Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik probeer bij mijn herstelwerk in NRW ook altijd een stukje voor mij nieuw spoor in te plannen zodat het leuk blijft, vandaag was dat Iserlohn en de Daadetalbahn.
Helaas begin ik aardig door het nieuwe spoor heen te raken maar moeten nog steeds wat lijnen die ik al had opnieuw gedaan worden :(.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik heb ooit ergens gelezen dat treinen in België links rijden omdat het het eerste land na Groot-Brittannië was met treinen en de Britse experts die kwamen helpen waren linksrijdende treinen gewend.
Waarom ze in Frankrijk links rijden weet ik niet, maar het is wel de reden dat de metro in Parijs rechts rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
In Frankrijk dezelfde reden voor het linksrijden van de treinen als in België. De Metro rijdt rechts omdat dat van vroeger uit een tram was, en dan is het best lastig om tegen het verkeer in te rijden. Let er maar eens op; de RER rijdt dus ook links want dat is als trein geclassificeerd.
Suus schreef:Ik heb ooit ergens gelezen dat treinen in België links rijden omdat het het eerste land na Groot-Brittannië was met treinen en de Britse experts die kwamen helpen waren linksrijdende treinen gewend.
Waarom ze in Frankrijk links rijden weet ik niet, maar het is wel de reden dat de metro in Parijs rechts rijdt.
Aha dus dat is de reden dat er in België (en ook in Frankrijk) links gereden wordt op het spoor.
Nu is mijn vraag of dat er in Groot-Brittannië ook nog steeds links gereden wordt op het spoor?
Om dezelfde reden als Parijs rijdt de metro van Stockholm juist links: dat was ook van origine een ondergronds traject van de tram. In 1967 is het wegverkeer in Zweden rechts gaan rijden maar voor de inmiddels volwaardig uitgebouwde metro was er geen reden de boel aan te passen.
Nee, de metro van Parijs is nooit een voortzetting van de tram geweest. Daar rijdt de metro express rechts en heeft de metro een krap profiel om te voorkomen dat voorstadstreinen aan het metronet gekoppeld konden worden. De metro van Parijs mocht ook heel lang niet buiten de stadsgrens uitbreiden.
Suus schreef:
Zo mensen, eindelijk ben ik toe aan mijn pleziertje van de dag, de Daadetalbahn *O*
Waar als je geen treinkaartje hebt deze bij de machinist kan kopen :D
Ik heb hem vorige week ook gedaan , het grootste deel van NRW wat ik nog moet zit dan ook nog in die hoek
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km