Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Denk dat een doorgaande IC qua geluid/veiligheid / milieu nog wel z'n haken en ogen kent wanneer deze door Kesteren moet 'razen'.
Busbaan op de nieuwe Nederrijn brug is niet voorzien, d8 ik.
Busbaan op de nieuwe Nederrijn brug is niet voorzien, d8 ik.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Zo'n flutidee, wat uit zijn verband is gerukt wordt hier nog becommentarieerd alsof er daadwerkelijk een busbaan komt in plaats van railvervoer _O- Neem het niet te serieus.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
De tijdwinst zal wel tegenvallen, zeker als tussen Geldermalsen en Nijmegen op alle tussengelegen stations gestopt wordt.Vinny schreef:Tot slot is het misschien een idee om de IC van Nijmegen via Tiel naar Utrecht te laten lopen. De IC uit Den Helder eindigt dan in Arnhem. Tiel krijgt een veel snellere verbinding met Utrecht. Om de relatie Tiel - Geldermalsen te handhaven kan de trein uit Arnhem door getrokken worden. Ook hier zijn flinke kosten meegemoeid zoals electrificatie, opknappen Vork richting Nijmegen en uitbreiding Geldermalsen maar denk dat de voordelen hier beter zijn dan met een bus.
IC vanuit Nijmegen stopt alleen in tiel
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Daar zat geen hond in inderdaad. Reed met een Interlinerbus via de A15, stopte alleen in Elst, Zetten-Andelst en op een carpoolplaats voor de overstap op het busje naar de andere dorpen, maar was alsnog langzamer dan de trein.Frank schreef:Toen de NS ooit 's avonds een bus reed in plaats van een trein was dat volgens mij ook niet een denderend succes.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Het idee om een spoorlijn om te bouwen in een busbaan is sowieso een onzalig plan.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Wel grappig dat deze discussie weer opkomt. Eind jaren '80 / begin jaren '90 was het ook de gedachte dat de Betuwelijn gesloten zou worden voor reizigersvervoer. De spoorlijn zou dan exclusief gebruikt kunnen worden voor goederenvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland. Gaandeweg werd het project steeds groter, van het oplappen van een enkelsporig lijntje dat toch gesloten zou worden naar een 25 kV / ERTMS dedicated goederen spoorlijn van 4,7 miljard euro.
Mij lijkt het persoonlijk kapitaalvernietiging om een spoorlijn te asfalteren. Sowieso ben je wel enkele tientallen miljoenen kwijt om dat goed te doen en te zorgen voor een goede aansluiting op bestaande infrastructuur. Voor dat geld kan je ook het exploitatietekort voor nog heel veel jaren dekken.
De oplossing zal eerder zitten in goedkopere exploitatie. Je zou er aan kunnen denken om de spoorlijn aan te wijzen als "lokaal spoor", zodat de provincie ook zelf het infrabeheer kan gaan doen c.q. kan aanbesteden.
Mij lijkt het persoonlijk kapitaalvernietiging om een spoorlijn te asfalteren. Sowieso ben je wel enkele tientallen miljoenen kwijt om dat goed te doen en te zorgen voor een goede aansluiting op bestaande infrastructuur. Voor dat geld kan je ook het exploitatietekort voor nog heel veel jaren dekken.
De oplossing zal eerder zitten in goedkopere exploitatie. Je zou er aan kunnen denken om de spoorlijn aan te wijzen als "lokaal spoor", zodat de provincie ook zelf het infrabeheer kan gaan doen c.q. kan aanbesteden.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Áls er al een spoorlijn wordt omgebouwd tot busbaan, zal het wel alleen Tiel - Elst zijn. Ik kan me niet voorstellen dat de spoorlijn Tiel - Geldermalsen zal worden opgeheven.
Voor de bediening van Valburg lijkt het me een goed idee als daar een station geopend wordt.
Andersom kun je ook zeggen dat élk station in Nederland (behalve Eemshaven en Utrecht Maliebaan) dagelijks minstens 1x/uur bediend worden. De vraag is of dat ook zo blijft als er bussen gaan rijden.
Overigens ben ik niet per se tegen het asfalteren van een spoorlijn: bij het Kamperlijntje was het een prima idee geweest.
Voor de bediening van Valburg lijkt het me een goed idee als daar een station geopend wordt.
Dat heeft er niks mee te maken of het een trein of bus is, want met goede afspraken is dit prima op te lossen.regenmaker schreef:Daarnaast vergeten veel mensen dat het abonnement/tarief technisch ook veel gunstiger is, wat het voor dagjes mensen naar het centrum van Arnhem of Nijmegen aantrekkelijker maakt.
Andersom kun je ook zeggen dat élk station in Nederland (behalve Eemshaven en Utrecht Maliebaan) dagelijks minstens 1x/uur bediend worden. De vraag is of dat ook zo blijft als er bussen gaan rijden.
Volgens mij zou het zo moeten lukken:Z2N schreef:Zonder veel vlieg- en kunstwerk: niet. (Screencap van Google Maps, blauwe lijn is de oude route, ook zichtbaar zonder lijn)
Overigens ben ik niet per se tegen het asfalteren van een spoorlijn: bij het Kamperlijntje was het een prima idee geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Omzetten in busvervoer betekent een vergroting van de reistijd. Je kunt door Hemmen te sluiten een stop in Valburg met de bestaande trein creëren.
Kansloos gebrabbel van die wethouder van Overbetuwe :)
Kansloos gebrabbel van die wethouder van Overbetuwe :)
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar dit soort inzichten bij politici hebben al teveel railverbindingen de kop gekost.
Voordat er een oplossing komt, is het misschien interessant om te kijken of er überhaupt een probleem is. Als het infrabeheer in handen van de provincie komt zal er waarschijnlijk al spoedig sprake zijn van "lokaal asfalt".Statler Rail schreef:De oplossing zal eerder zitten in goedkopere exploitatie. Je zou er aan kunnen denken om de spoorlijn aan te wijzen als "lokaal spoor", zodat de provincie ook zelf het infrabeheer kan gaan doen c.q. kan aanbesteden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Sowieso gaat een wethouder niet over openbaar vervoer wat door de provincie is aanbesteed. Daarnaast spreekt de man voor zijn beurt omdat hij zelf geen openbaar vervoer in zijn portefeuille heeft (zie openingspost).
Daarnaast heeft Gelderland enkele jaren geleden zelf gekozen om de treinverbinding voort te zetten. Daar komt die verhoogde frequentie vandaan (A)
Daarnaast heeft Gelderland enkele jaren geleden zelf gekozen om de treinverbinding voort te zetten. Daar komt die verhoogde frequentie vandaan (A)
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Alleen al het feit dat Gelderland dit wil onderzoeken doet bij mij al de nekharen rijzen. De politiek in Gelderland heeft het echt niet zo op met OV, dat kan in de aanstaande campagne echt nog wel een punt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Dan moet men wel een dezer dagen gaan beginnen, die verkiezingen zijn in 31 dagen... (A)
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Niet op met het OV? Ken jij andere provincies waar elk (fatsoenlijk) dorp 7 dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat minimaal elk uur vervoer heeft tegen OV tarief?Suus schreef:Alleen al het feit dat Gelderland dit wil onderzoeken doet bij mij al de nekharen rijzen. De politiek in Gelderland heeft het echt niet zo op met OV, dat kan in de aanstaande campagne echt nog wel een punt worden.
Ik heb geen onderschrift
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Zuid-Holland?
En wat is fatsoenlijk? Want in plaatsen als Pannerden of Lobith-Tolkamer kan je op zondag niet komen met het OV.
En wat is fatsoenlijk? Want in plaatsen als Pannerden of Lobith-Tolkamer kan je op zondag niet komen met het OV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Zuid-Holland heeft in de Alblasserwaard toch echt niet in elk dorp vervoer tegen OV tarief tot 's avonds laat, de bestelBuzz is een stuk duurder.
Provincie Utrecht komt er al dichter hij, daar zijn hooguit de dorpjes die alleen een buurtbus hebben 's avonds laat niet meer per OV te bereiken.
Provincie Utrecht komt er al dichter hij, daar zijn hooguit de dorpjes die alleen een buurtbus hebben 's avonds laat niet meer per OV te bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Dat is al zo sinds omstreeks 1994.Suus schreef:En wat is fatsoenlijk? Want in plaatsen als Pannerden of Lobith-Tolkamer kan je op zondag niet komen met het OV.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Breng Flex, bijvoorbeeld vanaf station Zevenaar, zou ideaal zijn om toch betaalbaar in die dorpen te kunnen komen in het weekend. Grootste vooruitgang in 25 jaar *O*
Ook ideaal voor de dorpen langs de spoorlijn in de Betuwe vanaf de stations langs de Betuwelijn, om maar even terug te keren naar het eigenlijke onderwerp :Y
Ook ideaal voor de dorpen langs de spoorlijn in de Betuwe vanaf de stations langs de Betuwelijn, om maar even terug te keren naar het eigenlijke onderwerp :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Alleen gaat de invoering van zo'n flexnet waarschijnlijk wel ten koste van de dorpen die nu nog wel een vaste busverbinding hebben (op zondag), die flexbusjes gaan dan natuurlijk niet alleen in de busloze dorpen rijden. Sowieso moeten de DRU's ergens vandaan worden gehaald. Onder de streep weet ik niet of je dan nog zo veel vooruitgang hebt.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Misschien komt de optie van een spoorbus ook wel weer in beeld, afhankelijk van het adviesbureau dat het onderzoek gaat doen:
https://www.trouw.nl/home/spoorbus-kan- ... ~ac12ceeb/
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ne ... ~a7c546d4/
https://youtu.be/iKW_-Tcqvow
https://www.trouw.nl/home/spoorbus-kan- ... ~ac12ceeb/
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ne ... ~a7c546d4/
https://youtu.be/iKW_-Tcqvow
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Ik weet vrij zeker dat dat niet gaat gebeuren.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
In Groningen hebben ze nog wel een kabelbaantje voor een prikkie in de schuur liggen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Zo'n ombouw kost vele miljoenen, laat men zich liever concentreren op het verbeteren van deze lijn in plaats van hem te slopen, enkele ideeën:
Infrastructuur
- Elektrificatie Elst - Tiel
- Verhoging baanvaksnelheid van 100 naar 130 of 140 (evt. de bocht bij Elst meer verkanten zodat je daar ook sneller kan)
- Nieuw station bij Valburg
- Sluiten station Hemmen-Dodewaard (evt. Opheusden dan hernoemen tot Opheusden-Dodewaard).
- Verplaatsen station Kesteren naar de Hoofdstraat (meer centrale ligging + beter bereikbaar vanuit Ochten)
- Verbeteren wachtcomfort op de stations (incl. bijbehorende bushaltes)
Dienstregeling
- Alle treinen door laten rijden van/naar Arnhem Centraal
- Stoppen op Arnhem Zuid
- Doorkoppelen aan de Merwedelingelijn tot een treindienst Arnhem Centraal - Geldermalsen - Dordrecht (geeft voor de Betuwse stations een overstap minder ri. Rotterdam en 's-Hertogenbosch en voor Tiel ook extra reismogelijkheden naar Utrecht)
10) Betere verknoping tussen (buurt)bus en trein + parallelle (buurt)busverbindingen zo veel mogelijk voorkomen (denk o.a. aan de buurtbus tussen Kesteren en Opheusden, Dodewaard en Andelst en de bussen tussen Zetten en Elst en tussen Ochten en Tiel.
Infrastructuur
- Elektrificatie Elst - Tiel
- Verhoging baanvaksnelheid van 100 naar 130 of 140 (evt. de bocht bij Elst meer verkanten zodat je daar ook sneller kan)
- Nieuw station bij Valburg
- Sluiten station Hemmen-Dodewaard (evt. Opheusden dan hernoemen tot Opheusden-Dodewaard).
- Verplaatsen station Kesteren naar de Hoofdstraat (meer centrale ligging + beter bereikbaar vanuit Ochten)
- Verbeteren wachtcomfort op de stations (incl. bijbehorende bushaltes)
Dienstregeling
- Alle treinen door laten rijden van/naar Arnhem Centraal
- Stoppen op Arnhem Zuid
- Doorkoppelen aan de Merwedelingelijn tot een treindienst Arnhem Centraal - Geldermalsen - Dordrecht (geeft voor de Betuwse stations een overstap minder ri. Rotterdam en 's-Hertogenbosch en voor Tiel ook extra reismogelijkheden naar Utrecht)
10) Betere verknoping tussen (buurt)bus en trein + parallelle (buurt)busverbindingen zo veel mogelijk voorkomen (denk o.a. aan de buurtbus tussen Kesteren en Opheusden, Dodewaard en Andelst en de bussen tussen Zetten en Elst en tussen Ochten en Tiel.
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Ik zou de treindienst niet verknopen aan Dordrecht - Geldermalsen, maar aan de bestaande sprinter van/naar Utrecht. Dat trekt sowieso meer reizigers dan Dordrecht of Gorinchem. Geen overstap meer in Tiel of Geldermalsen voor wie dan ook en een interessantere bestemming dan Dordrecht of Gorinchem. Ik denk dat de dienst dan zelfs nog levensvatbaar is als deze aan de andere kant wordt ingekort tot Elst.
Ja, daarvoor moet je elektrificeren maar uit onderzoek zal blijken dat dat goedkoper is dan waterstoftreinen.
Ja, daarvoor moet je elektrificeren maar uit onderzoek zal blijken dat dat goedkoper is dan waterstoftreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Spoorlijn Geldermalsen-Tiel-Elst maakt mogelijk plaats voor busbaan
Een sprinter Arnhem Centraal - Tiel - Utrecht Centraal (- Woerden) zou inderdaad nog beter zijn.
Alleen zie ik het rijk of NS eerder toestemming geven voor concurrentie op Tiel-Geldermalsen dan dat de dienst Utrecht-Tiel uit het HRN wordt gehaald (en naar Gelderland gaat) of dat Tiel-Elst weer bij het HRN wordt gevoegd.
Alleen zie ik het rijk of NS eerder toestemming geven voor concurrentie op Tiel-Geldermalsen dan dat de dienst Utrecht-Tiel uit het HRN wordt gehaald (en naar Gelderland gaat) of dat Tiel-Elst weer bij het HRN wordt gevoegd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten