Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Na de vakantie in Marokko waren slechts de eerste drie weken van dit jaar verstreken, maar ook in de rest van de eerste helft van dit jaar is er genoeg gereisd. Zoals ik al schreef zijn alle reisjes an sich niet verslagwaardig, maar voor een combinatieverslag vond ik het ondanks het weinige OV wel geschikt.
We beginnen nog in januari. Na de reis naar Marokko ben ik een week thuis geweest, daarna had ik nog een volledige week voordat ik aan m'n nieuwe baan zou gaan beginnen. Het leek me wel leuk om nog een paar dagen naar België te gaan en daar nog een bekende op te zoeken. Zo gezegd zo gedaan, dus ik ga op stap naar:
België
Ik logeer op zondagavond bij forumgebruiker Accelerat, in het huis van z'n ouders nabij Breda. Zodoende kan ik maandag mooi op tijd België in, dat scheelt weer drie uur treinen en ik kan ook nog mooi van m'n Weekend Vrij gebruik maken. Mijn doel voor vandaag is het pittoreske Charleroi, waar ik slechts één keer geweest ben en dat is ook alweer een paar jaar geleden. Een beetje de ramptoerist uithangen dus ;) Vanuit Breda reis ik via Roosendaal naar Antwerpen, pak daar de trein naar Marchienne-au-Pont en ga vanaf daar te voet verder. Deze serie foto's (t/m foto 15) is met een telefoon gemaakt, dus de kwaliteit houdt niet over.
1. Het idyllische Marchienne-au-Pont, de laatste stop voor Charleroi-Sud.
IC train to Charleroi at Marchienne-au-Pont train station by Timon91, on Flickr
2. Vanaf het perron ziet het er bijna uit als Almelo :') Hier in Wallonistan leggen ze een verkeersbord naast het spoor zodat je weet welke weg er onder het station doorloopt, handig! :D
Marchienne-au-Pont train station by Timon91, on Flickr
3. Over een schitterende industriële allee - de N90 - loop ik naar Charleroi, wat ongeveer 4 km verderop ligt. Al gauw voegt de Charleroise premetro zich bij de weg, vanaf station Providence heb je een mooi uitzicht.
Providence metro station, Charleroi by Timon91, on Flickr
4. De N90, met links het spoor van de premetro.
N90 near Charleroi by Timon91, on Flickr
5. Ik beklim een heuvel met mijnafval om de omgeving eens wat nader te bekijken. Het uitzicht mag er wezen :)
View over industrial Charleroi by Timon91, on Flickr
6. Op zoek naar de nooit in gebruik genomen metrostations kom je ook door leuke buurtjes.
Rue des Gris, Charleroi by Timon91, on Flickr
7. Station Chêt (Shit?), wat nooit in gebruik is genomen.
Chêt metro station, Charleroi by Timon91, on Flickr
Ik loop weer terug naar het centrum, neem de metro/tram voor een stukje naar Anderlues, alleen kom ik niet heel ver vanwege werkzaamheden. Ik heb geen zin in de bus dus keer maar weer terug naar Charleroi. Na een biertje in het centrum - wat een stuk aardiger is dan bovenstaande foto's doen vermoeden, maar wat verder ook niet heel bijzonder is en waar ik ook niet zoveel zin heb om foto's te maken - reis ik via Ottignies naar Brussel-Luxembourg, waar ik Chaminda ontmoet. Ik ken hem van een vakantie van vorig jaar en we hebben contact gehouden, dus het leek me wel leuk om hem een keer op te zoeken in Brussel. Het is al donker als ik in Brussel aankom. We gaan eerst wat eten en duiken daarna de kroeg in:
23:00: "Zeg, heb jij eigenlijk iets te doen de komende dagen?" - "Nee, eerlijk gezegd niet" - "Hmmm... "
0:30: "We moeten ergens heen gaan! Het wordt hier toch kutweer" - "Hmmm..... tsja, waarom niet eigenlijk? "
1:30: "Dronken een ticket boeken is altijd een slecht idee" - "Maar ja, wat ga je de komende dagen anders doen?" - Twee mannen aan het tafeltje ernaast: "Ja wat een gaaf idee! Jullie moeten echt ergens heen gaan!" - "Kut, we hebben eigenlijk geen keuze hè?" :')
2:30: *Ping*, "De bevestiging van uw vlucht naar..."
Tunesië
Ik word wakker met een stevige kater en vraag me af waarom ik een wekker gezet heb. KUT! We hebben nog wat geboekt ook en we moeten over een uur de bus hebben Na een broodnodige douche bekijk ik de magere inhoud van m'n Eastpak, die ik voor twee nachtjes België gepakt heb. Twee onderbroeken, twee paar sokken en een schoon T-shirt. Ik moet het er maar mee doen :')
Na een relaxte vlucht met o.a. uitzicht op de Mt. Blanc in een Airbus uit het jaar 1906 van Tunisair staan we dan met onze ogen te knipperen. Tsja, ik ben na een week weer terug in Noord-Afrika :')
8. Aeroport Carthage, het vliegveld van Tunis/تونس. Met m'n dronken hoofd heb ik ook nog een hotel gereserveerd en gevraagd of ze ons op komen halen op het vliegveld. Er staat keurig iemand met een naambordje te wachten dus al gauw gaan we op pad.
Aeroport de Tunis Carthage by Timon91, on Flickr
Tsja.... of het een goed idee was om dit te doen laat ik in het midden, vriendinlief was er niet heel blij mee wat ik me best kan voorstellen. Uiteindelijk is het kwaad al geschied en hebben we er het beste van gemaakt. We hebben ons best vermaakt in Tunis, wat een leukere stad is dan ik had gedacht.
9. Het is een levendige stad, in de nieuwe stad ook op de late avond nog. Alcohol gaat makkelijker dan in Marokko en de stad is een stuk goedkoper dan het prijspeil wat ik in Marokko gezien heb. De Tunesische dinar is sinds de aanslagen in 2015 flink gekelderd, omdat bijna de gehele economie van het toerisme afhangt.
Bus at Place du 14 janvier 2011, Tunis by Timon91, on Flickr
10. Net als elke stad heeft Tunis ook een nietszeggend symbool op een plein gedumpt.
Avenue Habib Bourguida, Tunis by Timon91, on Flickr
De volgende ochtend beginnen we met het Bardomuseum, het oudste museum in de Arabische wereld en in Afrika. Het museum is tegenwoordig vooral bekend van de aanslag in 2015, waar 23 mensen bij om het leven kwamen. Deze aanslag, plus die op het strand van Sousse/سوسة, hebben de Tunesische economie veel pijn gedaan. Juist doordat ze op toeristen gericht waren is het toerisme van de ene op de andere dag naar een nulpunt gekelderd en pas na een lange tijd is het weer wat op gang gekomen. Inmiddels zit er wel weer wat schot in, maar het heeft een flinke deuk opgelopen. Terug naar het museum: de collectie is imposant, maar het museum is behoorlijk onoverzichtelijk opgebouwd. We volgen de pijlen van de route en komen er dan achter dat we precies andersom lopen :')
11. Vanaf Tunis rijden er ook treinen, alleen voor een echte treinrit hebben we in die twee volledige dagen geen tijd. Ook is er nog een tram/trein-geval (smalspoor) naar Carthage/قرطاج en La Marsa/المرسى. De Romeinse opgravingen van het oude Carthago lijken ons wel interessant, dus stappen we in het overvolle en rammelende boemeltje die kant op. Ze rijden elke 20 minuten.
Carthage Hannibal train station by Timon91, on Flickr
12. Oude kerk in Carthage.
Catédrale St. Louis de Carthage, Tunis by Timon91, on Flickr
13. En een theater.
Théâtre de Carthage, Tunis by Timon91, on Flickr
14. Ook staat er een prachtige moskee, die in tegenstelling tot veel moskeeën hier (en in Marokko) open is voor niet-islamitisch publiek :)
Mosque Malik ibn Anas, Carthage, Tunis by Timon91, on Flickr
President Macron is op bezoek in Tunesië en z'n konvooi passeert ons terwijl we in Carthage lopen. We vangen nog een glimp van hem op in de auto, terwijl we door meerdere politieagenten in de smiezen worden gehouden. Foto's maken mag niet. We lopen nog een rondje door het prettige Carthage en gaan daarna met het treintje terug naar Tunis. De avond spenderen we in de kroeg, maken grappen over een dagtripje naar Libië (€140 retour!) en zijn toch verstandig genoeg om dát maar niet te doen ;)
15. Onze tweede en laatste volledige dag in Tunesië spenderen we in Tunis. We lopen flink wat rond in de oude stad en struinen de bazaar af. Heerlijk rustig aan zo :) Vanaf een dakterras heb je een mooi uitzicht over de oude stad.
View over Tunis by Timon91, on Flickr
Na een laatste avond (in de kroeg) is het mooi geweest, 's ochtends gaan we met de taxi terug naar het vliegveld en om 11:30 staan we weer op Zaventem. Geheel naar traditie is mijn Beneluxtrein afgeschaft, dus ik reis maar via Brussel-Noord naar Antwerpen, Roosendaal, Deventer en Enschede. Het was een enerverend tripje :')
Polen
We fast-forwarden bijna 4 maanden, in mei ga ik samen met m'n vriendin naar Polen. Eerst gaan we haar ouders bezoeken en daarna nog wat wandelen in de bergen. Zij gaat eerst, ik reis haar een ruime week later achterna. Haar familie woont niet bepaald naast de Duitse grens, maar alsnog kom je vanuit Enschede in één dag een heel eind met de trein. Via Hengelo, Berlin en Warszawa kun je in ruim 16 uur naar Lublin treinen - het treinstation waar we elkaar hebben leren kennen op het perron. De reis verloopt zonder problemen en het eten in het WARS-restaurant in de Berlin-Warszawa Express smaakt goed :) Lublin bereik ik 's avonds laat, in de buurt van het station overnacht ik in een uitgestorven hostel. Vanaf Lublin reis ik de volgende dag nog twee uur met de bus Biłgoraj en daar word ik opgehaald. Vanaf daar is het nog een klein uur rijden met de auto ;) Gedurende de dagen daar hebben we naast de familiaire bezigheden genoeg tijd om wat van de omgeving te zien.
16. Zamość is een kleine stad in het uiterste oosten van Polen en een populaire dagtrip vanuit Kraków of Warszawa, maar het is wel een pleurisend rijden (vanaf Kraków ruim 300 km naar het oosten). Voor ons is het niet zo ver en dus nemen we een kijkje.
View over Zamość by Timon91, on Flickr
Het centrum is mooi, maar de aanwezigheid van autoverkeer stoort behoorlijk. Het centrale marktplein - Rynek - is wél autovrij en ook echt de moeite waard. Behalve dat is het niet heel bijzonder, maar als je in de buurt bent is het wel leuk ;) Een dagtrip van 600 km zou ik er echter niet voor maken :')
17. "Rzeczy śmieszne" - "Rare dingen" - zijn er te koop op Rynek. Ook altijd al een masker van Osama Bin Laden willen hebben? De sinaasappel op de één-na-bovenste rij links valt ook flink op :')
Rynek, Zamość by Timon91, on Flickr
18. Uitzicht over Rynek vanaf de trappen van het stadhuis.
Rynek, Zamość by Timon91, on Flickr
19. Nationaal park Roztocze (Roztoczański Park Narodowy) is een prachtig bosgebied. In één van de rivieren die door het park lopen liggen een stuk of 60 van zulke watervalletjes na elkaar. Een mooi gezicht :)
Roztoczański Park Narodowy, Poland by Timon91, on Flickr
20. Verder is het fijn wandelen hier! Ik kan je dit stuk van Polen van harte aanraden, er is meer te zien dan op het eerste gezicht lijkt.
Roztoczański Park Narodowy, Poland by Timon91, on Flickr
21. Vanuit het ouderlijk dorp maken we ook nog een fietstochtje het bos in, de omgeving is prachtig een heerlijk rustig.
Roztoczański Park Narodowy, Poland by Timon91, on Flickr
De volgende bestemming is Zakopane, in de Hoge Tatra. Je kan wel vanaf hier met een bus naar Kraków, maar ik kom er kort voor vertrek achter dat je vanaf Biłgoraj exact één keer per dag met de trein westwaarts kunt. Niemand in de familie gelooft dat er überhaupt een trein rijdt, ook mijn vriendin heeft nog nooit van een treinstation in Biłgoraj gehoord. Maarja, voor ons komt die ene trein wel uit, m'n vriendin is vrij snel om en we krijgen een familielid zover om ons er heen te rijden. Na een klein uur rijden tot Biłgoraj, waarin we meerdere malen gevraagd worden of we toch écht niet liever bij het busstation afgezet willen worden vinden we na enig zoeken het verlaten perron op een rangeerterreintje vol goederentreinen - en tot ieders verbazing staan er inderdaad passagierstreinen op een dienstregelingsbordje :')
22. Per dag rijden er twee treinen vanaf Biłgoraj. 's Ochtends vroeg IC "Hetman" naar Rzeszów, Kraków, Wrocław en Jelenia Góra en 's avonds dezelfde trein uit Jelenia Góra naar Zamość en Hrubieszów Miasto. Dat laatstgenoemde is het oostelijkste station in Polen. Ondanks dat je maar twee treinen per dag hebt, kun je vanaf hier wel het hele land doorkruisen. Behalve wat stoptreintjes tussen Lublin en Zamość (4 per dag) en deze trein rijden er geen passagierstreinen in deze regio.
Biłgoraj train station by Timon91, on Flickr
23. Het perronnetje, met links een goederentrein en rechts naast het spoor het karrespoor wat de enige toegang tot het station verschaft. Er wordt omgeroepen dat de trein met 10 minuten vertraging aan gaat komen. De spoorlijn hier lijkt overigens dubbelspoor, maar schijn bedriegt: in feite zijn het twee spoorlijnen naast elkaar. Een normale spoorlijn en een lijn met Russisch breedspoor, de LHS, die alleen voor goederentreinen gebruikt wordt en vanuit Oekraïne bijna 400 km Polen in steekt.
Biłgoraj train station by Timon91, on Flickr
24. Met 18 minuten vertraging komt IC "Hetman" naar Jelenia Góra dan opdagen. Twee Tsjechische diesellocomotieven met twee rijtuigen. Niemand stapt uit en we zijn de enige instappers - het is erg rustig in de trein. Bij de conductrice kopen we een kaartje naar Bochnia, vanaf daar moeten we vanwege werkzaamheden met de bus naar Kraków. De trein rijdt via een omleiding verder naar Katowice.
IC “Hetman” Hrubieszów-Jelenia Góra at Biłgoraj train station by Timon91, on Flickr
25. Ons coupeetje, wat we tot Rzeszów met z'n tweeën hebben. De twee rijtuigen worden in Rzeszów aan de gelijknamige IC "Hetman" gehangen die van Przemyśl naar Szczecin rijdt en liften mee tot Wrocław. In de praktijk heeft de trein uit Hrubieszów vrijwel dagelijks zo'n 30-40 minuten vertraging - wij ook, de vertraging is langzaam opgelopen onderweg. Dit heeft als gevolg dat de lange intercity door die twee koersrijtuigjes uit een Oekraïens grensdorp die even meeliften altijd lang in Rzeszów moet wachten.
IC “Hetman” Hrubieszów-Jelenia Góra interior by Timon91, on Flickr
Vanaf Rzeszów zit de trein vol, de aansluiting in Bochnia is makkelijk. Tot Kraków is het dan nog 45 minuten met de bus. Vanaf Kraków rijden er vele bussen naar Zakopane, dus ook dat gaat makkelijk. De weg naar Zakopane is erg druk en voor de ruim 100 km zijn bijna 2,5 uur nodig.
26. In Zakopane zoeken we ons hotel op, lopen een rondje door het centrum en laten het eten ons goed smaken.
Restaurant in Zakopane by Timon91, on Flickr
27. We zijn hier natuurlijk voor de bergen, vanaf Zakopane kun je vele kanten op. De Slowaakse kant van de Tatra ken ik al, de Poolse kant ben ik nog nooit geweest. De eerste wandeling die we gaan maken is naar Morskie Oko en Czarny Staw, de meest populaire in deze regio. Met de bus is het zo'n 30 minuten rijden tot de parkeerplaats, vanaf daar is er een heel makkelijk en zeer druk wandelpad tot Morskie Oko (ca. 8 km).
Walking to Morskie Oko, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
28. Morskie Oko, een prachtig meer waar het helaas bewolkt is.
Morskie Oko, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
29. Van de 100 mensen die naar Morskie Oko lopen, lopen er 90 niet verder dan de uitspanning aan de rand van het meer wat je hier beneden aan de overkant ziet liggen. Het is een onprettige en overvolle plek, waar je je vrij letterlijk door een leger selfiesticks heen moet slaan. Je kan echter ook nog een rondje om het meer lopen (ca. 1 uur) en aan de overkant nog een flink eind omhoog naar het volgende meer, wat lang niet zoveel mensen doen. Hier kijken we dus uit op Morskie Oko vanaf Czarny Staw, het tweede meer.
View of Morskie Oko, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
30. Bij Czarny Staw hangt lage bewolking en is het een stuk kouder. Je kan vanaf hier nog 3,5 uur doorlopen naar Rysy (2499 meter), het hoogste punt van Polen op de grens met Slowakije, maar daar moet je in mei nog een zeer goed voorbereide wandelaar voor zijn. Er ligt nu nog veel sneeuw en we zien niemand die kant op gaan. We lopen een klein stukje langs het meer en keren dan weer terug.
Czarny Staw, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
De terugweg gaat via dezelfde weg als de heenweg, alleen de laatste 6 km tot de parkeerplaats lopen we in de regen. Uiteindelijk hebben we inclusief het lopen van en naar het hotel er zo'n 26 km opzitten.
31. De tweede wandeling die we doen is naar Kasprowy Wierch, een ski/weerstation op de Slowaakse grens. Vanaf de parkeerplaats (ca. 10 minuten met de bus vanuit Zakopane) is het zo'n 1000 meter omhoog.
View of Zakopane by Timon91, on Flickr
32. Je kan er ook met de kabelbaan heen maar de wandeling is natuurlijk leuker ;)
Cable car to Kasprowy Wierch by Timon91, on Flickr
33. Boven is het druk en regent het, we zijn net op tijd binnen. Zodra het droog is gaan we weer verder, over de bergrug die de Pools-Slowaakse grens vormt.
View from Kasprowy Wierch, Poland by Timon91, on Flickr
34. Kasprowy Wierch ligt op bijna 2000 meter. Iets verderop op de bergkam ligt de piek Świnica, die 2301 meter hoog is en die we graag willen proberen. Het wordt steeds mistiger maar het pad is goed te volgen, dus we gaan gewoon door.
Walking towards Świnica, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
35. Het wordt steiler en steiler en het is meer klauteren dan klimmen. Regelmatig moet je jezelf met een ketting een stuk omhoog trekken. Het is maar goed dat we steeds niet hebben gezien wat ons te wachten stond, anders waren we waarschijnlijk al omgekeerd We lopen overigens in Slowakije hier.
Walking towards Świnica, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
36. Anderhalf uur na Kasprowy Wierch zijn we er dan, zo'n klim heb ik ook nog nooit gedaan :') Trots en moe zijn we!
Świnica summit, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
We keren terug naar Kasprowy Wierch, waar we behoorlijk stuk zijn. Het regent weer flink, met de kabelbaan gaan we naar beneden. De laatste ochtend in Zakopane hebben we geen zin meer om te wandelen, dus we doen rustig aan. Met de bus gaan we terug naar Kraków, spenderen daar een rustige en hete middag en gaan aan het begin van de avond met de EIP (Pendolino) in slechts 2 uur en 10 minuten terug naar Warszawa. Vanaf daar gaan we met de metalen druksigaar terug naar Amsterdam South Airport (in de volksmond: Eindhoven) en met de trein weer naar Twente.
Lang zitten we daar niet stil, want slechts drie weken later gaan we weer voor een weekje op pad:
Noorwegen
Niet mijn eerste keuze, maar toen mijn vriendin er over begon ben ik me er meer in gaan verdiepen en leek het me toch wel tof. Noorwegen is een schitterend land en ik ben er 12 jaar geleden voor het laatst geweest, dus het is weer tijd voor een bezoekje. Na enig zoeken wat het beste is besluiten we om met de auto te gaan - m'n vriendin heeft er een - dus veel hoeven we van te voren niet te regelen. De twee overtochten met de boot zijn zo geboekt. We hebben bijna geen OV gebruikt deze reis en ik zou er normaal gesproken geen verslag van maken, maar omdat Noorwegen zo mooi is doe ik het toch maar erbij. Vooral voor de plaatjes dus ;)
Onze boot naar Oslo vertrekt om 9:15 uit Frederikshavn, dus we rijden door de nacht erheen. Om half 10 's avonds vertrekken we uit Enschede, de rit verloopt rustig. Wel veel baustelles in Duitsland, de A7 boven Hamburg kunnen ze beter de A3½ noemen, want veel meer is er niet van over :') Aan de Deense grens is een permanente controlepost, maar meer dan 5 minuten oponthoud kost dat midden in de nacht niet. Frederikshavn bereiken we ruim op tijd.
37. Voor de boot kunnen we tegelijk inchecken met de overtocht naar Göteborg, die beduidend drukker is.
Waiting to board, Frederikshavn by Timon91, on Flickr
38. Voor de overtocht overdag is het vrij goedkoop om een hut erbij te boeken, zodoende kunnen we weer wat bijkomen van de nacht rijden. Twee uur voor aankomst in Oslo moet je de hut alweer uit, maar je bagage kun je er wel in laten staan. Het is zonnig en we kijken op het bovendek hoe we het Oslofjord in varen. We passeren ook een enkele andere veerboot.
Ferry in the Oslofjord by Timon91, on Flickr
39. Als ik heel eerlijk ben vind ik het Stena Line-logo op die schoorsteen zo eigenlijk meer op een gigantische Noord-Koreaanse vlag lijken
Stena Line Frederikshavn-Oslo by Timon91, on Flickr
40. Oslo bereiken we aan het begin van de avond, we gaan nog even de stad in. Het ziet er best aardig uit, maar niet heel bijzonder.
Det kongelige slott, Oslo by Timon91, on Flickr
41. We overnachten in de buurt van Oslo en rijden de volgende dag westwaarts. Mooie uitzichten!
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
42. Houten kerk onderweg.
Wooden church in Norway by Timon91, on Flickr
43. En veel van dit soort uitzichten.
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
44. De bestemming voor vandaag is Odda, niet ver voor Odda gaan we nog een redelijke bergpas over. Hier is ook nog wel wat sneeuw te vinden.
Haukelivegen, E134, Norway by Timon91, on Flickr
45. Bij deze waterval hoor je bijna alleen maar Nederlands
Waterfall near Odda by Timon91, on Flickr
46. We gaan een poging doen te kamperen, gezien het prijspeil hier. Nabij Odda zit een mooi gelegen camping, aan het Hardangerfjord.
Hardangerfjord near Sundal by Timon91, on Flickr
De reden dat we hier zijn is de Trolltunga-wandeling, die in een paar jaar tijd één van de populairste trekpleisters van het land geworden is. In 2009 liepen in het hele jaar maar 500 mensen deze wandeling, tegenwoordig zijn het er in de zomer vaak meer dan 1000 per dag. De reden? Smartphones en Instagram! Onderschat de wandeling niet want het is 14 km en 1300 meter omhoog, en dat is de enkele reis.
47. We beginnen om kwart over 6 's ochtends, aangezien het niet donker wordt hier (zon gaat wel onder maar het blijft schemeren) is het al behoorlijk licht. Je moet ook vroeg beginnen, anders haal je het niet. Een dagje parkeren kost 500 NOK (~€56!), maar omdat de enige automaat stuk is doe ik maar een briefje achter het raam. Het eerste deel is er ook nog een vervallen kabeltreintje, wat al een aantal jaar niet meer in gebruik is.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
48. Elke kilometer staat er zo'n bordje, gezien de moeilijkheid van het terrein duurt het voor je gevoel behoorlijk lang voordat je er weer eentje ziet - met name op de terugweg.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
49. Het weer is matig, je moet bij deze wandeling echt op alles voorbereid zijn. Kort nadat ik deze foto neem begint het te regenen, en dat blijft het doen totdat we Trolltunga bereiken.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
50. De uitzichten zijn machtig.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
51. Het is meer een maanlandschap hier.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
52. Trolltunga, het bekende Instagram-plaatje. Om op de foto te kunnen moet je ongeveer 15 minuten wachten, wat vermoedelijk door het slechte weer komt. Op een drukke dag kan het best 1,5-2 uur zijn..... We zijn ook nog getuige van een huwelijksaanzoek, maar verder blijven we niet lang want warmer dan een graad of 6 is het niet.
View of Trolltunga by Timon91, on Flickr
53. De rij, die niet heel lang is maar iedereen neemt een minuut of twee voor zichzelf de rots voor de foto. Je hebt er per slot van rekening toch een pleuriseind voor gelopen :') Reken zo'n 11 uur voor de hele wandeling.
Trolltunga by Timon91, on Flickr
54. Trolltunga van een afstandje gezien. De rots zelf vonden we niet zo bijzonder, maar de wandeling zelf met de uitzichten onderweg is echt de moeite waard!
View of Trolltunga by Timon91, on Flickr
Ook een groot deel van de terugweg regent het, maar het scheelt dat je weet dat je op de terugweg bent. Halverwege de terugweg zien we nog Aziatische toeristen in wegwerpponcho, spijkerbroek en met sneakers de andere kant op lopen. Er wordt veel gewaarschuwd voor dit soort dingen want het is echt levensgevaarlijk. Je wilt hier niet vast komen te zitten en je moet vooral de wandeling niet onderschatten. Zeker op de terugweg komen veel mensen door uitputting in de problemen, de reddingsdienst moet steeds vaker uitrukken. De laatste paar kilometers zijn hels, maar we zijn trots dat we het gehaald hebben! Om 14:45 zijn we alweer terug bij de auto, dus in slechts 8:30 uur hebben we de taak volbracht - al hebben we zo'n 45 minuten gesmokkeld door 1,5 km mee omhoog te rijden met een aardige Roemeen die ons een lift aanbood. Het eerste stuk kun je ook nog met de auto doen namelijk, al is dat gelimiteerd tot 50 auto's per dag. Vanwege de drukte zijn er plannen om de hoeveelheid wandelaars in te perken, maar nu is het nog wel vrij toegankelijk.
55. Een tunneltje bouwen doen ze in Noorwegen niet zo moeilijk over. Er is veel bij gebaat om het platteland zo goed mogelijk bereikbaar (en dus leefbaar) te houden.
Folgefonntunnelen between Odda and Sundal by Timon91, on Flickr
56. De tweede nacht kamperen is verschrikkelijk, het regent hard en we waaien bijna het fjord in :') Om 4 uur 's ochtends is het even droog, evacueren we de boel en slapen we in de auto verder. Genoeg gekampeerd, we huren nu wel zo'n wandelaarshutje :') Dit heeft de wind met een paar van de haringen gedaan :')
Bent tent peg by Timon91, on Flickr
57. Een andere bekende plek is Preikestolen, nabij Stavanger.
Preikestolen, Norway by Timon91, on Flickr
58. Lekker zo, over het randje kijken
Preikestolen, Norway by Timon91, on Flickr
59. Het prachtige Lysefjord, waar Preikestolen aan ligt.
Lysefjord near Preikestolen by Timon91, on Flickr
60. In de verte ligt Stavanger. Preikestolen is een heel makkelijke wandeling, vanaf de parkeerplaats is het maar 4 km (600 meter omhoog).
View towards Stavanger by Timon91, on Flickr
61. We rijden nog even naar Songesand, ook gelegen aan het Lysefjord. Een paar houten huisjes en een aanlegplaats voor de veerboot die een enkele keer per dag aanlegt. De weg is doodlopend, verder is hier niets. Onderweg komen we slechts één auto tegen. Wat een rust.
Songesand, Norway by Timon91, on Flickr
62. De weg naar Songesand.
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
63. Het hutje wat de tent vervangt. Iets duurder, maar wel met muren en een echt dak boven je hoofd :')
Tysdal camping by Timon91, on Flickr
64. En we rijden weer verder.
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
65. Schapen voeren mag niet. Bordjes in deze regio zijn vaak drie- of viertalig: Noors, Engels, Duits en Nederlands.
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
66. Huh? Een bom? Nee, een slagboom ;)
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
67. Met een ommetje rijden we naar Kristiansand, waar we vanavond de boot terug naar Denemarken hebben.
Rest area along road 9 to Kristiansand by Timon91, on Flickr
68. De terugweg gaat wat sneller dan de heenweg, met de Fjord Cat (catamaran) ben je in slechts 2:15 uur weer in Hirtshals in Denemarken. Bye bye Noorwegen!
Leaving Kristiansand by fast ferry by Timon91, on Flickr
69. Het gaat lekker snel in die catamaran, de kruissnelheid is zo'n 75 km/h.
Leaving Kristiansand for Hirtshals by fast ferry by Timon91, on Flickr
M'n vriendin is nog nooit eerder in Denemarken geweest dus we blijven ook nog twee nachtjes in Noord-Denemarken - København is helaas echt te ver weg, want verder is er in Denemarken ook echt niets te zien :') Ja, Legoland :')
70. Mariager is een aardig stadje, maar we zien niemand die onder de 60 is :')
Mariager by Timon91, on Flickr
71. Toch nog een trein deze reis! ;) Er is een museumlijntje van Mariager naar Handest, maar vandaag rijdt er helaas geen trein.
Mariager train station by Timon91, on Flickr
72. De laatste foto van deze serie is van de slechtste toeristische attractie waar ik ooit geweest ben: deze wereldkaart in een meertje. Meer is er in deze omgeving ook echt niet te zien lijkt het :') Kosten om op deze aanfluiting rond te lopen: €12 p.p. :') Ik kan het toch niet laten om ze even te laten weten dat de vlaggen van Kazachstan en Oezbekistan missen. De Oezbeekse vlag is volgens de beheerder "in reparatie", Kazachstan zijn ze gewoon vergeten, geeft hij eerlijk toe. Ach, het qua oppervlakte 9e land van de wereld zie je natuurlijk vrij makkelijk over het hoofd :')
Verdenskortet (World map), Hobro by Timon91, on Flickr
Overigens komen we er op de terugweg naar huis achter dat er naast de snelweg zelfs zo'n gigantisch bruin bord naast de weg staat om deze grootste toeristische attractie aan te duiden :') Denemarken hoeven we voorlopig niet heen :') De terugweg naar Enschede is chaotisch en vermoeiend. De vele baustelles overdag zorgen voor niet al te veel plezier, volgende keer rijden we wel weer 's nachts :') Tevens staat er een flinke file de andere kant op voor de controlepost aan de Deense grens. Iets om rekening mee te houden ;)
Goed, dit is dan het einde van dit allegaartje. Er zat niet heel veel OV tussen maar hopelijk vonden jullie het wel interessant genoeg om te lezen ;) Als je tot dit punt gekomen bent: bedankt voor het meelezen Ik hoor graag wat jullie ervan vonden! :)
We beginnen nog in januari. Na de reis naar Marokko ben ik een week thuis geweest, daarna had ik nog een volledige week voordat ik aan m'n nieuwe baan zou gaan beginnen. Het leek me wel leuk om nog een paar dagen naar België te gaan en daar nog een bekende op te zoeken. Zo gezegd zo gedaan, dus ik ga op stap naar:
België
Ik logeer op zondagavond bij forumgebruiker Accelerat, in het huis van z'n ouders nabij Breda. Zodoende kan ik maandag mooi op tijd België in, dat scheelt weer drie uur treinen en ik kan ook nog mooi van m'n Weekend Vrij gebruik maken. Mijn doel voor vandaag is het pittoreske Charleroi, waar ik slechts één keer geweest ben en dat is ook alweer een paar jaar geleden. Een beetje de ramptoerist uithangen dus ;) Vanuit Breda reis ik via Roosendaal naar Antwerpen, pak daar de trein naar Marchienne-au-Pont en ga vanaf daar te voet verder. Deze serie foto's (t/m foto 15) is met een telefoon gemaakt, dus de kwaliteit houdt niet over.
1. Het idyllische Marchienne-au-Pont, de laatste stop voor Charleroi-Sud.
IC train to Charleroi at Marchienne-au-Pont train station by Timon91, on Flickr
2. Vanaf het perron ziet het er bijna uit als Almelo :') Hier in Wallonistan leggen ze een verkeersbord naast het spoor zodat je weet welke weg er onder het station doorloopt, handig! :D
Marchienne-au-Pont train station by Timon91, on Flickr
3. Over een schitterende industriële allee - de N90 - loop ik naar Charleroi, wat ongeveer 4 km verderop ligt. Al gauw voegt de Charleroise premetro zich bij de weg, vanaf station Providence heb je een mooi uitzicht.
Providence metro station, Charleroi by Timon91, on Flickr
4. De N90, met links het spoor van de premetro.
N90 near Charleroi by Timon91, on Flickr
5. Ik beklim een heuvel met mijnafval om de omgeving eens wat nader te bekijken. Het uitzicht mag er wezen :)
View over industrial Charleroi by Timon91, on Flickr
6. Op zoek naar de nooit in gebruik genomen metrostations kom je ook door leuke buurtjes.
Rue des Gris, Charleroi by Timon91, on Flickr
7. Station Chêt (Shit?), wat nooit in gebruik is genomen.
Chêt metro station, Charleroi by Timon91, on Flickr
Ik loop weer terug naar het centrum, neem de metro/tram voor een stukje naar Anderlues, alleen kom ik niet heel ver vanwege werkzaamheden. Ik heb geen zin in de bus dus keer maar weer terug naar Charleroi. Na een biertje in het centrum - wat een stuk aardiger is dan bovenstaande foto's doen vermoeden, maar wat verder ook niet heel bijzonder is en waar ik ook niet zoveel zin heb om foto's te maken - reis ik via Ottignies naar Brussel-Luxembourg, waar ik Chaminda ontmoet. Ik ken hem van een vakantie van vorig jaar en we hebben contact gehouden, dus het leek me wel leuk om hem een keer op te zoeken in Brussel. Het is al donker als ik in Brussel aankom. We gaan eerst wat eten en duiken daarna de kroeg in:
23:00: "Zeg, heb jij eigenlijk iets te doen de komende dagen?" - "Nee, eerlijk gezegd niet" - "Hmmm... "
0:30: "We moeten ergens heen gaan! Het wordt hier toch kutweer" - "Hmmm..... tsja, waarom niet eigenlijk? "
1:30: "Dronken een ticket boeken is altijd een slecht idee" - "Maar ja, wat ga je de komende dagen anders doen?" - Twee mannen aan het tafeltje ernaast: "Ja wat een gaaf idee! Jullie moeten echt ergens heen gaan!" - "Kut, we hebben eigenlijk geen keuze hè?" :')
2:30: *Ping*, "De bevestiging van uw vlucht naar..."
Tunesië
Ik word wakker met een stevige kater en vraag me af waarom ik een wekker gezet heb. KUT! We hebben nog wat geboekt ook en we moeten over een uur de bus hebben Na een broodnodige douche bekijk ik de magere inhoud van m'n Eastpak, die ik voor twee nachtjes België gepakt heb. Twee onderbroeken, twee paar sokken en een schoon T-shirt. Ik moet het er maar mee doen :')
Na een relaxte vlucht met o.a. uitzicht op de Mt. Blanc in een Airbus uit het jaar 1906 van Tunisair staan we dan met onze ogen te knipperen. Tsja, ik ben na een week weer terug in Noord-Afrika :')
8. Aeroport Carthage, het vliegveld van Tunis/تونس. Met m'n dronken hoofd heb ik ook nog een hotel gereserveerd en gevraagd of ze ons op komen halen op het vliegveld. Er staat keurig iemand met een naambordje te wachten dus al gauw gaan we op pad.
Aeroport de Tunis Carthage by Timon91, on Flickr
Tsja.... of het een goed idee was om dit te doen laat ik in het midden, vriendinlief was er niet heel blij mee wat ik me best kan voorstellen. Uiteindelijk is het kwaad al geschied en hebben we er het beste van gemaakt. We hebben ons best vermaakt in Tunis, wat een leukere stad is dan ik had gedacht.
9. Het is een levendige stad, in de nieuwe stad ook op de late avond nog. Alcohol gaat makkelijker dan in Marokko en de stad is een stuk goedkoper dan het prijspeil wat ik in Marokko gezien heb. De Tunesische dinar is sinds de aanslagen in 2015 flink gekelderd, omdat bijna de gehele economie van het toerisme afhangt.
Bus at Place du 14 janvier 2011, Tunis by Timon91, on Flickr
10. Net als elke stad heeft Tunis ook een nietszeggend symbool op een plein gedumpt.
Avenue Habib Bourguida, Tunis by Timon91, on Flickr
De volgende ochtend beginnen we met het Bardomuseum, het oudste museum in de Arabische wereld en in Afrika. Het museum is tegenwoordig vooral bekend van de aanslag in 2015, waar 23 mensen bij om het leven kwamen. Deze aanslag, plus die op het strand van Sousse/سوسة, hebben de Tunesische economie veel pijn gedaan. Juist doordat ze op toeristen gericht waren is het toerisme van de ene op de andere dag naar een nulpunt gekelderd en pas na een lange tijd is het weer wat op gang gekomen. Inmiddels zit er wel weer wat schot in, maar het heeft een flinke deuk opgelopen. Terug naar het museum: de collectie is imposant, maar het museum is behoorlijk onoverzichtelijk opgebouwd. We volgen de pijlen van de route en komen er dan achter dat we precies andersom lopen :')
11. Vanaf Tunis rijden er ook treinen, alleen voor een echte treinrit hebben we in die twee volledige dagen geen tijd. Ook is er nog een tram/trein-geval (smalspoor) naar Carthage/قرطاج en La Marsa/المرسى. De Romeinse opgravingen van het oude Carthago lijken ons wel interessant, dus stappen we in het overvolle en rammelende boemeltje die kant op. Ze rijden elke 20 minuten.
Carthage Hannibal train station by Timon91, on Flickr
12. Oude kerk in Carthage.
Catédrale St. Louis de Carthage, Tunis by Timon91, on Flickr
13. En een theater.
Théâtre de Carthage, Tunis by Timon91, on Flickr
14. Ook staat er een prachtige moskee, die in tegenstelling tot veel moskeeën hier (en in Marokko) open is voor niet-islamitisch publiek :)
Mosque Malik ibn Anas, Carthage, Tunis by Timon91, on Flickr
President Macron is op bezoek in Tunesië en z'n konvooi passeert ons terwijl we in Carthage lopen. We vangen nog een glimp van hem op in de auto, terwijl we door meerdere politieagenten in de smiezen worden gehouden. Foto's maken mag niet. We lopen nog een rondje door het prettige Carthage en gaan daarna met het treintje terug naar Tunis. De avond spenderen we in de kroeg, maken grappen over een dagtripje naar Libië (€140 retour!) en zijn toch verstandig genoeg om dát maar niet te doen ;)
15. Onze tweede en laatste volledige dag in Tunesië spenderen we in Tunis. We lopen flink wat rond in de oude stad en struinen de bazaar af. Heerlijk rustig aan zo :) Vanaf een dakterras heb je een mooi uitzicht over de oude stad.
View over Tunis by Timon91, on Flickr
Na een laatste avond (in de kroeg) is het mooi geweest, 's ochtends gaan we met de taxi terug naar het vliegveld en om 11:30 staan we weer op Zaventem. Geheel naar traditie is mijn Beneluxtrein afgeschaft, dus ik reis maar via Brussel-Noord naar Antwerpen, Roosendaal, Deventer en Enschede. Het was een enerverend tripje :')
Polen
We fast-forwarden bijna 4 maanden, in mei ga ik samen met m'n vriendin naar Polen. Eerst gaan we haar ouders bezoeken en daarna nog wat wandelen in de bergen. Zij gaat eerst, ik reis haar een ruime week later achterna. Haar familie woont niet bepaald naast de Duitse grens, maar alsnog kom je vanuit Enschede in één dag een heel eind met de trein. Via Hengelo, Berlin en Warszawa kun je in ruim 16 uur naar Lublin treinen - het treinstation waar we elkaar hebben leren kennen op het perron. De reis verloopt zonder problemen en het eten in het WARS-restaurant in de Berlin-Warszawa Express smaakt goed :) Lublin bereik ik 's avonds laat, in de buurt van het station overnacht ik in een uitgestorven hostel. Vanaf Lublin reis ik de volgende dag nog twee uur met de bus Biłgoraj en daar word ik opgehaald. Vanaf daar is het nog een klein uur rijden met de auto ;) Gedurende de dagen daar hebben we naast de familiaire bezigheden genoeg tijd om wat van de omgeving te zien.
16. Zamość is een kleine stad in het uiterste oosten van Polen en een populaire dagtrip vanuit Kraków of Warszawa, maar het is wel een pleurisend rijden (vanaf Kraków ruim 300 km naar het oosten). Voor ons is het niet zo ver en dus nemen we een kijkje.
View over Zamość by Timon91, on Flickr
Het centrum is mooi, maar de aanwezigheid van autoverkeer stoort behoorlijk. Het centrale marktplein - Rynek - is wél autovrij en ook echt de moeite waard. Behalve dat is het niet heel bijzonder, maar als je in de buurt bent is het wel leuk ;) Een dagtrip van 600 km zou ik er echter niet voor maken :')
17. "Rzeczy śmieszne" - "Rare dingen" - zijn er te koop op Rynek. Ook altijd al een masker van Osama Bin Laden willen hebben? De sinaasappel op de één-na-bovenste rij links valt ook flink op :')
Rynek, Zamość by Timon91, on Flickr
18. Uitzicht over Rynek vanaf de trappen van het stadhuis.
Rynek, Zamość by Timon91, on Flickr
19. Nationaal park Roztocze (Roztoczański Park Narodowy) is een prachtig bosgebied. In één van de rivieren die door het park lopen liggen een stuk of 60 van zulke watervalletjes na elkaar. Een mooi gezicht :)
Roztoczański Park Narodowy, Poland by Timon91, on Flickr
20. Verder is het fijn wandelen hier! Ik kan je dit stuk van Polen van harte aanraden, er is meer te zien dan op het eerste gezicht lijkt.
Roztoczański Park Narodowy, Poland by Timon91, on Flickr
21. Vanuit het ouderlijk dorp maken we ook nog een fietstochtje het bos in, de omgeving is prachtig een heerlijk rustig.
Roztoczański Park Narodowy, Poland by Timon91, on Flickr
De volgende bestemming is Zakopane, in de Hoge Tatra. Je kan wel vanaf hier met een bus naar Kraków, maar ik kom er kort voor vertrek achter dat je vanaf Biłgoraj exact één keer per dag met de trein westwaarts kunt. Niemand in de familie gelooft dat er überhaupt een trein rijdt, ook mijn vriendin heeft nog nooit van een treinstation in Biłgoraj gehoord. Maarja, voor ons komt die ene trein wel uit, m'n vriendin is vrij snel om en we krijgen een familielid zover om ons er heen te rijden. Na een klein uur rijden tot Biłgoraj, waarin we meerdere malen gevraagd worden of we toch écht niet liever bij het busstation afgezet willen worden vinden we na enig zoeken het verlaten perron op een rangeerterreintje vol goederentreinen - en tot ieders verbazing staan er inderdaad passagierstreinen op een dienstregelingsbordje :')
22. Per dag rijden er twee treinen vanaf Biłgoraj. 's Ochtends vroeg IC "Hetman" naar Rzeszów, Kraków, Wrocław en Jelenia Góra en 's avonds dezelfde trein uit Jelenia Góra naar Zamość en Hrubieszów Miasto. Dat laatstgenoemde is het oostelijkste station in Polen. Ondanks dat je maar twee treinen per dag hebt, kun je vanaf hier wel het hele land doorkruisen. Behalve wat stoptreintjes tussen Lublin en Zamość (4 per dag) en deze trein rijden er geen passagierstreinen in deze regio.
Biłgoraj train station by Timon91, on Flickr
23. Het perronnetje, met links een goederentrein en rechts naast het spoor het karrespoor wat de enige toegang tot het station verschaft. Er wordt omgeroepen dat de trein met 10 minuten vertraging aan gaat komen. De spoorlijn hier lijkt overigens dubbelspoor, maar schijn bedriegt: in feite zijn het twee spoorlijnen naast elkaar. Een normale spoorlijn en een lijn met Russisch breedspoor, de LHS, die alleen voor goederentreinen gebruikt wordt en vanuit Oekraïne bijna 400 km Polen in steekt.
Biłgoraj train station by Timon91, on Flickr
24. Met 18 minuten vertraging komt IC "Hetman" naar Jelenia Góra dan opdagen. Twee Tsjechische diesellocomotieven met twee rijtuigen. Niemand stapt uit en we zijn de enige instappers - het is erg rustig in de trein. Bij de conductrice kopen we een kaartje naar Bochnia, vanaf daar moeten we vanwege werkzaamheden met de bus naar Kraków. De trein rijdt via een omleiding verder naar Katowice.
IC “Hetman” Hrubieszów-Jelenia Góra at Biłgoraj train station by Timon91, on Flickr
25. Ons coupeetje, wat we tot Rzeszów met z'n tweeën hebben. De twee rijtuigen worden in Rzeszów aan de gelijknamige IC "Hetman" gehangen die van Przemyśl naar Szczecin rijdt en liften mee tot Wrocław. In de praktijk heeft de trein uit Hrubieszów vrijwel dagelijks zo'n 30-40 minuten vertraging - wij ook, de vertraging is langzaam opgelopen onderweg. Dit heeft als gevolg dat de lange intercity door die twee koersrijtuigjes uit een Oekraïens grensdorp die even meeliften altijd lang in Rzeszów moet wachten.
IC “Hetman” Hrubieszów-Jelenia Góra interior by Timon91, on Flickr
Vanaf Rzeszów zit de trein vol, de aansluiting in Bochnia is makkelijk. Tot Kraków is het dan nog 45 minuten met de bus. Vanaf Kraków rijden er vele bussen naar Zakopane, dus ook dat gaat makkelijk. De weg naar Zakopane is erg druk en voor de ruim 100 km zijn bijna 2,5 uur nodig.
26. In Zakopane zoeken we ons hotel op, lopen een rondje door het centrum en laten het eten ons goed smaken.
Restaurant in Zakopane by Timon91, on Flickr
27. We zijn hier natuurlijk voor de bergen, vanaf Zakopane kun je vele kanten op. De Slowaakse kant van de Tatra ken ik al, de Poolse kant ben ik nog nooit geweest. De eerste wandeling die we gaan maken is naar Morskie Oko en Czarny Staw, de meest populaire in deze regio. Met de bus is het zo'n 30 minuten rijden tot de parkeerplaats, vanaf daar is er een heel makkelijk en zeer druk wandelpad tot Morskie Oko (ca. 8 km).
Walking to Morskie Oko, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
28. Morskie Oko, een prachtig meer waar het helaas bewolkt is.
Morskie Oko, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
29. Van de 100 mensen die naar Morskie Oko lopen, lopen er 90 niet verder dan de uitspanning aan de rand van het meer wat je hier beneden aan de overkant ziet liggen. Het is een onprettige en overvolle plek, waar je je vrij letterlijk door een leger selfiesticks heen moet slaan. Je kan echter ook nog een rondje om het meer lopen (ca. 1 uur) en aan de overkant nog een flink eind omhoog naar het volgende meer, wat lang niet zoveel mensen doen. Hier kijken we dus uit op Morskie Oko vanaf Czarny Staw, het tweede meer.
View of Morskie Oko, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
30. Bij Czarny Staw hangt lage bewolking en is het een stuk kouder. Je kan vanaf hier nog 3,5 uur doorlopen naar Rysy (2499 meter), het hoogste punt van Polen op de grens met Slowakije, maar daar moet je in mei nog een zeer goed voorbereide wandelaar voor zijn. Er ligt nu nog veel sneeuw en we zien niemand die kant op gaan. We lopen een klein stukje langs het meer en keren dan weer terug.
Czarny Staw, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
De terugweg gaat via dezelfde weg als de heenweg, alleen de laatste 6 km tot de parkeerplaats lopen we in de regen. Uiteindelijk hebben we inclusief het lopen van en naar het hotel er zo'n 26 km opzitten.
31. De tweede wandeling die we doen is naar Kasprowy Wierch, een ski/weerstation op de Slowaakse grens. Vanaf de parkeerplaats (ca. 10 minuten met de bus vanuit Zakopane) is het zo'n 1000 meter omhoog.
View of Zakopane by Timon91, on Flickr
32. Je kan er ook met de kabelbaan heen maar de wandeling is natuurlijk leuker ;)
Cable car to Kasprowy Wierch by Timon91, on Flickr
33. Boven is het druk en regent het, we zijn net op tijd binnen. Zodra het droog is gaan we weer verder, over de bergrug die de Pools-Slowaakse grens vormt.
View from Kasprowy Wierch, Poland by Timon91, on Flickr
34. Kasprowy Wierch ligt op bijna 2000 meter. Iets verderop op de bergkam ligt de piek Świnica, die 2301 meter hoog is en die we graag willen proberen. Het wordt steeds mistiger maar het pad is goed te volgen, dus we gaan gewoon door.
Walking towards Świnica, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
35. Het wordt steiler en steiler en het is meer klauteren dan klimmen. Regelmatig moet je jezelf met een ketting een stuk omhoog trekken. Het is maar goed dat we steeds niet hebben gezien wat ons te wachten stond, anders waren we waarschijnlijk al omgekeerd We lopen overigens in Slowakije hier.
Walking towards Świnica, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
36. Anderhalf uur na Kasprowy Wierch zijn we er dan, zo'n klim heb ik ook nog nooit gedaan :') Trots en moe zijn we!
Świnica summit, Tatra mountains by Timon91, on Flickr
We keren terug naar Kasprowy Wierch, waar we behoorlijk stuk zijn. Het regent weer flink, met de kabelbaan gaan we naar beneden. De laatste ochtend in Zakopane hebben we geen zin meer om te wandelen, dus we doen rustig aan. Met de bus gaan we terug naar Kraków, spenderen daar een rustige en hete middag en gaan aan het begin van de avond met de EIP (Pendolino) in slechts 2 uur en 10 minuten terug naar Warszawa. Vanaf daar gaan we met de metalen druksigaar terug naar Amsterdam South Airport (in de volksmond: Eindhoven) en met de trein weer naar Twente.
Lang zitten we daar niet stil, want slechts drie weken later gaan we weer voor een weekje op pad:
Noorwegen
Niet mijn eerste keuze, maar toen mijn vriendin er over begon ben ik me er meer in gaan verdiepen en leek het me toch wel tof. Noorwegen is een schitterend land en ik ben er 12 jaar geleden voor het laatst geweest, dus het is weer tijd voor een bezoekje. Na enig zoeken wat het beste is besluiten we om met de auto te gaan - m'n vriendin heeft er een - dus veel hoeven we van te voren niet te regelen. De twee overtochten met de boot zijn zo geboekt. We hebben bijna geen OV gebruikt deze reis en ik zou er normaal gesproken geen verslag van maken, maar omdat Noorwegen zo mooi is doe ik het toch maar erbij. Vooral voor de plaatjes dus ;)
Onze boot naar Oslo vertrekt om 9:15 uit Frederikshavn, dus we rijden door de nacht erheen. Om half 10 's avonds vertrekken we uit Enschede, de rit verloopt rustig. Wel veel baustelles in Duitsland, de A7 boven Hamburg kunnen ze beter de A3½ noemen, want veel meer is er niet van over :') Aan de Deense grens is een permanente controlepost, maar meer dan 5 minuten oponthoud kost dat midden in de nacht niet. Frederikshavn bereiken we ruim op tijd.
37. Voor de boot kunnen we tegelijk inchecken met de overtocht naar Göteborg, die beduidend drukker is.
Waiting to board, Frederikshavn by Timon91, on Flickr
38. Voor de overtocht overdag is het vrij goedkoop om een hut erbij te boeken, zodoende kunnen we weer wat bijkomen van de nacht rijden. Twee uur voor aankomst in Oslo moet je de hut alweer uit, maar je bagage kun je er wel in laten staan. Het is zonnig en we kijken op het bovendek hoe we het Oslofjord in varen. We passeren ook een enkele andere veerboot.
Ferry in the Oslofjord by Timon91, on Flickr
39. Als ik heel eerlijk ben vind ik het Stena Line-logo op die schoorsteen zo eigenlijk meer op een gigantische Noord-Koreaanse vlag lijken
Stena Line Frederikshavn-Oslo by Timon91, on Flickr
40. Oslo bereiken we aan het begin van de avond, we gaan nog even de stad in. Het ziet er best aardig uit, maar niet heel bijzonder.
Det kongelige slott, Oslo by Timon91, on Flickr
41. We overnachten in de buurt van Oslo en rijden de volgende dag westwaarts. Mooie uitzichten!
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
42. Houten kerk onderweg.
Wooden church in Norway by Timon91, on Flickr
43. En veel van dit soort uitzichten.
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
44. De bestemming voor vandaag is Odda, niet ver voor Odda gaan we nog een redelijke bergpas over. Hier is ook nog wel wat sneeuw te vinden.
Haukelivegen, E134, Norway by Timon91, on Flickr
45. Bij deze waterval hoor je bijna alleen maar Nederlands
Waterfall near Odda by Timon91, on Flickr
46. We gaan een poging doen te kamperen, gezien het prijspeil hier. Nabij Odda zit een mooi gelegen camping, aan het Hardangerfjord.
Hardangerfjord near Sundal by Timon91, on Flickr
De reden dat we hier zijn is de Trolltunga-wandeling, die in een paar jaar tijd één van de populairste trekpleisters van het land geworden is. In 2009 liepen in het hele jaar maar 500 mensen deze wandeling, tegenwoordig zijn het er in de zomer vaak meer dan 1000 per dag. De reden? Smartphones en Instagram! Onderschat de wandeling niet want het is 14 km en 1300 meter omhoog, en dat is de enkele reis.
47. We beginnen om kwart over 6 's ochtends, aangezien het niet donker wordt hier (zon gaat wel onder maar het blijft schemeren) is het al behoorlijk licht. Je moet ook vroeg beginnen, anders haal je het niet. Een dagje parkeren kost 500 NOK (~€56!), maar omdat de enige automaat stuk is doe ik maar een briefje achter het raam. Het eerste deel is er ook nog een vervallen kabeltreintje, wat al een aantal jaar niet meer in gebruik is.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
48. Elke kilometer staat er zo'n bordje, gezien de moeilijkheid van het terrein duurt het voor je gevoel behoorlijk lang voordat je er weer eentje ziet - met name op de terugweg.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
49. Het weer is matig, je moet bij deze wandeling echt op alles voorbereid zijn. Kort nadat ik deze foto neem begint het te regenen, en dat blijft het doen totdat we Trolltunga bereiken.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
50. De uitzichten zijn machtig.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
51. Het is meer een maanlandschap hier.
Walking to Trolltunga by Timon91, on Flickr
52. Trolltunga, het bekende Instagram-plaatje. Om op de foto te kunnen moet je ongeveer 15 minuten wachten, wat vermoedelijk door het slechte weer komt. Op een drukke dag kan het best 1,5-2 uur zijn..... We zijn ook nog getuige van een huwelijksaanzoek, maar verder blijven we niet lang want warmer dan een graad of 6 is het niet.
View of Trolltunga by Timon91, on Flickr
53. De rij, die niet heel lang is maar iedereen neemt een minuut of twee voor zichzelf de rots voor de foto. Je hebt er per slot van rekening toch een pleuriseind voor gelopen :') Reken zo'n 11 uur voor de hele wandeling.
Trolltunga by Timon91, on Flickr
54. Trolltunga van een afstandje gezien. De rots zelf vonden we niet zo bijzonder, maar de wandeling zelf met de uitzichten onderweg is echt de moeite waard!
View of Trolltunga by Timon91, on Flickr
Ook een groot deel van de terugweg regent het, maar het scheelt dat je weet dat je op de terugweg bent. Halverwege de terugweg zien we nog Aziatische toeristen in wegwerpponcho, spijkerbroek en met sneakers de andere kant op lopen. Er wordt veel gewaarschuwd voor dit soort dingen want het is echt levensgevaarlijk. Je wilt hier niet vast komen te zitten en je moet vooral de wandeling niet onderschatten. Zeker op de terugweg komen veel mensen door uitputting in de problemen, de reddingsdienst moet steeds vaker uitrukken. De laatste paar kilometers zijn hels, maar we zijn trots dat we het gehaald hebben! Om 14:45 zijn we alweer terug bij de auto, dus in slechts 8:30 uur hebben we de taak volbracht - al hebben we zo'n 45 minuten gesmokkeld door 1,5 km mee omhoog te rijden met een aardige Roemeen die ons een lift aanbood. Het eerste stuk kun je ook nog met de auto doen namelijk, al is dat gelimiteerd tot 50 auto's per dag. Vanwege de drukte zijn er plannen om de hoeveelheid wandelaars in te perken, maar nu is het nog wel vrij toegankelijk.
55. Een tunneltje bouwen doen ze in Noorwegen niet zo moeilijk over. Er is veel bij gebaat om het platteland zo goed mogelijk bereikbaar (en dus leefbaar) te houden.
Folgefonntunnelen between Odda and Sundal by Timon91, on Flickr
56. De tweede nacht kamperen is verschrikkelijk, het regent hard en we waaien bijna het fjord in :') Om 4 uur 's ochtends is het even droog, evacueren we de boel en slapen we in de auto verder. Genoeg gekampeerd, we huren nu wel zo'n wandelaarshutje :') Dit heeft de wind met een paar van de haringen gedaan :')
Bent tent peg by Timon91, on Flickr
57. Een andere bekende plek is Preikestolen, nabij Stavanger.
Preikestolen, Norway by Timon91, on Flickr
58. Lekker zo, over het randje kijken
Preikestolen, Norway by Timon91, on Flickr
59. Het prachtige Lysefjord, waar Preikestolen aan ligt.
Lysefjord near Preikestolen by Timon91, on Flickr
60. In de verte ligt Stavanger. Preikestolen is een heel makkelijke wandeling, vanaf de parkeerplaats is het maar 4 km (600 meter omhoog).
View towards Stavanger by Timon91, on Flickr
61. We rijden nog even naar Songesand, ook gelegen aan het Lysefjord. Een paar houten huisjes en een aanlegplaats voor de veerboot die een enkele keer per dag aanlegt. De weg is doodlopend, verder is hier niets. Onderweg komen we slechts één auto tegen. Wat een rust.
Songesand, Norway by Timon91, on Flickr
62. De weg naar Songesand.
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
63. Het hutje wat de tent vervangt. Iets duurder, maar wel met muren en een echt dak boven je hoofd :')
Tysdal camping by Timon91, on Flickr
64. En we rijden weer verder.
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
65. Schapen voeren mag niet. Bordjes in deze regio zijn vaak drie- of viertalig: Noors, Engels, Duits en Nederlands.
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
66. Huh? Een bom? Nee, een slagboom ;)
On the road in southern Norway by Timon91, on Flickr
67. Met een ommetje rijden we naar Kristiansand, waar we vanavond de boot terug naar Denemarken hebben.
Rest area along road 9 to Kristiansand by Timon91, on Flickr
68. De terugweg gaat wat sneller dan de heenweg, met de Fjord Cat (catamaran) ben je in slechts 2:15 uur weer in Hirtshals in Denemarken. Bye bye Noorwegen!
Leaving Kristiansand by fast ferry by Timon91, on Flickr
69. Het gaat lekker snel in die catamaran, de kruissnelheid is zo'n 75 km/h.
Leaving Kristiansand for Hirtshals by fast ferry by Timon91, on Flickr
M'n vriendin is nog nooit eerder in Denemarken geweest dus we blijven ook nog twee nachtjes in Noord-Denemarken - København is helaas echt te ver weg, want verder is er in Denemarken ook echt niets te zien :') Ja, Legoland :')
70. Mariager is een aardig stadje, maar we zien niemand die onder de 60 is :')
Mariager by Timon91, on Flickr
71. Toch nog een trein deze reis! ;) Er is een museumlijntje van Mariager naar Handest, maar vandaag rijdt er helaas geen trein.
Mariager train station by Timon91, on Flickr
72. De laatste foto van deze serie is van de slechtste toeristische attractie waar ik ooit geweest ben: deze wereldkaart in een meertje. Meer is er in deze omgeving ook echt niet te zien lijkt het :') Kosten om op deze aanfluiting rond te lopen: €12 p.p. :') Ik kan het toch niet laten om ze even te laten weten dat de vlaggen van Kazachstan en Oezbekistan missen. De Oezbeekse vlag is volgens de beheerder "in reparatie", Kazachstan zijn ze gewoon vergeten, geeft hij eerlijk toe. Ach, het qua oppervlakte 9e land van de wereld zie je natuurlijk vrij makkelijk over het hoofd :')
Verdenskortet (World map), Hobro by Timon91, on Flickr
Overigens komen we er op de terugweg naar huis achter dat er naast de snelweg zelfs zo'n gigantisch bruin bord naast de weg staat om deze grootste toeristische attractie aan te duiden :') Denemarken hoeven we voorlopig niet heen :') De terugweg naar Enschede is chaotisch en vermoeiend. De vele baustelles overdag zorgen voor niet al te veel plezier, volgende keer rijden we wel weer 's nachts :') Tevens staat er een flinke file de andere kant op voor de controlepost aan de Deense grens. Iets om rekening mee te houden ;)
Goed, dit is dan het einde van dit allegaartje. Er zat niet heel veel OV tussen maar hopelijk vonden jullie het wel interessant genoeg om te lezen ;) Als je tot dit punt gekomen bent: bedankt voor het meelezen Ik hoor graag wat jullie ervan vonden! :)
Mijn Flickr account.
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Erg leuk verslag. Hoe is het eigenlijk met de hoeveelheid Adnans in Tunesië gesteld?
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op za 04 aug 2018, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Leuk verslag weer :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- AppleMoose
- Berichten: 6061
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Bedankt, krijg gelijk weer zin om naar Noorwegen te gaan *O* En Denemarken heeft best leuke stukjes, ook buiten Kopenhagen. Maar het is net als in Nederland, je moet goed zoeken.
Goh.
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Was weer leuk om te lezen :pos:
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Een leuk verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Altijd lezenswaardig en gave verhalen (A)
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Leuk dat hot-naar-her verslag. Heb er van genoten.
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Geinig verslag, zo van hot naar her. Tunesië lijkt me een leuk land om eens heen te gaan, Charleroi en Polen komen me al veel te bekend voor :') , en ja Noorwegen.. *O* prachtig.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Bedankt voor de reacties! :)
Een heel goede vraag! In mijn ervaring viel het wel mee in Tunis, het was vrij vergelijkbaar met Rabat. Ik denk dat het in populairdere oorden als Sousse behoorlijk anders zou kunnen zijn ;)Lijn 45 schreef:Erg leuk verslag. Hoe is het eigenlijk med de hoeveelheid Adnans in Tunesië gesteld?
Mijn Flickr account.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8831
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Zeker weer een leuk verslag :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 08-06-2024 --> 56 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Leuk verslag. :)
Wel bijzonder dat die ene Poolse intercity door Tsjechische locomotieven wordt getrokken.
(En even mierenn**ken: het is Te land, ter zee en in de lucht. )
Wel bijzonder dat die ene Poolse intercity door Tsjechische locomotieven wordt getrokken.
(En even mierenn**ken: het is Te land, ter zee en in de lucht. )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Tunesië heeft op dit moment een negatief reisadvies, misschien handig om te weten.julsteren schreef:Geinig verslag, zo van hot naar her. Tunesië lijkt me een leuk land om eens heen te gaan, Charleroi en Polen komen me al veel te bekend voor :') , en ja Noorwegen.. *O* prachtig.
Verder leuke verslagen, maar Charleroi is echt te vergelijken met een gemiddelde Russische stad, man man man. Wat grijs en grauw daar.
De foto's in Polen tonen aan dat er in Polen best veel te zien is. Alleen jammer dat de Poolse dienstregeling zo ruk is, is een klokvaste dienstregeling in Polen echt niet mogelijk?
Noorwegen heeft mooie natuur, alleen de steden zijn niet erg bijzonder en het is heel erg duur.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Inderdaad een paar prachtige reizen, Noorwegen stond al hoog op mijn lijst maar schuift zo steeds verder naar boven. :D
Noord-Korea heeft een negatief reisadvies, het deel van Tunesië waar Timon was heeft dezelfde reisadvies als Bosnië-herzegovina of Turkije, er zijn veiligheidsrisico's. In het geval van Tunesië is dat ivm terrorisme, na de aanslagen in Sousse in 2015, met name in de grensstreken blijft het risico bestaan.Nitein-Repart schreef: Tunesië heeft op dit moment een negatief reisadvies, misschien handig om te weten.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Oh, ik zie dat het reisadvies van Tunesië is aangepast. Paar jaar terug was Tunesië nog geheel oranje-rood, nu voor een gedeelte geel; dus geen negatief reisadvies meer.
Ik weet alleen niet waarom Noord-Korea nog oranje is, met goede voorbereiding en geen afwijkend gedrag tonen in Noord-Korea zijn er best weinig risico's aan het bezoeken van Noord-Korea.
Ik weet alleen niet waarom Noord-Korea nog oranje is, met goede voorbereiding en geen afwijkend gedrag tonen in Noord-Korea zijn er best weinig risico's aan het bezoeken van Noord-Korea.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Nederland kan Nederlanders in Noord-Korea niet bijstaan, als er iets misgaat zijn mensen volledig onderworpen aan de grillen van het Noord-Koreaanse regime. Daarom geldt er een negatief reisadvies, maar geen rood advies, dat wel van kracht is als er een specifieke dreiging is voor Nederlanders die bezoeken.
Re: Ter land, ter zee en in de lucht [72]
Die reisadviezen zijn wel dingen om met een korrel zout te nemen. Ik heb vaak het idee dat er een flink politiek filter overheen zit. Toen ik in 2014 naar Iran ging - voor de deal - was het hele land code oranje en sommige delen rood. Toen er een deal was werd oranje opeens geel. Noord-Korea is n.m.m. hetzelfde verhaal. Het was altijd code geel, totdat Kim en Donnie gingen blaffen. Op de grond verandert er dan echt niets. Code rood is een ander verhaal, die wordt ook niet zomaar afgegeven. Ik ben uit m'n hoofd twee keer in code rood gebied geweest, één keer hebben we heel goed de situatie in de gaten gehouden en gekeken of het kon of niet, de tweede keer kwam ik er naderhand pas achter en was mij ook onduidelijk waarom het nou code rood was :') Mijn conclusie is dat je code oranje en code oranje hebt, ofwel je moet altijd een beslissing maken aan de hand van de beschikbare informatie. Het ene code oranje gebied (bijvoorbeeld Venezuela) zou ik vanwege m'n eigen veiligheid echt niet heen willen momenteel, het andere (Noord-Korea, Tadzjikistan, Tunesië) kan heel prima.
De desbetreffende spoorlijn in Polen wordt vooral voor goederenvervoer gebruikt. Tot een jaar of twee geleden reden er überhaupt geen passagierstreinen over die lijn en er liggen ook niet echt belangrijke plaatsen aan die lijn. Eerlijk gezegd is het voor mij een raadsel waarom de PKP dat ding helemaal door laat rijden naar Hrubieszów, want na Zamość is er geen enkele plaats van betekenis meer. Heel representatief is de lijn dus niet voor de rest van het land. Tussen de meeste grote steden in Polen rijdt wel elke 2 uur een trein, dus dat is al een stuk beter dan het stuk Stalowa Wola-Biłgoraj-Zamość wat best wel eens de rustigste spoorlijn van het land is qua passagierstreinen.
Het prijspeil van Noorwegen is inderdaad een groot obstakel. Met de auto kun je gelukkig veel meenemen ;)
Ai..... Dat had ik wel moeten weten Scherp opgemerkt!Meltrain schreef: (En even mierenn**ken: het is Te land, ter zee en in de lucht. )
Ik heb ook niet de meest pittoreske stukjes Charleroi op de foto gezet en het weer hielp ook niet mee (of wel, het is maar net hoe je het bekijkt).Nitein-Repart schreef: Verder leuke verslagen, maar Charleroi is echt te vergelijken met een gemiddelde Russische stad, man man man. Wat grijs en grauw daar.
De foto's in Polen tonen aan dat er in Polen best veel te zien is. Alleen jammer dat de Poolse dienstregeling zo ruk is, is een klokvaste dienstregeling in Polen echt niet mogelijk?
Noorwegen heeft mooie natuur, alleen de steden zijn niet erg bijzonder en het is heel erg duur.
De desbetreffende spoorlijn in Polen wordt vooral voor goederenvervoer gebruikt. Tot een jaar of twee geleden reden er überhaupt geen passagierstreinen over die lijn en er liggen ook niet echt belangrijke plaatsen aan die lijn. Eerlijk gezegd is het voor mij een raadsel waarom de PKP dat ding helemaal door laat rijden naar Hrubieszów, want na Zamość is er geen enkele plaats van betekenis meer. Heel representatief is de lijn dus niet voor de rest van het land. Tussen de meeste grote steden in Polen rijdt wel elke 2 uur een trein, dus dat is al een stuk beter dan het stuk Stalowa Wola-Biłgoraj-Zamość wat best wel eens de rustigste spoorlijn van het land is qua passagierstreinen.
Het prijspeil van Noorwegen is inderdaad een groot obstakel. Met de auto kun je gelukkig veel meenemen ;)
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten