Concessie Twente
Re: Concessie Twente
Probleem is alleen dat die hele wijk zo'n beetje óf tot fietsstraat gebombardeerd of smallere straat is...
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Twente
Dus als ik het goed heb wordt de halte Winkelcentrum Stadsveld verplaatst en de halte Zuivelstraat in twee richtingen bediend? En wanneer wordt de halte Pathmossingel weer in gebruik genomen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Twente
Die eerste twee kloppen ja. De halte Pathmossingel ligt helemaal niet op de route: die ligt aan de oude route tussen de Tweede Emmastraat en de Zwedeweg, aan de Pathmossingel. Lijkt me dus lastig weer in gebruik te nemen, want deze oude route is ook verbouwd tot fietsstraat (ja, ze zijn er gek op in Enschede :') )
Toevoeging: ik zie dat de halte Pathmossingel nu op Google Maps aan de goede kant ingetekend staat. De laatste keer dat ik daar was kon ik daar alleen nog geen halte ontdekken. En handig is het ook niet richting Zwering: midden op het fietspad, en je moet daar al helemaal links rijden om de bocht naar rechts te halen zonder de stoep mee te pakken als er auto's staan :X
Toevoeging: ik zie dat de halte Pathmossingel nu op Google Maps aan de goede kant ingetekend staat. De laatste keer dat ik daar was kon ik daar alleen nog geen halte ontdekken. En handig is het ook niet richting Zwering: midden op het fietspad, en je moet daar al helemaal links rijden om de bocht naar rechts te halen zonder de stoep mee te pakken als er auto's staan :X
Re: Concessie Twente
Uit het Overzicht van de wijzigingen voor 2019, wijzigingen voor lijn 73 en 74:
Haaksbergen wordt niet meer aangedaan. De reistijd tussen Haaksbergen en Enschede wordt hierdoor in beide richtingen met 10 minuten ingekort.
Ik denk dat ik begrijp wat ze bedoelen, maar het klinkt toch een beetje als dat dit een voordeel voor de reizigers uit Haaksbergen is.
Is natuurlijk het tegenovergestelde.
Hoewel: loop naar de N18, wacht tot de bus langsrijdt, spring, klamp je vast en tel uit je winst :)
Haaksbergen wordt niet meer aangedaan. De reistijd tussen Haaksbergen en Enschede wordt hierdoor in beide richtingen met 10 minuten ingekort.
Ik denk dat ik begrijp wat ze bedoelen, maar het klinkt toch een beetje als dat dit een voordeel voor de reizigers uit Haaksbergen is.
Is natuurlijk het tegenovergestelde.
Hoewel: loop naar de N18, wacht tot de bus langsrijdt, spring, klamp je vast en tel uit je winst :)
Re: Concessie Twente
Op lijn 74: de rijtijdwinst Groenlo-Enschede is maar 6 minuten. En op Doetinchem-Enschede zelfs maar 2 minuten, omdat de bus in Groenlo maar liefst 6 minuten stilstaat (ipv 2 nu). Overigens hoort dit dan eigenlijk weer in het Arriva Achterhoek-topic (A)
Re: Concessie Twente
maarmaarmaarmaar... ik las 't bij de Twents wijzigingen.
Dus ze jokken nog ook, over de 10 minuten.
Pek! Veren! ( (c) Trolly )
Dus ze jokken nog ook, over de 10 minuten.
Pek! Veren! ( (c) Trolly )
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Twente
Ach vanaf 2025 is het toch één concessie. Ze lopen alvast wat op de zaken vooruit. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Twente
Ook lekker trouwens, de stadsdienst van Oldenzaal is gesaneerd en als beloning daarvoor worden de reizigers tussen Oldenzaal Station en Enschede 'getrakteerd' op een waardeloze verschuiving van .14 en .44 naar .02 en .32 (weg mooie kwartiersdienst) waarbij de eerste bus natuurlijk ook gesaneerd is.
Re: Concessie Twente
In Almelo vallen nu alle lijnen netjes binnen de knoop, dikke pluim naar syntus :pos: . Chauffeurs hebben nog wel schijt aan de nieuwe perronindelng en bedelen spontane perronwijzigingen toe. Zodat reiziger julsteren van A naar E kan lopen (waar lijntje 83 jarenlang halteerde), en sinds zondag (maandag want rijdt niet op zondag) vanaf A hoort te gaan. Iets minder dikke pluim.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Concessie Twente
Ik zou niet meteen zeggen dat Chauffeurs er schijt aan hebben. Ik denk eerder dat ze uit automatisme nog op de oude perrons stoppen.julsteren schreef: Chauffeurs hebben nog wel schijt aan de nieuwe perronindelng en bedelen spontane perronwijzigingen toe. Zodat reiziger julsteren van A naar E kan lopen (waar lijntje 83 jarenlang halteerde), en sinds zondag (maandag want rijdt niet op zondag) vanaf A hoort te gaan. Iets minder dikke pluim.
Re: Concessie Twente
Dat denk ik, ik had niet eens meegekregen dat er perronwijzigingen waren bijvoorbeeld... Al kom ik zo weinig in Almelo dat ik toch altijd al op de bordjes kijk voor de zekerheid :')
Re: Concessie Twente
Zal wel even moeten groeien.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Concessie Twente
Een kwartiersdienst was er richting Enschede al niet natuurlijk, dat was een 10/20-dienst. Nu is dat nog iets verslechterd naar een 8/22-dienst. Vanuit Enschede was er wel een kwartiersdienst, dat is nu verslechterd naar een 11/19-dienst.Dre schreef:Ook lekker trouwens, de stadsdienst van Oldenzaal is gesaneerd en als beloning daarvoor worden de reizigers tussen Oldenzaal Station en Enschede 'getrakteerd' op een waardeloze verschuiving van .14 en .44 naar .02 en .32 (weg mooie kwartiersdienst) waarbij de eerste bus natuurlijk ook gesaneerd is.
Een groter probleem vind ik zelf eigenlijk dat lijn 62 nu de hele dag om .16 en .46 uit Enschede naar Oldenzaal vertrekt. Hierdoor worden 's avonds alle overstappen vanaf de bussen gemist en vanuit de trein naar Lonneker heb je ook maar 2 minuten. En dat terwijl er dan tijd zat is voor een rondje Denekamp.
Re: Concessie Twente
En die verschuiving is overigens ook nog eens totaal onnodig. Lijn 60 komt om .25/.55 aan op Enschede Centraal (vanaf het van Heekplein), staat 8 minuten stil en vertrekt om .05/.35. Om .25/.55 is 'ie dan bij het station in Oldenzaal en vervolgens wordt tot .02/.32 gewacht tot de route van de oude lijn 65 naar De Thij wordt gereden. Een beetje vlot doorrijden en je kunt dus na het rondje Graven Es om .14/.44 weer van station Oldenzaal richting Enschede vertrekken.
Re: Concessie Twente
Je wil het rondje 65 (nu 60) in 12 minuten doen?
Vertrek richting Graven Es op .02/.32 is vanwege de aansluiting op de 31200...
Vertrek richting Graven Es op .02/.32 is vanwege de aansluiting op de 31200...
Re: Concessie Twente
Late reactie, maar toch: Misschien een heel gekke oplossing:
60 gaat terug naar z'n oude pad/tijd (kan 62 ook weer om .13/.43 vertrekken vanuit Enschede Centraal richting Denekamp);
66 krijgt een nieuwe route: Vanaf het station totaan de Thijsniederweg de route van de oude lijn 65, vanaf daar wordt via de Griekenlandlaan/Wieldraaierlaan aangesloten op de huidige route van/naar Weerselo;
64 rijdt via de Essenlaan van/naar Ootmarsum.
60 gaat terug naar z'n oude pad/tijd (kan 62 ook weer om .13/.43 vertrekken vanuit Enschede Centraal richting Denekamp);
66 krijgt een nieuwe route: Vanaf het station totaan de Thijsniederweg de route van de oude lijn 65, vanaf daar wordt via de Griekenlandlaan/Wieldraaierlaan aangesloten op de huidige route van/naar Weerselo;
64 rijdt via de Essenlaan van/naar Ootmarsum.
Re: Concessie Twente
64 heeft alleen niks geen ruimte in de dienstregeling voor een langere route
Re: Concessie Twente
Op zich goed idee, maar:Dre schreef:Late reactie, maar toch: Misschien een heel gekke oplossing:
60 gaat terug naar z'n oude pad/tijd (kan 62 ook weer om .13/.43 vertrekken vanuit Enschede Centraal richting Denekamp);
66 krijgt een nieuwe route: Vanaf het station totaan de Thijsniederweg de route van de oude lijn 65, vanaf daar wordt via de Griekenlandlaan/Wieldraaierlaan aangesloten op de huidige route van/naar Weerselo;
64 rijdt via de Essenlaan van/naar Ootmarsum.
1. Lijn 64 heeft geen tijd om over de Essen te rijden
2. Lijn 66 heeft geen tijd om over de Thij te rijden
3. De passagiers op de Essen raken hun “snelle” verbinding met Almelo kwijt (vanaf de Essen is lijn 66 sneller dan de trein).
En waarvoor? Voor een evenwichtige verdeling van lijn 60-62.
Een beter idee is om de 62 weer in de knoop te leggen(50 vertrek i.p.v. 46) maar dat kost een bus extra. En ja, we gaan geld uitgeven voor een logische dienstregeling waar onze gasten gebruik van kunnen maken.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie Twente
Lijn 80 gaat vanaf komende week in Bergentheim een nieuwe route rijden: vanaf de Stationsweg slaat de bus niet meer linksaf richting Gereformeerde Kerk maar blijft op de Stationsweg. Bij de Fliersdijk (daar waar vroeger het station stond) ligt nu een keerlus en vanaf daar gaat het dezelfde weg weer terug naar het kanaal.
Re: Concessie Twente
‘Prijsstijging van treinkaartje Oldenzaal-Zutphen onbegrijpelijk’
20 maart 2019
ENSCHEDE - De prijsstijgingen in het regionale openbaar vervoer vindt de PvdA Overijssel ‘onbegrijpelijk en onwenselijk’. Zoals deze krant eerder al meldde, is op het traject Oldenzaal-Hengelo-Zutphen de prijs van een treinkaartje met 25 procent gestegen. Hans Nooter van de PvdA vindt de prijsexplosie niet te verteren.
Reizigers op het traject tussen Oldenzaal, Hengelo en Hof van Twente zijn veel meer gaan betalen dan op vergelijkbare spoorverbindingen in de regio. Voor de tien minuten durende reis van Hengelo naar Oldenzaal betaalde je in 2014 nog 2,50 euro: nu is dat 3,40 euro. „We willen juist dat mensen meer gebruik maken van het openbaar vervoer. Dan geeft het geen pas dat de prijzen de pan uit rijzen”, aldus PvdA’er Nooter.
Bron en meer...
20 maart 2019
ENSCHEDE - De prijsstijgingen in het regionale openbaar vervoer vindt de PvdA Overijssel ‘onbegrijpelijk en onwenselijk’. Zoals deze krant eerder al meldde, is op het traject Oldenzaal-Hengelo-Zutphen de prijs van een treinkaartje met 25 procent gestegen. Hans Nooter van de PvdA vindt de prijsexplosie niet te verteren.
Reizigers op het traject tussen Oldenzaal, Hengelo en Hof van Twente zijn veel meer gaan betalen dan op vergelijkbare spoorverbindingen in de regio. Voor de tien minuten durende reis van Hengelo naar Oldenzaal betaalde je in 2014 nog 2,50 euro: nu is dat 3,40 euro. „We willen juist dat mensen meer gebruik maken van het openbaar vervoer. Dan geeft het geen pas dat de prijzen de pan uit rijzen”, aldus PvdA’er Nooter.
Bron en meer...
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Concessie Twente
Ik snap alleen werkelijk niet hoe ze aan die €2,50 komen in 2014:
- Een kaartje kost nu €3,36
- Het opstaptarief is nu €0,96 was een kale prijs van €2,40 oplevert
- Die €2,40 gedeeld door de kilometerprijs van €0,218 levert een afstand van 11km op
- In 2014 was de kilometerprijs €0,181 wat bij deze 11km een kale prijs van €1,99 oplevert.
- Dat jaar was het opstaptarief €0,87 wat samen met deze €1,99 een ritprijs van €2,86 oplevert
- Kortom: een kaartje is niet gestegen van €2,50 naar €3,40 (36%)
- Een kaartje is wel gestegen van €2,86 naar €3,36 (17%)
- Uitkomst van deze simpele factcheck: fake news
Een zelfde reis van 11km kostte bij NS in 2014 €2,60 en nu €3,00. Ook een prijsstijging van 15%
- Een kaartje kost nu €3,36
- Het opstaptarief is nu €0,96 was een kale prijs van €2,40 oplevert
- Die €2,40 gedeeld door de kilometerprijs van €0,218 levert een afstand van 11km op
- In 2014 was de kilometerprijs €0,181 wat bij deze 11km een kale prijs van €1,99 oplevert.
- Dat jaar was het opstaptarief €0,87 wat samen met deze €1,99 een ritprijs van €2,86 oplevert
- Kortom: een kaartje is niet gestegen van €2,50 naar €3,40 (36%)
- Een kaartje is wel gestegen van €2,86 naar €3,36 (17%)
- Uitkomst van deze simpele factcheck: fake news
Een zelfde reis van 11km kostte bij NS in 2014 €2,60 en nu €3,00. Ook een prijsstijging van 15%
Re: Concessie Twente
Maar over de hele linie is de prijs wel gestegen. Ik merk het aan mijn ritjes met bus en tram in Den Haag. Die zijn beduidend duurder dan vorig jaar.
Maar hoe zit het met de meeste abonnementen?
Maar hoe zit het met de meeste abonnementen?
Re: Concessie Twente
Bij abonnementen heb je een hele andere structuur gekregen in Twente. In 2014 waren er nog sterabonnementen en trajectabonnementen (bus i.c.m. trein), nu heb je (wat volledig afgekocht reizen betreft) alleen nog een abonnement voor de hele concessie Twente. Voor de kortere afstand duurder, voor de langere afstand goedkoper. En voor wie buiten de ochtendspits kan reizen is het helemaal goedkoop geworden: voor €79 per maand reis je in de hele regio Oost met trein en bus na 9u 's ochtends. Voor die prijs had je in 2015 een 2-sterren-abonnement.
Re: Concessie Twente
Zoals wel vaker is het relatief prijzig voor incidentele en met name korte reizen.
Re: Concessie Twente
Klopt. Overigens heb je Dal Voordeel Oost er vrij snel uit. Het kost €21 per jaar, wat dus wil zeggen dat je bij 8x retour Oldenzaal-Hengelo de kosten er al weer uit hebt. Vervolgens kan het besparen met 40% per rit beginnen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten