Uitgangspunt is een minimale frequentie van 6x/u op elke lijn.
S1: Buikslotermeerplein - Uithoorn/Aalsmeer
Buikslotermeerplein - v. Hasseltweg - Amsterdam C. - Rokin - Vijzelgracht - Ceintuurbaan - Europaplein - Zuid - Buitenveldert - Kalfjeslaan - Zonnestein - Amstelveen Centrum - Sportlaan - Middenhoven - Sacharovlaan - Westwijk - Uithoorn/Aalsmeer
S2: Buikslotermeerplein - Hoofddorp
Buikslotermeerplein - Zuid als S1 - Amstelveenseweg - Riekerpolder - Schiphol Plaza - Hoofddorp
De S1 en de S2 maken gebruik van de nieuwe Noord/Zuidlijn. Na station Zuid gaat de S1 verder over de opgepimpte Amstelveenlijn waar drastisch gesnoeid is in het aantal haltes. Na Westwijk gaat een deel van de voertuigen naar Aalsmeer en het andere deel naar Uithoorn. De S2 gaat na station Zuid over de NS-sporen door via de halte Riekerpolder naar Schiphol en Hoofddorp. Een eventuele verlening naar Nieuw-Vennep en Leiden over het NS-net is mogelijk.
S3: Amsterdam C. - Utrecht C.
Amsterdam C. - Nieuwmarkt - Waterlooplein - Weesperplein - Wibautstraat - Amstel - v/d Madeweg - Duivendrecht hoog - Bijlmer/ArenA - Bullewijk - Holendrecht - Abcoude - Loenersloot - Breukelen - Maarssen Noord - Maarssen - Lage Weide - Zuilen - Utrecht C.
S4: Amsterdam C. - Weesp
Amsterdam C. - Holendrecht als S3 - Reigersbos - Gein - Driemond - Weesp
S3 en S4 maken gebruik van de bestaande Oostlijnmetro. Van CS tot Holendrecht vervallen de bestaande haltes Spaklerweg (te weinig reizigers) en Strandvliet (te dicht op Bijlmer en Duivendrecht) om de reistijd voor doorgaande reizigers te verkorten. De S3 gaat na Holendrecht over de NS sporen door naar Utrecht Centraal met stops op de nieuwe stations Loenersloot, Maarssen-Noord en Lage Weide. De S4 gaat na Holendrecht via Gein verder over nieuw spoor naar station Weesp. Dit idee heeft ooit wel eens de tekentafels gehaald maar is daar vanaf geveegd door te hoge kosten/te lage reizigersprognose. Ik blaas het nieuw leven in om van station Weesp een grote multimodale knoop te kunnen maken.
S5: Flevopark - Schiphol Plaza
Flevopark - Zeeburgerdijk - Mauritskade - Weesperplein - Vijzelgracht - Leidseplein - Overtoom - Surinameplein - Lelylaan - Meer en Vaart - Belgiëplein - Badhoevedorp - Schiphol Plaza
De S5 is een geheel nieuwe lijn die aansluit bij de plannen voor een Oost/Westlijn. De tracékeuze voor het traject Meer en Vaart - Schiphol is afhankelijk van de plannen voor een 2e terminal bij Schiphol. Ik heb de lijn nu via Nieuw-Sloten naar de huidige plaza laten lopen, maar via de Aker naar de 2e terminal is natuurlijk ook mogelijk. Vanaf Flevopark is het mogelijk de lijn te verlengen naar IJburg en eventueel Almere via de nieuwe IJmeerverbinding.
S6: Uitgeest - Gaasperplas
Uitgeest - Krommenie-Assendelft - Wormerveer - Koog a/d Zaan - Koog Bloemwijk - Zaandam - Sloterdijk - Vlugtlaan - v. Galenstraat - Lelylaan - Sneevlietweg - Amstelveenseweg - Zuid - RAI - v/d Madeweg - Duivendrecht extra laag - Diemen Zuid - Verrijn Stuwartweg - Ganzenhoef - Kraaiennest - Gaasperplas
De S6 volgt van Uitgeest tot Sloterdijk de bestaande NS-spoorlijn. Bij Sloterdijk loopt de lijn over de GVB ringlijn verder naar het eindpunt Gaasperplas. De stations Postjesweg, Heemstedestraat (beide te dicht op andere haltes) en Overamstel (te weinig reizigers) laat ik vervallen om de reistijd voor doorgaande reizigers te verkorten.
S7: v. Hasseltweg - Hoofddorp
v. Hasseltweg - Papaverweg - Klaprozenweg - Melisaweg - Minervahaven - Neptuneshaven -Isolatorweg - Sloterdijk - Vlugtlaan - v. Galenstraat - Lelylaan - Sneevlietweg - Riekerpolder - Schiphol Plaza - Hoofddorp
De S7 loopt vanaf het nieuwe Noord/Zuidlijn station v. Hasseltweg via de IJoevers naar de Isolatorweg alwaar aansluiting is op de bestaande Ringlijn. Dit is gebaseerd op een visie van de Gemeente Amsterdam m.b.t. de IJoevers. Na Sloterdijk volgt de lijn het tracé van de S6. Bij de Sneevlietweg takt de lijn af richting Riekerpolder – Schiphol – Hoofddorp, gelijk aan het tracé van de S2.
S8: Haarlem C. - Weesp
Haarlem C, - Spaarnwoude - Halfweg - Geuzenveld - Sloterdijk - Haarlemmerplein - Amsterdam C. - Rietlandpark - Zeeburgerdijk - Sciencepark - Diemen - Weesp
Deze lijn volgt het bestaande NS spoor tussen Haarlem en Weesp. Het traject Amsterdam C. - Weesp wordt mogelijk verdubbeld zodat de S8 hier zijn eigen infra kan krijgen. Het station Zeeburgerdijk is een verplaatsing van Muiderpoort om een overstap op de S5 mogelijk te maken. Vanaf Haarlem kan de lijn eventueel worden doorgetrokken naar IJmuiden of Beverwijk en verder.
Binnen de regio Amsterdam stopt de NS alleen nog maar op de stations Zaandam, Sloterdijk, Centraal, Amstel, Duivendrecht laag, Bijlmer Schiphol en Zuid (en RAI, alleen bij grootschalige evenementen). De stoptrein Rotterdam - Amsterdam bijvoorbeeld stopt na Breukelen alleen nog maar op Bijlmer en Amstel. Een stoptrein Amersfoort-Amsterdam gaat na Weesp rechtstreeks door naar Amsterdam Centraal. Het tramnet van Amsterdam dient vooral als aanvulling op de S-bahn.
Er zitten natuurlijk wat infrastucturele beperkingen in zoals rond Schiphol en op de Zaanlijn. Verder moeten er hier en door nog wat boogjes en fly-overs komen.
Zo schiet het maar lek
