Buschauffeur worden
Re: Buschauffeur worden
Planning is vaak geven en nemen. Ben jij goed voor de planning, zijn ze ook goed voor jou.
Zeker als uitzendkracht zul je flexibel moeten wezen en investeren. Hét grote nadeel is dat je afhankelijk bent van ziekte, vakantie, etc. van het "vaste" personeel. Persoonlijk had ik het altijd wel prima voor elkaar als uitzendkracht, kon goed met de planning, regelmatig ja zeggen, maar ook een nee of iets werd dan snel geregeld.
Toen Connexxion nog in Twente reed deden zijn gewoon de planning, ook erg fijn, korte lijntjes, stapte zo binnen en omdat ik na een belletje binnen 20 minuten op de bus kon zitten werd ik ook vaak gebeld bij calamiteiten, chauffeurs die van de bus moesten etc.
Inmiddels een tijdje in vaste dienst, maar onder multimodaal dus met een "wensenrooster". Gewoon voor het hele jaar zelf mijn vrije dagen en vroeg/laat/dag/gebroken ingevuld. Maar ook nu nog kan er vaak wat geregeld worden als het moet, al komt dat, door het wensenrooster, bij mij maar weinig voor.
Hoe dan ook, een leuk beroep, maar zeker in het begin moet je veel tijd investeren en soms genoegen nemen met weinig uren/veel korte diensten..
Zeker als uitzendkracht zul je flexibel moeten wezen en investeren. Hét grote nadeel is dat je afhankelijk bent van ziekte, vakantie, etc. van het "vaste" personeel. Persoonlijk had ik het altijd wel prima voor elkaar als uitzendkracht, kon goed met de planning, regelmatig ja zeggen, maar ook een nee of iets werd dan snel geregeld.
Toen Connexxion nog in Twente reed deden zijn gewoon de planning, ook erg fijn, korte lijntjes, stapte zo binnen en omdat ik na een belletje binnen 20 minuten op de bus kon zitten werd ik ook vaak gebeld bij calamiteiten, chauffeurs die van de bus moesten etc.
Inmiddels een tijdje in vaste dienst, maar onder multimodaal dus met een "wensenrooster". Gewoon voor het hele jaar zelf mijn vrije dagen en vroeg/laat/dag/gebroken ingevuld. Maar ook nu nog kan er vaak wat geregeld worden als het moet, al komt dat, door het wensenrooster, bij mij maar weinig voor.
Hoe dan ook, een leuk beroep, maar zeker in het begin moet je veel tijd investeren en soms genoegen nemen met weinig uren/veel korte diensten..
Re: Buschauffeur worden
Ik zit nu nog in de lijnverkenningsfase (Qbuzz BRU), dus kan er nog niet zoveel over zeggen, maar wat ik wel weet is dat de planning hier op de stalling zelf gebeurt. Een goede verstandhouding met de planner kan je dan een hoop gedoe schelen. Dus zeker in het begin niet te 'moeilijk doen' zal helpen om daarna wat makkelijker om je overige werkzaamheden heen te plannen (dit begrijp ik ook van overige chauffeurs). Ik ben overigens ook student.
Ik wil je wel meegeven dat op het HBO er in het algemeen vrij veel verplichte colleges zijn; je zult bij de meeste studies veel dagen van 9-17 in de collegebanken verwacht worden. Dat heeft natuurlijk z'n weerslag op je beschikbaarheid; de eis van veel uitzendbureaus is dat je 'voldoende flexibel' bent. Ergo, niet alleen avonddiensten, maar ook dagdiensten, vroege en gebroken diensten. Dat is wel iets om rekening mee te houden en goed over door te vragen; voor je het weet bedenkt men na je opleiding dat je onvoldoende inzetbaar bent en dan zit je met een schuld van 3k.
Ik wil je wel meegeven dat op het HBO er in het algemeen vrij veel verplichte colleges zijn; je zult bij de meeste studies veel dagen van 9-17 in de collegebanken verwacht worden. Dat heeft natuurlijk z'n weerslag op je beschikbaarheid; de eis van veel uitzendbureaus is dat je 'voldoende flexibel' bent. Ergo, niet alleen avonddiensten, maar ook dagdiensten, vroege en gebroken diensten. Dat is wel iets om rekening mee te houden en goed over door te vragen; voor je het weet bedenkt men na je opleiding dat je onvoldoende inzetbaar bent en dan zit je met een schuld van 3k.
Re: Buschauffeur worden
Ja dat is inderdaad oppassen. Dank jullie wel allen voor het antwoorden van mijn vragen. *bus*
Re: Buschauffeur worden
Ja ben ik weer met een vraag: als ik over 2 jaar (of net iets langer) misschien wil rijden wil ik weten, wat is nou een goed busbedrijf? Zijn er misschien (ex) werknemers van een busbedrijf die hier wat over willen zeggen? Ik zat zelf te denken aan TCR omdat ik part time wil busrijden en hun volgens mij veel aan part-time werk doen. Wederom alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Re: Buschauffeur worden
Joh, volgens mij staan de antwoorden toch al wel in dit topic?
Volgens mij is, zeker als starter, per definitie parttime werken in het OV de norm.. ik kom haast geen fultime vacatures tegen (heb de laatste weken nog gekeken).
Wat ik van een collega van mij, die van de bus af is (U-OV) wel begrepen heb is dat op tijd komen / vertrekken vanuit de remise erg belangrijk is. Kom niet te laat, 1 minuut te laat uitrijden is eigenlijk al 'de doodstraf'. (A)
Volgens mij is, zeker als starter, per definitie parttime werken in het OV de norm.. ik kom haast geen fultime vacatures tegen (heb de laatste weken nog gekeken).
Wat ik van een collega van mij, die van de bus af is (U-OV) wel begrepen heb is dat op tijd komen / vertrekken vanuit de remise erg belangrijk is. Kom niet te laat, 1 minuut te laat uitrijden is eigenlijk al 'de doodstraf'. (A)
Re: Buschauffeur worden
Wat ook weer niet heel vreemd is, want volgens mij heb ik eens opgevangen dat vertraagde ritten (dus >+3 geloof ik) niet betaald worden...
Re: Buschauffeur worden
^^^ aan de chauffeur of door de opdrachtgever aan de vervoerder, bedoel je?
Dat lijkt mij wel heel straf.. want dan zou CXX in Amstelveen/A'dam met die elektrische bundels heel wat ritten niet betaald gekregen hebben..
Het ging in dit geval vooral om het feit dat je te 'laat beginnen' met de eerste rit eenvoudig kan voorkomen door op tijd op je werk te zijn, liever te vroeg.. zodat alles wat daarna komt qua vertraging nooit de oorzaak in, te vermijden, te late start van de dienst.
Dat lijkt mij wel heel straf.. want dan zou CXX in Amstelveen/A'dam met die elektrische bundels heel wat ritten niet betaald gekregen hebben..
Het ging in dit geval vooral om het feit dat je te 'laat beginnen' met de eerste rit eenvoudig kan voorkomen door op tijd op je werk te zijn, liever te vroeg.. zodat alles wat daarna komt qua vertraging nooit de oorzaak in, te vermijden, te late start van de dienst.
Re: Buschauffeur worden
Door de opdrachtgever aan de vervoerder, en dan heb ik het specifiek over U-OV hier in Utrecht, over hoe anderen het elders doen heb ik geen flauw idee
En verder snap ik het idee, en ben ik het met je eens, maar als dit klopt is dat natuulijk nog een extra reden vanuit de werkgever om daar "de doodstraf" aan te hangen
En verder snap ik het idee, en ben ik het met je eens, maar als dit klopt is dat natuulijk nog een extra reden vanuit de werkgever om daar "de doodstraf" aan te hangen
Re: Buschauffeur worden
Okee. Dat is wel streng maar ook wel logisch. Als het allemaal part time is dan maakt het niet zoveel uit voor mij dank jullie wel allemaal. *bus*Durashift schreef:Joh, volgens mij staan de antwoorden toch al wel in dit topic?
Volgens mij is, zeker als starter, per definitie parttime werken in het OV de norm.. ik kom haast geen fultime vacatures tegen (heb de laatste weken nog gekeken).
Wat ik van een collega van mij, die van de bus af is (U-OV) wel begrepen heb is dat op tijd komen / vertrekken vanuit de remise erg belangrijk is. Kom niet te laat, 1 minuut te laat uitrijden is eigenlijk al 'de doodstraf'. (A)
Re: Buschauffeur worden
Ik vind de vragen toch wel wat typisch voor iemand die over 2 jaar (of net iets langer) misschien wil rijden. Begrijp de obsessie voor TCR ook niet zo.
Re: Buschauffeur worden
Die kan ik wel uitleggen. TCR vind ik een mooi busbedrijf vanwege hun verschillende soorten Materieel wat mij al van kleins af aan fascineert toen ze in hwgo startte voor arriva. Ook heb ik met TCR nog geen enkele slechte ervaring gehad qua Busritten. En al dat verschillende Materieel maakt het gewoon schitterend. En als je het gekke vragen vind: ik kan je vertellen ben echt 16, en zit in 4 havo. Ben mijzelf gewoon aan het oriënteren op het vak buschauffeur niets meer en niets minder. Gewoon kijken wat de mogelijkheden zijn en het beste is. Hopelijk dat tie nu allemaal duidelijk is :pos:
Re: Buschauffeur worden
Verdiep je dan, voordat je TCR serieus gaat overwegen, ook even in de arbeidsomstandigheden bij TCR en bij de andere vervoerders. Niet alle busboeren bieden alle chauffeurs een voltijdscontract aan, en als je van buschauffeur je beroep wil maken moet je dat natuurlijk ook meenemen.
Re: Buschauffeur worden
Misschien een domme vraag hoor: maar hoe doe je dat en waar kun je dat zien? Staan die Cao's gewoon op het internet?
Re: Buschauffeur worden
Dat is geen domme vraag. Je kunt de CAO's vinden bij o.a. de vakbonden:busfanNL schreef:Misschien een domme vraag hoor: maar hoe doe je dat en waar kun je dat zien? Staan die Cao's gewoon op het internet?
fnvbondgenoten.nl
cnvvakmensen.nl
Of ff via google.
Mijn tip is, als je een carrière wilt als buschauffeur, je het beste bij een OV bedrijf aan het werk kunt gaan en dan voor het leuke aansluiten bij een museumbus stichting, bijvoorbeeld.
Bedrijven als TCR moeten het, qua OV werk, hebben van de "kruimels" van de OV bedrijven. Bovendien lopen de contracten tussen OV bedrijven en onderaannemers niet langer dan een concessie. Nieuwe vervoerder betekend in sommige gevallen een nieuwe onderaannemer. Je bent bij TCR niet beschermd bij een concessiewisseling; is er geen werk meer, dan sta je op straat. En dat is bij een OV bedrijf anders zodra je een contract voor onbepaalde tijd hebt.
Als je dit voor een kortere periode wilt doen (tot ca. 8-10 jaar) dan is TCR wellicht wel interessant vanwege de diversiteit, maar anders zou ik je toch aanraden bij een OV bedrijf in dienst te treden.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Buschauffeur worden
Super bedankt voor de goeie tip. :pos:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten