Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Afgesplitst van ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw.
Wat zou jij dan met Amsterdam Centraal doen?
Wat zou jij dan met Amsterdam Centraal doen?
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Zurichse oplossing: als er niet voldoende ruimte boven de grond is, gewoon een tunnel onder het bestaande station boren en daar de Sprinters naartoe verwijzen. Dat biedt boven de grond alle ruimte die nodig is voor de IC-treinen en de HSL-treinen (inclusief Eurostar-terminal op spoor 15), en biedt daarnaast de mogelijkheid voor doorkoppelingen buiten de bestaande corridors om (Amstel-Haarlem bijvoorbeeld). Als ProRail dan toch 3,5 miljard wil investeren, zou ik daar mee beginnen. 
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Flickr!
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Het overtuigt mij niet. Ik zie het probleem niet van een niet doorgekoppelde corridor Haarlem - Utrecht en ook niet van het verplaatsen van de treinen van de HSL naar Zuid. De NZ-lijn biedt een goed alternatief om in het centrum te komen.
-
- Berichten: 3634
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Maar als je geen treinen meer wilt 'afbuigen' in Amsterdam, dan nemen de reistijden vanaf Utrecht, Hilversum en Almere naar Schiphol natuurlijk wel erg toe en wordt de Zuidas ook wel slecht bereikbaar.
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Daar ben ik dus niet overtuigd van. Er is een grote stroom reizigers die nu vanaf Amsterdam Centraal de HSL op gaat, en die stroom verpest je met een overstap op Schiphol of Zuid. Daarom ben ik voorstander van twee kwartiersdiensten over de HSL: 4x per uur naar Amsterdam C, 4x per uur naar Amsterdam Zuid. Voor reizigers die dat niet frequent genoeg vinden is er dan de optie om over te stappen op Schiphol, maar voor het gros van de reizigers is het dat een heel aantrekkelijk aanbod.Daan! schreef:Het overtuigt mij niet. Ik zie het probleem niet van een niet doorgekoppelde corridor Haarlem - Utrecht en ook niet van het verplaatsen van de treinen van de HSL naar Zuid. De NZ-lijn biedt een goed alternatief om in het centrum te komen.
Het doorkoppelen van Amstel - Haarlem zie ik als een oplossing om niet te hoeven kiezen wat te doen met de A2-corridor. Feitelijk splits je de corridor dan in Amsterdam: IC-treinen steken het Noordzeekanaal over, sprinters rijden na Sloterdijk door naar Haarlem. Zo ontstaat voor meer reizigers een overstapvrije verbinding, en de reizigers die wel over moeten stappen kunnen dat op Amstel op hetzelfde perron doen.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Flickr!
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Een aparte tunnel voor sprinters zou een hele goede oplossing zijn, die ook nog eens bewezen effectief is, kijk bijvoorbeeld maar naar Stockholm.Z2N schreef:Zurichse oplossing: als er niet voldoende ruimte boven de grond is, gewoon een tunnel onder het bestaande station boren en daar de Sprinters naartoe verwijzen. Dat biedt boven de grond alle ruimte die nodig is voor de IC-treinen en de HSL-treinen (inclusief Eurostar-terminal op spoor 15), en biedt daarnaast de mogelijkheid voor doorkoppelingen buiten de bestaande corridors om (Amstel-Haarlem bijvoorbeeld). Als ProRail dan toch 3,5 miljard wil investeren, zou ik daar mee beginnen.
Met een soortgelijk doel in het achterhoofd speel ik wel eens met het idee om de Oost-Westlijn niet als metro, maar als treinverbinding op de kaart te tekenen. Je krijgt dan ongeveer (er zijn allerlei varianten denkbaar :') ) een lijn van Sloterdijk naar Amstel/Muiderpoort met als tussenliggende stations Elandsgracht, Vijzelgracht en Weesperplein (alleen ri. Muiderpoort). De gedachte hierachter is dat de reizigersstromen van/naar Amsterdam beter gespreid worden, de reistijd binnen Amsterdam fors omlaag gaat en de andere intercitystations van Amsterdam (Amstel, Sloterdijk, Bijlmer ArenA en wellicht ook weer Muiderpoort) meer een knooppunt worden.
-
- Berichten: 3634
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Interessant idee, maar is dat niet een beetje buiten dit topic om? Dit gaat in investeringen in de stations zelf, niet in de sporenstraten.
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Stockholm is een goed voorbeeld ja, net als de RER in Parijs en de beste S-Bahnen in Duitsland en dus ook Zurich.PHS schreef: Een aparte tunnel voor sprinters zou een hele goede oplossing zijn, die ook nog eens bewezen effectief is, kijk bijvoorbeeld maar naar Stockholm.
@Beheer: Mogen wij losgekoppeld worden? Ik vind offtopic gaan geen goede reden om hier geen discussie over te voeren. :)
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Flickr!
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
De andere Züricher stations zijn ook weinig soeps al zijn die waarschijnlijk nu wel verbeterd: ze waren een aantal jaar geleden druk bezig met verbouwen. En van Hardbrücke kun je ook weinig anders maken dan een naargeestige, betonnen tochtgat:Z2N schreef:Dat ben ik niet echt met je eens eigenlijk. De grote stations zijn allemaal ruim, volledig afgebouwd (kan Utrecht C nog een puntje aan zuigen) en goed overzichtelijk. De enige uitzondering daarop is misschien Zurich HB, maar dat komt doordat de Zwitsers hun hoofdstations wél goed uitbreiden, en niet zoals in Amsterdam een deel van de treinen ombuigen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Zürich_Ha ... ay_station
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Niet heel anders dan een station Zwijndrecht natuurlijk. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Flickr!
Re: ProRail steekt 3,5 miljard in verbetering stations en nieuwbouw
Done.Z2N schreef:
@Beheer: Mogen wij losgekoppeld worden? Ik vind offtopic gaan geen goede reden om hier geen discussie over te voeren. :)
▲
▲
1,5 meter
▼
▼
▲
1,5 meter
▼
▼
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Over het algemeen hebben ze het in Zürich prima geregeld. Het kanton en deels de omliggende kantons hebben een zeer uitgebreid en frequent S-Bahnnetwerk. De geografische beperkingen worden omzeild met flinke tunnels. Ik denk dat we in Nederland best nog wel wat van de Zwitsers kunnen leren op treingebied :YVinny schreef:De andere Züricher stations zijn ook weinig soeps al zijn die waarschijnlijk nu wel verbeterd: ze waren een aantal jaar geleden druk bezig met verbouwen. En van Hardbrücke kun je ook weinig anders maken dan een naargeestige, betonnen tochtgat:
Ter bevordering van de discussie heb ik een korte schets gemaakt van hoe een Oost-Westlijn voor sprinters er uit zou kunnen komen te zien. Het achterliggende heb ik even eerder beschreven.Z2N schreef:Ik vind offtopic gaan geen goede reden om hier geen discussie over te voeren.

Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Als er onbeperkt budget was:
- Extra sprinterstations Isolatorweg - Houthavens
- Viersporig Schiphol - Amsterdam Centraal
- Extra perron op Schiphol: buitenste 4 sporen voor HSL (HSL doortrekken naar Schiphol)
- Viersporige tunnel na Isolatorweg, dus Houthavens ondergronds tot na Centraal en bij Dijksgracht omhoog
- Sprinterstation op de plek van Michiel de Ruijtertunnel
- Michiel de Ruijtertunnel wordt parallel aan centraal onder het IJ aangelegd
- Tweede Hemboog om sprinters van Haarlem en Zaandam naar Isolatorweg te leiden
De lijnvoering voor sprinters
- Sprinter uit Schiphol: Lelylaan - Sloterdijk - Isolatorweg - Houthavens - Centraal - Muiderpoort - Science Park en verder
- Sprinter uit Haarlem: Halfweg - Sloterdijk (Tweede Hemboog) - Isolatorweg - Houthavens - Centraal - Muiderpoort - Science Park en verder
- Sprinter uit Zaandam: Zaandam - Sloterdijk - Isolatorweg - Houthavens - Centraal - Muiderpoort - Amstel en verder
- Tariefintegratie sprinters en metro
- People mover Isolatorweg - Houthavens door Haven stad
De lijnvoering ICD over Centraal
- ICD Zeeland - Roosendaal - nieuwe HSL aansluiting - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam - Almere (2x/uur)
- ICD Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam - Almere (2x/uur)
De lijnvoering ICD over Zuid
- ICD Dordrecht - Rotterdam - Schiphol - Zuid - Almere - Lelystad - Lelylijn (4x/uur)
- Extra sprinterstations Isolatorweg - Houthavens
- Viersporig Schiphol - Amsterdam Centraal
- Extra perron op Schiphol: buitenste 4 sporen voor HSL (HSL doortrekken naar Schiphol)
- Viersporige tunnel na Isolatorweg, dus Houthavens ondergronds tot na Centraal en bij Dijksgracht omhoog
- Sprinterstation op de plek van Michiel de Ruijtertunnel
- Michiel de Ruijtertunnel wordt parallel aan centraal onder het IJ aangelegd
- Tweede Hemboog om sprinters van Haarlem en Zaandam naar Isolatorweg te leiden
De lijnvoering voor sprinters
- Sprinter uit Schiphol: Lelylaan - Sloterdijk - Isolatorweg - Houthavens - Centraal - Muiderpoort - Science Park en verder
- Sprinter uit Haarlem: Halfweg - Sloterdijk (Tweede Hemboog) - Isolatorweg - Houthavens - Centraal - Muiderpoort - Science Park en verder
- Sprinter uit Zaandam: Zaandam - Sloterdijk - Isolatorweg - Houthavens - Centraal - Muiderpoort - Amstel en verder
- Tariefintegratie sprinters en metro
- People mover Isolatorweg - Houthavens door Haven stad
De lijnvoering ICD over Centraal
- ICD Zeeland - Roosendaal - nieuwe HSL aansluiting - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam - Almere (2x/uur)
- ICD Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam - Almere (2x/uur)
De lijnvoering ICD over Zuid
- ICD Dordrecht - Rotterdam - Schiphol - Zuid - Almere - Lelystad - Lelylijn (4x/uur)
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Waarom sluit je die Oost/Westlijn aan op de Westtak? Zowel Weesp - Leidseplein - Sloterdijk - Schiphol als Breukelen - Leidseplein - Sloterdijk - Schiphol lijken me niet echt hele logische routes?PHS schreef:Ter bevordering van de discussie heb ik een korte schets gemaakt van hoe een Oost-Westlijn voor sprinters er uit zou kunnen komen te zien. Het achterliggende heb ik even eerder beschreven.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Ah, Sprintercorridors, leuk. Naar aanleiding van een artikel in het Parool van Henk Jansen Manenschijn (enkelen hier zullen zijn naam kennen van de Metronetstudie uit 2007), waarin hij een HSL-spoorverbinding tussen Schiphol en Amsterdam langs de A5 bepleit, had ik weer eens wat oude ideeën van mezelf opgehaald. Dat heb ik tot in detail uitgewerkt op mijn blog neergepoot. Het is natuurlijk dubbelop dat hier te gaan herkauwen, maar in essentie komt het op de volgende zaken neer:
- Uitgangspunt is de lijnenloop die ProRail in het document 'Het aanbod van ProRail in 2030' voorstelt;
- Schiphol wordt uitgebreid met een extra station voor de HSL (vier sporen, met een apart eilandperron voor internationale treinen);
- Tussen Schiphol en Amsterdam Zuid komen twee extra sporen in het verlengde van dit station (deels via een geboorde tunnel);
- Amsterdam Zuid wordt achtsporig, met eenzelfde configuratie als Bijlmer ArenA;
- Ten oosten van de Utrechtboog wordt het traject Zuidtak-Weesp-Almere Oostvaarders uitgebreid tot vier sporen;
- Weesp wordt achtsporig, maar alleen sprinters stoppen hier;
- 4 tot 6 sprinters per uur Amsterdam Centraal - Hilversum (e.v.);
- 8 sprinters per uur Almere - Hoofddorp (4x per uur door naar Den Haag Centraal); frequenties overige treinen Zuidtak gelijk aan wat ProRail voorstelt (of nog hoger indien inpasbaar).
Let op: deze post kan sporen van sarcasme, ironie of cynisme bevatten.
Deze post is 100% feitenvrij, en gemaakt van 100% gerecyclede meningen.
Deze post is 100% feitenvrij, en gemaakt van 100% gerecyclede meningen.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Die schets is niet in beton gegoten. Ik geef alleen aan dat het mogelijk is om een Oost-Westtunnel voor sprinters aan te laten sluiten op de Westtak. Of dat ook wenselijk is, hangt van de (nog niet) voorgestelde lijnvoering af. Op zich denk ik wel dat een verbeterde rechtstreekse sprinterverbinding tussen Lelylaan (en evt. stations bij de Henk Sneevlietweg en de Jan van Galenstraat) met het centrum en Oost van toegevoegde waarde kan zijn in het lijnennet.Yanaike schreef:Waarom sluit je die Oost/Westlijn aan op de Westtak? Zowel Weesp - Leidseplein - Sloterdijk - Schiphol als Breukelen - Leidseplein - Sloterdijk - Schiphol lijken me niet echt hele logische routes?PHS schreef:Ter bevordering van de discussie heb ik een korte schets gemaakt van hoe een Oost-Westlijn voor sprinters er uit zou kunnen komen te zien. Het achterliggende heb ik even eerder beschreven.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Hier dan maar. In het kader van officiële voorstellen voor een S-bahn Haarlem-Amsterdam-Weesp maar eens even aan het kleuren geslagen ten westen van Haarlem voor een ongelijkvloerse oplossing.
Spoor uit Beverwijk via viaduct; spoor naar Leiden via dive-under onder de (verlegde en verhoogde) sporen van en naar Zandvoort door.

Spoor uit Beverwijk via viaduct; spoor naar Leiden via dive-under onder de (verlegde en verhoogde) sporen van en naar Zandvoort door.
Let op: deze post kan sporen van sarcasme, ironie of cynisme bevatten.
Deze post is 100% feitenvrij, en gemaakt van 100% gerecyclede meningen.
Deze post is 100% feitenvrij, en gemaakt van 100% gerecyclede meningen.
-
- Berichten: 1176
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Het kan met één viaduct/tunnel minder als je op de Zandvoortse lijn links gaat rijden.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Volgens mij red je dit niet met stijgingspercentages.
En hoe ga je het treinverkeer afhandelen op Haarlem zelf?
En hoe ga je het treinverkeer afhandelen op Haarlem zelf?
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Ook als je gewoon rechts blijft, volgens mij.diederickx schreef: ↑ma 22 feb 2021, 14:12 Het kan met één viaduct/tunnel minder als je op de Zandvoortse lijn links gaat rijden.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Als ik de gekleurde lijnen doortrek, kom ik hier op uit:
Uitgeest <-> Amsterdam via spoor 1 en 8
Leiden <-> Amsterdam via spoor 3 en 6.
Zandvoort <-> Haarlem kan keren op 4 en 5, of ook doorrijden naar Amsterdam. Dat ligt er aan welke frequentie je zou willen tussen Haarlem en Amsterdam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Dan krijg je er ook nog de 6300 bij.
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
In de plannen die voorbijkwamen in het toekomstbeeld OV waren alle treindiensten te Haarlem doorgaand:
- 4x Uitgeest - Amsterdam
- 4x Zandvoort - Amsterdam
- 4x Leiden - Amsterdam
- 4x Den Haag - Amsterdam (sneltrein tot Heemstede-Aerdenhout)
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Station Haarlem ligt ontzettend onhandig als je een vrijliggende kruising wil bouwen. Door het water aan beide kanten van het station kan je alleen maar de hoogte in en ik weet niet of iedereen daar vrolijk van wordt. Maar één fly-over aan de oostzijde van het station en linksrijden op de lijn naar Zandvoort is volgens mij de goedkoopste oplossing, dan krijg je eigenlijk een indeling zoals bijvoorbeeld station Lage Zwaluwe nu al heeft.
Rame à l'approche
Re: Hervorming Sprintercorridors/S-Bahn
Links rijden is toch nergens voor nodig? Je kunt ook een fly-over maken die zich in tweeën splitst:

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten