Update:
Ik ben inmiddels bij het stadskantoor geweest voor de eerste benodigde besprekingen (In dit geval in verband met het mogelijk nodig zijn van het Burgerinitiatief en het zoeken van het juiste contactpunt bij de OV Autoriteit (In Dit geval Provincie Zuid-Holland) - Een tweede gesprek op het stadskantoor volgt hoogst waarschijnlijk in 1-2 weken.
Daniel, Je haalt me grotendeels de woorden uit de mond.
Daniel schreef:waardoor één extra omloop volstaat en je nog de tijd over houdt die er nu als pauzetijd is.
De wilgenweide zal de komende 10 jaar op z'n minst niet groot genoeg zijn om zo'n busverbinding op deze manier te kunnen onderhouden. Daarbuiten is lijn 4 inderdaad fysiek onmogelijk, en zou lijn 3 het opbreken van een geheel fietspad en park, een nieuwe tunnel en een speciale omkeerlus bij de wilgenwende nodig hebben. Dat is duur en niet direct inpasbaar.
Daniel schreef:Maar qua gehele plaatje ben ik het wel met je eens dat de hier nu voorgestelde buurtbus wel erg veel overlap kent en daardoor minder toevoegt.
Het doel was om binnen de beschikbare tijd (54-56 minuten, vanwege de benodigde pauze) heen en terug samen te kunnen rijden zodat pauzetijd overblijft en de volgende punten verbonden zijn: De Hoven, Parkhuis, Station, Centrum, Nieuw Krispijn/De Essenhof, Dordwijk Ziekenhuis, Winkelcentrum Sterrenburg en de Wijk Wilgenwende. Dit doet de route naar mijn inziens prima. (Dit bied voor de 3 wijken zoveel mogelijk verbindingen zonder overstap binnen de stad en een goede overstap op de trein, Waar ik al mee heb getest in de concept-dienstregeling.)
ArrivaBas schreef: dus men zal eerder willen fietsen.
Dat was leuk, als een groot deel van de Hoven geen ouderen waren die grotendeels niet goed te been zijn. - En dat dit voor keuzereizigers (wat mensen uit de Hoven voor het andere deel vaak zullen zijn) als het regent echt niet gaan fietsen naar de Recklinghausenweg om hun bus te pakken.
ArrivaBas schreef: Over de buurtbus: Het lijkt mij an sich een aardig idee, al zou ik eerst een haalbaarheidsonderzoek doen naar of de lijn wel genoeg passagiers zal gaan trekken, want we hebben het hier wel over twee wijken met gemiddeld hoge inkomens en de lijn maakt relatief gezien wel een aantal omwegen voor de bedieningseisen, waardoor de buurtbus voor de Wilgenwende niet echt aantrekkelijk zal zijn.
Je vergeet Nieuw Krispijn hier, en mogelijk de her-instelling van een halte bij de Crayensteinstraat, waar lijn 2/5/116 en 231 in het verleden hebben gestopt en passagiers vanuit oa. het Parkhuis (Wat in het verleden ook één van de drukste haltes van lijn 1 is geweest). De reistijd tussen de Hoven en het Station (Ik ben zelf met de 620 mee geweest om te kijken wat de reistijdwas, in vergelijking met het busboekje.) duurt ongeveer 10 (8 over de weg + 2 extra in de Hoven) minuten. De reistijd tussen het Centraal Station en de Wilgenwende duurt ongeveer 17 minuten. Dit lijkt mij zeker niet een onaantrekkelijke snelheid. Helemaal niet als je bedenkt hoe ver de Wilgenwende af ligt van het Centrum. (Rijtijden gebaseerd op historische rijtijden van de servicebus, de huidige buslijnen en calculaties met gemiddelde verwachte snelheid op deeltrajecten op de route, icm. met verwachtte wachttijd op haltes).
Ik denk niet dat een haalbaarheidsonderzoek echt nodig is (Ik maak me eerder zorgen om drukte, vooral vanuit nieuw krispijn in de spits), Maar als hier specifiek door de OV Autoriteit, Vervoerder (hangt ook af van wie op 10 januari als winner uit de bus komt) en/of de Gemeente niet overtuigt zijn, is het wellicht mogelijk om zo'n onderzoek te doen.
Daniel schreef:Zou halte Albert Camus-erf of Pearl Buck-erf (vooral bij die laatste is er wel wat plek te vinden bij het winkelcentrum voor een fietsenstalling) niet logischer vanuit De Hoven? Da's een kwestie van de dijk oversteken.
Schijn bedriegt, Pearl Buck-Erf is dan de bestem en dat is al een pokke-end lopen, helemaal voor ouderen met een hoge trap op de route die je niet kan vermijden.- En naast de dijk ook nog een 2e heuvel om op te lopen. (Dat is met een beetje pech 10-15 minuten lopen) uit eigen ervaring.
Daniel schreef: Waarom is dat geen probleem? Je wilt je DRU's toch over het algemeen een beetje efficiënt inzetten, dan moet je vooral niet een verbinding gaan bieden waar al een andere verbinding bestaat.
Ik denk niet dat je het veel efficienter kan krijgen dan met 1 busje 3 pijnpunten die niet makkelijk op te lossen zijn op te vullen. (Helemaal niet omdat één van die pijnpunten de Wilgenwende is)
Daniel schreef: Er is nog een andere optie zoals in mijn post boven de jouwe beschreven. Maar een bus extra kost het sowieso, echter is dat wel het meest effectief in tegenstelling tot een hele nieuwe lijn vanaf CS die tot in het noorden van Sterrenburg parallel aan een andere lijn zou rijden.
Dat doet de buurtbus dus niet,- vanaf het station rijd die via halte centrum, nieuw krispijn (incl. De Essenhof) naar Dordwijk, en stopt vervolgens met een zo snel mogelijke route bij WC. Sterrenburg (niet geheel onbelangrijk vanuit de Wilgenwende) naar de Wilgenwende.
Ik blub in het Drecht.