Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Karl schreef:
Hoe komt dat eigenlijk? In mijn beeld zijn Fransen (iig in kantooromgeving) zeer hiërarchisch ingesteld, dat zou zich vertalen naar een drang om in uniform te lopen?
trolly schreef:Mijn indruk is, dat de vakbond een nogal stevige vinger in de pap heeft op het Franse spoor. En dat zou zich dan weer prima verenigen met de kledij op Suus haar vakantiekiekje.
Geen van beiden, zoals gezegd: Machinisten zijn in Frankrijk feitelijk nooit in contact met klanten, en dus zijn er nooit regels gekomen over uniformen omdat het volgens geen van de betrokken partijen nut heeft. Niets meer, niets minder. :)
en-es schreef:Ook Franse conducteurs dragen amper een uniform. Wellicht een jas en pet van de SNCF maar voor de rest vrijetijds-kleding.
En dat is dan weer niet waar, conducteurs hebben juist strikte regels over kleding (conducteurs zonder pet zijn in Frankrijk geen conducteur). De enige uitzonderingen hierop zijn controles in burger (een populair controlemiddel in het regionale treinverkeer) en spoorwegpolitie-medewerkers bij onopvallende veiligheidscontroles. Dat de conducteurs naast bloezen, gilets en colberts ook polo's in de kledingkast kunnen krijgen is een ander verhaal, maar de SNCF werkt ook in Zuid-Frankrijk.
Mijn ervaring is dat vooral stationspersoneel polo’s aan hebben. Door hun witte kleding vallen ze overigens goed op als ze op het perron bezig zijn wissels om te gooien. De conducteurs hebben jasjes met functiebordjes wat het nog enigszins consistent maakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Z2N schreef:Geen van beiden, zoals gezegd: Machinisten zijn in Frankrijk feitelijk nooit in contact met klanten, en dus zijn er nooit regels gekomen over uniformen omdat het volgens geen van de betrokken partijen nut heeft. Niets meer, niets minder. :)
Dat kan wel zijn, maar externe herkenbaarheid is slechts één argument om een uniform te dragen. Ik heb altijd het idee gehad dat uniformen óók een middel zijn om uit te dragen waar je in de pikorde staat. In het begin van de spoorwegen waren er veel diensten die allemaal orders moesten kunnen aannemen en aangeven ; dat zal in Frankrijk toch ook zo zijn geweest?
Maar goed, op deze wijze kunnen machinisten ongetwijfeld nog een 'kledingpremie' opstrijken.
Volgend jaar eindstage lopen, dit maal weer als grondsteward. :D Schiphol is al onderhand al mijn tweede thuis geworden, op de spotplekken na ben ik er nog steeds helemaal vertrouwd mee en ken ik bijna heel de layout nog.
Karl schreef:[...] dat zal in Frankrijk toch ook zo zijn geweest?
Zeker. Er zijn dan ook met wat gezoek best plaatjes van Franse meesters in vol ornaat te vinden, de meesten overigens uit grootmoeders tijd. Dat is precies wat me het gevoel geeft dat die uniformverplichting wisselgeld geworden is in één of ander arbeidsconflict — naar ik aannneem ergens in het decennium na 1968.
Michael schreef:Dan heb je het zelf niet voor het zeggen waar je gaat lessen inderdaad.
Nope... uitzendbureaus doen meestal zaken met een select aantal rijscholen. Ik heb net als Michael bij E&R in Nieuwegein gelest (via Randstad) maar dat was voor mij gelukkig maar 20 minuten rijden. Ik zat met genoeg anderen in het theorieklasje die om half zeven van huis moesten en dan nog niet zeker waren of ze er om half negen konden zijn...
Ook ik moest toch altijd wel rond 6:30 weg. Het is dan wel ongeveer 35 minuten rijden (zonder files) maar vanwege de files die standaard op de A27 staan was ik vaak zeker anderhalf uur onderweg om er te komen.
Morgen een praktijktoets, je moet een scenario uit de grabbelton pakken en dat wordt jouw toets. Agressie en EHBO in de cabine is een gecombineerd vak dus ik hoop dat ik morgen een passagier heb die voor mijn neus schreeuwt dat ik een klootzak ben. Dat liever dan een passagier die voor mijn neus neervalt door een hartaanval waarvan ik 112 moet bellen via de cockpit en verkeerstoren.
Nou jongens, het is mij toch eens wat. Ik had “hyperventilatie + flauwte” getrokken uit de grabbelton maar de actrice had het briefje verkeerd gelezen dus ze deed bewusteloos waarna ik haar ging reanimeren.
Natuurlijk wist ik van niks maar het gezicht van de docent die mij ging beoordelen sprak boekdelen (“wtf wat doet hij”) want op een gegeven moment had ik een AED die de schok had geannuleerd dus ik ben op eigen houtje maar gaan reanimeren.
Tijdens de evaluatie met de actrice kwam de miscommunicatie naar voren en heb ik de toets gehaald omdat ik alle stappen van de reanimatie goed heb uitgevoerd.
Ik zag op deze site zojuist een advertentie voor het OV Debat op 28 november in de Jaarbeurs te Utrecht.
Omdat mijn interesse gewekt was, besloot ik te kijken op de site of het mogelijk is om daar naartoe te gaan. Dat blijkt mogelijk, maar dat kost wel €499,- excl. BTW.
Ik ga er dus toch maar niet heen. :N
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dankjewel! Toen ik klaar was met de toets kon ik door de grond zakken toen de docent het blaadje opende en liet zien dat er "hyperventilatie + flauwte" stond, gelukkig corrigeerde de actrice zichzelf want anders had ik het niet gehaald. :D
Morgen mijn eerste examen: Nederlands Lezen & Luisteren en Rekenen. Vooral dat laatste wordt pittig.
Vrijdag naar de luchthaven om mijn geleerde stof in de praktijk te brengen (zonder toetsen hahaha): er gaan échte vliegtuigcabines de hens in en mijn driekoppige crew en ik moeten het blussen zonder purser/leidinggevende.