Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Thalys verwacht door de stakingen bij de SNCF een aanhoudend gebrek aan onderhoudscapaciteit in Frankrijk te ondervinden. Om dit capaciteitsprobleem te ondervangen worden er vanaf de eerste stakingsdag dagelijks aanpassingen gedaan aan de dienstregeling. De volgende treinen zullen uitvallen tussen de genoemde stations.
Dinsdag 3/4:
9305 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9312 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Woensdag 4/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9410 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Donderdag 5/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Vrijdag 6/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9361 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9372 tussen Brussel en Parijs
9998 tussen Amsterdam en Lille
9995 tussen Lille en Brussel
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Zaterdag 7/4:
9312 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Zondag 8/4:
9463 tussen Parijs en Brussel
9476 tussen Brussel en Parijs
9998 tussen Brussel en Lille
9995 tussen Lille en Brussel
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Maandag 9/4:
9305 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9312 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Dinsdag 10/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Woensdag 11/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Donderdag 12/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Vrijdag 13/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9361 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9372 tussen Brussel en Parijs
9998 tussen Amsterdam en Lille
9995 tussen Lille en Brussel
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Zaterdag 14/4:
9415 tussen Parijs en Brussel
9312 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Zondag 15/4:
9463 tussen Parijs en Brussel
9476 tussen Brussel en Parijs
9998 tussen Brussel en Lille
9995 tussen Lille en Brussel
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Tot eind juni zijn voor de zekerheid de treinen die het meest in dit schema voorkomen (zoals de 9409, 9994 en 9994) gedeeltelijk geblokkeerd in het boekingssysteem.
Dinsdag 3/4:
9305 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9312 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Woensdag 4/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9410 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Donderdag 5/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Vrijdag 6/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9361 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9372 tussen Brussel en Parijs
9998 tussen Amsterdam en Lille
9995 tussen Lille en Brussel
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Zaterdag 7/4:
9312 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Zondag 8/4:
9463 tussen Parijs en Brussel
9476 tussen Brussel en Parijs
9998 tussen Brussel en Lille
9995 tussen Lille en Brussel
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Maandag 9/4:
9305 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9312 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Dinsdag 10/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Woensdag 11/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Donderdag 12/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9373 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9368 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Vrijdag 13/4:
9409 tussen Parijs en Brussel
9361 tussen Parijs en Brussel
9308 tussen Brussel en Parijs
9372 tussen Brussel en Parijs
9998 tussen Amsterdam en Lille
9995 tussen Lille en Brussel
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Zaterdag 14/4:
9415 tussen Parijs en Brussel
9312 tussen Brussel en Parijs
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Zondag 15/4:
9463 tussen Parijs en Brussel
9476 tussen Brussel en Parijs
9998 tussen Brussel en Lille
9995 tussen Lille en Brussel
9994 tussen Brussel en Lille
9993 tussen Lille en Brussel
Tot eind juni zijn voor de zekerheid de treinen die het meest in dit schema voorkomen (zoals de 9409, 9994 en 9994) gedeeltelijk geblokkeerd in het boekingssysteem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Dan huur je toch onderhoudscapaciteit in bij andere werkplaatsen?
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Hoe bedoel je? Het aantal werkplaatsen dat TGV's kan onderhouden is erg beperkt namelijk. Brussel-Vorst doet een deel, maar kan niet alle stellen maandenlang onderhouden.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Terwijl Frankrijk zich opmaakt voor weer een nieuwe serie stakingen (stakingsdag 5 begint vanavond al om 20:00), hield president Macron vandaag een groot interview in het lunchtijdnieuws van TF1. 1u15 aan interview kan gebruikt worden voor een hoop, en dus kwam ook de grote spoorwegstaking ter sprake. En Macron deed iets waar ik wel erg blij van wordt: hij gaf duidelijk aan wat hij wou, het Duitse model. Efficiënter werken, kleine spoorlijnen die verbeterd worden en zelfs nieuw gebouwd worden, 10 miljoen aan investeringen in het Franse spoor per dag over 10 jaar, en een SNCF dat wél een staatsbedrijf blijft, maar efficiënter moet werken.
De stakers kregen een bovendien een mooi betoog over de opa van de President, spoorwegmedewerker in Picardië, de melding dat de president weet hoe zwaar het werk kan zijn, maar dat dat niet mag betekenen dat nieuw aangenomen medewerkers nu al weten dat ze tot hun 52e een baan hebben. En alsof 35 miljard aan investeringen niet genoeg zijn, meldde hij ook dat de overheid naargelang de hervormingen bij de SNCF de schuld van 50 miljard etappegewijs gaat overnemen. Ik was al geen fan van veel staken, maar de huidige stakers zijn duidelijk geen voorstander van een goede toekomst voor het Franse spoor... :pos:
De stakers kregen een bovendien een mooi betoog over de opa van de President, spoorwegmedewerker in Picardië, de melding dat de president weet hoe zwaar het werk kan zijn, maar dat dat niet mag betekenen dat nieuw aangenomen medewerkers nu al weten dat ze tot hun 52e een baan hebben. En alsof 35 miljard aan investeringen niet genoeg zijn, meldde hij ook dat de overheid naargelang de hervormingen bij de SNCF de schuld van 50 miljard etappegewijs gaat overnemen. Ik was al geen fan van veel staken, maar de huidige stakers zijn duidelijk geen voorstander van een goede toekomst voor het Franse spoor... :pos:
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Alsof het Duitse model zo'n succes is _O-
(natuurlijk, het is in Duitsland stukken beter geregeld dan in Frankrijk, maar daar is ook wel heel weinig voor nodig)
Heeft Macron ook nog ideeën over hoe hij de stakingen wil gaan beëindigen?
(natuurlijk, het is in Duitsland stukken beter geregeld dan in Frankrijk, maar daar is ook wel heel weinig voor nodig)
Heeft Macron ook nog ideeën over hoe hij de stakingen wil gaan beëindigen?
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
"Aller jusqu'au bout'' (door tot het einde)
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Dit bericht was van de week op het radiojournaal te horen.Z2N schreef:(..) meldde hij ook dat de overheid naargelang de hervormingen bij de SNCF de schuld van 50 miljard etappegewijs gaat overnemen.(..)
Wat ik nu niet helemaal begrijp: de SNCF is nu toch ook al een staatsbedrijf?
Dus, in feite is de Franse overheid nu toch ook al aansprakelijk voor deze schulden?
Of is er nu een soort van ZBO constructie waardoor de schulden van SNCF (nog) niet op de staatsbalans drukken?
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
De SNCF is een zogeheten EPIC, een établissement public à caractère industriel et commercial, oftewel een publiek bedrijf met commercieel en industrieel karakter. Anders gezegd: eventuele schulden zijn voor rekening van de SNCF zelf, net als bij elk ander bedrijf. De overheid wil nu deze schulden overnemen, op voorwaarde dat de SNCF hervormt.
Precies vandaag stemt de Assemblée Nationale (de Franse Tweede Kamer) over een voorstel van de regering-Macron om de SNCF om te vormen tot een société nationale à capitaux publics, een staatsbedrijf met publiek kapitaal. Daarmee komen eventuele schulden direct voor rekening van de staat. In ditzelfde voorstel staan ook de data vastgenageld voor de openstelling van het Franse spoor voor concurrentie: vanaf december 2019 kunnen de regio's en de staat (voor de Intercités) beginnen met aanbesteden, tot 2023 kunnen ze ook (voor maximaal tien jaar) onderhandse contracten gunnen aan de SNCF. TGV's worden vanaf december 2020 open-access, hetzelfde systeem als in Duitsland. Alle vervoerders moeten verplichte kortingen geven aan specifieke groepen (grote families, gehandicapten, veteranen), en krijgen daarvoor compensatie van de staat.
Precies vandaag stemt de Assemblée Nationale (de Franse Tweede Kamer) over een voorstel van de regering-Macron om de SNCF om te vormen tot een société nationale à capitaux publics, een staatsbedrijf met publiek kapitaal. Daarmee komen eventuele schulden direct voor rekening van de staat. In ditzelfde voorstel staan ook de data vastgenageld voor de openstelling van het Franse spoor voor concurrentie: vanaf december 2019 kunnen de regio's en de staat (voor de Intercités) beginnen met aanbesteden, tot 2023 kunnen ze ook (voor maximaal tien jaar) onderhandse contracten gunnen aan de SNCF. TGV's worden vanaf december 2020 open-access, hetzelfde systeem als in Duitsland. Alle vervoerders moeten verplichte kortingen geven aan specifieke groepen (grote families, gehandicapten, veteranen), en krijgen daarvoor compensatie van de staat.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Het voorstel is aangenomen en zal op of na 29 mei in de Senaat worden behandeld. Op 1 januari 2020 moet de nieuwe SNCF er staan. Vanaf dan worden geen mensen meer volgens het oude statuut aangenomen. De oude "cheminots" behouden wel hun rechten.
Ondertussen blijft het verkeer op de stakingsdagen (woensdag en donderdag is het weer raak) bescheiden:
- 33% van de TGV's,
- 40% van de TER en
- 25% van de Intercity's rijdt
http://www.liberation.fr/france/2018/04 ... as_1644091
http://www.lefigaro.fr/conjoncture/2018 ... -mardi.php
Ondertussen blijft het verkeer op de stakingsdagen (woensdag en donderdag is het weer raak) bescheiden:
- 33% van de TGV's,
- 40% van de TER en
- 25% van de Intercity's rijdt
http://www.liberation.fr/france/2018/04 ... as_1644091
http://www.lefigaro.fr/conjoncture/2018 ... -mardi.php
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Vandaag zijn de plannen met wat aanpassingen goedgekeurd door de Senaat. Naar verwachting zal 16 juni de Assemblée er nog een keer over stemmen en dan zijn de wijzigingen er doorheen.
De vakbond vreest het ergste en gaat nog wat harder protesten/demonstreren en staken dan ze al deden. Tenslotte zitten we pas in de derde stakingsmaand...
De vakbond vreest het ergste en gaat nog wat harder protesten/demonstreren en staken dan ze al deden. Tenslotte zitten we pas in de derde stakingsmaand...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Vanavond is de door de Senaat herziene versie van de nieuwe spoorwegwet aangenomen door de Assemblée nationale, met 452 stemmen voor en 80 tegen. Morgen zal de senaat deze uitslag dan bevestigen door er zelf weer over te stemmen, en daarna wordt de wettekst officieel. Ondertussen zijn de stakers duidelijk in de minderheid, met gisteren op dag 30 maar 49,5% van de machinisten en 41,5% bij de conducteurs (over de hele SNCF-groep slechts 12,78%). De vakbonden kondigden daarom vandaag een speciale actiedag aan, op 28 juni (laatste stakingsdag op de kalender uit maart), om zo de staking kracht bij te zetten. Vrijdag wordt bekend of de vakbonden verder willen staken ná juni, de vakbonden lijken welwillend, de stakers echter minder. Vakbond CFDT heeft echter zijn stakingen van 18 en 22 juni op de regionale treinen uitgesteld, om zo de examens niet te hinderen. (Ouest France, Le Dauphiné)
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Inmiddels is de spoorwegwet ondertekend door president Macron en rechtsgeldig geworden.
https://www.ouest-france.fr/economie/tr ... oi-5849970
In het Duits: https://www.lok-report.de/news/europa/i ... ieben.html
Morgen de laatste tweedagelijkse staking. Het percentage stakers is inmiddels tot onder de 9% gedaald. Bij machinisten staakt nog wel 32%, maar ook daar is een duidelijk dalende tendens zichtbaar. De diehards van de CGT willen overigens ook in juli nog doorgaan met acties.
https://www.ouest-france.fr/economie/tr ... oi-5849970
In het Duits: https://www.lok-report.de/news/europa/i ... ieben.html
Morgen de laatste tweedagelijkse staking. Het percentage stakers is inmiddels tot onder de 9% gedaald. Bij machinisten staakt nog wel 32%, maar ook daar is een duidelijk dalende tendens zichtbaar. De diehards van de CGT willen overigens ook in juli nog doorgaan met acties.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
CGT en Sudrail hebben aangekondigd op 6 en 7 juli te gaan staken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Er is opnieuw een staking aangekondigd, dit keer voor donderdag 19 juli.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Sud Rail, de tweede vakbond bij de SNCF, heeft aangekondigd niet mee te doen bij deze staking, en te focussen op andere acties. Hiermee blijft alleen de CGT over.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Laatste CGT staking eergisteren (19 juli) was niet echt een succes met 3% deelname:
http://www.lepoint.fr/economie/greve-sn ... 647_28.php
Maar de stakingsgolf heeft SNCF 790 miljoen euro gekost.
http://www.lepoint.fr/economie/greve-sn ... 647_28.php
Maar de stakingsgolf heeft SNCF 790 miljoen euro gekost.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Alleen in Zuid-Frankrijk ten westen van de Rhône wordt blijkbaar nog een heel klein beetje gestaakt. Dat zijn ook de regio’s die het vaakst door regionale stakingen van de SNCF worden getroffen, dus dit verbaasd mij niets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
En, heeft het nut gehad?Dennenboom schreef: (..)
Maar de stakingsgolf heeft SNCF 790 miljoen euro gekost.
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
Daar zijn de meningen over verdeeld. Aanstaande vrijdag wordt er weer gestaakt door één bond.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Minister wil snijden in TGV-diensten en stops
En die ene bond is wederom CGT.
http://www.lefigaro.fr/flash-eco/2018/0 ... ndredi.php
http://www.lefigaro.fr/flash-eco/2018/0 ... ndredi.php
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten