Concessie Veluwe (Syntus)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9518
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Het tanken gebeurt in Arnhem nu dacht ik, dus dat is weer een verbetering.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- isadora
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Privatiseren jongu, zooooooo geweldig allemaal. :XDoubleyou01 schreef:.........de europese overheid wil de markt verder open trekken zodat net als in het vrachtvervoer ook in het ov brievenbusbedrijven opgericht kunnen worden en chauffeurs tegen onmenselijk lage loon moeten gaan rijden.................
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 1701
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik mis hier het evenwicht tussen de feiten en de onderbuik.
-
- Berichten: 8193
- Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Isadora probeert het gat te vullen dat JWM heeft achtergelaten in zijn afwezigheid. :X
- isadora
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Welk gat had je daarbij zoal in gedachte? 

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 8193
- Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Het ongefundeerd zeiken natuurlijk.
- isadora
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
_O-
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13759
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Hoe moet ik me dit voorstellen? Als iets op waterstof rijdt is het toch geen elektrische bus?Doubleyou01 schreef:in amersfoort rijden al verschillende elektrische voertuigen rond op waterstof.
- dylanwild94
- Donateur
- Berichten: 6592
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Met waterstof wordt elektriciteit opgewerkt die dus voor de aandrijving wordt gebruikt. 
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13759
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
En als je met diesel elektriciteit opwekt is het ook een elektrische bus? Dan vraag ik me af waarom er zo moeilijk gedaan wordt over elektrische bussen, dan kan het veel simpeler ;-)
-
- Berichten: 672
- Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Die elektrische bussen zijn dus in essentie waterstofbussen.
Der zit alleen voor een reden, die mij niet geheel helder is, een extra energieomzetting in. De bus verbrandt waterstofgas en gebruikt de vrijgekomen energie om stroom op te wekken. Het verbruik van de bus is om die reden hoger (het rendement van een energieomzetting ligt veel lager dan 100%) dan een bus die waterstof verbrandt en dat gelijk omzet in een beweging voor de aandrijving.
Waarom zou je die energie niet gelijk gebruiken voor de aandrijving van de wagen? :X
Der zit alleen voor een reden, die mij niet geheel helder is, een extra energieomzetting in. De bus verbrandt waterstofgas en gebruikt de vrijgekomen energie om stroom op te wekken. Het verbruik van de bus is om die reden hoger (het rendement van een energieomzetting ligt veel lager dan 100%) dan een bus die waterstof verbrandt en dat gelijk omzet in een beweging voor de aandrijving.
Waarom zou je die energie niet gelijk gebruiken voor de aandrijving van de wagen? :X
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 01:33
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Waterstof neemt veel meer ruimte in, in de verbrandingskamer van de motor dan benzine. Dat zorgt ook voor een slechtere vulling. Om die reden verbrand het ook erg snel. De drukopbouw gaat ook sneller dan benzine. Hierdoor ontstaat de kans op NOx-productie, dus dan is het ook geen emissie-vrije bus meer.
De brandstofcel is efficienter en geeft minder verlies aangezien je het nu niet eerst in mechanische energie hoeft om te zetten.
De brandstofcel is efficienter en geeft minder verlies aangezien je het nu niet eerst in mechanische energie hoeft om te zetten.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 29 jan 2018, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote + tapatalk ondertekening verwijderd
Reden: overbodige quote + tapatalk ondertekening verwijderd
-
- Berichten: 672
- Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dankjewel voor deze reactie (:
-
- Berichten: 6083
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Het EV centrum heeft een hele mooie infographic.
http://www.ev-centrum.nl/nieuws/de-wate ... -werkt-hetEV centrum schreef: Naast elektrische auto’s zijn er ook volop ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s. Ook in waterstofauto’s speelt elektriciteit een belangrijke rol bij het opwekken van de energie voor de voortbeweging van de auto.
Waterstof kan dienen als brandstof voor een traditionele verbrandingsmotor, of het wordt, bij een brandstofcelauto in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O). In het laatste geval wordt de auto aangedreven door elektromotoren.
-
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Volgensmij (met mijn beperkte kennis van zaken) is het belangrijkste verschil dat je met een waterstofbus langer door kunt rijden op een tank/lading. Zoals net al gezegd, de waterstofbus in Apeldoorn rijdt tot 11 uur op een stadslicht, waarna hij een retourtje Arnhem doet. Met een accu's lukt je dat niet. Daarbij zijn accupakketten flink zwaar (en duur).
Ik gok dus dat je accubussen in de stedelijke gebieden zult zien, waar bijladen makkelijker is, en dat regionale lijnen meer met waterstof gereden zullen gaan worden.
Ik gok dus dat je accubussen in de stedelijke gebieden zult zien, waar bijladen makkelijker is, en dat regionale lijnen meer met waterstof gereden zullen gaan worden.
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 6083
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dat klopt, de waterstof is de brandstof voor de energiecentrale aan boord (de brandstofcel), welke elektriciteit opwekt voor de elektrische aandrijving.
Dat ritje naar Arnhem is dus, feitelijk, een 'mat rit' om waterstof te kunnen tanken in Arnhem.
Dat ritje naar Arnhem is dus, feitelijk, een 'mat rit' om waterstof te kunnen tanken in Arnhem.
-
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik neen wel aan dat die op de 91 of 43 gereden wordt toch? Word anders een duur matritje.
Bij twijfel altijd klagen
- ovVeluwe
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Wordt hij niet nog steeds per aanhanger vervoert? Zie die hele bus nooit meer als hij in de middag naar de garage vertrekt.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 01:33
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Is er eigenlijk al bekend wanneer de vervolgserie komt van de waterstofbus?
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
- ovVeluwe
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ga maar uit van 2020 als de nieuwe concessie ingaat.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9518
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Onze stadsdienst wordt dan ook eindelijk elektrisch. *O* Kijk er nu al naar uit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 6083
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9518
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dat is nog wel het plan, maar op welke termijn dat wordt geïmplementeerd is onduidelijk. Inmiddels is ProRail ook overtuigt van het nut. Alleen om energie te kunnen leveren zoals Essent bijvoorbeeld heb je vergunningen nodig en moet je aan bepaalde eisen voldoen, voordat dat rond is zijn we wel weer een tijdje verder. Verder weet ik ook niet of de financiering rond is, maar dat zal wel niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1264
- Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Zozo, nu al? Hoeveel jaar heeft het gekost?regenmaker schreef: Inmiddels is ProRail ook overtuigt van het nut.
Wat de financiering betreft zou de eu mooi een groot stuk kunnen betalen, dit is precies het duurzame ov-project waar de eu op veilt. Niet alleen meer elektries rijden maar ook verspilling tegengaan.
Bij twijfel altijd klagen
- ovVeluwe
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Is er laatst een wijziging geweest in de dienstregeling? Er valt me nu pas op dat lijn 112 alleen nog maar de kolibrie dienst rijdt en de rest wordt gereden door een nieuwe lijn 12. Dit was volgens mij niet zo toen de nieuwe dienstregeling in ging. Bovendien kon ik er in de wiki ook niets over vinden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Chauffeur bij Syntus Utrecht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten