laat staan als we de stationsuitbating erbij betrekken.
Dat is dus wel een verkeerd uitgangspunt he. Stel dat ik twee winkels heb: Een slagerij en een groentenwinkel. Het feit dat ik met de groetenwinkel zoveel winst maak dat ik het verlies van de slagerij dubbel en dwars goed maak, wil niet zeggen dat de slagerij goed loopt...
dus misschien is het meer een teken dat dit soort wanstaltige prijs/product proposities ook uit de spoorsector geweerd moeten worden.
Een spoorkilometer (all-inn) is ongeveer acht keer zo duur als een autokilometer, terwijl er acht keer minder spoorkilometers worden afgelegd dan autokilometers. De investeringen in het wegennet en spoorwegennet zijn ongeveer gelijk. Mooier kan ik het niet maken...
is er iets in die sector ziekelijk fout.
Ik ontken niet dat het allemaal een boel soberder en doelmatiger kan, maar ziekelijk fout zou ik het niet willen noemen. Wel is de sector denk ik teveel gewend geraakt aan 'gratis geld' van de belastingbetaler.
Aangezien we toch aan het vergelijken waren met Duitsland en Frankrijk: ook in deze landen is de spoorsector niet selfsupporting en krijgt het overheidssubsidie. Waarom zou het in NL niet mogen?
Ik zeg niet dat het niet mag. Ik zeg alleen wel dat het een situatie is waar "we als sector" op termijn van af moeten willen. Of het doel ooit bereikt wordt weet ik niet. Maar laten we even kijken naar wat andere producten in deze maatschappij:
- Koopsompolissen: 80% provisie. Staat te lezen in de kleine letters. Met de winst worden naast belachelijke bonussen ook hele voetbalclubs en musea in de lucht gehouden, totdat de zeepbel klapt...
- CD's: Prijzen twee keer zo hoog als in het buitenland. Pas toen illegaal downloaden populair werd is de sector eens gaan kijken of het ook niet wat goedkoper kon...
- De goudgele rakker op een terras: 600% winst. Toch betaalt iedereen zelfs in het dure Amsterdam achteraf de rekenening en wordt er nauwelijks 'zwart' gedronken. En vindt iedereen kennelijk de kosten en baten in verhouding.
- Openbaar vervoer: Kostendekkingsgraad 40-60%. Zwartrijpercentage (Amsterdam): 10% ("Want het OV is zo duuuur...")
Ik zie geen enkele rechtvaardiging voor het afschaffen ervan.
Ik wil ze ook absoluut niet afschaffen, maar ik vind ze gewoon niet aantrekkelijk. In ieder geval niet aantrekkelijk voor potentiele Fyra reizigers.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website