Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Nieuw proefballonnetje over de Noord/Zuidlijn? Of een volgend stapje op weg naar realisatie?
https://mwnl.eu/9nXt343
https://mwnl.eu/9nXt343
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De Amstelveenlijn gaat hoe dan ook volledig op de schop. Had dus ook uitstekend geschikt gemaakt kunnen worden voor breed hybride metromaterieel, met perrons op juiste hoogte en breedte, zonder treeplankjes en met stroomafnemer binnen het profiel. Tram 5 had je dan gewoon kunnen schrappen op dit tracé.trolly schreef:Het verschil tussen het profiel van de Amster- en de Rotterdamse metro is een kleine 35 cm. Het verschil tussen het profiel van de Rotter- en de Amsterdams sneltram ligt rond de centimeter. Aannemend dat de derde rail in beide steden even ver van de buitenwand van het metrovoetuig af ligt, geeft dat voor Amstelveense sneltram een haak die minstens vijftien centimeter verder uitsteekt dan in Rotjeknor. En dat scheert dan op kniehoogte langs die lage perronnetjes :')
Maar bij het woordje hybride springen in Amsterdam nu eenmaal alle seinen automatisch op rood en de waarschuwingssystemen in de hoogste alarmstand.
Laatst gewijzigd door paolie op do 09 nov 2017, 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Joh.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De frequentie tussen Zuid en Schiphol is te laag dus wil men een metro: Daar rijden 14 treinen per uur. Niet helemaal evenwichtig verspreid, maar het mag gerust een metrofrequentie genoemd worden.
De Schipholtunnel zit vol, meer verbindingen kan alleen met een metro: Niet waar, maar het inefficiënte Hoofddorp Opstel en het ontruimen van treinen op Schiphol vreet kostbare capaciteit.
De Schipholtunnel heeft teveel storingen, dus hebben we een metro nodig: Misschien een idee om dan het originele probleem op te lossen?
De Noord-Zuidlijn naar Schiphol zorgt voor betere ontsluiting van diverse wijken: Welke precies, langs de spoorbaan wonen weinig mensen.
Met de Noord-Zuidlijn naar Schiphol wordt een overstap weggenomen: Dat was bij het hervormen van het tramnet geen argument om gebieden die niets met de metro hebben overstappen te geven.
Het tariefsysteem is niet met elkaar compatibel: Ook daar kan je aan werken, zie Almere.
Nee sorry, zie de noodzaak niet.
De Schipholtunnel zit vol, meer verbindingen kan alleen met een metro: Niet waar, maar het inefficiënte Hoofddorp Opstel en het ontruimen van treinen op Schiphol vreet kostbare capaciteit.
De Schipholtunnel heeft teveel storingen, dus hebben we een metro nodig: Misschien een idee om dan het originele probleem op te lossen?
De Noord-Zuidlijn naar Schiphol zorgt voor betere ontsluiting van diverse wijken: Welke precies, langs de spoorbaan wonen weinig mensen.
Met de Noord-Zuidlijn naar Schiphol wordt een overstap weggenomen: Dat was bij het hervormen van het tramnet geen argument om gebieden die niets met de metro hebben overstappen te geven.
Het tariefsysteem is niet met elkaar compatibel: Ook daar kan je aan werken, zie Almere.
Nee sorry, zie de noodzaak niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
En verder is geld investeren in de Noord-Zuidlijn doortrekken uitstellen van de Oost-Westlijn.
Laatst gewijzigd door Klaasje op vr 10 nov 2017, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_474Western Soldier schreef:Wil je dit dan doen met het metromaterieel of met het treinmaterieel. Ik denk namelijk dat het sprintermaterieel te hoog is voor de metrotunnel van de Oostbuis aangezien er dan ook een bovenleiding wordt geplaatst en de hele metrotunnel renoveren is duur. Het gevaar van dit plan is echter wel dat je ook niet meer echt de mogelijkheid hebt om met de sprinters op de Utrechtboog te komen.
Deze treinen van de S-Bahn Hamburg kunnen zowel onder de bovenleiding als onder een derde rail rijden. Ik weet niet of zo'n trein door de Amsterdamse metrotunnel past, maar het wel een mooie inspiratiebron voor als de Oostlijn wordt doorgetrokken naar Utrecht.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Suus heeft natuurlijk helemaal gelijk, en de argumenten die ze aanvoert heb ik ook al wel eens gebruikt om me tegen een verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol op te stellen.
Toch denk ik dat deze verlenging - na de bouw van station Sixhaven - de meeste kans heeft om gerealiseerd te worden. Schiphol voert een actieve lobby om de luchthaven beter bereikbaar te maken, zowel vanuit de lucht als vanaf de grond. Het is een machtige partij in het Haagse, waar men de oren voorlopig nog graag laat hangen naar de mantra dat de mainports de economie van Nederland draaiende houden. Amsterdam is flink aan het groeien, en ook al woedt er een debat over de wenselijkheid van het massatoerisme, gelooft men ook hier ten stadhuize nog altijd in de heilzame werking van het toerisme op de lokale economie.
Tel daar een handjevol politici (Vink, Reneman) en andere invloedrijke personen (Eringa, Van Huffelen) bij op die zich positief over een metrolijn naar Schiphol hebben uitgesproken, en je hebt de ingrediënten bijna bij elkaar. Het enige dat nog mist: geld. Maar als het gaat om het beter bereikbaar krijgen van Schiphol én je kunt daarmee in dezelfde klap ook de bereikbaarheid tussen de luchthaven en Amsterdam flink verbeteren, dan zal dit (of een toekomstig) kabinet in economisch goede tijden heus wel bereid worden gevonden om de portemonnee te trekken.
Ook voor Amsterdam kan dat voordelig uitpakken, want men zou kunnen beargumenteren dat een Noord/Zuidlijn naar Schiphol niet alleen gunstig voor de stad, maar ook voor Schiphol zou zijn. Daarmee zouden de financiële risico's over meer partijen verspreid kunnen worden, wat het voor Amsterdam weer interessanter maakt om aan boord van dit project te springen dan bij pak-em-beet een Oost/Westlijn of doorgetrokken Ringlijn.
Is het een MKBA-technisch verantwoorde oplossing? Nee, dat heeft onderzoek na onderzoek uitgewezen. Is het de beste investering om Amsterdam beter bereikbaar te maken? Nee, daarover lijken we het op dit forum wel eens te zijn. Maar politiek is dit project wel het handigst te verkopen. Het besluit zal niet morgen genomen worden, maar ergens halverwege de jaren twintig zou ik het wel verwachten.
Toch denk ik dat deze verlenging - na de bouw van station Sixhaven - de meeste kans heeft om gerealiseerd te worden. Schiphol voert een actieve lobby om de luchthaven beter bereikbaar te maken, zowel vanuit de lucht als vanaf de grond. Het is een machtige partij in het Haagse, waar men de oren voorlopig nog graag laat hangen naar de mantra dat de mainports de economie van Nederland draaiende houden. Amsterdam is flink aan het groeien, en ook al woedt er een debat over de wenselijkheid van het massatoerisme, gelooft men ook hier ten stadhuize nog altijd in de heilzame werking van het toerisme op de lokale economie.
Tel daar een handjevol politici (Vink, Reneman) en andere invloedrijke personen (Eringa, Van Huffelen) bij op die zich positief over een metrolijn naar Schiphol hebben uitgesproken, en je hebt de ingrediënten bijna bij elkaar. Het enige dat nog mist: geld. Maar als het gaat om het beter bereikbaar krijgen van Schiphol én je kunt daarmee in dezelfde klap ook de bereikbaarheid tussen de luchthaven en Amsterdam flink verbeteren, dan zal dit (of een toekomstig) kabinet in economisch goede tijden heus wel bereid worden gevonden om de portemonnee te trekken.
Ook voor Amsterdam kan dat voordelig uitpakken, want men zou kunnen beargumenteren dat een Noord/Zuidlijn naar Schiphol niet alleen gunstig voor de stad, maar ook voor Schiphol zou zijn. Daarmee zouden de financiële risico's over meer partijen verspreid kunnen worden, wat het voor Amsterdam weer interessanter maakt om aan boord van dit project te springen dan bij pak-em-beet een Oost/Westlijn of doorgetrokken Ringlijn.
Is het een MKBA-technisch verantwoorde oplossing? Nee, dat heeft onderzoek na onderzoek uitgewezen. Is het de beste investering om Amsterdam beter bereikbaar te maken? Nee, daarover lijken we het op dit forum wel eens te zijn. Maar politiek is dit project wel het handigst te verkopen. Het besluit zal niet morgen genomen worden, maar ergens halverwege de jaren twintig zou ik het wel verwachten.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Oke het is niet de handigste oplossing, maar dat neemt niet weg dat we erover kunnen zeggen wat wij vinden dat wel het beste is. Wat in mijn punt heel belangrijk is, is dat je in elk geval Badhoevedorp ook meeneemt als je de nieuwe metrolijn aanlegt. Naar mijn mening is als je de NZL doortrekt dan ook dat de 2 metrosporen erbij komen en niet in plaats van. Wat mij betreft kan wel de metro gebruik maken van treinsporen op het station, zodat je op het station zelf kan aansluiten op de trein. Voor de trein betekent dit wel dat er 2 extra sporen aangelegd moet worden. Dan heb je dus dezelfde situatie als station Bijlmer ArenA. 3 sporen per richting voor de trein en de middelste 2 sporen voor de metro. Wat mij betreft is het echter ook mogelijk om het huidige spoor 2 en 5 te gebruiken, om zo te zorgen voor een Cross-platform op treinen richting Leiden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren. Een metrostation Schiphol zal als aparte constructie gebouwd worden, als ik althans het kaartmateriaal voor de onderzochte varianten 1A, 1B en 1C mag geloven.
Variant 1C leent zich daarbij het beste voor een verdere doortrekking, omdat de sporen hierbij in de richting Hoofddorp komen te liggen.
Variant 1C leent zich daarbij het beste voor een verdere doortrekking, omdat de sporen hierbij in de richting Hoofddorp komen te liggen.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
AT5 is met een aardige artikelenserie over Haven-Stad bezig, waar 40.000 tot 70.000 woningen tot 2045 gerealiseerd moeten gaan worden. GVB pleit er bij monde van Alexandra van Huffelen nu voor om die wijk per metro te ontsluiten, en met de besluitvorming daarvoor nog liever gisteren dan vandaag te beginnen:
http://www.at5.nl/artikelen/175268/gvb- ... haven-stad
Concreet zou het een sluiting van de Ringlijn en een aftakking van de Noord/Zuidlijn richting Zaanstad betreffen.
http://www.at5.nl/artikelen/175268/gvb- ... haven-stad
Concreet zou het een sluiting van de Ringlijn en een aftakking van de Noord/Zuidlijn richting Zaanstad betreffen.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De argumentatie van 'als je m nu bouwt heb je nog te weinig reizigers' gaat ook niet op. Dat geldt alleen als je niet verder kijkt dan een vast aantal jaren terugverdientijd. Of je 'n nou nu of over 20 jaar bouwt, over 100 jaar ligt die er ook nog wel, maar zolang er nog geen huizen staan is de bouw wel een stuk makkelijker en goedkoper.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Zeker. Maar zo'n lijn exploiteren kost ook wel wat, en dan is het fijn als er een paar betalende passagiers mee willen...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Maar je zou natuurlijk ook gewoon vast de tunnelbuis etc. kunnen bouwen, zodat je later alleen nog maar de infra in die tunnel zelf hoeft te leggen. Je zit dan nog niet aan de exploitatie vast, maar hebt dan wel al de veel lagere kosten voor de bouw van de tunnel zelf.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Precies. Je kunt de tunnel tamelijk makkelijk gewoon meteen bouwen als de wijk wordt aangelegd. Vervolgens neem je de route pas in exploitatie als er genoeg reizigers voor zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Eerst maar zien of er überhaupt een wijk komt. De gemeente zou zijn hand hier wel eens flink kunnen overspelen door alvast huizen te plannen op terreinen van bedrijven waarmee nog geen afspraken zijn gemaakt over verplaatsing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Want dat kost bijna gratis, en als die wijk er dan niet komt (scenario Suus, crisis, you name it) beschikt Amsterdam over een Groot Nutteloos Werk waarop onze zuiderburen jaloers kunnen zijn *O*Vinny schreef:Precies. Je kunt de tunnel tamelijk makkelijk gewoon meteen bouwen als de wijk wordt aangelegd. Vervolgens neem je de route pas in exploitatie als er genoeg reizigers voor zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Het wordt dus gewoon de Nederlandse versie van een Groot Nutteloos Werk: de ruimtereservering. Een mooie groene slinger door de wijk heen waar tegen de tijd dat er een metro moet komen alle bakfietsmoeders met spelende kinderen dusdanig aan verknocht zijn dat de wijk massaal in opstand komt.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Die exploitatie van de "gesloten ringlijn" kost niet zoveel, wanneer je de op CS en Isolatorweg kerende metro's laat doorrijden. De tijd die je nu aan beide keringen kwijt bent, kun je dan productief inzetten.trolly schreef:Zeker. Maar zo'n lijn exploiteren kost ook wel wat, en dan is het fijn als er een paar betalende passagiers mee willen...
En je krijgt al meteen nieuwe aantrekkelijke verbindingen, bijv. Waterlooplein - Lelylaan rechtstreeks, waardoor je het tramnet wat kunt ontlasten.
De exploitatie van die Zaan-IJ-corridor wordt lastiger, omdat je minder achterland hebt, wat de metro vult: voor reizigers van/naar Zaandam is de trein vaak sneller. Of je zou de metro meteen moeten doortrekken naar Zaandam Pellersveld (door het park langs De Weer), maar dat is natuurlijk ook niet gratis.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Die had er al moeten liggen, en is hoogstwaarschijnlijk vanaf dag één kostendekkend. De Zaanlijn is een ander verhaal. Ik ben helemaal niet tegen een vlotte aanleg, maar enige relatie met de realisatie van de bouwplannen lijkt me wel zinvol.Roeland schreef:"gesloten ringlijn"
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Gewoon dancefeesten in het souterrain geven. Bovendien zijn de omwonenden dan zo gewend aan geluidsoverlast dat een metro alleen maar wordt toegejuicht.trolly schreef:Want dat kost bijna gratis, en als die wijk er dan niet komt (scenario Suus, crisis, you name it) beschikt Amsterdam over een Groot Nutteloos Werk waarop onze zuiderburen jaloers kunnen zijn *O*Vinny schreef:Precies. Je kunt de tunnel tamelijk makkelijk gewoon meteen bouwen als de wijk wordt aangelegd. Vervolgens neem je de route pas in exploitatie als er genoeg reizigers voor zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Wat ik mij afvraag: er wordt gedaan alsof een metro met haltes in de Achtersluispolder en het Hembrugterrein een soort heilige graal is, maar de woningbouw die daar gepland is is peanuts vergeleken met wat er in Amsterdam gepland is. Als je die metro ook nog eens bij het station van Zaandam wilt laten eindigen, is het ook een tikkeltje om.
Beul van de blindegeleidelijn
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ik heb een aantal berichten van vorige week verwijderd waarin het vooral ging over wat er wel of niet besproken moest worden, in plaats van over de inhoud zelf. Dat er eens iets dubbel besproken wordt moet geen probleem zijn zolang er geen platen grijs gedraaid worden.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Die 'trein is sneller' geldt vooral voor Sloterdijk-Centraal-Amstel. Voor de verbinding Zaandam-Lelylaan-Zuid zou een metro waarschijnlijk wel wat toevoegen.Roeland schreef:De exploitatie van die Zaan-IJ-corridor wordt lastiger, omdat je minder achterland hebt, wat de metro vult: voor reizigers van/naar Zaandam is de trein vaak sneller. Of je zou de metro meteen moeten doortrekken naar Zaandam Pellersveld (door het park langs De Weer), maar dat is natuurlijk ook niet gratis.trolly schreef:Zeker. Maar zo'n lijn exploiteren kost ook wel wat, en dan is het fijn als er een paar betalende passagiers mee willen...
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
En de Haarlemmermeer roert zich weer, en geeft aan er ook voor te willen betalen.
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/217001/Ha ... en-op-slot
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/217001/Ha ... en-op-slot
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Goed nieuws, ook al denk ik dat een verbinding met een nieuwe OWL beter is, ik denk dat er zo snel mogelijk een metro moet komen en een metro via de NZL hoeft een metro naar Schiphol via een OWL niet uit te sluiten. Aanleggen die handel. Maar misschien willen de inwoners zelf ook nog wel extra bijdragen. Op die manier krijg je waarschijnlijk het geld bij elkaar dan als je bij het rijk aanklopt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten