn de Grensoverschrijdende bussen van Arriva en Hermes en Connexxion op hun lijnenkaart zet.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Alleen het probleem met FlixBus is wat je zelf al noemt: je moet reserveren. De eerder genoemde verbindingen zijn reguliere lijnbussen of op zijn minst buurtbussen (waar je vaak ook wel moet reserveren, maar dan reserveer je een rit en geen zitplaats).Statler Rail schreef:De verbinding van FlixBus tussen Eindhoven en Antwerpen is anders best aantrekkelijk. Voor aanstaande zondag tel ik 6 ritten per richting; één rit Eindhoven-Antwerpen en twee ritten Antwerpen-Eindhoven zijn zelfs nu al uitverkocht. Er is dus kennelijk vraag naar.Gekko123 schreef:Fernbussen zou ik niet direct als een goede grensoverschrijdende verbinding beschouwen. Je hebt inderdaad Breda - Antwerpen, maar voor de rest valt het vies tegen. Verder kun je vanuit Baarle, Reusel en Tilburg naar Turnhout toe. En verder richting Limburg kom je uit bij Maastricht voor de eerstvolgende gelegenheid. Dat noem ik toch een behoorlijk groot stuk waar echt nog wel wat te verbeteren valt.
Een snelle inschatting is dat FlixBus dagelijks zo'n 25-30 ritten per richting tussen Nederland en Belgie heeft. Ze bieden veel verbindingen die met het reguliere openbaar vervoer veel meer tijd kosten en veel duurder zijn. Naast het genoemde Eindhoven - Antwerpen kan je ook denken aan Roermond - Brussel, Amsterdam - Gent of Maastricht - Brugge. De rechtstreekse Flixbus van Amsterdam naar Brussel is sneller dan de Beneluxtrein, omdat ie non-stop rijdt. Dat is het voordeel van de bus: je kan veel dunnere reizigersstromen bedienen dan een trein.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Dat lijkt mij ook. In ieder geval zou bijv. De Lijn OV-chipkaartapparatuur kunnen plaatsen in grensoverschrijdende lijnen. Al was het maar dat je een vast bedrag betaalt bij het inchecken voor hun rit. (en ja, een vast bedrag bij inchecken kan; de nachtbussen in Almere kosten ook 4 euro en daar kun je die 4 euro gewoon betalen met je OV-chipkaart - bron: buschauffeurs en eigen ervaring) Kost misschien iets meer dan een kilometertarief, maar dan los je in ieder geval het probleem op dat je altijd maar kleingeld bij je moet hebben om een kaartje aan boord te kopen. Dat zou een mooie eerste stap zijn. Of anders plaatsen ze maar mobiele apparatuur bij de belangrijkste haltes totdat er een permanente oplossing is (NS gebruikt soms mobiele OV-chipkaartapparatuur bij treinvervangend vervoer).Wubbo schreef:Maar grensoverschrijdende reisinformatie en grensoverschrijdende vervoerbewijzen moeten eerder kunnen.Durashift schreef:De hoop op verbetering (qua lijnoversteek?) volgend jaar begrijp ik dan niet zo goed van een reizigersorganisatie.. Zij weten toch ook wel dat de dienstregelingen voor 2018 zo goed als af zijn? De reiziger kan er, op z'n vroegst, qua structurele verbindingen en reistijden, in 2019 iets van merken, denk ik.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Het zou pas écht helpen om De Lijn op te heffen en het busvervoer in Vlaanderen openbaar aan te besteden, waarbij grensoverschrijdende lijnen net als concessiegrensoverschrijdende lijnen eenvoudig door twee regio´s samen in de aanbesteding geregeld kunnen worden. Bedenk ook dat anders dan in Nederland de Belgische provincies op dit moment niet over busvervoer gaan, dat doet het Vlaamse Gewest, die weer volledig afhankelijk is van De Lijn.
Een belangrijk obstakel bij grensoverschrijdende lijnen is dat De Lijn een monopolie heeft, en je daardoor de facto niets kan doen zonder De Lijn. Nou ja het kán wel, maar dan krijg je geen subsidie voor het traject in Vlaanderen en dan mag je ook geen binnenlandse reizigers in Vlaanderen vervoeren.
Walonie heb ik wat minder ervaring mee, maar dat zal op een vergelijkbare manier georganiseerd zijn.
Een belangrijk obstakel bij grensoverschrijdende lijnen is dat De Lijn een monopolie heeft, en je daardoor de facto niets kan doen zonder De Lijn. Nou ja het kán wel, maar dan krijg je geen subsidie voor het traject in Vlaanderen en dan mag je ook geen binnenlandse reizigers in Vlaanderen vervoeren.
Walonie heb ik wat minder ervaring mee, maar dat zal op een vergelijkbare manier georganiseerd zijn.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
De Lijn gaat omgevormd worden. De regionale directies verdwijnen, er komen een stuk of twintig vervoerregio’s waarin de gemeentes, De Lijn en de NMBS samen het OV-beleid gaan bepalen. Er is nog niet helemaal duidelijk wat dit voor vervoerbewijzen gaat betekenen, maar dat het lijnennet flink op de schop gaat lijkt wel duidelijk.
Provincies vindt de Vlaamse regering niet interessant, die schaffen ze nog het liefste af.
Provincies vindt de Vlaamse regering niet interessant, die schaffen ze nog het liefste af.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Vergeet de buurtbus naar Lommel niet, regelmatig nog met een leuke bezetting ook.regenmaker schreef:@gekko Dat klopt niet helemaal. Je hebt bij Reusel ook nog de mogelijkheid de grens over te steken naar Turnhout en ook tussen Susteren en Maaseik ligt een busverbinding.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
De buurtbus Eersel Lommel is vrij rustig.
Niets, de Vlaamse regering stelt de tarieven vast.Suus schreef:De Lijn gaat omgevormd worden. De regionale directies verdwijnen, er komen een stuk of twintig vervoerregio’s waarin de gemeentes, De Lijn en de NMBS samen het OV-beleid gaan bepalen. Er is nog niet helemaal duidelijk wat dit voor vervoerbewijzen gaat betekenen.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
De Lijn zal worden opgedeeld in 15 vervoersregio's. Die vervoerregio's houden zich niet erg aan provinciegrenzen, maar aan vervoersstromen. Ik denk dat het wel erg ingewikkeld zal worden. Sommige gemeenten zouden bij meerdere vervoerregio's kunnen aansluiten. Zo zou Bornem wel bij 5 vervoersregio's kunnen aansluiten, maar ze mogen maar bij 1 gaan. De stad Menen kan wel bij 3 aansluiten, maar ik denk dat ze beter af zouden zijn door samen te werken met het Noord-Franse Transpole en de Waalse TEC.
Bij de Waalse TEC zijn er ook veranderingen op komst. Nu zijn er regionale bedrijven met een centrale holding. Een beetje zoals de VSN-holding vroeger georganiseerd was. Men zou al die bedrijven willen samensmelten tot één geheel. Dit is vooral een besparing op directieleden.
Men kijkt voor de reorganisatie naar hoe De Lijn is georganiseerd.
Het personeel en de vakbonden zijn tegen de reorganisatie. Ze hebben de voorbije dagen hier tegen gestaakt.
Buiten dat ze veel staken, heb ik toch wel een betere indruk van de TEC dan van De Lijn. Zeker op vlak van grensoverschrijdend vervoer werken ze gemakkelijker samen met andere maatschappijen, dan De Lijn. Zo zijn er de voorbije jaren heel wat lijnen bijgekomen naar Luxemburg in samenwerking met Luxemburgse busmaatschappijen en overheid.
In september werden een aantal ritten van de Franse busmaatschappij van Valenciennes doorgetrokken naar Belgische grensgemeenten. Dit werd bekend gemaakt op de website van de TEC. Bij De Lijn doen ze zoiets niet.
Bij de Waalse TEC zijn er ook veranderingen op komst. Nu zijn er regionale bedrijven met een centrale holding. Een beetje zoals de VSN-holding vroeger georganiseerd was. Men zou al die bedrijven willen samensmelten tot één geheel. Dit is vooral een besparing op directieleden.
Men kijkt voor de reorganisatie naar hoe De Lijn is georganiseerd.
Het personeel en de vakbonden zijn tegen de reorganisatie. Ze hebben de voorbije dagen hier tegen gestaakt.
Buiten dat ze veel staken, heb ik toch wel een betere indruk van de TEC dan van De Lijn. Zeker op vlak van grensoverschrijdend vervoer werken ze gemakkelijker samen met andere maatschappijen, dan De Lijn. Zo zijn er de voorbije jaren heel wat lijnen bijgekomen naar Luxemburg in samenwerking met Luxemburgse busmaatschappijen en overheid.
In september werden een aantal ritten van de Franse busmaatschappij van Valenciennes doorgetrokken naar Belgische grensgemeenten. Dit werd bekend gemaakt op de website van de TEC. Bij De Lijn doen ze zoiets niet.
Laatst gewijzigd door JHPart op vr 01 dec 2017, 23:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Alleen jammer dat zowat alles van de TEC maar 3x/dag rijdt.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
Ook in de Ardennen? TEC Namur-Luxembourg schrapt heel graag ritten heb ik het idee.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
de Ardenne is het platteland wat JHPart bedoeld.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
De Ardennen zijn erg landelijk. De laatste jaren zijn er weinig gebruikte ritten geschrapt. In het zuiden van de provincie Luxemburg zijn er ook wel ritten en lijnen opgeheven, omdat er een beter aanbod van een lijn van het Groothertogdom Luxemburg is gekomen. In sommige gevallen zijn de TEC-abonnementen nog wel geldig. De losse kaartjes zijn in Luxemburg een stuk goedkoper en die tarieven gelden tot over de landsgrenzen heen.
Re: Reizigerclubs pleiten voor grensoverschrijdende bussen
En dat veel lijnen die vaker per dag rijden gecompliceerde (extra) ritten met veel te veel wisselende eindpunten hebben.Chrysa schreef:Alleen jammer dat zowat alles van de TEC maar 3x/dag rijdt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten