Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Bedoel je dan de Benelux? Of weet jij iets wat ik niet weet en zijn er Thalys ritten die enkel Amsterdam - Brussel doen? :')
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Het laatste gebeurt al toch? Er zijn denk ik 3 thalyssen Ams-Brussels, 2 zijn nu doorgetrokken naar Lille.Aking schreef:Bedoel je dan de Benelux? Of weet jij iets wat ik niet weet en zijn er Thalys ritten die enkel Amsterdam - Brussel doen? :')
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Krijg nah wat! Ik dacht dat al die apparaten door gingen naar Parijs of Lille, maar er zijn er inderdaad 2 die maar tot Brussel gaan (A)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Ja, in 2013 was er ineens een groeiende vraag naar Thalys-reizen naar Brussel, toen hebben ze die tussen-treinen toegevoegd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Dagelijks een vleugeltrein Amsterdam-Brussel-Disneyland-Bordeaux/Marseille (en na 2020 wekelijks Barcelona ipv Marseille?). En dan met geleasde euroduplexen zodat je de kaartjes lekker goedkoop kan houden. Dat moet er toch inzitten zou je zeggen?
O mensen met geld, macht, en wil: allez!
O mensen met geld, macht, en wil: allez!
Laatst gewijzigd door Bram op di 31 jan 2017, 19:57, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Beetje up-to-date blijven Aking. Zelfs ik weet het en ik ben nog nooit in zo'n trein geweest. Ik zou het wel eens keer willen.Aking schreef:Krijg nah wat! Ik dacht dat al die apparaten door gingen naar Parijs of Lille, maar er zijn er inderdaad 2 die maar tot Brussel gaan (A)
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Zolang je inzet op een materieeltype dat niet toegelaten is in Nederland wordt het al snel een vrij dure grap.
Het is waarschijnlijk makkelijker om treinstel 4551 terug te halen naar Thalys, dat stel is rond 2005 bij het schrappen van enkele verbindingen van Thalys naar TGV overgeheveld. Een directe dagelijkse verbinding naar in ieder geval Marseille moet daarmee wel lukken, een verbinding naar Bordeaux lukt waarschijnlijk ook door het opheffen van de verbindingen naar Oostende en Charleroi. De verbinding naar Marseille heeft in ieder geval voldoende potentie voor een verbinding het hele jaar door, de tak naar Bordeaux moet (in ieder geval van april tot september) ook voldoende marktaandeel hebben, mede geholpen door de markt richting Disneyland.
Het is waarschijnlijk makkelijker om treinstel 4551 terug te halen naar Thalys, dat stel is rond 2005 bij het schrappen van enkele verbindingen van Thalys naar TGV overgeheveld. Een directe dagelijkse verbinding naar in ieder geval Marseille moet daarmee wel lukken, een verbinding naar Bordeaux lukt waarschijnlijk ook door het opheffen van de verbindingen naar Oostende en Charleroi. De verbinding naar Marseille heeft in ieder geval voldoende potentie voor een verbinding het hele jaar door, de tak naar Bordeaux moet (in ieder geval van april tot september) ook voldoende marktaandeel hebben, mede geholpen door de markt richting Disneyland.
- Spoiler: show
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Over Je spoiler: er worden ook een paar jaar geleden Thalyssen met gewoon TGV-Reseau in Brussels gecombineerd (naar Marne la Vallee). Mooi plaatjes :)
Maar ik denk toch dat er gewoon niet genoeg vraag voor een directe Amsterdam-Marseille is, behalve in de zomermaanden.
Maar ik denk toch dat er gewoon niet genoeg vraag voor een directe Amsterdam-Marseille is, behalve in de zomermaanden.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Voor alleen Amsterdam - Marseille waarschijnlijk niet, maar voor de verschillende overlappende diensten waarschijnlijk wel. Een directe trein naar Marseille biedt ook een verbinding naar Disneyland, naar Lyon, Avignon (voor de Nederlanders is de Mont Ventoux op 40 minuten stoptrein en 40 minuten fietsen), en die verbinding wordt daarmee ook geboden vanaf Brussel en de regio Parijs. De cumulering van al deze reizigers vult nu twee TGV's vanaf Brussel, als daarvan 1 vervangen wordt door een Thalys uit Amsterdam heb je per saldo geen extra treinen, maar wel meer directe verbindingen en dus een aantrekkelijker aanbod.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
De 4551 rijdt nu voor IZY, samen met de 4521. De 4551 heeft ook sinds 2007 bepaalde aanpassingen die de PBA's wel hebben ondergaan, zoals beveiliging voor de HSL-Zuid (herkenbaar aan de Europese vlag vanwege de verleende subsidie), niet meer gekregen.Z2N schreef:Het is waarschijnlijk makkelijker om treinstel 4551 terug te halen naar Thalys, dat stel is rond 2005 bij het schrappen van enkele verbindingen van Thalys naar TGV overgeheveld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Maar dat soort dingen inbouwen lijkt mij nog steeds goedkoper dan een nieuwe serietoelating bij IL&T.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Ja Sorry... De Tallijs heeft me nooit heel erg getrokken eigenlijk. Door de verplichte reserveringen is hij redelijk onbereikbaar, ik vind hem relatief prijzig, en ik heb niet heel veel met Frankrijk/spreek nauwelijks tot geen Frans. Het is dus een beetje een ondergeschoven kindje hier.CamilleKreemers schreef:Beetje up-to-date blijven Aking. Zelfs ik weet het en ik ben nog nooit in zo'n trein geweest. Ik zou het wel eens keer willen.Aking schreef:Krijg nah wat! Ik dacht dat al die apparaten door gingen naar Parijs of Lille, maar er zijn er inderdaad 2 die maar tot Brussel gaan (A)
Ik geloof dat ik er een keer of 8 mee gereisd heb, ter vergelijking: de ICE heb ik toch minimaal een keer of 80 (als niet veel meer) gehad voor Internationale reizen vanuit Nederland...
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Naast de kwestie rendabelheid begrijp ik eigenlijk niet zo waarom het nou precies zo moeilijk is om een dergelijke langeafstandsverbinding in Europa te bewerkstelligen. Er ligt spoor, en er zijn treinen die met alle hatsefratsen overweg kunnen. Hupsekee rijden met die hap.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Je zegt het zelf al: Rendabelheid.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Maar dat lijkt me toch het probleem niet. Het gaat niet alleen om het traject Nederland-Zuid Frankrijk, maar ook om alle tussenliggende mogelijke verbindingen. Zo'n vleugeltrein zou een enorm deel van Frankrijk snel zonder overstap bereikbaar maken.
Stel, iemand heeft de mogendheid om zoiets op te zetten, wat voor hordes moet ie dan nemen? Wegen die kosten daarvan soms niet op tegen de verwachte winst? Als dat zo is dan lijkt het me dat we daar wat mee moeten.
Stel, iemand heeft de mogendheid om zoiets op te zetten, wat voor hordes moet ie dan nemen? Wegen die kosten daarvan soms niet op tegen de verwachte winst? Als dat zo is dan lijkt het me dat we daar wat mee moeten.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Stel een mooi businessplan op en ga praten met de betrokken partijen.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Het is gewoon treinbinding zoals je met de goedkoopste tarieven voor Duitsland ook hebt, (super)discounttarief was vroeger hetzelfde met verplichte reservering.Aking schreef:Ja Sorry... De Tallijs heeft me nooit heel erg getrokken eigenlijk. Door de verplichte reserveringen is hij redelijk onbereikbaarCamilleKreemers schreef:Beetje up-to-date blijven Aking. Zelfs ik weet het en ik ben nog nooit in zo'n trein geweest. Ik zou het wel eens keer willen.Aking schreef:Krijg nah wat! Ik dacht dat al die apparaten door gingen naar Parijs of Lille, maar er zijn er inderdaad 2 die maar tot Brussel gaan (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Volgens Hafas zijn er vanaf juli ook geen rechtstreekse TGV's Brussel - Bordeaux. Wel een keer of 4 per dag Lille - Bordeaux. Eentje daarvan is bruikbaar vanuit NL: aankomst Lille Europe 9:53u en vertrek Lille Flandres 10:58u. Een uurtje slenteren door het winkelcentrum of in het park zitten ter afwisseling dus.
Maar met 8.35u reistijd vanuit A'dam is dat wel bijna 2 uur langer dan ondergronds door Parijs sporen. Vanuit Parijs gaan er namelijk heel veel non-stop TGV's rijden, terwijl die uit Lille 6 tussenstops maakt. Het scheelt wel een overstap natuurlijk en voor bijvoorbeeld Poitiers en Angoulême is het verschil 1 uur i.p.v. 2.
Verder wachten op de Interconnexion o.i.d. dan maar... :(
Maar met 8.35u reistijd vanuit A'dam is dat wel bijna 2 uur langer dan ondergronds door Parijs sporen. Vanuit Parijs gaan er namelijk heel veel non-stop TGV's rijden, terwijl die uit Lille 6 tussenstops maakt. Het scheelt wel een overstap natuurlijk en voor bijvoorbeeld Poitiers en Angoulême is het verschil 1 uur i.p.v. 2.
Verder wachten op de Interconnexion o.i.d. dan maar... :(
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Blijkbaar heeft iemand hier toch een voorspellende gave gehad, want er komt in 2019 dus toch een Zon-Thalys naar Bordeaux:
https://www.ad.nl/buitenland/extra-best ... ~a7ba5783/
https://www.ad.nl/buitenland/extra-best ... ~a7ba5783/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Bordeaux is natuurlijk leuk en aardig maar een keer per week en meteen volgeboekt hebben weinig mensen er wat aan. Frequentie is nog altijd koning in het OV
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
De vraag is natuurlijk of dat bij deze trein ook op gaat, het is toch bovenal een vakantieganger-trein.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Ga jij niet drie keer per dag op vakantie dan? -o-
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Ik lees op treinreiziger.nl dat de trein België als doelgroep heeft en de tijden in Nederland een afterthought zullen zijn.
https://www.treinreiziger.nl/thalys-sta ... -per-week/
https://www.treinreiziger.nl/thalys-sta ... -per-week/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Dat zou dan vreemd zijn, want als de reistijd vanuit Brussel 4u07 is, kan je daar rustig na tienen vertrekken, even na tweeën in Bordeaux zijn, 1,5 uur keren, en vervolgens voor vieren de deur uit daar om dan even voor achten in Brussel terug te zijn. Dat zou dan prima te combineren zijn met de huidige ritten 9322 (08:17 uit Amsterdam) en 9975 (21:42 in Amsterdam).
Re: Zon-Thalys Sud Europe Atlantique?
Je zou bijna een slag Marne-La-Vallée gewoon doortrekken op zaterdag.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten