Ochja, de 77.
Toen ik begon (oktober 2012) reed er nog een behoorlijke dienstregeling op deze lijn, met zelfs een spitsversterker tussen Hardinxveld en Sliedrecht. Niet dat het zin had, zoveel volk zat er echt niet in. De trein reed toen al een kwartierdienst.
Jammer alleen dat de mensen die er in zaten de bus wel degelijk nodig hadden, vooral voor de verbinding met het ziekenhuis in Gorinchem. De trein is in Sliedrecht voor die mensen toch te ver weg, en dan de overstaps nog.
Dan heb ik het niet eens meer over de tijd dat we nog een aantal slagjes op de 'gecastreerde 77' bleven rijden met een Irisbus. Dat was een halfjaar nadat de dijk tussen Gorinchem en Boven-Hardinxveld lange tijd gestremd was vanwege een grote reconstructie. Alle haltes opgeknapt met hokjes en verhoogde perronnetjes en toen reed daar alleen nog een belbus
Keren kon officieel niet op station Boven-Hardinxveld (het begin- en eindpunt) dus moesten we volgens het boekje helemaal doorrijden naar Hardinxveld-Giessendam (!) om daar dan bij een rotonde te draaien, of zoiets. We hadden toch een halfuur de tijd dus meestal reed ik dan maar naar de stalling, via Giessenburg, om een bakkie koffie te halen. En redde je het niet op tijd voor de terugrit, ook niet erg: de rijtijd was zo achterlijk ruim dat je dat hele stuk over de dijk naar Hardinxveld zowat achteruit kon rijden.
Op sommige ritten/omlopen zat er in die tijd gewoon een standaardbus op. Dan was het nog best een stuurwerk in het oude dorp van Sliedrecht (de Middeldiepstraat), zeker als er weer een paar gladiolen hun blik scheef hadden geparkeerd. Jammer alleen dat je voor lege zalen aan het optreden was
![Laughing :lol:](./images/smilies/laugh.gif)