Maar om te beginnen een visualisatie van de toekomstige situatie die overigens niet geheel juist is: na het ingetekende wissel, wat overigens de verkeerde kant op is ingetekend, loopt het dubbelspoor niet verder.
Vlak voor de zomer hebben uitsluitend kleine werkzaamheden plaatsgevonden zoals het bovengronds leggen van alle kabels en leidingen en het plaatsen van veiligheidshekken langs het spoor. Op 12 juli zag het te verdubbelen traject er als volgt uit.
Een blik van het puntje perron van Dordrecht Stadspolders ri. Dordrecht...
Op de plek van het huidige perron komt het tweede spoor te liggen...
Het viaduct over de Stadspolderring is, net als de andere twee spoorviaducten in Stadspolders (van de drie stuks komt op slechts twee stuks daadwerkelijk dubbelspoor te liggen), al sinds de bouw in de jaren '80 voorbereid op dubbelspoor. Net voorbij het sein dat te zien is zal het dubbelspoor in enkelspoor overgaan...
Het aanzicht van het station zal ook flink veranderen. Zoals op de visualisatie te zien is blijft het betonnen deel redelijk in stand, maar zal het voormalige loket (links) en de al goeddeels verdwenen wachtruimte ernaast verdwijnen net als de huidige overkapping...
Ook de achterkant van het station zal aanzienlijk veranderen door de bouw van het nieuwe perron aan het bestaande spoor...