“Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
NS heeft niets besloten. Dit is gewoon de uitvoering van het akkoord tussen de Nederlandse staat, Belgische staat, NMBS en NS dat is gesloten na het klappen van de Fyra. Dat akkoord (en het addendum van een tijdje later om de reistijd Amsterdam - Brussel te verbeteren) beschrijft precies welke route gereden moet worden en welke stations moeten worden aangedaan.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
En ergens maar goed ook. Er wordt heel veel negatief gedaan over de bereikbaarheid via de Benelux maar wij hier in Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en omstreken waren ook allang klaar met de gruwelijke en slome omweg via Roosendaal. Mist gewoon keihard de belangrijke bestemmingen in de regio en rijdt niet eens snel. Nu moet hij keren in Breda maar dat is allesbehalve erg als de reistijd toch gelijkblijft. Dordrecht is maar een poepeindje van Breda vandaan, pak gewoon de sprinter man. Rotterdam en verder noordwaarts hebben al een Thalys waar ze eventueel op kunnen aantakken, wij hier hadden niks en nu wél iets. Jammer voor de Zeeuwen maar langs de eerste vijf stations van de feeder sprinter 6600 wonen al meer mensen dan in heel Zeeland, laat staan langs de Zeeuwse Lijn vs regio's als Eindhoven. Jammer voor Roosendaal maar zij kunnen nog steeds treinen op een redelijke wijze. Traag maar oké, alleen het materieel is brak.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
^^^^ Heb je wel een punt, vind ik,.
Wat voor data zou het kunnen zijn?
Dient er iedere keer data ingelezen te worden bij de grensovergang?Aking schreef: (..)Volgens Belgische spoorbeheerder Infrabel ging het inlezen van bepaalde datagegevens verkeerd ter hoogte van de grensovergang bij het Belgische Meer. De intercitytrein reed maandagochtend voor het eerst over de hogesnelheidslijn via Breda naar Antwerpen en Brussel. (..)
Wat voor data zou het kunnen zijn?
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Ik gok iets ETCS of hoe heet dat spul, want dat is vast overal eender maar overal anders :')
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Nou doe je alsof het via Breda nu veel sneller is, maar de overstaptijden op die nieuwe Benelux zijn toch ook wel behoorlijk lang: 32 minuten vanuit de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (voor Den Bosch) en 20 minuten vanuit de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] (vanuit Eindhoven en Tilburg). Alleen vanuit de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] uit Arnhem heb je een overstap van 5 minuten cross-platform.SLToilet schreef:Er wordt heel veel negatief gedaan over de bereikbaarheid via de Benelux maar wij hier in Tilburg, Den Bosch, Eindhoven en omstreken waren ook allang klaar met de gruwelijke en slome omweg via Roosendaal.
Reizigers die uit de 3600 komen zijn daarmee exact even lang onderweg als voorheen: 18 minuten langer door naar Roosendaal en daar dan 16 minuten overstaptijd naar Antwerpen (waar de aankomsttijd exact gelijk is aan nu).
Vanuit Eindhoven ga je er wel op vooruit omdat je daarvandaan voorheen eerst nog 20 minuten op een trein naar Roosendaal had moeten wachten, vanuit Tilburg is het alleen sneller als je het waagt op 5 minuten overstaptijd uit de Sprinter. Want vanuit de 3600 gaat bovenstaande op.
Nou is deze reis er, net als die vanuit diverse Brabantse stations zoals hierboven blijkt, net eentje waarbij door de slechte aansluitingen in Breda de eventuele winst veel kleiner is dan hij had kunnen zijn. Zo zou je vanuit Dordrecht voortaan 25 minuten eerder moeten vertrekken om op dezelfde tijd in Antwerpen te kunnen zijn, maar van die 25 minuten extra reistijd bestaan er 18 uit overstaptijd in Breda.SLToilet schreef:Dordrecht is maar een poepeindje van Breda vandaan, pak gewoon de sprinter man.
Dat laat eigenlijk al een beetje zien dat de reistijdverlenging veel beperkter had kunnen zijn bij een snellere aansluiting en nog kleiner had kunnen worden als de IC uit Dordrecht op het juiste halfuur reed. Immers is Breda - Antwerpen maar 7 minuten trager dan Roosendaal - Antwerpen en naar Brabant toe moest je vanuit Dordrecht toch al om per trein in België te belanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Voor de Zeeuwen is het gewoon heel erg naar dat die trein nu via Bd gaat. Ik heb de route met de stoptrein alvast maar uitgeprobeerd, en huis-Antw. Centraal duurde 3:00. Ter vergelijking: met de auto red je het in een krap uur. Dat is dus geen Antwerpen meer voor mij, in ieder geval niet meer met de trein. Misschien met de Flixbus via Bergen op Zoom, maar ik denk dat de auto tot aan Essen het enige fatsoenlijke alternatief is.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Via Zelzate en Gent geen optie?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Voor Zeeuws Vlaanderen misschien, niet voor mij. Overstap van bus 132 op bus 20 is niet de beste volgens mij, naast het eind dat het flink om is.
Ben erachter dat via Bergen op Zoom en een flixbus het in 2:20 kan. Helaas wel maar 1x/dag.
Ben erachter dat via Bergen op Zoom en een flixbus het in 2:20 kan. Helaas wel maar 1x/dag.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Ik denk dat het al een paar keer is gezegd, maar het blijft toch te gek voor woorden dat die belangrijke IC naar Charleroi eindigt in een nietszeggend dorpje als Essen en ja ik weet wat de redenen zijn.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Op zich is Essen nog niet eens zo gek klein. Het is helaas letterlijk een grensplaats in het OV. Zelfs nog op fietsafstand van Roosendaal (9 km).
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Hoe groot is Essen qua bussen eigenlijk? Zijn dat er flink wat, of is dat er maar één ofzo?
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
1 streekbus en 6 schoolbussen, maar niks grensoverschrijdend. Dat terwijl je via Huijbergen bijvoorbeeld zo in Bergen op Zoom bent.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Wel hilarisch dat deze ontbrekende aansluiting op een internationale trein nu wel de aandacht trekt, terwijl het slagveld voor Dordrecht in het dagelijks gebruikte binnenlandse netwerk niet meer te overzien is met bijvoorbeeld overstaptijden tot een half uur op de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en 18 minuten op de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie].Daniel schreef:Nou is deze reis er, net als die vanuit diverse Brabantse stations zoals hierboven blijkt, net eentje waarbij door de slechte aansluitingen in Breda de eventuele winst veel kleiner is dan hij had kunnen zijn. Zo zou je vanuit Dordrecht voortaan 25 minuten eerder moeten vertrekken om op dezelfde tijd in Antwerpen te kunnen zijn, maar van die 25 minuten extra reistijd bestaan er 18 uit overstaptijd in Breda.SLToilet schreef:Dordrecht is maar een poepeindje van Breda vandaan, pak gewoon de sprinter man.
Dat laat eigenlijk al een beetje zien dat de reistijdverlenging veel beperkter had kunnen zijn bij een snellere aansluiting en nog kleiner had kunnen worden als de IC uit Dordrecht op het juiste halfuur reed. Immers is Breda - Antwerpen maar 7 minuten trager dan Roosendaal - Antwerpen en naar Brabant toe moest je vanuit Dordrecht toch al om per trein in België te belanden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Over die waardeloze aansluitingen in Breda hebben we het al een behoorlijke tijd geleden gehad in het topic over de nieuwe dienstregeling, dit topic gaat over de Benelux dus concentreer ik me in de reactie ook op de Benelux.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: RE: Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Is ERTMS data. Elk land heeft bepaalde waardes voor dingen. Dit zijn de zogenaamde National Values. Bijvoorbeeld hoe hard de trein mag als in de diverse ETCS modi, maar ook de gegevens van het RBC (inbelgegevens van de loc naar de treindienstleider voor het ophalen van de rijweg, om het even kort door de bocht te zeggen).Durashift schreef:^^^^ Heb je wel een punt, vind ik,.
Dient er iedere keer data ingelezen te worden bij de grensovergang?Aking schreef: (..)Volgens Belgische spoorbeheerder Infrabel ging het inlezen van bepaalde datagegevens verkeerd ter hoogte van de grensovergang bij het Belgische Meer. De intercitytrein reed maandagochtend voor het eerst over de hogesnelheidslijn via Breda naar Antwerpen en Brussel. (..)
Wat voor data zou het kunnen zijn?
In dit geval ging er blijkbaar iets mis met de handover van het Nederlandse RBC naar de Belgische post en kwam de trein dus vlak na de grens tot stilstand. Waarom het vervolgens zo lang allemaal heeft moeten duren weet ik niet.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Ik niet, waarom eindigt die ic momenteel in essen, en waar zou hij heen kunnen? Welke (belangrijke) steden doet hij dan allemaal aan?Ferdinand schreef:Ik denk dat het al een paar keer is gezegd, maar het blijft toch te gek voor woorden dat die belangrijke IC naar Charleroi eindigt in een nietszeggend dorpje als Essen en ja ik weet wat de redenen zijn.
Bij twijfel altijd klagen
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
De IC eindigt in Essen omdat, als ik het goed heb, die Belgische dubbeldeksrijtuigen (M6) niet binnen het Nederlandse profiel passen, en dus niet in Nederland mogen komen. Uiteraard los van een toelating en dergelijke die ook ontbreekt.
Wat betreft de stations: volgens Wikipedia stopt het ding op Essen - Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel - Charleroi, dus daar ga ik dan ook maar vanuit :Y
Wat betreft de stations: volgens Wikipedia stopt het ding op Essen - Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel - Charleroi, dus daar ga ik dan ook maar vanuit :Y
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Daarnaast zou deze trein ook deels met Desiro rijden, wat ook niet naar Nederland kan (schakelt zichzelf uit bij de lagere Nederlandse spanning). En ook de locomotieven reeks 18 (die met het M6 rijden) zullen waarschijnlijk niet werken op Nederlandse spanning.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Je vergeet onze eigen mooie wiki. :YAking schreef: Wat betreft de stations: volgens Wikipedia stopt het ding op Essen - Antwerpen - Mechelen - Brussel - Nijvel - Charleroi, dus daar ga ik dan ook maar vanuit :Y
Tot Antwerpen stopt dat ding nog bij wat schuurtjes en bomen. :')
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Ja, Kalmthout enzo... Dat ding is alleen veel sneller omdat het aantal stops van de totale boemel per kilometer hoger ligt dan bij een gemiddeld S-Bahnachtig netwerk.
Zomaar een vraagje tussendoor: hoe vangt de NS het gebrek aan vroege treinen op de Benelux eigenlijk op om alsnog 4x/uur te rijden van Rotterdam naar Amsterdam gedurende de ochtendspits? En wordt zoiets dan ook uitgevoerd in de late avond?
Zomaar een vraagje tussendoor: hoe vangt de NS het gebrek aan vroege treinen op de Benelux eigenlijk op om alsnog 4x/uur te rijden van Rotterdam naar Amsterdam gedurende de ochtendspits? En wordt zoiets dan ook uitgevoerd in de late avond?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Gewoon de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] laten rijden.
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
De s1000 stopt ook na 22:00, en volgens mij gaat de s900 na 22:00 ook terug naar 1x/uur op Rotterdam - Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: RE: Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Okay, helder. Data dat dus iedere keer, blijkbaar, kan veranderen..Jultar schreef:Is ERTMS data. Elk land heeft bepaalde waardes voor dingen. Dit zijn de zogenaamde National Values. Bijvoorbeeld hoe hard de trein mag als in de diverse ETCS modi, maar ook de gegevens van het RBC (inbelgegevens van de loc naar de treindienstleider voor het ophalen van de rijweg, (..).Durashift schreef:^^^^(..)
Dient er iedere keer data ingelezen te worden bij de grensovergang?
Wat voor data zou het kunnen zijn?
Je zou denken dat er iedere keer over hetzelfde traject gereden wordt.. dat er dan sommige waarden enige vastigheid kennen...
Heeft de Talys hier ook weleens last van?
Re: “Intercity Brussel vanaf 9 april via Breda”
Thalys had in het begin best veel last van dit probleem, tegenwoordig is zelden tot nooit. Afgelopen woensdag is het wel fout gegaan met Thalys 9328.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 14 gasten