Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10676
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Hainje »

Dan nog zijn het maar drie minuten, dat is echt wel te overzien. Zo groot is het bedieningsgebied van Station Woerden ook weer niet. Circa 45.000 mensen.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44645
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Suus »

Woerden heeft wel een groter bedieningsgebied dan dat, alleen niet richting Utrecht.
Rame à l'approche
hidihi
Berichten: 518
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door hidihi »

Ik vind dat zo'n grote stad als Leiden 4 echte IC's treinen moet hebben. Eigenlijk moet je het hele traject tussen Leiden en Woerden verdubbelen om genoeg aanbod te bieden maar ik hoor steeds dat de grond er niet sterk genoeg voor is. Ik snap nooit waarom er nooit gereden wordt via Schiphol. Met een rechtstreekse trein Leiden-Utrecht (alleen met een stop op Schiphol) kan er een reistijd van 40-42 minuten gehaald worden van Leiden naar Utrecht. Dit is al sneller dan de huidige IC en slechts 5 minuten langzamer dan de IC nieuwe stijl.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12815
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Er gaat nooit een trein Utrecht - Leiden met alleen een stop op Schiphol komen. Zo'n trein zou in ieder geval stoppen op Amsterdam Zuid en waarschijnlijk ook op Bijlmer.

De rechtstreekse verbinding Utrecht - Schiphol - Leiden heeft in diverse plannen gestaan, met name omdat je een trein die vanuit Leiden komt in Schiphol toch echt ergens heen wil sturen. Uiteindelijk zijn die treinen naar Flevoland gegaan en niet naar Utrecht, maar wie weet wat er gebeurt als er nog eens een 5e en 6e IC Den Haag - Leiden - Schiphol moet komen.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12718
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Vinny »

De trein [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] rijdt toch Utrecht-Schiphol? Die kan toch prima doorrijden naar Leiden. Of is de serie ergens mee gekoppeld?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6366
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Chrysa »

De 3500 ook, en die rijden voor zover ik weet allebei naar Hoofddorp Opstel om te keren, dus de koppeling is niet per se het probleem. Weet alleen niet of het past op het stuk Leiden - Schiphol.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12514
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Geert »

Er rijden bijna iedere nacht rechtstreekse intercity's Utrecht-Leiden via Schiphol 8-)
Het doel is om een snellere verbinding te realiseren tussen Leiden en Utrecht. Progressief Woerden vindt het onacceptabel als de intercity daarbij Woerden overslaat. "De druk van autorijden hier in de Randstad is natuurlijk al hartstikke hoog", zegt fractievoorzitter Marieke van Noort. "Het helpt niet als de intercity niet stopt in Woerden. Zo worden mensen weer de auto in gejaagd."
Omdat het straks geen intercity meer heet? Bovendien gaan reizigers Utrecht-Leiden er wel op vooruit door een snellere reis.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12815
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:De trein [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] rijdt toch Utrecht-Schiphol? Die kan toch prima doorrijden naar Leiden. Of is de serie ergens mee gekoppeld?
[serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie], s2500, [serie=Intercity|2017|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] / [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] of nog een nieuwe trein uit Flevoland: in principe zouden ze allemaal de 5e en 6e trein Schiphol - Leiden - Den Haag kunnen worden, als het qua tijdsligging past. De crux zit hem in dat laatste stukje, Schiphol is nou niet echt het station waar je lekker een minuut of 5 kan gaan staan wachten tot er ergens een plekje voor je is.
VIRM
Berichten: 5277
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door VIRM »

Vanwege de uitbreiding van het aantal treinen en het grote aantal storingen worden er grootschalige werkzaamheden uitgevoerd:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/354933 ... -voorkomen
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12815
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Wubbo »

De provincie Zuid-Holland en NS hebben een plan voor een extra snelle intercity Leiden - Utrecht (die alleen in Alphen a/d Rijn stopt), naast een doorgaande sprinter. Omdat die intercity niet in Bodegraven zou stoppen, is Bodegraven nu boos:
Provinciale Staten kan zich wel vinden in de kritiek van Bodegraven. Alle partijen zien het liefst de 'versnelde intercity' op alle stations tussen Leiden en Utrecht stoppen.
Lekker versneld, zo'n intercity...
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 16035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Meltrain »

Is een stop te Bodegraven niet sowieso noodzakelijk vanwege de kruising? :|
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Klaasje
Berichten: 6780
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Niet als je een lange stop voor de sprinter plant of extra dubbelspoor aanlegt.
Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 6366
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Chrysa »

Provinciale Staten kan zich wel vinden in de kritiek van Bodegraven. Alle partijen zien het liefst de 'versnelde intercity' op alle stations tussen Leiden en Utrecht stoppen.
Dan op zijn minst tussen Leiden en Woerden mag ik hopen...
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12718
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Vinny »

De woede is natuurlijk niet terecht. Het gaat om een extra trein die wordt ingelegd, en dus sowieso al niet zou stoppen omdat hij anders niet zou rijden. Ik zou zeggen: paar zakdoekjes naar het Groene Hart sturen en gewoon doorgaan met het invoeren van de dienstregeling. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1404
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door SLToilet »

Ik heb evenmin medelijden met het mastwijkisme in Bodegraven. Wat is de markt van Bodegraven? Ik ken een hoop grotere plaatsen met hetzelfde aantal treinen. De lijn is bovendien echt niet, zoals sommigen uit Bodegraven zouden willen, louter voor hen aangelegd (en misschien voor Alphen a/d Rijn), maar als een verbinding voor veel verder daarbuiten. Heel het zuidoosten van Nederland plus Utrecht naar Leiden en alles wat daarachter ligt. En toevallig ook deze kleinere plaatsen (waarvan het er best meer mogen zijn), maar Bodegraven is niet de reden van het bestaan, hoogstens Alphen a/d Rijn en de eindpunten. Dit is misschien een dunnere lijn maar geen uitlopertje.

Tweemaal per uur in elke richting is voldoende voor Bodegraven.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
dennistd
Berichten: 3786
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door dennistd »

SLToilet schreef:Wat is de markt van Bodegraven?
Ik heb even voor je gegoogeld, en dit lijkt het te zijn (A)
Afbeelding

Even serieus: ik denk dat een IC Utrecht-Leiden zonder stops onderweg (dus ook niet in Woerden en liefst ook niet in Alphen) best was reizigers extra kan gaan trekken. De gemiddelde snelheid Woerden-Leiden is nu nog geen 65km/h.
Bemined
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Bemined »

SLToilet schreef:Ik ken een hoop grotere plaatsen met hetzelfde aantal treinen.
Ik ken ook een hoop stations met (fors) minder reizigers die wel een kwartierdienst hebben. In sommige gevallen doordat deze stations toevallig aan een spoorlijn liggen waar andere stations wel 4 sprinters per uur nodig hebben, in andere gevallen doordat de provincie subsidie verleend voor extra treinen. In dit geval heeft Bodegraven de pech dat het een enkelsporige lijn betreft die inhaakt op een PHS corridor, de mogelijkheid om met een bak subsidie de treindienst te beïnvloeden zijn beperkter, dan moet je eerst de hele lijn verdubbelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10676
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Hainje »

dennistd schreef:Even serieus: ik denk dat een IC Utrecht-Leiden zonder stops onderweg (dus ook niet in Woerden en liefst ook niet in Alphen) best was reizigers extra kan gaan trekken. De gemiddelde snelheid Woerden-Leiden is nu nog geen 65km/h.
Ik weet wel zeker dat het marktpotentie heeft. Het zijn twee belangrijke universiteitssteden en twee belangrijke knooppunten.
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7660
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door trolly »

Daar is werkelijk iedereen het mee eens. Alleen, meer treinen = meer spoor, want daar schort het nu een beetje aan. Maar meer spoor wil zeggen bouwen op hopjesvla — veel stabieler is de bodem tussen Leiden en Gouda niet — en dat kost. #mijnbelastingcenten #schande
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10676
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Hainje »

Mja, maar als je niet investeert gaat het land nog harder naar de knoppen dan nu al het geval is.
Spoiler: show
Afbeelding
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 7660
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door trolly »

:Y

En als je wel investeert óók.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 4602
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Durashift »

Het kan wel een mooie testcase zijn voor hoe ProRail nu bodemonderzoeken ter hand neemt bij nieuw spoor... :)
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Aking »

Kunnen ze geen tunnel onder de bodem graven? Dan heb je van die vermaledijde bodem geen last! *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Roeland
Berichten: 1180
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Extra treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht

Bericht door Roeland »

Dat krijg je ervan, nu Prorail de Kampense risico's overal in het land gaat inventariseren...

Wat mij betreft laten ze op Leiden - Utrecht 4x per uur een soort sneltrein rijden, die met sprintermaterieel rijdt. Dan belast je de slappe bodem minder dan met zwaar IC-materieel.
Wanneer de 4-sporige Utrechtse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal klaar is, kan zo'n kwartiersdienst op de huidige infra rijden. Ik denk dan aan:
* 4x/uur een sneltrein die op Leiden, Alphen, Bodegraven en Woerden stopt, met passeren om .07/.22/.37/.52 in Bodegraven (of eventueel om .00/.15/.30/.45, als dat beter uitkomt op de sporen in Utrecht, uitgaande van een doorkoppeling met de sprinters Utrecht - Houten - Geldermalsen e.v.)
* stopt 2x/uur ook in Lammenschans en Hazerswoude
* waarbij de 3e en 4e sneltrein (die niet in Lammenschans en Hazerswoude stoppen) 's avonds en op zondag worden uitgesneden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten