Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ik ben niet goed met bouwtekeningen. Ik kan daar dus helemaal niks mee. Ik ben iemand die dingen zou moeten zien ten opzichte van elkaar. Wat ik zou willen is het zien van de spoorbakken ten opzichte van de trap naar het perron van de NZL.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Lieve Western Soldier, drie medeforummers hebben je vraag beantwoord. Hun reacties zijn eensluidend, en gedocumenteerd.
Laat ik het verhaal nog één keer samenvatten: ja, de sporen van de Oostlijn kunnen worden doorgetrokken, en wel zó, dat het zuidelijke spoor een deel van de nieuwe doorgang naar de Noord/Zuidlijn zal afsnoepen, en het noordelijke spoor via een brug boven de roltrappen tussen de Oostlijn en de NZL geleid wordt. De foto's van Sixhaven laten een loze ruimte met de spoorbak ten behoeve van deze noordelijke sporen zien. Deze ruimte bevindt zich in het verlengde van het noordelijke Oostlijnspoor, tegenover de wand met de rode figuren, en dus onder en achter de roltrappen die van de verdeelhal (dat is dus de bovenste ondergrondse ruimte) naar het perron van de Oostlijn gaan. Bij een overstap van de Oostlijn op de NZL bevindt deze ruimte zich dus achter de wand aan je rechterhand. Dat is de wand zonder rode figuurtjes.
Mogelijk kan je je er nu nog steeds niets bij voorstellen. Wellicht is het dan een overweging waard de mededeling als zodanig als feit te accepteren, in plaats van een vraag op te werpen en daarna alle aangedragen informatie naast je neer te leggen? Er zijn namelijk nog geen foto's van de toekomstige situatie beschikbaar.
Laat ik het verhaal nog één keer samenvatten: ja, de sporen van de Oostlijn kunnen worden doorgetrokken, en wel zó, dat het zuidelijke spoor een deel van de nieuwe doorgang naar de Noord/Zuidlijn zal afsnoepen, en het noordelijke spoor via een brug boven de roltrappen tussen de Oostlijn en de NZL geleid wordt. De foto's van Sixhaven laten een loze ruimte met de spoorbak ten behoeve van deze noordelijke sporen zien. Deze ruimte bevindt zich in het verlengde van het noordelijke Oostlijnspoor, tegenover de wand met de rode figuren, en dus onder en achter de roltrappen die van de verdeelhal (dat is dus de bovenste ondergrondse ruimte) naar het perron van de Oostlijn gaan. Bij een overstap van de Oostlijn op de NZL bevindt deze ruimte zich dus achter de wand aan je rechterhand. Dat is de wand zonder rode figuurtjes.
Mogelijk kan je je er nu nog steeds niets bij voorstellen. Wellicht is het dan een overweging waard de mededeling als zodanig als feit te accepteren, in plaats van een vraag op te werpen en daarna alle aangedragen informatie naast je neer te leggen? Er zijn namelijk nog geen foto's van de toekomstige situatie beschikbaar.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Vandaag is SmartRail in de PTA in Amsterdam. Van Huffelen hield ook een presentatie, zag ik via Twitter. Daar vond ik ook een (matige) foto met een slide op haar toekomstvisie voor Amsterdam, zie hier: https://twitter.com/harmanen/status/986 ... 40064?s=21
Het sluiten van de Ringlijn en de binnenstedelijke Oost-Westlijn hebben dus meer prioriteit dan een verbinding naar Schiphol. Verder een BRT op de noordoevers, in HavenStad en van Bijlmer via de A9 naar IJburg. Daarnaast zie ik een tramlijn Zuid - Westerpark, een verlenging naar het Zeeburgereiland, een verlenging op IJburg en een tramlijn Zuid - Science Park.
Nu moet zoiets nog eens in een concreet rapport gegoten worden, maar dit is eindelijk eens een visie waar ik wat mee kan.
Het sluiten van de Ringlijn en de binnenstedelijke Oost-Westlijn hebben dus meer prioriteit dan een verbinding naar Schiphol. Verder een BRT op de noordoevers, in HavenStad en van Bijlmer via de A9 naar IJburg. Daarnaast zie ik een tramlijn Zuid - Westerpark, een verlenging naar het Zeeburgereiland, een verlenging op IJburg en een tramlijn Zuid - Science Park.
Nu moet zoiets nog eens in een concreet rapport gegoten worden, maar dit is eindelijk eens een visie waar ik wat mee kan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Lijkt veel op dit:
Kweenie of een kaartje met wat wenslijntjes onder mijn definitie van 'visie' valt, eerlijk gezegd.
Kweenie of een kaartje met wat wenslijntjes onder mijn definitie van 'visie' valt, eerlijk gezegd.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Amsterdam heeft een integrale visie nodig op het ov in de hele regio die dan de komende twintig jaar geimplementeerd kan worden. Want met wat geklooi als de metroring sluiten en een airportsprinter kom je er niet. Bovendien blijft de reistijd op een aantal relaties in de regio ontzettend lang.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Als we naast de Amsteltram nu ook de IJtram onder R-net laten rijden, beide lijnen een 5x-nummer meegeven en een plattegrond uitbrengen met de metro- en R-nettramlijnen, kunnen we in ieder geval al net doen alsof Amsterdam best een uitgebreid metronet heeft. Maken we Van der Vlis postuum ook nog blij
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Als ik zo naar het plaatje kijk zie ik nog wel mogelijkheden in een prémetro tussen Zuid en Amstelstation via Science Park naar IJburg. Zo verbeter je in één klap de verbinding tussen IJburg en de Zuidas, terwijl je voor reizigers uit Uithoorn weer de universiteitscampussen in Amsterdam goed bereikbaar maakt. Uitgaande dat het materieel op lijn 26 en lijn "5" uitwisselbaar is (wordt) is dat ook in exploitatie handig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Vanaf 2019 krijgt de metro toch een letter? Als het nieuwe metronet ingaat en GVB eindelijk een ICT-systeem heeft dat met letters overweg kan.Alargule schreef:Als we naast de Amsteltram nu ook de IJtram onder R-net laten rijden, beide lijnen een 5x-nummer meegeven en een plattegrond uitbrengen met de metro- en R-nettramlijnen, kunnen we in ieder geval al net doen alsof Amsterdam best een uitgebreid metronet heeft. Maken we Van der Vlis postuum ook nog blij ][/img]
Dan heb je straks op de kaarten MARNET, MBRNET, MCRNET, MDRNET, MERNET, 55RNET en 56RNET.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Waar heb je dat vandaan? Volgens mij is daar geen besluit over genomen en blijft de 50-reeks vooralsnog gehandhaafd.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ik zou het jammer vinden als Amsterdam naar letters gaat. Ik vind het toch iets van nostalgie dat het 5x nummers zijn. Dit is natuurlijk iets van persoonlijke smaak en is natuurlijk van weinig toegevoegde waarde.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
n-evo wil zó graag Rotterdamse letters dat hij er echt in is gaan geloven dat ze er al komen :D
Ik doe ook maar wat
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Het is vandaag trouwens 50 jaar geleden dat de gemeenteraad akkoord ging met het Plan Stadsspoor, waarmee de aanleg van de Amsterdamse metro kon beginnen.
(bron: Volkskrant 17 mei 1968)
(bron: Volkskrant 17 mei 1968)
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Feessie? Of juist géén feessie? Twijfels, twijfels...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ik zou een feestje houden als de metro 50 jaar open is. Wel zo fair tegenover de oudste metrostad van de Benelux ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Biertap en springkussen neerzetten, plus een band die veel goed-foute muziek speelt. Een reden kun je altijd er nog bij verzinnentrolly schreef:Feessie? Of juist géén feessie? Twijfels, twijfels...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Oja, tuulijk *O*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Zoals je kunt zien verveelde ik mij heel erg.
Ik heb Het metronetwerk een beetje veranderd naar het rotterdamse concept.
De drukke bezette sprinterlijnen zijn hier overgenomen door de metro.
Frequenties staan erbij.
Ook heb ik de metrolijnen hernummert en info erbij gezet per lijn.
Voor de kaart is hier de link: https://mattie156-blog.tumblr.com/post/174828835281
M50<[/b]
Ringlijn Linksom
Centraal Station
Haarlemmerplein
Houthavens
Isolatorweg
Sloterdijkstation
de Vlugtlaan
Jan van Galenstraat
Postjesweg
Station Lelylaan
Heemstedestraat
Henk Sneevlietweg
Amstelveenseweg
Station Zuid
Station RAI
Overamstel
Spaklerweg
Amstelstation
Wibautstraat
Weesperplein
Waterlooplein
Nieuwmarkt
Centraal Station
Elke 10 min
M50>
Ringlijn Rechtsom
Centraal Station
Nieuwmarkt
Waterlooplein
Weesperplein
Wibautstraat
Amstelstation
Spaklerweg
Overamstel
Station RAI
Station Zuid
Amstelveenseweg
Henk Sneevlietweg
Heemstedestraat
Station Lelylaan
Postjesweg
Jan van Galenstraat
de Vlugtlaan
Sloterdijkstation
Isolatorweg
Houthavens
Haarlemmerplein
Centraal Station
Elke 10 min
M51 Geinlijn
Centraal Station - Gein
Centraal Station
Nieuwmarkt
Waterlooplein
Weesperplein
Wibautstraat
Amstelstation
Spaklerweg
van der Madeweg
Station Duivendrecht
Strandvliet
Station Johan Cruyff ArenA
Bullewijk
Holendrecht
Reigersbos
Gein
Elke 5 min
M52 Noord Zuidlijn
Noord - Zuid - Hoofddorp
Noord
Noorderpark
Centraal Station
Rokin
Vijzelgracht
de Pijp
Europaplein/RAI
Station Zuid
Schiphol Knooppunt Noord
Schiphol Airport
Hoofddorp Station
Hoofddorp Graan voor Visch
Hoofddorp Toolenburg
Hoofddorp Bornholm
Hoofddorp Overbos
Hoofddorp Spaarne Gasthuis
elke 5 min tussen noord en zuid
elke 10 min tussen zuid en Hoofddorp
M53 Oost Westlijn
Gaasperplas - Osdorp de Aker
Gaasperplas
Kraaiennest
Ganzenhoef
Verrijn Stuartweg
Station Diemen Zuid
Venserpolder
Van der madeweg
Spaklerweg
Amstelstation
de Pijp
Museumplein
Overtoom
Surinameplein
Station Lelylaan
Johan Huizingalaan
Meer en Vaart
Osdorpplein
Dijkgraafplein
Osdorp de Aker
Elke 10 min
M54 Grote Ringlijn met M55
IJburg - Airport
IJburg
Diemen Noord
Diemen Station
DIemen Sniep
Diemen Zuid
Venserpolder
van der Madeweg
Overamstel
Station RAI
Station Zuid
Schiphol Knooppunt Noord
Schiphol Airport
Gaat bij IJburg over in M55 en vice versa
Elke 10 min
M55 Grote Ringlijn met M54
IJburg - Centraal Station - Uitgeest
IJburg
Vennepluimstraat
Steigereiland
Zuiderzeeweg
Rietlandpark
Kattenburgerstraat
Muziekgebouw
Centraal Station
Haarlemmerplein
Westerpark
Sloterdijkstation
Geuzenveld Noord
Halfweg-Zwanenburg
Haarlem Spaarnwoude
Haarlem Station
Haarlem Kleverlaan
Bloemendaal
Santpoort-Zuid
Santpoort-Noord
Driehuis Westerveld
Velsen Schouwburg
IJmuiden Oost
Velsen Noord
Beverwijk Station
Heemskerk
Heemskerk Noord
Uitgeest
Gaat bij IJburg over in M55 en vice versa
IJburg - Sloterdijk elke 7,5 min
Sloterdijk - Haarlem elk kwartier
Haarlem - Uitgeest elk half uur (elk kwartier in de spits)
M56 Zaansche Schanslijn
Hoofddorp Centrum - Airport - Uitgeest
Hoofddorp Centrum
Hoofddorp Station
Schiphol Airport
Schiphol Knooppunt Noord
Henk Sneevlietweg
Heemstedestraat
Station Lelylaan
Postjesweg
Jan van Galenstraat
de Vlugtlaan
Sloterdijkstation
Zaandam Station
Koog aan de Zaan
Zaandijk Zaansche Schans
Wormerveer
Krommenie-Assendelft
Uitgeest
Elke 10 min
M57 (Beach Express)
Centraal Station - Zandvoort aan Zee
Centraal Station (Spoor 1)
Haarlemmerplein
Westerpark
Sloterdijkstation
Geuzenveld Noord
Halfweg-Zwanenburg
Haarlem Spaarnwoude
Haarlem Station
Haarlem Julianalaan
Overveen
Zandvoort Noord
Zandvoort aan Zee
Elke 15 min
Zomer elke 10 min
Ik heb Het metronetwerk een beetje veranderd naar het rotterdamse concept.
De drukke bezette sprinterlijnen zijn hier overgenomen door de metro.
Frequenties staan erbij.
Ook heb ik de metrolijnen hernummert en info erbij gezet per lijn.
Voor de kaart is hier de link: https://mattie156-blog.tumblr.com/post/174828835281
M50<[/b]
Ringlijn Linksom
Centraal Station
Haarlemmerplein
Houthavens
Isolatorweg
Sloterdijkstation
de Vlugtlaan
Jan van Galenstraat
Postjesweg
Station Lelylaan
Heemstedestraat
Henk Sneevlietweg
Amstelveenseweg
Station Zuid
Station RAI
Overamstel
Spaklerweg
Amstelstation
Wibautstraat
Weesperplein
Waterlooplein
Nieuwmarkt
Centraal Station
Elke 10 min
M50>
Ringlijn Rechtsom
Centraal Station
Nieuwmarkt
Waterlooplein
Weesperplein
Wibautstraat
Amstelstation
Spaklerweg
Overamstel
Station RAI
Station Zuid
Amstelveenseweg
Henk Sneevlietweg
Heemstedestraat
Station Lelylaan
Postjesweg
Jan van Galenstraat
de Vlugtlaan
Sloterdijkstation
Isolatorweg
Houthavens
Haarlemmerplein
Centraal Station
Elke 10 min
M51 Geinlijn
Centraal Station - Gein
Centraal Station
Nieuwmarkt
Waterlooplein
Weesperplein
Wibautstraat
Amstelstation
Spaklerweg
van der Madeweg
Station Duivendrecht
Strandvliet
Station Johan Cruyff ArenA
Bullewijk
Holendrecht
Reigersbos
Gein
Elke 5 min
M52 Noord Zuidlijn
Noord - Zuid - Hoofddorp
Noord
Noorderpark
Centraal Station
Rokin
Vijzelgracht
de Pijp
Europaplein/RAI
Station Zuid
Schiphol Knooppunt Noord
Schiphol Airport
Hoofddorp Station
Hoofddorp Graan voor Visch
Hoofddorp Toolenburg
Hoofddorp Bornholm
Hoofddorp Overbos
Hoofddorp Spaarne Gasthuis
elke 5 min tussen noord en zuid
elke 10 min tussen zuid en Hoofddorp
M53 Oost Westlijn
Gaasperplas - Osdorp de Aker
Gaasperplas
Kraaiennest
Ganzenhoef
Verrijn Stuartweg
Station Diemen Zuid
Venserpolder
Van der madeweg
Spaklerweg
Amstelstation
de Pijp
Museumplein
Overtoom
Surinameplein
Station Lelylaan
Johan Huizingalaan
Meer en Vaart
Osdorpplein
Dijkgraafplein
Osdorp de Aker
Elke 10 min
M54 Grote Ringlijn met M55
IJburg - Airport
IJburg
Diemen Noord
Diemen Station
DIemen Sniep
Diemen Zuid
Venserpolder
van der Madeweg
Overamstel
Station RAI
Station Zuid
Schiphol Knooppunt Noord
Schiphol Airport
Gaat bij IJburg over in M55 en vice versa
Elke 10 min
M55 Grote Ringlijn met M54
IJburg - Centraal Station - Uitgeest
IJburg
Vennepluimstraat
Steigereiland
Zuiderzeeweg
Rietlandpark
Kattenburgerstraat
Muziekgebouw
Centraal Station
Haarlemmerplein
Westerpark
Sloterdijkstation
Geuzenveld Noord
Halfweg-Zwanenburg
Haarlem Spaarnwoude
Haarlem Station
Haarlem Kleverlaan
Bloemendaal
Santpoort-Zuid
Santpoort-Noord
Driehuis Westerveld
Velsen Schouwburg
IJmuiden Oost
Velsen Noord
Beverwijk Station
Heemskerk
Heemskerk Noord
Uitgeest
Gaat bij IJburg over in M55 en vice versa
IJburg - Sloterdijk elke 7,5 min
Sloterdijk - Haarlem elk kwartier
Haarlem - Uitgeest elk half uur (elk kwartier in de spits)
M56 Zaansche Schanslijn
Hoofddorp Centrum - Airport - Uitgeest
Hoofddorp Centrum
Hoofddorp Station
Schiphol Airport
Schiphol Knooppunt Noord
Henk Sneevlietweg
Heemstedestraat
Station Lelylaan
Postjesweg
Jan van Galenstraat
de Vlugtlaan
Sloterdijkstation
Zaandam Station
Koog aan de Zaan
Zaandijk Zaansche Schans
Wormerveer
Krommenie-Assendelft
Uitgeest
Elke 10 min
M57 (Beach Express)
Centraal Station - Zandvoort aan Zee
Centraal Station (Spoor 1)
Haarlemmerplein
Westerpark
Sloterdijkstation
Geuzenveld Noord
Halfweg-Zwanenburg
Haarlem Spaarnwoude
Haarlem Station
Haarlem Julianalaan
Overveen
Zandvoort Noord
Zandvoort aan Zee
Elke 15 min
Zomer elke 10 min
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Heb je ook een toelichting?
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De Rotterdamse formule is dat de metro niet bij de gemeentegrenzen ophoudt, maar doorrijdt tot in de (anders spoorloze) buurgemeente Spijkenisse. Niet dat metro's op het HRN gaan rijden. Ik mis dan bijvoorbeeld de Amstelveenlijn in jouw lijstjes.mattie156 schreef:Ik heb Het metronetwerk een beetje veranderd naar het rotterdamse concept.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Kaartje:
Ik heb er eens naar zitten kijken, en ik moet zeggen dat er best wel leuke ideeën tussen zitten. Zoals een verbinding tussen IJburg en Schiphol, die met een vertakking naar IJburg en een verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol inderdaad tot de mogelijkheden zou behoren. Of je wat zuidelijker gelegen route van de Oost/Westlijn en de aantakking daarvan op Amstel (aansluiting op IC-net!) en Spaklerweg, om op die manier toch nog een beetje het oorspronkelijke idee van een Oost/Westlijn naar Gaasperplas te behouden. Ook het idee om de IJtram te vermetroën en aan te sluiten op de spoorlijn naar Haarlem spreekt me wel aan.
Of het ook allemaal haalbaar is, en of de gekozen lijnvoeringen ook het best op de vervoersvraag inspelen: dat weet ik niet en waag ik links en rechts ook wel te betwijfelen. Maar er zitten heus wat interessante out of the box ideeën tussen :)
Ik heb er eens naar zitten kijken, en ik moet zeggen dat er best wel leuke ideeën tussen zitten. Zoals een verbinding tussen IJburg en Schiphol, die met een vertakking naar IJburg en een verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol inderdaad tot de mogelijkheden zou behoren. Of je wat zuidelijker gelegen route van de Oost/Westlijn en de aantakking daarvan op Amstel (aansluiting op IC-net!) en Spaklerweg, om op die manier toch nog een beetje het oorspronkelijke idee van een Oost/Westlijn naar Gaasperplas te behouden. Ook het idee om de IJtram te vermetroën en aan te sluiten op de spoorlijn naar Haarlem spreekt me wel aan.
Of het ook allemaal haalbaar is, en of de gekozen lijnvoeringen ook het best op de vervoersvraag inspelen: dat weet ik niet en waag ik links en rechts ook wel te betwijfelen. Maar er zitten heus wat interessante out of the box ideeën tussen :)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Een Oost/Westlijn via Amstel naar Gaasperplas is inderdaad geen gek plan. Ik zou toch wel voor een iets noordelijker route kiezen (van Vijzelgracht en Leidscheplein) dan heeft de lijn meer waarde voor reizigers naar het centrum.
Koppel de lijn uit Zandvoort aan de lijn naar Gein en je hebt geen kerende metro's meer op CS. Dat geeft meer directe verbindingen en meer capaciteit.
Koppel de lijn uit Zandvoort aan de lijn naar Gein en je hebt geen kerende metro's meer op CS. Dat geeft meer directe verbindingen en meer capaciteit.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Oost/Westlijn via Amstel is inderdaad geen gek idee. Maar op deze manier doe je Leidseplein niet aan, wat toch een van de belangrijkste knooppunten zou zijn op een Oost/Westlijn. En ook negeer je de al geplande vrijgehoude ruimte voor een Oost-Westlijn bij de stations Vijzelgracht en Weesperplein.
Bovendien, wat is de toegevoegde waarde van een Oost-Westlijn tussen Lelylaan en Amstel, als je ook al een ringlijn hebt tussen Lelylaan en Amstel. Die ringlijn lijkt mij bijna net zo snel, maar doet onderweg veel belangrijkere bestemmingen aan (Zuidas).
Bovendien, wat is de toegevoegde waarde van een Oost-Westlijn tussen Lelylaan en Amstel, als je ook al een ringlijn hebt tussen Lelylaan en Amstel. Die ringlijn lijkt mij bijna net zo snel, maar doet onderweg veel belangrijkere bestemmingen aan (Zuidas).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten