De reden dat het idee simplistisch uitgedacht is, is niet omdat het idee te simplistisch is, maar omdat je in een forumpost niet alle nuances "van Purmerend tot Veghel" in een model kunt uitwerken ;)Jef400 schreef:Buiten dat, dit idee is veel te simplistisch uitgedacht. Uitgaande van dat er op bepaalde trajecten een enkele snel en stopbus rijdt. Dat is niet overal het geval namelijk.
Er is wel degelijk in grote lijnen een tweedeling te maken in het openbaar vervoer:
- De "noodzaak" reizigers
- De "keuze" reizigers
In de eerste groep vallen reizigers die om wat voor reden dan ook afhankelijk zijn van het aanbod van het openbaar vervoer. Dat zijn vaak scholieren (zonder rijbewijs), oudere mensen, mensen die slecht ter been zijn en die door allerlei redenen niet auto kunnen rijden.
De tweede groep reizigers betreft reizigers die wel alternatieven hebben, maar door het goede aanbod aan openbaar vervoer ervoor kiezen om met de bus, trein of metro (of iets anders ov-achtigs) te reizen. Dat zijn er in percentage niet veel maar omdat ze vaak wel het volle tarief betalen maken ze het openbaar vervoer over de hele linie meer rendabel.
Die twee reizigers hebben totaal verschillende behoeften, verlangens en dat uit zich in een ander reispatroon en het vervoersproduct moet daar natuurlijk wel op afgestemd worden.