Intercity Eindhoven - Duitsland
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf, met een doorgetrokken Nederlandse trein biedt je overcapaciteit aan tussen Venlo en Düsseldorf. In Venlo en/of Mönchengladbach kan er dan afgetrapt en bijgeplaatst worden. Het nadeel wat ik alleen zie is dat de IC naar Venlo in Helmond, Deurne, Horst-Sevenum en Blerick stopt, terwijl de RE13 of non-stop rijdt tussen Eindhoven en Venlo of alleen met een stop in Helmond. Mogelijk zorgt dat wellicht voor verwarring bij de reizigers.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Volgens mij zijn er niet zoveel treinen nodig. Je trekt de bestaande RE een paar keer per dag door met in Nederland alleen een stop in Venlo en Eindhoven. Als er voldoende reizigers zijn om een dergelijke verbinding te rechtvaardigen. Op zo'n manier profiteren ook binnenlandse reizigers.Z2N schreef:Het zal helaas moeten, want het rapport gaat uit van maximaal 1 miljoen passagiers per jaar, dat zijn er 80 per uur per richting over de hele dag. Daar valt geen business case mee te maken voor twee treinen per uur, althans niet zonder subsidie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Met 8000 reizigers per dag staat Venlo nu niet meteen op de shortlist voor een snelle intercity :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
In het rapport wordt duidelijk gezegd dat het een infrastructurele en niet een financiële belemmering is om tussen Venlo en Viersen een extra stoptrein/RB te laten rijden naast de versnelde RE13. Een meertreinensysteem plus goederenpaden past nou eenmaal slecht op een enkelsporig lijntje met lage baanvaksnelheid. In het Bundesverkehrswegeplan 2030 is voorzien dat de lijn Venlo - Viersen verdubbeld gaat worden, maar ik heb zo'n vermoeden dat de prioriteiten op dit moment elders liggen :')
Een interessant zijpad is dat de concessie met DB Regio voor de RE8 en RB27 (Mönchengladbach - Köln - Koblenz) vrij recentelijk is vernieuwd na een aanbesteding. De RB27 rijdt tussen Mönchengladbach en Rommerskirchen alleen in de spits, maar dit gaat op termijn uitgebreid worden naar bijna altijd een uursdienst, als we DB Regio mogen geloven. Samen met de RE8 wordt er dan een scheve halfuursdienst gereden, waarbij de paden van de RE8 en RB27 worden gewisseld. Het gevolg is dat de RE13 straks aansluit op de RB27 in plaats van de RE8. Het interessante is dat de aanbestedende overheden in de concessie een optie hebben zitten om de RE8 door te trekken naar Venlo. Zodra de werkzaamheden aan het derde spoor Zevenaar - Oberhausen gereed zijn en er minder goederentreinen via Venlo gaan, is een (scheve) halfsuurdienst tussen Venlo en Mönchengladbach waarschijnlijk relatief eenvoudig te realiseren!
Een interessant zijpad is dat de concessie met DB Regio voor de RE8 en RB27 (Mönchengladbach - Köln - Koblenz) vrij recentelijk is vernieuwd na een aanbesteding. De RB27 rijdt tussen Mönchengladbach en Rommerskirchen alleen in de spits, maar dit gaat op termijn uitgebreid worden naar bijna altijd een uursdienst, als we DB Regio mogen geloven. Samen met de RE8 wordt er dan een scheve halfuursdienst gereden, waarbij de paden van de RE8 en RB27 worden gewisseld. Het gevolg is dat de RE13 straks aansluit op de RB27 in plaats van de RE8. Het interessante is dat de aanbestedende overheden in de concessie een optie hebben zitten om de RE8 door te trekken naar Venlo. Zodra de werkzaamheden aan het derde spoor Zevenaar - Oberhausen gereed zijn en er minder goederentreinen via Venlo gaan, is een (scheve) halfsuurdienst tussen Venlo en Mönchengladbach waarschijnlijk relatief eenvoudig te realiseren!
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Zijn het IC waardige stations dan?en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Nee, de IC stopt er alleen omdat er geen stoptrein rijdt. Toen die er nog wel was stopte de IC nergens tussen Helmond en Venlo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
O ja, dat weet ik nog. De tijd dat je tussen Eindhoven en Venlo per uur twee IC's en een stoptrein had. En dat dus veel tussenstations slechts een trein per uur had naar Eindhoven en Venlo. En dat ze de koplopers als stoptrein Eindhoven-Venlo gingen inzetten om ze uit te testen. Natuurlijk kan je weer terug naar de oude situatie. Maar ik neem aan dat de tussenstations elk half uur een trein willen hebben en ik vraag me af of er ruimte is voor twee IC's en twee sprinters elk uur. De kenners hier zullen wel weten hoe dat gaat.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Die dorpen houden in het huidige plan zelfs nog 1x per uur een intercity, dus de schade valt nog mee.fogeltje schreef:Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Een 5 baks Flirt is op het drukste stuk in Nederland te klein zoals in het rapport staat.Erno-BE schreef:Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf
Deze verbinding gaat ook op subsidie rijden en wordt daarom op de Duitse manier aanbesteed. Dit kan betekenen dat er 2 vervoerders tussen Eindhoven en Venlo komen te rijden.Z2N schreef:Het zal helaas moeten, want het rapport gaat uit van maximaal 1 miljoen passagiers per jaar, dat zijn er 80 per uur per richting over de hele dag. Daar valt geen business case mee te maken voor twee treinen per uur, althans niet zonder subsidie.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Maar die 2 treinen per uur die ze daar dan nog hebben liggen niet meer in een halfuurdienst, dus uiteindelijk is er wel een achteruitgang. Ik ken de uitwerking niet, maar de kans is zelfs aanwezig dat er straks relaties zijn die nu 2x per uur kunnen en straks maar 1x per uur. Van Horst-Sevenum naar Breda bijvoorbeeld.Mr-W schreef:Die dorpen houden in het huidige plan zelfs nog 1x per uur een intercity, dus de schade valt nog mee.fogeltje schreef:Het zijn veredelde stoptreinstations waar alleen een IC stopt omdat er geen stoptrein rijdt op dat traject. Ik zie geen probleem als er gewoon een stoptrein voor in de plaats komt. Dan wordt de IC tenminste ook weer echt een IC.en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Afgekeurd. Pfffff als ze nu eens zorgen op het risico te verminderen. Altijd de gemakkelijkste weg kiezen.Z2N schreef:De bestaande IC's doortrekken tot Düsseldorf is helaas afgekeurd, omdat er teveel vertragingsrisico zou zijn. Zelfs al zou dat in mijn ogen een goede kans zijn, omdat je dan bijvoorbeeld rechtstreekse treinen vanaf Den Haag naar Düsseldorf kan inleggen. En ook in 2026 is er nog steeds goederenverkeer over Venlo, dan zijn er twee paden per uur.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Dat heeft er niet mee te maken. Het is een ontzettend lang stuk om stoptreinen te rijden. Er zijn in Nederland echt wel meer van dit soort situaties, oa op de veluwe en de veluweranden. (Oa Dieren)jelmerrr schreef:Zijn het IC waardige stations dan?en-es schreef:Deurne, Horst-Sevenum en Blerick moeten een IC-stop inleveren voor een Eindhovens prestigeproject.
Het heeft een behoorlijke boost gegeven. Feit is ook dat de buslijn Venray-Helmond om die reden ook is ingekort tot Deurne.
Het zal met name voor Deurne en de afvoer/aanvoer naar Venray een aderlating zijn.
Ook het feit dat Eindhoven steeds slechter bereikbaar wordt met de auto is het een slecht plan.
Of het station nu IC waardig is, heeft daar NIETS mee te maken, het gaat om de verbindingen en de toenemende behoeften.
Je kan de trein ook geen IC noemen, maar een sprinter die niet overals stopt. Whats in a name...
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Venlo heeft geen capaciteit om extra treinen op te stellen. Zeker in de nacht staat alles volErno-BE schreef:Ik denk dat de RE13 bovenop het bestaande aanbod van 2x SPR Eindhoven-Deurne en 2x IC Eindhoven-Venlo het beste is. Een 5-baks Flirt is in mijn ogen voldoende voor de internationale verbinding Eindhoven-Düsseldorf, met een doorgetrokken Nederlandse trein biedt je overcapaciteit aan tussen Venlo en Düsseldorf. In Venlo en/of Mönchengladbach kan er dan afgetrapt en bijgeplaatst worden. Het nadeel wat ik alleen zie is dat de IC naar Venlo in Helmond, Deurne, Horst-Sevenum en Blerick stopt, terwijl de RE13 of non-stop rijdt tussen Eindhoven en Venlo of alleen met een stop in Helmond. Mogelijk zorgt dat wellicht voor verwarring bij de reizigers.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Als Deurne en Sevenum niet IC-waardig zijn, is Venlo het ook niet.
Dat de sprinter die er rijdt IC heet, komt doordat er toevallig tussen Deurne en Eindhoven een stel matig gebruikte sprinterstationnetjes ligt, waardoor het voor iedereen beter is dat de sprinter Venlo-Deurne tussen Deurne en Eindhoven als IC rijdt. En gelukkig is-ie in Eindhoven doorgekoppeld aan een doorgaande IC.
Volgens de concessie moeten Sevenum en Blerick ieder halfuur worden bediend, dus 1x/uur IC kan niet qua concessie (en is ook te weinig gelet op de reizigersaantallen).
Samengevat: als je de IC-stop op Deurne en Sevenum schrapt, schrap je ook de IC-stop op Venlo.
Dat de sprinter die er rijdt IC heet, komt doordat er toevallig tussen Deurne en Eindhoven een stel matig gebruikte sprinterstationnetjes ligt, waardoor het voor iedereen beter is dat de sprinter Venlo-Deurne tussen Deurne en Eindhoven als IC rijdt. En gelukkig is-ie in Eindhoven doorgekoppeld aan een doorgaande IC.
Volgens de concessie moeten Sevenum en Blerick ieder halfuur worden bediend, dus 1x/uur IC kan niet qua concessie (en is ook te weinig gelet op de reizigersaantallen).
Samengevat: als je de IC-stop op Deurne en Sevenum schrapt, schrap je ook de IC-stop op Venlo.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Dan moet het plan tot uitbreiding ervan uit de koelkast gehaald worden.ovforens schreef: (..)
Venlo heeft geen capaciteit om extra treinen op te stellen. Zeker in de nacht staat alles vol
https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... 016-q2.pdf
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Dat is wel heel lang geleden :Den-es schreef:O En dat ze de koplopers als stoptrein Eindhoven-Venlo gingen inzetten om ze uit te testen.
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
De meesten hier moesten nog geboren worden denk ik :D
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Was in die tijd op tienertoer. Toen ik later vertelde dat ik in Eindhoven treinen met een soort Boeing 747 kop had gezien kreeg ik als opmerking: "Je ziet ze vliegen".
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Je zag niet vliegen, maar sporen deed je zeker ook niet? *trein* :D
🍉
-
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Je kunt veel zeggen van de mensen op dit forum, maar de meesten sporen echt wel. :D
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Mwah.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Ik denk dat ie 't letterlijk bedoeld
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6244
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Que? Waarom zou je een overstapstation willen schrappen? Dan moeten reizigers uit Limburg via Eindhoven als ze via Venlo naar Duitsland zouden willen. Om nog maar niet te spreken van het busstationnetje dat een klein regionaal knooppunt vormt in tegenstelling tot stations als Deurne, Horst-Sevenum en Blerick waar een enkele verdwaalde buslijn stopt.Roeland schreef:Samengevat: als je de IC-stop op Deurne en Sevenum schrapt, schrap je ook de IC-stop op Venlo.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Intercity Eindhoven - Duitsland
Lijkt me ook erg onzinnig om station Venlo over te slaan, vanuit Venlo naar Mönchengladbach via Helmond :')
Voor reizigers uit Venlo en Duitsland is het beter als er gewoon een Intercity rijdt ipv een sprinter.Roeland schreef:Dat de sprinter die er rijdt IC heet, komt doordat er toevallig tussen Deurne en Eindhoven een stel matig gebruikte sprinterstationnetjes ligt, waardoor het voor iedereen beter is dat de sprinter Venlo-Deurne tussen Deurne en Eindhoven als IC rijdt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten