Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Er was destijds inderdaad een kleine concessie Utrecht Zuidwest, en zelfs een aparte concessie voor de 'corridor Wijk bij Duurstede'. Uit de Stateninformatie: KLIK (pdf)
Die corridor Wijk bij Duurstede zal de huidige lijn 41 geweest zijn, immers is Wijk bij Duurstede pas in 2008 onderdeel van het BRU geworden.

Wat betreft de concessie Zuidwest: dat zal alleen exploiteerbaar geweest zijn doordat alles in de omgeving ook nog van Connexxion was: lijn 195 reed tot aan IJsselstein nog in BRU-gebied en het vervoer in de gemeente Vleuten-De Meern is ergens rond 2003 in voorbereiding op de ontwikkeling van Leidsche Rijn al naar het GVU gegaan. Daarmee houdt je, met Woerden al in Noordwest, alleen nog het vervoer in Montfoort, Oudewater en Lopik over. En de lijnen die daar reden legden meer afstand af in de twee andere concessies waar ze doorheen kwamen dan in Utrecht Zuidwest zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas

Bericht door Cas »

Het zal inderdaad vooral om lijn 41 (en destijds ook nog 40) gaan. Verklaart misschien ook hoe die lijn in de Regio-concessie is beland, terwijl Wijk bij Duurstede niet bij de (verkleinde) BRU hoorde, en zelfs nu nog officieel onder de Provincie-concessie valt. Heb het altijd al enigszins opvallend gevonden dat Wijk en Soesterberg heel expliciet door de Regio-concessie worden bediend, terwijl ze hier officieel niet onder vallen.
Exploitatietechnisch zal het vast wel nuttig zijn, en ik heb er niks op tegen, maar dit zou OVinNL niet zijn als men niet gaat mierenneuken over regeltjes en uitzonderingen :mrgreen:

Qua concessiegrootte: ik denk dat opsplitsen aan de westkant tegenwoordig lastig is, omdat je Woerden zowel met Oudewater als met Mijdrecht wil verbinden en er dus geen duidelijke scheidslijn tussen noordwest en zuidwest is. Een concessie West-Utrecht zou echter best wel goed werken, lijkt me, aangezien er vervoerskundig absoluut geen verbinding is met de oostkant. De enige plekken waar ze uberhaupt elkaar raken zijn Utrecht CS en Hilversum, en bij mijn weten zijn daar geen doorkoppelingen of iets dergelijks tussen de twee. Opsplitsen van de Provincie-concessie in twee stukken zou ze al een stuk behapbaarder maken voor nieuwe vervoerders, lijkt me.

Edit: oost en west zijn moeilijk
Laatst gewijzigd door Cas op zo 31 mar 2019, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
dennistd

Bericht door dennistd »

Nitein-Repart schreef: En wat zijn in NRW leuke zijlijntjes die relatief weinig tijd kosten. Met relatief weinig tijd kosten bedoel ik mee dat je de lijn één keer hoeft te berijden en vanuit het eindpunt verder kan met een andere trein of bus?
Het lijntje naar Heimbach zie ik er niet bij staan, deze is te combineren met de Oleftalbahn die alleen op bepaalde dagen een toeristisch bedrijf rijdt. Vanuit Gemünd rijdt een bus naar Heimbach. En als je een spectaculair busritje wil ervaren, pak dan een rit van lijn 231 die via de Urftalsperre rijdt _O-
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:We gaan juist de andere kant op Suus, we krijgen in 2023 nog een concessiefusie. Een voor de gehele provincie Utrecht.
Ik weet het, en dat slaat nergens op. Utrecht kan namelijk zonder enige moeite in drie of zelfs vier concessies gesplitst worden. En dat kan in andere provincies, zoals Zuid-Holland, ook zonder enige moeite. Misschien dat we dan eens van molochs als Syntus, Connexxion en Arriva af raken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef:
Nitein-Repart schreef: En wat zijn in NRW leuke zijlijntjes die relatief weinig tijd kosten. Met relatief weinig tijd kosten bedoel ik mee dat je de lijn één keer hoeft te berijden en vanuit het eindpunt verder kan met een andere trein of bus?
Het lijntje naar Heimbach zie ik er niet bij staan, deze is te combineren met de Oleftalbahn die alleen op bepaalde dagen een toeristisch bedrijf rijdt. Vanuit Gemünd rijdt een bus naar Heimbach. En als je een spectaculair busritje wil ervaren, pak dan een rit van lijn 231 die via de Urftalsperre rijdt _O-
En in de categorie ongebruikelijke ritjes... van 13 t/m 29 april komt de RE 9 vanuit Aachen niet langs Köln Hbf, maar gaat via Köln Süd naar Troisdorf. In Sieren kun je vervolgens bijvoorbeeld de RB 93 naar Bad Berleburg nemen en daar overstappen op de bus naar Winterberg
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

samsam538 schreef:
Wubbo schreef:Als ik het goed heb komen er een paar keersporen bij Amsterdam Zuid voor de keringen overdag. 's Nachts zal er ongetwijfeld nog wat op de Watergraafsmeer staan.
Bij het keren moeten de binnensporen worden gekruist. Dat is niet wenselijk op het drukke traject. De hsl takt namelijk in op de buitensporen.
Ik verwacht dat dat geen probleem is straks. Ik verwacht dat de binnensporen van Schiphol straks alleen gebruikt worden door de treinen naar de Westtak, dus alles naar Amsterdam Zuid komt straks over de buitensporen. Hoef je op Amsterdam Zuid alleen nog maar het goede perron te kiezen.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Aking

Bericht door Aking »

Weet iemand wat voor loc de Thomas de stoomlocomotief is die binnenkort naar het Spoorwegmuseum komt? Schilderen ze één keer per jaar een loc in een andere kleur, of is dit daadwerkelijk een aparte locomotief die door heel Europa op tour gaat?

En indien dat laatste het geval is, van wie is die loc dan en wat is het verhaal d'r achter?
dennistd

Bericht door dennistd »

Het is daadwerkelijk een aparte loc die met een dieplader vervoerd wordt. Ik meen zelfs dat er meerdere zijn.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Voor zover ik weet zijn de in Europa actieve Thomassen omgebouwde Hunslet Austerity's die eigendom zijn van Engelse museumlijnen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef:Dan moet je die wel ergens op Hoofddorp Opstel kwijt kunnen, en die zou daar dan precies tegelijkertijd met de 3500 moeten keren.
Hierop terugkomend: je zou best de [serie=Intercity|2019|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] of de (ingekorte) [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] op Amsterdam Zuid kunnen laten keren.
Dan kunnen er op het traject Lelystad - Amsterdam Zuid (- Schiphol) in elk geval 4 IC's per uur blijven rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Dan verliest Zuid-Nederland (Den Bosch en zuidelijker) zijn rechtstreekse verbinding met Schiphol. Het is net waar je prioriteiten legt.
Hainje

Bericht door Hainje »

Tijdje terug waren er mensen die op zoek waren naar de statische stationsplattegronden, zoals deze op de NS-website stonden. Via de Feesboek heb ik bij NS een verzoekje gedaan of ze ergens nog iets hadden staan en zie daar wat ik vanochtend in mijn Messenger aantrof:

https://plattegrondstation.nl/treinstations/

Alstublieft!
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Er wordt nog wel gesproken over Eindhoven beukenlaan en Enschede drienerlo.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 05 apr 2019, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten ivm leesbaarheid.
dennistd

Bericht door dennistd »

In Enschede staat het perron bij spoor 5 ook nog aangegeven, terwijl deze tijdens de verbouwing in de zomer van 2013 al is verdwenen.
Ja goed, technisch gezien is het spoor verdwenen en het perron niet :roll:
Hainje

Bericht door Hainje »

Ja de kaart van Breda is ook niet helemaal up-to-date, maar het is denk ik voorlopig het beste wat we kunnen krijgen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door webguy »

Deze plattegronden zijn geloof ik van NS en hebben ooit op NS.nl gestaan
Selivio

Bericht door Selivio »

Zwolle is idd ook niet helemaal up to date meer(wanneer was de loopbrug ook alweer verwijderd :roll: ).
Grt. Stefan
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

2016 toch?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Korte vraag: weet iemand of oude NS-dienstregelingen tussen 2000 en 2018 ergens online beschikbaar zijn?

EDIT: 2018 i.p.v. 2010
Laatst gewijzigd door Yanaike op vr 05 apr 2019, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Vgm niet. Maar alsje bepaalde dingen wil weten zijn er voldoende forummers die in hun eigen boekjes kunnen kijken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Op dit moment ben ik specifiek op zoek naar de reistijd tussen Amsterdam Centraal en 's-Hertogenbosch in 2015, maar ik merk regelmatig dat bij het bedenken van dienstregelingen, het wel handig is om een overzichtje te hebben van hoe snel/langzaam bepaalde treinen in het verleden reden.
dennistd

Bericht door dennistd »

Die van 2015 heb ik hier voor je: http://dennistd.nl/dump/asdht2015.zip
JothamvW

Bericht door JothamvW »

En op Somda staan ook de dienstregelingen per treinnummer vanaf 2009 (NB - mogelijk niet alle treinseries, heb zelf even gecheckt met willekeurige treinen van de 800, 12500, en mijn vaste trein tijdens de dienstregelingen 2017 en 2018, de 7624).
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Yanaike

Bericht door Yanaike »

Bedankt allemaal! :pos:
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Ik zoek een busmerk dat een T heeft als logo. Heeft iemand een idee?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie