Intercity Direct (Amsterdam - Breda)
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Op de HSL is er inmiddels voor de vierde opeenvolgende dag treinuitval door storingen.
Ben benieuwd wat hun punctualiteitscijfers dit jaar gaan worden :')
Ben benieuwd wat hun punctualiteitscijfers dit jaar gaan worden :')
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Die kun je zelf volgen via prestaties.prorail.nl. Per maand, afgelopen jaar, per route, wat je wil.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Waar heb ik het over de Intercity Direct? Genoeg ander reizigersmaterieel zoals bijvoorbeeld SLT zou ook stil kunnen vallen in een tunnelSuus schreef:In de Intercity Direct is altijd een noodvoorraad drinkwater aanwezig. Dus reizigers gaan niet uitdrogen.
Laten we hopen dat ze op het niveau van vorig jaar blijven....Plutona schreef:Op de HSL is er inmiddels voor de vierde opeenvolgende dag treinuitval door storingen.
Ben benieuwd wat hun punctualiteitscijfers dit jaar gaan worden :')
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Dit hele onderwerp gaat over de Intercity Direct (en de IC Den Haag - Eindhoven), dus als het over uitdrogende reizigers in een gestrande trein gaat in dit topic, is het normaal om aan te nemen dat het over een weer eens stilgevallen ICD gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
NS had gehoopt het probleem onder controle te krijgen maar stelt vast dat dat nog niet het geval is. Zie ook het artikel in AD: https://www.ad.nl/rotterdam/ns-krijgt-s ... ~aa2ea16e/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik hoop toch dat dit niet zo is gezegd :
,,We weten dat de lijn storingsgevoelig is omdat de spanning op de bovenleiding van de hsl veel hoger is dan op andere, binnenlandse trajecten'', aldus een NS-woordvoerder. ,,De locomotieven van de intercity direct en de intercity naar Brussel zijn niet gemaakt voor die omschakeling.''
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Dat hoop ik ook niet als je locs besteld die via die route moeten rijden.
Hebben de goederen Traxxen ook die problemen. Want die moeten toch ook omschakelen tussen de zelfde spanningen?
Hebben de goederen Traxxen ook die problemen. Want die moeten toch ook omschakelen tussen de zelfde spanningen?
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Die hebben die problemen waarschijnlijk ook gewoon, alleen schakelen die met een beetje geluk 2 x per dag over van spanning. Terwijl de Traxen van NS iedere rit een aantal keer moeten overschakelen. Dus als het daar 1 op de 100 mis gaat dan komt het veel vaker voor. En daarnaast rijden niet alle machinisten even vaak op de Traxen, waardoor een stukje ervaring ontbreekt met het oplossen van problemen.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Jaarabonnementhouders van Intercity Direct Altijd Toeslagvrij krijgen ook dit jaar 100 euro terug van NS *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Leuk, maar daar verbetert nu de dienstverlening niet mee.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Klopt, en dat in januari de punctualiteit van de Intercity nog weer verder is gedaald naar 80% is echt treurig. Maar vorig jaar werd de compensatie uitbetaald omdat NS daar door het ministerie was gedwongen, dit jaar doen ze het uit zichzelf hoewel ze op het nippertje voor het tweede jaar op rij de normen hebben gehaald.
Overigens was het wel een heel interessante mail die ik vandaag van de Directeur Commercie van NS ontving:
Overigens ook berichtgeving in het AD: https://www.ad.nl/economie/ns-geeft-rei ... ~a0e5126d/. Enkele opvallende dingen daaruit:
Overigens was het wel een heel interessante mail die ik vandaag van de Directeur Commercie van NS ontving:
Nog enigszins verhullende taal dat ze eigenlijk zeer teleurgesteld zijn in Bombardier.Tot onze spijt heeft de software-update van de locomotieven niet het gewenste resultaat opgeleverd. Hierdoor stranden er nog regelmatig treinen en dit zorgt voor vertraging en overlast.
Klopt, de heropstart lukt tegenwoordig sneller. Helaas heb ik nog geen een keer gehad dat de trein daarna wel werkte, maar dat kan ook pure pech zijn geweest.Terwijl we met man en macht werken aan een oplossing, nemen we ondertussen ook maatregelen om de overlast voor u zoveel mogelijk te beperken. Door een aanscherping op het protocol kunnen we de gemiddelde heropstart-tijd voor een gestrande trein reduceren.
Nog meer personeel! Ik heb ondertussen het idee dat er voor de Intercity Direct meer personeel rondom de treinen rondloopt dan dat er aan rijdend personeel benodigd is...Extra personeel staat op het station klaar om u bij verstoringen te informeren over het vervolg van uw reis.
NS gaat deze regeling blijkbaar extra communiceren naar de reizigers van de Intercity Direct. Ik ben benieuwd hoe. Overigens wordt in deze mail zwart-op-wit geschreven wat in de voorwaarden GtbV ICD niet staat: je krijgt altijd een toeslag van € 2,40 vergoed bij een vertraging, zelfs als je een toeslagabonnement hebt of als de toeslag € 1,40 is.We willen u er graag op attenderen dat u al vanaf 15 minuten vertraging met de Intercity direct (een deel van) de reiskosten kunt terugvragen via NS-website, Mijn NS en Klantenservice. Tussen 15 en 29 minuten vertraging krijgt u de gehele toeslag van € 2,40 en 50% van de ritprijs terug. Vanaf 30 minuten wordt de gehele toeslag en de volledige ritprijs vergoed.
Overigens ook berichtgeving in het AD: https://www.ad.nl/economie/ns-geeft-rei ... ~a0e5126d/. Enkele opvallende dingen daaruit:
Het getal van 7000 abonnementhouders was mij niet bekend. Dat moet een van de zeldzaamste abonnementen van NS zijn.De compensatie is 100 euro groot en geldt voor alle treinreizigers die na 1 november of later een ruim 600 euro kostend jaarabonnement voor het HSL-spoor hebben aangeschaft of al bezaten. Volgens NS betreft het ruim zevenduizend reizigers. Zij krijgen op korte termijn schriftelijk bericht.
Dat hebben we eerder gehoord. Afwachten maar...De vraag is hoe lang de extra vertragingen bij de IC Direct gaan duren. Momenteel werken technici van Bombardier en NS met man en macht aan een oplossing. De Canadese fabrikant denkt de oorzaak van de softwarefout inmiddels wél te hebben achterhaald.
Ik heb een beetje het idee dat de ambitie verloren is gegaan, want in januari 2018 was de punctualiteit van de HSL nog 88%.Zelfs als dat het geval is, kan het nog maanden duren voordat IC Direct-treinen weer beter rijden. Nu de updates de veiligheid van de locomotieven betreffen, moeten toezichthouders updates eerst controleren en goedkeuren. En zelfs dan verbetert de punctualiteit maar zo'n 3 procent, schat NS. De HSL-lijn blijft daarmee veel beroerder presteren dan het hoofdspoornet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Geloof je die sprookjes uit Utrecht nog?
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik geloof niets, ik haal alleen passages aan die mij zijn opgevallen vandaag.
Nog meer personeel zou wel lachwekkend zijn in ieder geval. In Rotterdam zijn naast de twee conducteurs ook nog meerdere, minstens vier, instapsupporters betrokken bij het instappen, plus dat de trein gereden wordt door een machinist. Wat moet dat extra personeel gaan doen dan? Koffie schenken aan al het ander personeel?
Nog meer personeel zou wel lachwekkend zijn in ieder geval. In Rotterdam zijn naast de twee conducteurs ook nog meerdere, minstens vier, instapsupporters betrokken bij het instappen, plus dat de trein gereden wordt door een machinist. Wat moet dat extra personeel gaan doen dan? Koffie schenken aan al het ander personeel?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Men lijdt verlies op de exploitatie van de intercity direct...meer personeel maakt het des te lachwekkender.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
7.000 abonnementhouders valt toch wel mee? Ik ga er even vanuit dat vooral voltijdwerkers een abonnement hebben. Als 80% van de 7000 reizigers elke dag reist, waarvan 75% in de drukste richting (Rotterdam naar Schiphol) dan heb je met een capaciteit van zo'n 500 reizigers/trein (6 rijtuigen ICRm) zo'n 8 a 9 treinen gevuld, dat is zo'n twee uur. Wat gaat er fout in mijn berekening?
@Waldo, dat is diep en diep triest, als je met zulke goed gevulde treinen verlies draait.
@Waldo, dat is diep en diep triest, als je met zulke goed gevulde treinen verlies draait.
Het is een spectrum.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Dan heb je inderdaad behoorlijke pech. Klinkt meer alsof de reset niet correct is uitgevoerd.Suus schreef:Nog enigszins verhullende taal dat ze eigenlijk zeer teleurgesteld zijn in Bombardier.Tot onze spijt heeft de software-update van de locomotieven niet het gewenste resultaat opgeleverd. Hierdoor stranden er nog regelmatig treinen en dit zorgt voor vertraging en overlast.
Klopt, de heropstart lukt tegenwoordig sneller. Helaas heb ik nog geen een keer gehad dat de trein daarna wel werkte, maar dat kan ook pure pech zijn geweest.Terwijl we met man en macht werken aan een oplossing, nemen we ondertussen ook maatregelen om de overlast voor u zoveel mogelijk te beperken. Door een aanscherping op het protocol kunnen we de gemiddelde heropstart-tijd voor een gestrande trein reduceren.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik diende vanochtend een claim in voor een vertraging die ik gisteren had met de Intercity Direct, en het viel mij op dat het formulier is aangepast en er ook melding wordt gemaakt van de IC Den Haag - Eindhoven bij de mogelijkheid een vertraging vanaf 15 minuten in te dienen.
Alleen kan ik dit nog niet terugvinden in de voorwaarden?
Alleen kan ik dit nog niet terugvinden in de voorwaarden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
De FNV, gesteund door 1200 machinisten, vinden dat machinisten voor de HSL een betere opleiding moeten krijgen en dat de ondersteuning voor de machinisten beter moet. Morgen dienen ze een twaalfpuntenplan voor verbetering van de HSL in bij NS.
FNV waarschuwt dat als NS niet luistert, het bereid is tot acties over te gaan.
Bron: https://www.ad.nl/binnenland/noodkreet- ... ~ab70ef97/
FNV waarschuwt dat als NS niet luistert, het bereid is tot acties over te gaan.
Bron: https://www.ad.nl/binnenland/noodkreet- ... ~ab70ef97/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Jawel, maar..
Over dat 'niet goed aangelegd' werd gedoeld op het feit dat de spanningssluis (deels) op hoogte is gebouwd.. en er dus in een bepaalde richting grote kans is op snelheidsverlies..
Met de kennis van nu.. was die Fyra misschien zo slecht nog niet voor het traject.. (A) :)
Ik hoorde hierover op radio1. Jammer dat de journalist niet aan de NS woordvoerder vroeg waarom, bijvoorbeeld, de Thalys toch wél zonder noemenswaardige problemen over hetzelfde traject kan rijden..NOS.nl schreef: (..) "De NS heeft de beste en best-opgeleide machinisten op de hsl", zegt een woordvoerder. Er is een helpdesk met ervaren personeel, een verbeterteam en er staat reservepersoneel klaar om in te springen. "Dat er desondanks veel onzekerheid is over de hsl zegt ook veel over de complexiteit van het traject. Ook is niet alles goed aangelegd", aldus de NS.
https://nos.nl/artikel/2275882-onnodige ... isten.html
Over dat 'niet goed aangelegd' werd gedoeld op het feit dat de spanningssluis (deels) op hoogte is gebouwd.. en er dus in een bepaalde richting grote kans is op snelheidsverlies..
Met de kennis van nu.. was die Fyra misschien zo slecht nog niet voor het traject.. (A) :)
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ook de Thalys heeft strandingen gehad hoor.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Maar niet zo extreem als de ICD toch?
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Mijn vriendin reist iedere dag Rotterdam - Eindhoven en ik kan bevestigen dat je daar nu ook geld terug krijgt vanaf 15 minuten vertraging. Al iets te vaak gebeurd afgelopen maand.Suus schreef:Ik diende vanochtend een claim in voor een vertraging die ik gisteren had met de Intercity Direct, en het viel mij op dat het formulier is aangepast en er ook melding wordt gemaakt van de IC Den Haag - Eindhoven bij de mogelijkheid een vertraging vanaf 15 minuten in te dienen.
Alleen kan ik dit nog niet terugvinden in de voorwaarden?
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
NS meldt vandaag in het AD dat de softwareproblemen zijn opgelost in de binnenlandse dienst: https://www.ad.nl/breda/ellende-tussen- ... ~a1c38ea6/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Pomtiedom...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Maar is het een IC Direct of een IC Brussel?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten