Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2033)
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Tja, gevalletje "te letterlijk nemen" als je het mij vraagt. Als je letterlijk op de vermeende vraag gaat antwoorden i.p.v. naar de context te kijken....
Anders gezegd: het verbaast me dat het fijner gevonden wordt om met speciale haakjes, hondenpoep, kauwgom en vastgekoekte hendels te werken dan met een elektrische plank die 1x per week wel even gebruikt moet worden om defect raken te voorkomen. Zo beter geformuleerd?
Als voormalig busreiziger in een rolstoel wel een specifieke vraag aan jou @Z2N :
Als de halte verhoogd is, de bus lagevloer én de bus strak langs de halte kan halteren, wat is dan de bedoeling?
De ene rolstoeler staat er op dat die plank uitgeschoven wordt. De elektrische plank belandt soms dan ofwel tegen de rand van de stoep aan omdat die stoep hoger is dan de plank, de handbediende plank blijft als een soort springschans omhoog staan omdat ie onderin op de hoge stoep blijft hangen. Feitelijk moeten we de plank dan in de juiste positie gaan forceren en dat heeft ook weleens defecte planken opgeleverd.
De andere rolstoeler zegt "laat die plank maar weg want ik rol er zo ook wel in, het gaat immers over een hoogteverschil van niks en over een spleetje tussen de bus en perron van eveneens niks, zelfs mijn kleine wielen komen daar niet vast in te zitten".
Die planken zouden in theorie dus alleen gebruikt hoeven te worden bij te grote hoogteverschillen en/of te grote ruimtes tussen bus en perron. Wat is dan de overweging om er toch op te staan om die plank uit te klappen als de bus en halte op nagenoeg dezelfde hoogte zijn en de ruimte ertussen blijkbaar prima zonder plank ook te doen zijn door alle typen rolstoelen die ik in de loop der jaren tegengekomen ben bij de halte?
Anders gezegd: het verbaast me dat het fijner gevonden wordt om met speciale haakjes, hondenpoep, kauwgom en vastgekoekte hendels te werken dan met een elektrische plank die 1x per week wel even gebruikt moet worden om defect raken te voorkomen. Zo beter geformuleerd?
Als voormalig busreiziger in een rolstoel wel een specifieke vraag aan jou @Z2N :
Als de halte verhoogd is, de bus lagevloer én de bus strak langs de halte kan halteren, wat is dan de bedoeling?
De ene rolstoeler staat er op dat die plank uitgeschoven wordt. De elektrische plank belandt soms dan ofwel tegen de rand van de stoep aan omdat die stoep hoger is dan de plank, de handbediende plank blijft als een soort springschans omhoog staan omdat ie onderin op de hoge stoep blijft hangen. Feitelijk moeten we de plank dan in de juiste positie gaan forceren en dat heeft ook weleens defecte planken opgeleverd.
De andere rolstoeler zegt "laat die plank maar weg want ik rol er zo ook wel in, het gaat immers over een hoogteverschil van niks en over een spleetje tussen de bus en perron van eveneens niks, zelfs mijn kleine wielen komen daar niet vast in te zitten".
Die planken zouden in theorie dus alleen gebruikt hoeven te worden bij te grote hoogteverschillen en/of te grote ruimtes tussen bus en perron. Wat is dan de overweging om er toch op te staan om die plank uit te klappen als de bus en halte op nagenoeg dezelfde hoogte zijn en de ruimte ertussen blijkbaar prima zonder plank ook te doen zijn door alle typen rolstoelen die ik in de loop der jaren tegengekomen ben bij de halte?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
En dat is eigenlijk het punt wat ik tijdens mijn werk ervaar... De planken bij ons vrijwel nooit gebruikt, ik heb dan ook eigenlijk nooit een rolstoel in de bus. En de keren dat het wel gebeurd, zijn het vaste mensen, die hun eigen handigheidjes hebben om binnen no-time binnen te zijn.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik zag vanochtend dat de 5426 is uitgerust met een pinautomaat, printer en kaartlezers. Zijn er eigenlijk nog meer hybrides tijdelijk volledig uitgerust?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
5427 geloof ik ook. Ze rijden in ieder geval rond met wagennummers in de 616x-serie. Vraag me overigens niet welke bus welk nummer bij Qbuzz heeft.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik combineerde mijn rolstoelperiode met een periode van spierverslapping door zware pijnmedicatie, dus ik kon niet op eigen kracht de bus in zonder plank. Maar zelfs op veel 'verhoogde' haltes zit er nog wel een hoogteverschil tussen de vloer en de halte, de beste uitzondering hierop zijn de toekomstige tramhaltes van de Uithoftram die door bus 12 bediend worden. Maar daar is het gat tussen de bus en het perron weer zodanig groot dat je met je voorwielen klem kan komen zitten.Daan76 schreef: Die planken zouden in theorie dus alleen gebruikt hoeven te worden bij te grote hoogteverschillen en/of te grote ruimtes tussen bus en perron. Wat is dan de overweging om er toch op te staan om die plank uit te klappen als de bus en halte op nagenoeg dezelfde hoogte zijn en de ruimte ertussen blijkbaar prima zonder plank ook te doen zijn door alle typen rolstoelen die ik in de loop der jaren tegengekomen ben bij de halte?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Misschien dat Stefan in zijn post aangaf dat het ding altijd werkt. Maar dat jij toch vraagt wat hij er zo geweldig aan vind.Daan76 schreef:Wat ik volgens mij zojuist weerlegt heb..... Wat is je punt?dylanwild94 schreef:volgens zegt stefan precies wat die er zo geweldig aan vindt in zijn post. :')
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Vanaf 31 maart komen er weer verbeteringen aan de dienstregeling!
https://www.ad.nl/dordrecht/deze-verbet ... ~a32eaecf/
https://www.ad.nl/dordrecht/deze-verbet ... ~a32eaecf/
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Dat vroeg ik niet en ik had een paar uur vóór jouw reactie al verduidelijking aangebracht over hoe ik het wél bedoelde. Daarnaast zegt Stefan dat ie er eigenlijk geen noemenswaardige ervaring mee heeft, waar ik er juist wél ervaring mee heb en ik wat haken en ogen aangaf bij zijn opmerking dat dat ding altijd zou werken.Post schreef:Misschien dat Stefan in zijn post aangaf dat het ding altijd werkt. Maar dat jij toch vraagt wat hij er zo geweldig aan vind.Daan76 schreef:Wat ik volgens mij zojuist weerlegt heb..... Wat is je punt?dylanwild94 schreef:volgens zegt stefan precies wat die er zo geweldig aan vindt in zijn post. :')
Dus waar het nou dan eigenlijk over gaat allemaal is me inmiddels een volledig vraagteken geworden. Zullen we er maar op houden dat ik er kennelijk niks van snap en dit verder maar gewoon laten rusten dan? Of is dit toch belangrijker dan ik momenteel inschat?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Lijn 4 dus naar Rijksstraatweg/Motel, maar dan komt hij toch in dezelfde files terecht?Qbuzzie schreef:Vanaf 31 maart komen er weer verbeteringen aan de dienstregeling!
https://www.ad.nl/dordrecht/deze-verbet ... ~a32eaecf/
Alhoewel: vanaf de N3 kan je niet keren bij die halte en je moet maar in één richting persé via Amstelwijck in de spits voor de laadpauze. Zou dan goed kunnen dat bv. in de ochtendspits na halte Witte de Withstraat rechtsaf geslagen wordt naar Dordtse Kil en dan via Rijksstraatweg en N3 naar Amstelwijck en in de avondspits andersom. Dan steek je precies tegen de spitsrichting in de A16 over en dat ging bij Arriva ook goed in de spits.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
De veranderingen zijn niet heel wereldschokkend. Eigenlijk vinden de eerste terugdraaiingen plaats. Voor wat betreft lijn 4: we zien het wel terug in de data hoe deze over het Dordtse Kil rijdt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Terugdraaiingen vindt ik het nou ook weer niet helemaal. De bediening in Dordtse Kil blijft toch anders dan bij Arriva met vooral een hogere frequentie, waarbij lijn 8 toevallig vrijwel hetzelfde rijdt als voorheen.
De nieuwe 9 zal bijvoorbeeld haast wel met Rosero's moeten blijven rijden zoals 10 daar nu doet, anders heb je nooit genoeg elektrisch materieel voor de hele stadsdienst.
De nieuwe 9 zal bijvoorbeeld haast wel met Rosero's moeten blijven rijden zoals 10 daar nu doet, anders heb je nooit genoeg elektrisch materieel voor de hele stadsdienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik denk dat die journalist gewoon heel slecht uit kan leggen en dat lijn 4 gewoon standaard op de Laan van Europa gaat eindigen. Dat is tenminste de enige manier om de aansluiting N3/A16 te vermijden die ik kan bedenken.
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Die hotels zijn best moeilijk te onderscheiden. Ten westen van de A16 ligt het Postillion, ten oosten daarvan Van der Valk. Laten we de herziene KV1-data afwachten om daar de vernieuwde route uit af te leiden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Waar keert lijn 10 nu eigenlijk? Bij het tankstation?
Ik ben ook wel benieuwd wat ze in het artikel bedoelen met "snelbus 391 naar Alblasserdam". Ik vermoed lijn 316.
Ik ben ook wel benieuwd wat ze in het artikel bedoelen met "snelbus 391 naar Alblasserdam". Ik vermoed lijn 316.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Is er een nieuw lijnnummer nodig? Kan je de oude routedelen van lijn 4 en 10 niet gewoon in lijn 8 integreren?
Hier staan alle wijzigingen op de website van de gemeente Dordrecht https://www.dordrecht.net/nieuws/2019-0 ... -2019.html
Hier staan alle wijzigingen op de website van de gemeente Dordrecht https://www.dordrecht.net/nieuws/2019-0 ... -2019.html
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ah, gezien dat artikel gaat lijn 4 dus inderdaad alleen tot Amstelwijck rijden en neemt lijn 8 het volledig over met extra ritten.
Dat nieuwe lijnnummer is wel handig voor het onderscheid tussen de spitslijn en lijn 10.
Edit: zat bij het lezen van dat artikel trouwens te denken van huh, een betere aansluiting tussen 491 en 316 door een stop bij Hoogendijk? Immers kan je op elke halte in Papendrecht tussen die lijnen overstappen. Tot ik me bedacht dat het natuurlijk om de verbinding Rotterdam Zuidplein - Alblasserdam gaat die namelijk qua overstapmogelijkheden op Ridderkerk Oostendam niet echt optimaal is.
Dat nieuwe lijnnummer is wel handig voor het onderscheid tussen de spitslijn en lijn 10.
Edit: zat bij het lezen van dat artikel trouwens te denken van huh, een betere aansluiting tussen 491 en 316 door een stop bij Hoogendijk? Immers kan je op elke halte in Papendrecht tussen die lijnen overstappen. Tot ik me bedacht dat het natuurlijk om de verbinding Rotterdam Zuidplein - Alblasserdam gaat die namelijk qua overstapmogelijkheden op Ridderkerk Oostendam niet echt optimaal is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Vanaf aanstaande maandag 11 maart worden de nieuwe bushaltes op het Dudokplein voor lijn 3 en 5 in gebruik genomen. De bushalte aan de westzijde wordt gebruikt voor lijn 3, de oostzijde voor lijn 5. (bron: bericht binnen OVinfo)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
En de aankomsten zijn uiteraard precies andersom, want de twee lijnen hier blijven op elkaar doorrijden. Staat ook bij de omleidingen op de site trouwens, daar wat ongelukkig met een vervallen halte Station Stadspolders (wat dus de noodhalte is).
Maar hiermee is het vanaf maandag dus ook fysiek mogelijk om elektrische bussen in te zetten op lijn 3, 5 en 7.
Maar hiermee is het vanaf maandag dus ook fysiek mogelijk om elektrische bussen in te zetten op lijn 3, 5 en 7.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Is de laadpaal op het Dudokplein al getest? Ik kom er elke dag langs met de trein, maar helaas nog nooit een Ebusco gespot...
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Die KV1-data is gisteren geüpload, voor de liefhebber hier (https://1drv.ms/x/s!AusEowYdJCoxx3zl0GolAJ_9B9Ci) een export met de lijnen, haltes en bestemmingen op de bussen. Let wel, de eerste halte per rit ontbreekt steeds (luiheid van mijn kant, vergt extra handelingen bij de export van de lijst (A) ), dus halte # 1 is eigenlijk de tweede halte.ArrivaBas schreef:Die hotels zijn best moeilijk te onderscheiden. Ten westen van de A16 ligt het Postillion, ten oosten daarvan Van der Valk. Laten we de herziene KV1-data afwachten om daar de vernieuwde route uit af te leiden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Grappig dat, ondanks dat het eigenlijk nutteloos wordt zonder de ritten naar Dordtse Kil, lijn 4 dus twee keer blijft stoppen bij halte Laan van Europa. Je hebt daar de halte waar de bus aankomt met de laadpaal, vervolgens rijdt de bus driekwart rondje over de rotonde en heeft dan nog een extra halte Laan van Europa. Was zinvol in de avondspits als de bus bij aankomst op de Laan van Europa zijn laadpauze had, daarna het rondje Dordtse Kil III maakte en vervolgens rechtstreeks terug richting CS ging. Daarbij bespaart het een rondje over de rotonde, maar vanaf 31 maart is dat niet meer relevant.
Lijn 8 krijgt trouwens ook wel een hoop ritvarianten. Ik zag ritten Dordrecht CS - Drechtwerk, Sliedrecht Stormrand - Drechtwerk, Dordrecht CS - Dordtse Kil III en Sliedrecht Stormrand - Dordtse Kil III. Waarbij die ritten Dordrecht CS - Drechtwerk dus lijn 8 heten, maar eigenlijk op één halte na exact dezelfde route als lijn 9 rijden.
Lijn 8 krijgt trouwens ook wel een hoop ritvarianten. Ik zag ritten Dordrecht CS - Drechtwerk, Sliedrecht Stormrand - Drechtwerk, Dordrecht CS - Dordtse Kil III en Sliedrecht Stormrand - Dordtse Kil III. Waarbij die ritten Dordrecht CS - Drechtwerk dus lijn 8 heten, maar eigenlijk op één halte na exact dezelfde route als lijn 9 rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Deze week gaan de eerste Ebusco's de dienst op. Voorlopig blijven de wagens alleen zichtbaar op lijn 4, omdat deze lijn nergens gekoppeld is aan andere lijnen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Niet toevallig omdat die naast de stalling eindigt? Lijn 2 en 8 zijn immers ook nergens gekoppeld aan andere lijnen (behalve 's avonds dan op de 2), al kan je op de 8 wat lastig laadvoorzieningen testen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
Ik zie net dat R-net Iveco 6310 gisteren aan de voorzijde zijn kentekenplaat mistte. Zitten die dingen zo slecht bevestigd?
Re: Concessie Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem (2019-2026)
De 6519 van de week ook. Blijkbaar.
Bij twijfel: gebruik beton.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten