Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Directeur Keolis: ‘Werkgevers worden neergezet als onbetrouwbare halve criminelen'
De directeur van Keolis Nederland, Cees Anker, is klaar met de stakingen in het streekvervoer. Hij baalt vooral van de houding van de vakbondsleiders. "De werkgevers worden neergezet als absoluut onbetrouwbare halve criminelen. Daar heb ik grote bezwaren tegen. Ongepast en onterecht", aldus Anker.
Vandaag zou de tweede van drie dagen staken zijn in het streekvervoer, maar gisteravond kondigden de bonden al aan om na het weekend verder te gaan.
Bron, lees verder en een interview met de directeur over de manier van handelen van de vakbonden: https://www.rtvoost.nl/nieuws/294461/di ... criminelen
De directeur van Keolis Nederland, Cees Anker, is klaar met de stakingen in het streekvervoer. Hij baalt vooral van de houding van de vakbondsleiders. "De werkgevers worden neergezet als absoluut onbetrouwbare halve criminelen. Daar heb ik grote bezwaren tegen. Ongepast en onterecht", aldus Anker.
Vandaag zou de tweede van drie dagen staken zijn in het streekvervoer, maar gisteravond kondigden de bonden al aan om na het weekend verder te gaan.
Bron, lees verder en een interview met de directeur over de manier van handelen van de vakbonden: https://www.rtvoost.nl/nieuws/294461/di ... criminelen
Laatst gewijzigd door Gekko123 op do 28 jun 2018, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Nieuwsbericht ingekort wegens copyright
Reden: Nieuwsbericht ingekort wegens copyright
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Werkgevers zijn inderdaad halve criminelen. Het onderste uit de kan willen ten koste van je werknemers. En ook nog de staking breken met uitzendkrachten. Foei!
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Morgen ligt vanaf 22:49 Zwolle - Kampen stil.Selivio schreef:Vandaag valt er meer uit op zwenzwoka dan gisteren: 12 slagen kampen, 5 slagen sprinter en 1 slag IC vervallen. Máár; de laatste treinen rijden vandaag wel (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Tja, je kunt ook lang wachten tot werkgevers ja en amen zeggen als je überhaupt niet met ze in gesprek gaat nadat er voorstellen werden gedaan na het afwijzen van het eerste akkoord.Mike schreef:Dan moeten de werkgevers toch een keer stappen zetten richting de bonden. 5min voor een kleinen pauze na 150min rijden vind ik toch best een redelijke eis.
Mij lijkt het althans best een realistisch aanbod om per bedrijf afzonderlijk naar de diensten te kijken om chronische problemen op te lossen. Want dat er te ver gegaan is met optimaliseren kan ik het alleen maar mee eens zijn, echter lost standaard 5 minuten pauze elke 2,5 uur dat niet persé op. Er zullen diensten zijn met relatief weinig problemen (bv. op zondagen ofzo), terwijl er ook gevallen zijn waar meer extra tijd of buffer in de pauze nodig is. Dat los je met zo'n generieke afspraak in de CAO niet op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Het gaat daarnaast ook om reële rijdtijden. Ook iets waar de werkgevers op papier geen afspraken over willen maken.
Inderdaad lost een standaard regeltje met elke 2,5 uur 5min pauze niks op als de rijdtijden al een probleen is.
Inderdaad lost een standaard regeltje met elke 2,5 uur 5min pauze niks op als de rijdtijden al een probleen is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Lijkt me ook een knap lastig iets om afspraken over vast te leggen. Wat zie je als reëel immers, da's sowieso niet in alle regio's hetzelfde en kan zelfs per dag verschillen.
Het wordt wat onhandig als je op de drukke dinsdagmorgen een andere dienstregeling moet gaan rijden als op de rustige vrijdagmorgen. Tegelijk verschilt het probleem per regio, dus is het niet heel praktisch voor de hele sector in een CAO vast te leggen.
Heb zelf ooit ook met eigen ogen gezien hoe bijvoorbeeld chauffeurs met een gehaaste rijstijl de rijtijden niet haalden, terwijl hun collega's het bij gelijke drukte met normaal rijden makkelijk haalden. En het is dan uiteraard de eerste groep die het hardst klaagt.
In vele regio's is volgens mij trouwens niet de rijtijd het grootste probleem, maar zouden ruimer geplande keringen en buswissels de dienstregeling al een stuk uitvoerbaarder maken. Maar daar zijn denk ik juist de opdrachtgevers aan zet omdat je dat soms alleen voor elkaar krijgt met bv. route aanpassingen omdat je anders bij ruimer keren aansluitingen niet meer kunt bieden die wel geëist worden i.c.m. een bepaalde route.
Het wordt wat onhandig als je op de drukke dinsdagmorgen een andere dienstregeling moet gaan rijden als op de rustige vrijdagmorgen. Tegelijk verschilt het probleem per regio, dus is het niet heel praktisch voor de hele sector in een CAO vast te leggen.
Heb zelf ooit ook met eigen ogen gezien hoe bijvoorbeeld chauffeurs met een gehaaste rijstijl de rijtijden niet haalden, terwijl hun collega's het bij gelijke drukte met normaal rijden makkelijk haalden. En het is dan uiteraard de eerste groep die het hardst klaagt.
In vele regio's is volgens mij trouwens niet de rijtijd het grootste probleem, maar zouden ruimer geplande keringen en buswissels de dienstregeling al een stuk uitvoerbaarder maken. Maar daar zijn denk ik juist de opdrachtgevers aan zet omdat je dat soms alleen voor elkaar krijgt met bv. route aanpassingen omdat je anders bij ruimer keren aansluitingen niet meer kunt bieden die wel geëist worden i.c.m. een bepaalde route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
De beste remedie tegen krappe keertijden en buswissels is een strengere norm voor rituitval en vertrekpunctualiteit, gehandhaafd door de opdrachtgever.
Vier ritten achter elkaar geplet in een blokje van bijna vier uur met telkens een paar minuten keertijd. Dat gaat prima totdat de eerste rit dik in de vertraging komt door een geopende brug, file of een omleiding door wegwerkzaamheden: dan zijn er met een beetje pech drie ritten te laat van hun beginpunt vertrokken omdat er onvoldoende ruimte is om vertraging op te vangen.
Buswissels van vier minuten midden in de spits of net achter een rit die domweg te krap in de rijtijd zit: ja leuk. Dan vertrekt de tweede bus gewoon te laat (zie vorige alinea) of bij sterk opgelopen vertraging helemaal niet meer. We hebben wel eens een specifieke rit gehad die door zo'n geintje uiteindelijk op 40 procent uitval kwam.
Dat zijn allemaal dingen die inhakken op de prestaties waarmee de vervoerder zich naar de provincie moet verantwoorden. Diezelfde provincie die bijvoorbeeld wel pimpelpaarse bussen met gouden randjes eist, maar verder nalaat om zinvolle infrastructurele maatregelen te treffen waarmee de bus uit de file blijft of een route vol drempels en bloembakken bespaard blijft.
Maar dat moeten wij als buschauffeurs dan niet ons probleem gaan maken door het 'op te lossen'. Mijn motto "het wordt vanzelf {EINDE_DIENST}" doet over het algemeen toch prima opgeld maar als ik een eenling ben hoor ik dat graag.
Ik lees regelmatig nieuwsbrieven van andere vestigingen. En waar wordt het meest op gewezen in bijvoorbeeld de Brabantse concessies? Te vroeg (!) vertrekken van tijdhaltes...
Vier ritten achter elkaar geplet in een blokje van bijna vier uur met telkens een paar minuten keertijd. Dat gaat prima totdat de eerste rit dik in de vertraging komt door een geopende brug, file of een omleiding door wegwerkzaamheden: dan zijn er met een beetje pech drie ritten te laat van hun beginpunt vertrokken omdat er onvoldoende ruimte is om vertraging op te vangen.
Buswissels van vier minuten midden in de spits of net achter een rit die domweg te krap in de rijtijd zit: ja leuk. Dan vertrekt de tweede bus gewoon te laat (zie vorige alinea) of bij sterk opgelopen vertraging helemaal niet meer. We hebben wel eens een specifieke rit gehad die door zo'n geintje uiteindelijk op 40 procent uitval kwam.
Dat zijn allemaal dingen die inhakken op de prestaties waarmee de vervoerder zich naar de provincie moet verantwoorden. Diezelfde provincie die bijvoorbeeld wel pimpelpaarse bussen met gouden randjes eist, maar verder nalaat om zinvolle infrastructurele maatregelen te treffen waarmee de bus uit de file blijft of een route vol drempels en bloembakken bespaard blijft.
Maar dat moeten wij als buschauffeurs dan niet ons probleem gaan maken door het 'op te lossen'. Mijn motto "het wordt vanzelf {EINDE_DIENST}" doet over het algemeen toch prima opgeld maar als ik een eenling ben hoor ik dat graag.
Ik lees regelmatig nieuwsbrieven van andere vestigingen. En waar wordt het meest op gewezen in bijvoorbeeld de Brabantse concessies? Te vroeg (!) vertrekken van tijdhaltes...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Hier zijn wat interessante feiten en cijfers over de acties in de verschillende regio's in het land te vinden: https://www.fnv.nl/over-fnv/pers/persbe ... ekvervoer/
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ik denk dat je dan alleen krijgt dat de rijtijden tussen de tijdhaltes iets verruimt wordt, zodat bussen op elke tijdhalte 1-2 minuten mag wachten. Daardoor krijg je alleen dat reizigers langer onderweg zijn en dat de buschauffeurs nog altijd alleen maar kunnen zeiken op hun bazen in plaats van op een toilet.nvdw schreef:De beste remedie tegen krappe keertijden en buswissels is een strengere norm voor rituitval en vertrekpunctualiteit, gehandhaafd door de opdrachtgever.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ruimere keertijden = later vertrekken = ruimere overstappen tussen trein/bus en lagere productiviteit = duurder OV waar je langer in zit.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
En er zijn ook meer chauffeurs nodig, die al zo moeilijk aan te komen zijn
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Leuk idee, maar misschien moeten sommige vervoerders dan ook hun tijdhaltes plaatsen op een plek waar een bus zijn tijd af kan wachten :XSuperGhost schreef:Ik denk dat je dan alleen krijgt dat de rijtijden tussen de tijdhaltes iets verruimt wordt, zodat bussen op elke tijdhalte 1-2 minuten mag wachten. Daardoor krijg je alleen dat reizigers langer onderweg zijn en dat de buschauffeurs nog altijd alleen maar kunnen zeiken op hun bazen in plaats van op een toilet.nvdw schreef:De beste remedie tegen krappe keertijden en buswissels is een strengere norm voor rituitval en vertrekpunctualiteit, gehandhaafd door de opdrachtgever.
Syntus Utrecht heeft dit tot tijdhalte gebombardeerd: https://goo.gl/maps/h5JhLCiJAdz :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Daar kan een bus prima wachten toch? *O* De auto's kunnen er via de andere rijdbaan gewoon langs :Y
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dat is nog niks vergeleken met deze tijdhalte in Hengelo. Weliswaar alleen 's avonds en op zondag, maar goed :X
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
En ook de uitval voor morgen voor zwenzwoka: 1 slag zl-es (19.52 uit Zwolle, 21.35 uit Enschede). 7 slagen uitval op Kampen: 16.19 is de enige 's middags, rest in de avond(18.49, 19.19, 22.49 tot en met 00.19). Dat betekend dat om 22.19 de laatste naar Kampen gaat tot en met 16 juli 5.49
Grt. Stefan
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Weliswaar met 0.0 zicht op eventuele tegenliggersAking schreef:Daar kan een bus prima wachten toch? *O* De auto's kunnen er via de andere rijdbaan gewoon langs :Y
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Later vertrekken bij bepaalde tijdhaltes hoeft niet per se. Als men maar reservebussen of eventuele kleine bussen inzet. En alles via een brengflex-achtige of Uberachtige manier realtime plant. Dit was mogelijk geweest. Als men later in diverse concessies begonnen was met de vervanging van de dieselbussen door elektrische bussen. Maar vroeg of laat ontkomt men er toch niet aan om extra geld uit te trekken voor goed stads- en streekvervoerwebguy schreef:Ruimere keertijden = later vertrekken = ruimere overstappen tussen trein/bus en lagere productiviteit = duurder OV waar je langer in zit.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Het schijnt dat de 304 en 314 met chauffeurs van Arriva Touring worden gereden.
Vanaf het strijdtoneel in Groningen is het volgende te melden:
Alle buslijnen 3 en 4 naar Roden en Leek stoppen op het transferium in Hoogkerk. Bus 5 rijdt alleen tussen Haren en Harkstede. Lijn 7, 10, 15, 50, 100, 163, 300 (soms overstap in Gieten), 304 en 314 rijden normaal; verder niets. Zeer veel bussen met "Extra bus", dus zonder echt de bestemming te noemen en 1 had zelfs "Extra vervoer". Bus 3026 had vanmorgen Zernike via Gieten, maar of het ook uit Emmen kwam? 1 bus had op het busstation De Wijert via Vinkhuizen aan de voorkant staan.
Vanaf het strijdtoneel in Groningen is het volgende te melden:
Alle buslijnen 3 en 4 naar Roden en Leek stoppen op het transferium in Hoogkerk. Bus 5 rijdt alleen tussen Haren en Harkstede. Lijn 7, 10, 15, 50, 100, 163, 300 (soms overstap in Gieten), 304 en 314 rijden normaal; verder niets. Zeer veel bussen met "Extra bus", dus zonder echt de bestemming te noemen en 1 had zelfs "Extra vervoer". Bus 3026 had vanmorgen Zernike via Gieten, maar of het ook uit Emmen kwam? 1 bus had op het busstation De Wijert via Vinkhuizen aan de voorkant staan.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Naar wat ik in de wandelgangen hoor zou FNV doorstaken dit weekend en CNV niet. Maar een individuele CNV'er mag wel staken en krijgt ook een stakingsuitkering. Nou weet ik niet hoe de verhouding CNV/FNV ligt en hoe groot het animo onder CNV'ers is, maar als dit klopt dan blijft het dus ook dit weekend nog puinhoop.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Valt ook op dat in OVInfo alles van Qbuzz GD als vervallen staat. Chauffeurs lijken de ritten niet aan te melden o.i.d. Bij Arriva wordt wel alles braaf aangemeld bij Albatros.groningen schreef:Het schijnt dat de 304 en 314 met chauffeurs van Arriva Touring worden gereden.
Vanaf het strijdtoneel in Groningen is het volgende te melden:
Alle buslijnen 3 en 4 naar Roden en Leek stoppen op het transferium in Hoogkerk. Bus 5 rijdt alleen tussen Haren en Harkstede. Lijn 7, 10, 15, 50, 100, 163, 300 (soms overstap in Gieten), 304 en 314 rijden normaal; verder niets. Zeer veel bussen met "Extra bus", dus zonder echt de bestemming te noemen en 1 had zelfs "Extra vervoer". Bus 3026 had vanmorgen Zernike via Gieten, maar of het ook uit Emmen kwam? 1 bus had op het busstation De Wijert via Vinkhuizen aan de voorkant staan.
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Lekker populistisch gezeur, man man man. -o- Een vervoerder (of het Connexxion, Keolis of Arriva is) heeft het beste voor met de reizigers. Dat moet ook wel om reizigers te trekken. Maar een vervoerder is ook afhankelijk van de budgetten van de overheid en de bijbehorende subsidies. En daarnaast is een vervoerder ook een winstgerichte organisatie, dus wil het zo efficiënt mogelijk werken en wil liever slecht bezetten ritten/lijnen niet rijden. Daarvoor waken weer de regionale overheden voor, die soms een streep zetten door bepaalde bezuinigingsoperaties van een vervoerder. Tuurlijk zullen er wellicht wat conflicten zijn tussen vervoerders en werknemers, maar door te zeggen dat vervoerders halve criminelen zijn, vind ik nergens op slaan. Ook het FNV valt heel wat te verwijten (weinig flexibiliteit, niet snel tevreden zijn met de toezeggingen van de vervoerders).en-es schreef:Werkgevers zijn inderdaad halve criminelen. Het onderste uit de kan willen ten koste van je werknemers. En ook nog de staking breken met uitzendkrachten. Foei!
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Er zijn bepaalde lijnen in noord Friesland waar de bus het dorp/plaats niet binnen gaat om de snelheid er in te houden. In Peize (Drenthe) ligt de halte op plusminus 10 minuten van het centrum.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Is het anders geen optie om bij elke eindhalte een toilet te plaatsen? Dan kunnen chauffeurs daar hun behoefte doen.
Wellicht vertrekken ze dan met een lichte vertraging, maar ze zitten in elk geval niet meer met hoge nood achter het stuur.
Daarnaast zou het helpen als de belastinginkomsten stijgen, zodat er meer geld beschikbaar komt voor het openbaar vervoer.
Wellicht vertrekken ze dan met een lichte vertraging, maar ze zitten in elk geval niet meer met hoge nood achter het stuur.
Daarnaast zou het helpen als de belastinginkomsten stijgen, zodat er meer geld beschikbaar komt voor het openbaar vervoer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Er staat volgens mij 1tje bij Schaaksport, Groningen (53.191883, 6.559373)
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Eind van de middag maakt FNV meer bekend over hoe de staking verder gaat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten