Afgelopen zomer heb ik zelf veelvuldig met de bus gereisd in Rome, zo op het oog viel het wel mee met het aantal defecten aan de bus. Wat me echter wel opviel (wat verder op in het artikel ook wordt aangehaald) is het groot aantal zwartrijders in de bussen, er waren gemiddeld meer mensen zonder kaartje dan met kaartje in de bus.....
Het vervoersbedrijf van de gemeente Rome is failliet. 1,3 miljard euro schuld is zelfs voor ATAC teveel. De gemeente heeft de crediteuren deze week beloofd dat ze een deel van de schuld gaat betalen en dat de bezem door het bedrijf gaat. Dat is hard nodig na de eindeloze serie overbetaalde en incompetente bestuurders die jarenlang aan het roer van ATAC zijn gezet door hun politieke vriendjes in het gemeentehuis. Bestuurders die één van de grootste openbaar vervoersbedrijven van Europa aan de rand van de afgrond hebben gebracht.
Het belangrijkste probleem van ATAC is dat er de afgelopen tien jaar niet is geïnvesteerd in het bedrijf, zegt Eugenio Stanziale, voorzitter van vakbond voor vervoerspersoneel. "Er zijn nauwelijks nieuwe bussen aangeschaft en de bestaande bussen worden slecht onderhouden." De bussen van ATAC zijn gemiddeld 15 jaar oud, de oudste van Europa, en regelmatig kapot. Volgens het servicecontract met de gemeente Rome moet ATAC per dag 1500 bussen op straat hebben, het bedrijf is blij als 1000 de remises verlaten.
Bron en meer info
Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Ik vond de bussen toch wel in erg slechte staat verkeren vorige maand. Je hebt meer het idee dat je in een schudmachine zit dan in een bus. De helft van de stangen die aan het plafond zitten, zitten los en het rammelt als een gek! Verder zijn ze ook niet schoon en validators zijn vaak kapot.
Zwartrijders zullen er zeker zijn, maar de meeste mensen hebben waarschijnlijk een abonnement en die zie je dus geen kaartjes gebruiken.
Wij hadden zelf ook een weekkaartje, een keer stempelen en voor de rest hoef je heb alleen maar bij je te hebben!
Zwartrijders zullen er zeker zijn, maar de meeste mensen hebben waarschijnlijk een abonnement en die zie je dus geen kaartjes gebruiken.
Wij hadden zelf ook een weekkaartje, een keer stempelen en voor de rest hoef je heb alleen maar bij je te hebben!
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Vanochtend was alweer de tiende busbrand dit jaar bij de ATAC, dit keer was het een Citaro uit 2003: https://twitter.com/Agenzia_Dire/status ... 0506089472
Later op de dag vond overigens ook de 11e busbrand van het jaar plaats. Vorig jaar waren er in totaal 22 busbranden.
Later op de dag vond overigens ook de 11e busbrand van het jaar plaats. Vorig jaar waren er in totaal 22 busbranden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Veelbelovend. Dat zou weleens een record kunnen worden *bus*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Zijn ze rommelig met olie in het onderhoud ofzo?
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Ik denk eerlijk gezegd dat er überhaupt weinig onderhoud aan te pas komt :')
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Sowieso zijn de oudere Citaro's nogal licht ontvlambaar, kunnen ze in Maastricht over mee praten (al overtreffen ze het in Rome ruimschoots in aantal branden).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Het bedrijf heeft dus een doorstart gemaakt, begrijp ik?
(A)
(A)
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Gelukkig hebben ze daar nooit Alliances gekocht.webguy schreef:Zijn ze rommelig met olie in het onderhoud ofzo?
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
De vraag is of ze relatief gezien daar ook zo over denken in Tilburg, maar ik zou me als Rome zijnde wel twee keer achter de oren krabben nog onderhoudsgevoelig materieel aan te schaffen. Ze zullen een keertje moeten natuurlijk. Maar ja, het is toch net af/aan de zuidelijke helft van Italië héDaniel schreef:Sowieso zijn de oudere Citaro's nogal licht ontvlambaar, kunnen ze in Maastricht over mee praten (al overtreffen ze het in Rome ruimschoots in aantal branden).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
De ATAC schaft amper bussen aan. Sinds begin 2016 zijn 200 bussen gekocht en ze hebben er een slordige 2000. Met een beetje geluk kan je zo na 20 jaar een bus vervangen. Zelfs dat halen ze niet want de gemiddelde leeftijd van een Romeinse bus ligt ergens rond de 12 dienstjaren. En hoe ouder een bus wordt, hoe meer uren je moet steken in onderhoud om dezelfde kwaliteit te behouden.
Volgens de statistieken vliegen er overigens gemiddeld meer bussen in brand in Genua (33,5 branden per 1000 bussen) dan in Rome (32,6 branden per 1000 bussen). Die statistieken staan hier: https://cityrailways.com/in-evidenza/pe ... oco-34154/
Volgens de statistieken vliegen er overigens gemiddeld meer bussen in brand in Genua (33,5 branden per 1000 bussen) dan in Rome (32,6 branden per 1000 bussen). Die statistieken staan hier: https://cityrailways.com/in-evidenza/pe ... oco-34154/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Op 11 november is er in Rome een referendum. De burgers kunnen dan stemmen of al het openbaar vervoer in Rome door middel van openbare aanbestedingen wordt gegund of niet. Als de uitslag JA is, zal vervoersbedrijf ATAC ontmanteld gaan worden. Wordt nog leuk, dat bedrijf heeft anderhalf miljard euro aan schulden in de kasboeken staan :X
Een klein deel personeel van ATAC ziet de bui al hangen en is daarom al dagen aan het staken. De meeste personeelsleden hebben echter door dat dat hun standpunt nu niet echt ten goede komt :')
Een klein deel personeel van ATAC ziet de bui al hangen en is daarom al dagen aan het staken. De meeste personeelsleden hebben echter door dat dat hun standpunt nu niet echt ten goede komt :')
Zat mij dat na het bericht over dat referendum ook aan te vragen en toen vond ik een lijstje van een maand geleden met busbranden in Rome in 2018 (hashtag #flambus). Record is dik verbeterd:trolly schreef:Veelbelovend. Dat zou weleens een record kunnen worden *bus*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Lekker bezig daar.
Toelichting op de tabel:
Rood vlak = bus compleet uitgebrand en verloren
Geel vlak = begin van brand, bus is te herstellen (R = bus is hersteld)
Rood rangnummer = bus wordt door de vervoeder niet gezien als flambus (= geflambeerde bus)
De kleurtjes in de kolom met wagennummers lijken me een foutje.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Romeins vervoersbedrijf ATAC failliet
Op 11 november was er in Rome een referendum over de privatisering van het vervoersbedrijf. Met een opkomst van 16,4% is de uitslag ongeldig verklaard, de minimale opkomst moest 33,3% zijn. Van de mensen die hebben gestemd, was 74% voor de privatisering. De burgemeester heeft direct na het bekend maken van de uitslag verklaard dat ATAC een openbaar bedrijf blijft.
https://roma.repubblica.it/cronaca/2018 ... 211407333/
Nu het referendum achter de rug is, is het personeel van ATAC ook prompt gestopt met staken.
https://roma.repubblica.it/cronaca/2018 ... 211407333/
Nu het referendum achter de rug is, is het personeel van ATAC ook prompt gestopt met staken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten