Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
In de tijd van Veolia reed Taxi van Loo inderdaad een lijn 149 naar het Drielandenpunt. Het idee is wel nagenoeg hetzelfde. Het nummer is vrij logisch, gezien het de opvolger was van lijn 49 Geleen - Gulpen - Vaals.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik zat er drie weken geleden in. Het was een aardig ritje, we zaten met z'n vieren in een (geleende?) Mercedes City van TCR.sirvinniei schreef:Ik vermoed dat je de 149 bedoelt.en-es schreef:Ik heb een paar jaar geleden die bus 159 genomen. Het was een busje en ik was de enige reiziger. Dat was op een zaterdagmiddag.
Lijn 159 is in ieder geval een stuk functioneler: ik heb een paar jaar geleden de 149 wel eens genomen tijden een vakantie in maastricht en toen stoorde ik me er aan dat deze alleen in het weekend reed. Een bus die tijdens de vakantie de hele week rijdt sluit veel beter aan bij de wensen van toeristen.
Op zondag rijdt er een grote bus op die lijn, zou het dan drukker zijn?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De uitvoering van lijn 159 met een grote bus komt op zondag dienstregelingtechnisch beter uit: De bus van lijn 21 staat anders beneden in Vaals in die tijd stil.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Weet iemand hoe het is met de buurtbussen rondom Venray? Rijden ze nog als OV Lijntaxi?
Het nieuwsbericht is verwijderd, maar de voetnoeten zeggen dat het nog steeds een belbus is.
Het nieuwsbericht is verwijderd, maar de voetnoeten zeggen dat het nog steeds een belbus is.
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Alle nieuwe buurtbussen in Noord/Midden-Limburg rijden voorlopig als OV-lijntaxi
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Enig idee tot wanneer?
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Wat ik begrepen heb is dat de verenigingen geen (voldoende) bestuur hebben. Als dat rond is, kan de lijn van start gaan.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
bestuurders als in zowel bestuursleden als chauffeurs
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Inmiddels zijn eer ook testritten met een nieuwe flirt onder 15 kV:
https://www.facebook.com/bahneninostbay ... =3&theater
https://www.facebook.com/bahneninostbay ... =3&theater
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het valt me de laatste tijd op dat de treinen van Arriva (Maaslijn) vaker een ATB ingreep hebben dan de treinen van NS. Hoe kan dat? Zullen het fouten zijn van de machinist?
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Waarschijnlijk te druk met hun slimfeun. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Is dat steeds op dezelfde locatie? Dan kan er ook wat in het spoor zitten.sven_engelen schreef:Het valt me de laatste tijd op dat de treinen van Arriva (Maaslijn) vaker een ATB ingreep hebben dan de treinen van NS. Hoe kan dat? Zullen het fouten zijn van de machinist?
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Nope verschillende locaties. 1x meegemaakt net na Blerick ri. Venlo, 2x net na Reuver ri. Venlo en 1x net na Reuver ri. Roermond. Het is wel elke keer net na een station maar de machinisten trekken dan ook vaak met flink wat tractie op en dat valt te merken.
-
- Berichten: 1039
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Per 1 april gaat heel Limburg over naar cashloos.
Voor de Euregionale lijnen 350 (Maastricht – Aachen), 44 (Heerlen – Aachen) & 64
(Roermond – Heinsberg) is er een uitzondering gemaakt. Geldigheid:
Lijn 64 | Tot 1 juli 2018 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits vervoerbewijs
te kopen in de bus.
Lijn 44 | Tot 1 januari 2019 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits
vervoerbewijs te kopen in de bus.
Lijn 350 | Tot 1 januari 2019 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits
vervoerbewijs, de Dal Dagkaart (€6,50) en Dagkaart (€8,50) te kopen in de bus.
Voor de Euregionale lijnen 350 (Maastricht – Aachen), 44 (Heerlen – Aachen) & 64
(Roermond – Heinsberg) is er een uitzondering gemaakt. Geldigheid:
Lijn 64 | Tot 1 juli 2018 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits vervoerbewijs
te kopen in de bus.
Lijn 44 | Tot 1 januari 2019 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits
vervoerbewijs te kopen in de bus.
Lijn 350 | Tot 1 januari 2019 is het nog mogelijk om met contant geld een Duits
vervoerbewijs, de Dal Dagkaart (€6,50) en Dagkaart (€8,50) te kopen in de bus.
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
- Locatie: Venlo/Arnhem
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Gek dat het niet op de lijnen naar Goch en Kaldenkirchen is gedaan. Wel goed dat Limburg nu ook naar cashloos gaat!
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
De 3 genoemde lijnen worden ook veel door de Duisters gebruikt.
Lijn 44 en 64 zijn ook echt lijnen die ook in Duitsland worden gebruikt en niet landsoverschreidend.
Voor de lijn naar Kaldenkirchen en zeer zeker Goch is dat wat anders, denk dat dat 99% Nederlands is.
Lijn 44 en 64 zijn ook echt lijnen die ook in Duitsland worden gebruikt en niet landsoverschreidend.
Voor de lijn naar Kaldenkirchen en zeer zeker Goch is dat wat anders, denk dat dat 99% Nederlands is.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Wat is eigenlijk het idee achter lijnnummers als 655 en 679?
Ik snap dat deze lijnen de lijnen 55 resp. 79 versterken, maar waarom gebeurt dat niet onder het gewone lijnnummer?
Ik snap dat deze lijnen de lijnen 55 resp. 79 versterken, maar waarom gebeurt dat niet onder het gewone lijnnummer?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Er is niet echt sprake van "versterking", dan zou er een extra bus op of rond dezelfde tijd als de reguliere rit rijden. De ochtendrit van de 655 rijdt een kwartier later dan de 55.
Voordeel: je hoeft geen aparte vakantiedienst voor de 55 te publiceren, en voor schoollijnen gelden meestal mildere materieeleisen, althans ik vermoed dat dat in Limburg ook het geval is.
Voordeel: je hoeft geen aparte vakantiedienst voor de 55 te publiceren, en voor schoollijnen gelden meestal mildere materieeleisen, althans ik vermoed dat dat in Limburg ook het geval is.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Lijn 659 Vaals - Maastricht vertrekt 2 minuten sochtends later vanaf Vaals busstation dan lijn 59.
Lijn 659 rijdt via Vijlen, hiermee wordt voorkomen dat het busje van lijn 59 uitpuilt met scholieren die over moeten stappen in Mamelis richting Gulpen/Maastricht.
Lijn 659 rijdt via Vijlen, hiermee wordt voorkomen dat het busje van lijn 59 uitpuilt met scholieren die over moeten stappen in Mamelis richting Gulpen/Maastricht.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Lijn 3 rijdt in Maastricht nog altijd niet via de Groene Loper (voormalig tracé N2). Het was de bedoeling vanaf afgelopen december ter hoogte van de Prof. Cobbenhagenstraat de Groene Loper op te rijden (met nieuwe halte), tot aan de nieuwe rotonde bij de Scharnerweg, en dan weer via het Koningsplein en de tunnel naar de Wilhelminasingel. De tijdelijke route gaat langs achterzijde station, over de spoorwegovergang langs het Centre Céramique (zonder haltes). Eerst stond ergens in februari een einddatum, maar nu meldt Arriva dat het nog tot 13 april gaat duren. Het tracé is overigens nog afgesloten voor alle verkeer.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
6xx is de nummering voor scholierenlijnen.Meltrain schreef:Wat is eigenlijk het idee achter lijnnummers als 655 en 679?
Ze rijden vaak voor een groot deel dezelfde route als een andere lijn (xx , 1xx, 2xx) maar niet helemaal.
Ze rijden bijvoorbeeld via een scholengemeenschap (en eindigen dan wel op dezelfde bestemming als xx/1xx/2xx) of ze rijden na de eindbestemming van xx/1xx/2xx door naar een scholengemeenschap of (zoals in het geval van de 659) door naar een verder gelegen eindbestemming.
En ze rijden alleen buiten de schoolvakanties
Als je ze zou laten rijden onder xx, 1xx, 2xx is dat verwarrend voor reizigers omdat de route net anders is, wat je dan op de een of andere manier weer moet zien te filmen op de bus... niet handig.
En je tabel wordt ook rommelig.
Samengevat:
6xx scholierenlijnen
- kunnen voor een groot deel overlappen met een 'reguliere lijn' xx/1xx/2xx, maar niet perse
- rijden alleen buiten de schoolvakanties
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Klopt, "versterking" was niet het juiste woord. Ik bedoelde dat lijn 655 de uurdienst van lijn 55 tijdens de spitsuren aanvult tot een halfuurdienst, maar dat is dus niet helemaal het geval.nvdw schreef:Er is niet echt sprake van "versterking", dan zou er een extra bus op of rond dezelfde tijd als de reguliere rit rijden. De ochtendrit van de 655 rijdt een kwartier later dan de 55.
Dat verklaart een apart lijnnummer al iets beter: er is geen mooie halfuurdienst, wat reizigers wel verwachten als alle ritten onder hetzelfde lijnnummer rijden.
Over het algemeen heb je gelijk (en snap ik ook dat een ander lijnnummer wordt gebruikt), maar juist in dit specifieke geval niet.erjeebee schreef:6xx is de nummering voor scholierenlijnen.Meltrain schreef:Wat is eigenlijk het idee achter lijnnummers als 655 en 679?
Ze rijden vaak voor een groot deel dezelfde route als een andere lijn (xx , 1xx, 2xx) maar niet helemaal.
Ze rijden bijvoorbeeld via een scholengemeenschap (en eindigen dan wel op dezelfde bestemming als xx/1xx/2xx) of ze rijden na de eindbestemming van xx/1xx/2xx door naar een scholengemeenschap of (zoals in het geval van de 659) door naar een verder gelegen eindbestemming.
Vergelijk de routes van de lijnen 79 en 679 maar eens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Klopt. En hier in Duitsland is het gewoon, vrijwel overal in de bus contant te betalen en vooral veel ouderen gebruiken hun pinpas bijna nooit. En dat zal op lijn 44 na 2019 nog grote problemen opleveren, omdat men dan in Duitsland maar in iedere 2e bus de kans heeft om contant te betalen (andersom zullen de Duitse bussen voor het NL-traject van lijn 44 ook geen extra pinapparatuur krijgen).huibf schreef:De 3 genoemde lijnen worden ook veel door de Duisters gebruikt.
Lijn 44 en 64 zijn ook echt lijnen die ook in Duitsland worden gebruikt en niet landsoverschreidend.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik denk dat in Nederland steeds meer mensen geen contant geld meer bij zich hebben. Ik neem het bijvoorbeeld alleen mee als ik een dagje naar Duitsland ga.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik denk het is ook een verschil van imago. Als ik me niet vergis is de overwegende voorstelling in Nederland, dat cashloos betalen veiliger is en hier in Duitsland staat het oog meer op de risicos ervan (bij voorbeeld pinpasfraude, contant betalen geeft meer anonimiteit enz.....).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten