Omdat ik in sommige maanden (veel) meer foto's heb gemaakt dan in andere, zal ik niet van elke maand een foto plaatsen, maar de belangrijkste gebeurtenissen in chronologische volgorde afwerken.
In de eerste twee maanden van dit jaar heb ik weinig spectaculairs gedaan, dus ik begin mijn verhaal op 26 maart, toen de afscheidsritten op de Hoekse Lijn plaatsvonden. Voor deze gelegenheid deden drie historische treinen dienst op de Hoekse Lijn, waaronder Plan V 864, die ik op de brug net voor Vlaardingen Centrum kon fotograferen:

Mat 64 Vdg by Melvin Koote, on Flickr
De tweede historische trein was Mat '46 met het nummer 273, die bij de (bovenleidingloze) brug tussen Maassluis en Maassluis West op de foto kon:

Mat 46 Mss by Melvin Koote, on Flickr
De derde historische trein deze dag was Mat '54 766, die net na vertrek uit Hoek van Holland Haven gefotografeerd kon worden:

Mat 54 Hld by Melvin Koote, on Flickr
Tot slot nog een foto van het einde van de lijn met het materieel wat gedurende praktische zijn gehele levensduur op deze lijn gereden heeft:

SGM Hlds by Melvin Koote, on Flickr
Op 17 april maakte ik een klein fietsrondje door Rotterdam. Twee foto's daarvan zijn het in mijn ogen waard om opgenomen te worden in deze reeks.
De eerste foto is van een Citadis op lijn 2 net voor het bereiken van zijn eindpunt Keizerswaard:

Lijn 2 Gr van Zoelenlaan by Melvin Koote, on Flickr
De andere foto is van Aquabus lijn 20 richting Dordrecht die bijna onder de Willemsbrug door zal varen:

Aquabus lijn 20 Willemsbrug by Melvin Koote, on Flickr
Op 29 april werd een bezoek gebracht aan het Stoomcentrum Maldegem. Op deze foto vertrekt de bezoekende locomotief AD05 van de CFV3V uit Maldegem:

IMG_2639 (2) by Melvin Koote, on Flickr
In mei heb ik weer weinig meegemaakt, maar de eerste week van juni was ik op vakantie naar het zuidwesten van Engeland. Hier heb ik onder andere een Intercity 125 op de foto gezet bij het naderen van station Weston-super-Mare:

IMG_2709 by Melvin Koote, on Flickr
Ook werd de West Somerset Railway bezocht, waarvan loc 53808 op de foto kon bij het naderen van station Watchet:

IMG_2826 by Melvin Koote, on Flickr
Loc 80146 van de Swanage Railway kon dan weer gefotografeerd worden op station Norden:

IMG_3076 by Melvin Koote, on Flickr
De dieseltrein van de Swanage Railway, met voorop een Class 33 en in opzending een Class 37, kon dan weer naast (de ruïne van) Corfe Castle op de foto gezet worden:

IMG_3176 by Melvin Koote, on Flickr
In augustus ging ik twee dagen naar Milaan. Nog steeds zijn dagelijks zo’n 100 trams van het type Peter Witt uit het begin van de jaren dertig actief, waaronder de 1924 op lijn 10, die ik bij de Arco della Pace op de foto kon zetten:

IMG_3471 by Melvin Koote, on Flickr
Milaan heeft echter ook moderne trams, waaronder trams van het type Sirio. Een tram van dat type kon voor de Duomo gefotografeerd worden:

IMG_3368 by Melvin Koote, on Flickr
Op de laatste zaterdag van september vindt traditioneel de donateursdag van de RTM plaats. Het hoogtepunt van deze dag was de herindienststelling van rijtuig AB414, welke vlak na de Tweede Wereldoorlog door de (originele) RTM was overgenomen van de Maas Buurtspoorweg.
In combinatie met de al eerder herstelde dieselloc M67 en het rijtuig AB417, kan zo (min of meer) een tram gereconstrueerd worden zoals die vlak voor de Tweede Wereldoorlog in dienst was bij de Maas Buurtspoorweg:

RTM M67 Met AB 414 en AB 417 nabij de Remise by Melvin Koote, on Flickr
Locomotief MD1805 heette eerst M69 en was eveneens van de Maas Buurtspoorweg (en praktisch gelijk aan de M67), maar kreeg halverwege de jaren 50 een stalen opbouw en werd daarbij vernummerd.
Op 30 september 2017 is deze loc met een tram bestaande uit houten rijtuigen over de Brouwersdam onderweg naar het eindpunt West Répart:

RTM MD 1805 nabij West Repart by Melvin Koote, on Flickr
Op 7 oktober was ik bij de Stoomtreindagen van de SSN, alwaar ik dit staatsieportret van de 01 1075 kon maken:

SSN 01 1075 zijaanzicht by Melvin Koote, on Flickr
Precies een maand later kon ik bij station Delft deze line-up van MAN Lion’s City’s fotograferen bij een ondergaande zon:

Rijtje Lion's City's bij station Delft by Melvin Koote, on Flickr
Op 10 november was ik eveneens in de omgeving van Delft te vinden, om nog enkele foto’s te maken van lijn 51 langs de oude route langs ‘t Haantje, waar tegenwoordig (soms) lijn 53 rijdt;

Lijn 51 bij 't Haantje by Melvin Koote, on Flickr
Precies een maand later, op 10 december, ging niet alleen de nieuwe dienstregeling in, maar sneeuwde het ook enorm. Dit gaf mij de gelegenheid om nabij het Breeplein een Citadis in de sneeuw te fotograferen:

Lijn 2 Breeplein by Melvin Koote, on Flickr
Op 22 december maakte ik een kort reisje. De eerste stop was in Delft, alwaar ik tot mijn grote verbazing een groene MAN Lion’s City als lijn 81 op de foto kon zetten nabij de Markt:

Lijn 81 Delft Markt by Melvin Koote, on Flickr
In Den Haag kon langs het Zieken een GTL op lijn 16 op de foto:

Lijn 16 langs Zieken by Melvin Koote, on Flickr
Nabij het Binnenhof mocht dan weer een Avenio op lijn 17 op de foto:

Avenio en Binnenhof by Melvin Koote, on Flickr
Tot slot werd op 28 december een bezoek gebracht aan de Museum Buurtspoorweg, die de spoorlijn tussen Haaksbergen en Boekelo met museumtreinen exploiteert.
Vanaf de loopbrug in Haaksbergen kon gefotografeerd worden hoe loc 7853 met de trein uit Boekelo aankomt:

MBS 7853 komt aan in Haaksbergen by Melvin Koote, on Flickr
De trots van de MBS is loc 657 “Kikker”, wat de oudste rijvaardige loc is die in Nederland zowel ontworpen als gebouwd is en er ook dienst heeft gedaan, in eerste instantie bij de Staatsspoorwegen.
Momenteel ondergaat de loc een revisie, waarbij ze wordt teruggebracht in de uitvoering zoals ze bij de NS heeft dienstgedaan en dientengevolge wordt ze omgenummerd in 8107:

MBS 8107 (ex-657) in werkplaats by Melvin Koote, on Flickr
Intussen was de (van oorsprong Zwitserse) 7853 op de draaischijf gedraaid en niet veel later werd koers gezet naar Boekelo. Tijdens het omlopen aldaar kon de loc nogmaals op de foto:

MBS 7853 in Boekelo by Melvin Koote, on Flickr
Hierna werd teruggereden naar Haaksbergen, alwaar de loc wederom op de draaischijf werd gedraaid.
Na ongeveer drie kwartier vertrok de trein voor de laatste keer dit jaar uit Haaksbergen waarmee het jaar van de 50ste verjaardag van de MBS werd afgesloten:

Laatste MBS trein van 2017 by Melvin Koote, on Flickr
Hiermee eindigt ook mijn jaaroverzicht en rest mij niks anders dan jullie allen een heel mooi 2018 toe te wensen.