Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De sneltram heeft (vooral in Amstelveen Zuid) altijd een pittige concurrent gehad aan de vele bussen die over de Amsterdamseweg en Amstelveenseweg naar het centrum van Amsterdam rijden. De sneltram is dan wel sneller (vrije baan, minder haltes) maar de bussen rijden aan het eind van hun route een lusje door de wijken heen (langs iedereens voordeur dus) terwijl je van het tramstation vaak nog een stukje moet lopen. Daarnaast waren de bussen al erg geliefd voordat de tram er kwam, en komt de tram naar omgeving Leidseplein niet in Amstelveen Zuid, terwijl dat een favoriet uitgaansgebied voor de Amstelveners is.
Over de Uithoornlijn ben ik helemaal niet sceptisch. Er is geen snelweg naar Uithoorn dus de bus doet er een eeuwigheid over en komt ook nog wel eens vast te staan, terwijl de tram, zeker na de upgrade, met weinig haltes en een bijna helemaal conflictvrije baan een snelle en storingsvrije verbinding biedt. Daarnaast worden alle bussen Amsterdam - Uithoorn straks gewoon opgeheven, dus men heeft ook niet zo gek veel keus meer
Ik heb het hier niet direct voorbij zien komen en hoorde het toevallig vandaag via via. De nieuwe bus 69, oftewel 369, oftewel 'Westangent' is zwaar vertraagd. Schijnbaar is het werk opgeknipt in deel 1 en deel 2. Voor deel 2 zijn door de gemeente/VRA met dezelfde aannemer als deel 1 niet-bindende afspraken gemaakt om dat werk ook te doen. De aannemer heeft nu aangegeven deel 2 niet te zullen doen in verband met gebrek aan capaciteit. Ik lees dat laatste een beetje als: "We hebben elders een project waar we meer aan verdienen. Succes."
Gevolg is dat bus 61 en 69 tot een jaar langer moeten omrijden, Meer en Vaart nog half af is en voor de gemeente dat de kosten oplopen.
De gemeente treft hier waarschijnlijk geen blaam. De huidige aannemer zal uit een openbare aanbesteding gekomen zijn, en moet dan dus gekozen worden. In de hele bouw is er momenteel personeelstekort (net als in een hoop sectoren), en als je dus rekent op een x hoeveelheid personeel waar je dan als bouwbedrijf vervolgens niet aankomt zit je in de problemen. We mogen blij zijn dat de boel nu opnieuw aanbesteed wordt, anders zou er gewoon betaald worden voor de meerkosten. Niet bijbetalen betekent immers dat je werk niet af komt.
^Een andere voor de hand liggende optie was er ook niet echt dankzij de positionering van de LED-lampjes in de M5.
Z2N schreef:De gemeente treft hier waarschijnlijk geen blaam. De huidige aannemer zal uit een openbare aanbesteding gekomen zijn, en moet dan dus gekozen worden. In de hele bouw is er momenteel personeelstekort (net als in een hoop sectoren), en als je dus rekent op een x hoeveelheid personeel waar je dan als bouwbedrijf vervolgens niet aankomt zit je in de problemen. We mogen blij zijn dat de boel nu opnieuw aanbesteed wordt, anders zou er gewoon betaald worden voor de meerkosten. Niet bijbetalen betekent immers dat je werk niet af komt.
Waarom zou je van deel 2 een optioneel onderdeel maken binnen die aanbesteding i.p.v. het als harde eis van de werkzaamheden op te nemen? Of direct een 2e aanbesteding starten voor deel 2 zodat een andere aannemer gelijk na de 1e aan de slag kan?
Ik vind het aantal passagiers, met name op haltes in Amstelveen-Zuid erg tegenvallen....
In Amstelveen-Zuid is er een behoorlijk hoge haltedichtheid. De haltes Gondel en Marne liggen in principe naast elkaar. Met een voetgangerstunneltje onder de Beneluxbaan had de halte Gondel sowieso niet aangelegd hoeven worden om het aanpalende kantoorgebouw te ontsluiten.
Verderop, in Westwijk, loopt de sneltram langs en niet door de woowijk. Mensen moeten relatief ver lopen naar de halte, en dat kost ook reizigers. Als de Amstelveenlijn was geïntegreerd in een metrolijn had ik er voor gepleit om de haltes onder de 1.000 passagiers op te heffen: Westwijk, Spinnerij, Onderuit en dus Gondel en Marne te vervangen door één halte voor het HWC (middelbare school).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo schreef:
Waarom zou je van deel 2 een optioneel onderdeel maken binnen die aanbesteding i.p.v. het als harde eis van de werkzaamheden op te nemen? Of direct een 2e aanbesteding starten voor deel 2 zodat een andere aannemer gelijk na de 1e aan de slag kan?
Een grotere kans dat de aanbesteding slaagt. Nu kunnen twee aannemers aan de slag.
n-evo schreef:
Waarom zou je van deel 2 een optioneel onderdeel maken binnen die aanbesteding i.p.v. het als harde eis van de werkzaamheden op te nemen? Of direct een 2e aanbesteding starten voor deel 2 zodat een andere aannemer gelijk na de 1e aan de slag kan?
Een grotere kans dat de aanbesteding slaagt. Nu kunnen twee aannemers aan de slag.
Globetrotter schreef:
Meltrain schreef:Waarom staat er onderaan de metro-plattegrond dat er toestemming is van het London Transport Museum?
Heeft dat niet te maken met de lay-out van de lijnennetkaart die lijkt op de lay- out van het Londense metronetwerk?
Het design is van Harry Beck, daar staat nog auteursrecht op. Dat ligt bij het LTM, en die moeten dus toestemming geven.
Huh. Die man was allang dood voordat de eerste metro in Amsterdam überhaupt reed. Mijksenaar (zelf?) heeft deze plattegrond ontworpen. Volgens mij heeft 'ie zich daarbij in zijn eerste versie sterk laten inspireren door Becks eerdere ontwerpen. Dat 'met toestemming van' lijkt mij ook eerder een courtesy dan een juridische verplichting. Anders zou het zo goed als onmogelijk worden om metroplattegronden te publiceren.
Auteursrecht vervalt pas op de eerste dag van januari 70 jaar na overlijden. Dhr. Beck overleed in 1974 dus op 1 januari 2045 vervalt pas zijn auteursrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954 schreef:Op Youtube, op het kanaal van Rail Public Transport, is de laatste trajectvideo van lijn 51 in de huidige vorm gepost. Voor wie het interesseert.......inclusief opgeheven tram/metrohalte Kronenburg en tijdelijke tramhalte Biesbosch.
Ik zag toevallig vorige week zaterdag in lijn 51 richting Westwijk, en de vervallen halte Kronenburg werd pas omgeroepen nadat wij van de halte ervoor vertrokken.
Overigens heeft men eindelijk de audiopalen bij busstation Noord aan de praat gekregen. Elk halteperron heeft zijn eigen audiopaal.
Alargule schreef:Huh. Die man was allang dood voordat de eerste metro in Amsterdam überhaupt reed. Mijksenaar (zelf?) heeft deze plattegrond ontworpen. Volgens mij heeft 'ie zich daarbij in zijn eerste versie sterk laten inspireren door Becks eerdere ontwerpen. Dat 'met toestemming van' lijkt mij ook eerder een courtesy dan een juridische verplichting. Anders zou het zo goed als onmogelijk worden om metroplattegronden te publiceren.
Het lukt Parijs anders best aardig. Maar auteursrechten gaan door tot 70 jaar na de dood van de auteur, dus die vervallen pas in 2044.