De mini aanbesteding
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Re: De mini aanbesteding
De berekening klopt bij benadering best aardig. Ik ben uitgegaan van de middelste halte in de wijk (er is dus een harde grens). Je kan de individuele reizigersgegevens zelf gebruiken om tot de reizigersaantallen van een nieuwe verbinding te komen. De overzichten zijn bedoelt om een snelle indicatie te geven van hoeveel mensen er in de bus zaten op een bepaald traject van een lijn in de vorige concessie. Het is dus niet de heilige tabel.
Waarom zou je overigens rechtstreeks van C naar D gaan rijden als dat 0 punten oplevert?
Waarom zou je overigens rechtstreeks van C naar D gaan rijden als dat 0 punten oplevert?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
Ik heb nog een vraag over het materieel: bij de zitplaatscapaciteit is er bij de meeste bussen uitgegaan van een stadsinterieur, terwijl de meeste low-entrybussen in Nederland als streekbus worden ingezet. De VDL Citea LLE-120, de low-entrybus die van alle low-entrybussen in Nederland het meest als stadsbus wordt ingezet, kent dan juist weer 43 zitplaatsen, zelfs meer dan de zes meter langere Mercedes-Benz Citaro G
.
Ik zou willen adviseren om de zitplaatscapaciteit van een aantal bustypes te verhogen, omdat ik denk dat dit meer representatief is voor de bustypes die in Nederland rondrijden:

Ik zou willen adviseren om de zitplaatscapaciteit van een aantal bustypes te verhogen, omdat ik denk dat dit meer representatief is voor de bustypes die in Nederland rondrijden:
- VDL Citea LLE-99: ongeveer 29 zitplaatsen zoals bij deze order van Seatour.
- Iveco Crossway LE 12: ongeveer 45 zitplaatsen.
- Mercedes-Benz Citaro LE (Ü): ongeveer 45 zitplaatsen.
- Mercedes-Benz Citaro G: ongeveer 46 zitplaatsen (variant met OM 936 motor).
Laatst gewijzigd door TLP op za 25 mei 2019, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Dan moet u bij DrechtBlub zijn. ;)
Overigens mag je van mij in de daluren best bussen laten staan op de bufferplaatsen op een busstation. Alleen aan het begin- en eind van de dag zijn matritten verplicht!
Overigens mag je van mij in de daluren best bussen laten staan op de bufferplaatsen op een busstation. Alleen aan het begin- en eind van de dag zijn matritten verplicht!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Omdat ik zover nog niet had gekeken (die tabellen stonden er in de eerdere versie nog niet bij volgens mij toch?), ben nu immers nog niet met een bod bezig. Maar zag dat er wel reizigers tussen C en D waren waarvoor zo'n verbinding in de spits een aardige versnelling zou opleveren.regenmaker schreef:Waarom zou je overigens rechtstreeks van C naar D gaan rijden als dat 0 punten oplevert?
Lees ik jouw reactie nou trouwens goed als ik daaruit opmaak dat ik ook niet van B via C naar D mag rijden? Terwijl ik dan wel gewoon een verbinding Ambachtenwijk - Houtkade zoals in het puntenmodel aanbiedt.
Zo te zien had je deze vraag nog gemist trouwens:
Als aanvullende vraag: Tellen de in onbruik geraakte haltes ook mee voor de ontsluitingseis? Bijvoorbeeld in de Ambachtenwijk liggen 10 haltes waarvan 8 in gebruik zijn nu, dan zit je dus al op 80% en zou je nog maar één halte meer mogen laten vervallen om aan de wens te blijven voldoen. Terwijl je er twee mag laten vervallen als alleen de nu in gebruik zijnde haltes tellen.
Voor de 90%-ontsluitingsbonus geldt natuurlijk hetzelfde maar dan met andere getallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
Plaats 43 in de LLE-120 is voor de chauffeur volgens mij ;)
De zitplaatsen hoeven van mij niet een heel stuk omhoog, maar een beetje mag er wel bij.
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe je het wilt hebben met 80% aansluitingen. Lijn 201 rijdt in de spits elk kwartier, terwijl voor de aansluitende bussen naar Klokbekerstad Universiteit en Heelwoud Busstation maar 1x/uur wordt geëist. Dan kan toch nooit 80% van de bussen van lijn 201 een aansluiting hebben?
Nog even een lijst van de aansluitende bussen:
Kanalendijk Busstation, 201/202: Aansluitingen naar Klokbekerstad Universiteit en Heelwoud. (Moet Hemelendorp ook?)
Heelwoud Busstation, 203: Aansluitingen naar Sterrenburcht en Kanalendijk.
Sterrenburcht Busstation, 204: Aansluitingen naar Klokbekerstad en Heelwoud.
Klopt dit?
90% haltegrens is per "stad" (zie kleuren haltes). Maar tellen haltes bij de Sterrenwacht en Wellnesscentrum ook mee?
En ook dan geldt dat je vaak maar één of twee haltes mag laten vervallen, wat ik best weinig vind als je ziet hoe ver het om is om sommige haltes aan te doen (kuch 92 en 105).
De zitplaatsen hoeven van mij niet een heel stuk omhoog, maar een beetje mag er wel bij.
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe je het wilt hebben met 80% aansluitingen. Lijn 201 rijdt in de spits elk kwartier, terwijl voor de aansluitende bussen naar Klokbekerstad Universiteit en Heelwoud Busstation maar 1x/uur wordt geëist. Dan kan toch nooit 80% van de bussen van lijn 201 een aansluiting hebben?
Nog even een lijst van de aansluitende bussen:
Kanalendijk Busstation, 201/202: Aansluitingen naar Klokbekerstad Universiteit en Heelwoud. (Moet Hemelendorp ook?)
Klopt dit?
90% haltegrens is per "stad" (zie kleuren haltes). Maar tellen haltes bij de Sterrenwacht en Wellnesscentrum ook mee?
En ook dan geldt dat je vaak maar één of twee haltes mag laten vervallen, wat ik best weinig vind als je ziet hoe ver het om is om sommige haltes aan te doen (kuch 92 en 105).
Vaste reiziger in Friesland.
Favoriete bussen: Mercedes-Benz Integro, Setra spul, Scania
-
Ik dacht dat DrechtBlub alleen hielp bij het uitzoeken van het materieel en dat uregenmaker schreef:Dan moet u bij DrechtBlub zijn. ;)

Overigens is bij de Iveco-brochure niet de totale capaciteit af te leiden, maar denk aan een totaal van ongeveer 90 passagiers zoals bij de bussen voor Amstelland-Meerlanden.DrechtBlub schreef:Lokquote
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ik heb de capaciteit klakkeloos gekopieerd van DrechtBlub. Maar als het herzien moet worden met iets hogere zitcapaciteit prima.TLP schreef: Ik dacht dat DrechtBlub alleen hielp bij het uitzoeken van het materieel en dat uging over de verdere vormgeving van het document
.
Nee, je moet uitgaan van de lijn met de laagste frequentie, daarvan 80%. Dat is misschien wel een betere eis...Bys1 schreef:Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe je het wilt hebben met 80% aansluitingen. Lijn 201 rijdt in de spits elk kwartier, terwijl voor de aansluitende bussen naar Klokbekerstad Universiteit en Heelwoud Busstation maar 1x/uur wordt geëist. Dan kan toch nooit 80% van de bussen van lijn 201 een aansluiting hebben?
Hemelendorp moet ook erbij ja. Alle verbindingen die door de provincie zijn geëist inderdaad.Bys1 schreef:Nog even een lijst van de aansluitende bussen:
Alleen de haltes die je aanlegt tellen ook mee. Het moet ook zeker niet te makkelijk zijn om alle bonussen binnen te slepen, misschien is zelfs bijna onmogelijk maarja dan heeft iedereen 0 punten op dat onderdeel, dat corrigeren we wel weer in de volgende episode. Maar ik zal de eis nu verlagen naar 80%.Bys1 schreef:90% haltegrens is per "stad" (zie kleuren haltes). Maar tellen haltes bij de Sterrenwacht en Wellnesscentrum ook mee?
Ja, er zijn ook zoveel vragen... Ja, die tellen ook mee. Ik zal de eis naar 80% verlagen.regenmaker schreef:Zo te zien had je deze vraag nog gemist trouwens:
Als aanvullende vraag: Tellen de in onbruik geraakte haltes ook mee voor de ontsluitingseis? Bijvoorbeeld in de Ambachtenwijk liggen 10 haltes waarvan 8 in gebruik zijn nu, dan zit je dus al op 80% en zou je nog maar één halte meer mogen laten vervallen om aan de wens te blijven voldoen. Terwijl je er twee mag laten vervallen als alleen de nu in gebruik zijnde haltes tellen.
Voor de 90%-ontsluitingsbonus geldt natuurlijk hetzelfde maar dan met andere getallen.
Je mag best B - D bedienen door B - C - D aan te bieden, maar dan wel direct. Ik denk dat ik in de definitieve versie de punten ga geven aan Busstation - Houtkade i.p.v. Ambachtenwijk - Houtkade.Daniel schreef: Omdat ik zover nog niet had gekeken (die tabellen stonden er in de eerdere versie nog niet bij volgens mij toch?), ben nu immers nog niet met een bod bezig. Maar zag dat er wel reizigers tussen C en D waren waarvoor zo'n verbinding in de spits een aardige versnelling zou opleveren.
Lees ik jouw reactie nou trouwens goed als ik daaruit opmaak dat ik ook niet van B via C naar D mag rijden? Terwijl ik dan wel gewoon een verbinding Ambachtenwijk - Houtkade zoals in het puntenmodel aanbiedt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Maar tellen op dit moment in onbruik zijnde haltes nou ook mee? Die liggen er immers al, maar ze worden niet gebruikt. En opvallend genoeg is het aantal in onbruik zijnde haltes nu overal precies zodanig dat het binnen de wensen valt (meer dan 70% bediend)
Schapekop in de Keistad
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De in onbruik geraakte haltes tellen ook mee.
-
Nee.TLP schreef:u![]()
Prima.
Moet je voor de +2 in het weekend zowel zaterdag als zondag 90% bedienen? Of krijg je voor elk van beide dagen 2 punten, of voor elk van beide 1 punt?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Voor elk van beide dagen 1 punt. Zal het er duidelijker neerzetten.
-
Waar reageer je nu op?bys1 schreef:Nee.TLP schreef:u![]()
-
Precies op wat ik citeer? :')
-
Anders gezegd: wat probeer je duidelijk te maken met je reactie?
-
Ik beantwoord alleen jouw vraagteken :)
Ik zie dat er ook haltes zijn die wel een mooi kleurtje hebben, maar die al bediend worden door de lijnen van Transavia. Moeten wij die ook bedienen?
Ik zie dat er ook haltes zijn die wel een mooi kleurtje hebben, maar die al bediend worden door de lijnen van Transavia. Moeten wij die ook bedienen?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Zeker, als je ontsluitingsbonus wilt. Die is namelijk best fors per gebied (max. 25 punten).
-
Prima, gaan wij even naar kijken tegen die tijd.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Enkele documenten hebben een update gehad: Concessies Sterrenburcht en Kanalendijk.
-
- Donateur
Wel een beetje vreemd: je krijgt een bonus door het bedienen van haltes in andermans gebied.
-
Is haltes 1x/2 uur in één richting bedienen genoeg voor de 80% grens?
De verdeling van golfslag is me niet helemaal duidelijk. Je hebt een "gewoon" stuk met haltes en je hebt het industrieterrein. Krijg je dan dubbele punten als je bijvoorbeeld 1x/uur door zuid rijdt en 1x/uur door het industriegebied, en hoe zit het met verdeling van reizigersaantallen?
De verdeling van golfslag is me niet helemaal duidelijk. Je hebt een "gewoon" stuk met haltes en je hebt het industrieterrein. Krijg je dan dubbele punten als je bijvoorbeeld 1x/uur door zuid rijdt en 1x/uur door het industriegebied, en hoe zit het met verdeling van reizigersaantallen?
Wat te doen als je met de totale rijtijd van een rit op halve minuten zit (bijvoorbeeld 10,5 minuten)?bys1 schreef:Snelle verbindingen naar ...", hoe vaak moet ik die aanbieden om aan de wens te voldoen? Is 1x/2 uur in de spits genoeg, of mag dat bijvoorbeeld alleen op zondag?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Dat mag.bys1 schreef:Is haltes 1x/2 uur in één richting bedienen genoeg voor de 80% grens?
Reizigersvraag is voor alles totaal. Nee, je kan geen dubbele punten verdienen. In de spitsuren het industrieterrein bedienen lijkt me handig en zal ik dan ook opnemen.bys1 schreef:De verdeling van golfslag is me niet helemaal duidelijk. Je hebt een "gewoon" stuk met haltes en je hebt het industrieterrein. Krijg je dan dubbele punten als je bijvoorbeeld 1x/uur door zuid rijdt en 1x/uur door het industriegebied, en hoe zit het met verdeling van reizigersaantallen?
Volgens mij staat er toch op alle momenten (= alle tijdsperiodes)? En de gevraagde verbindingen zijn opgenomen in de provincie-eisen, dus ik neem dat je dat gaat combineren. Maar ik zal er wel 1x/2 uur neerzetten als minimum als je dat graag wilt.bys1 schreef:Snelle verbindingen naar ...", hoe vaak moet ik die aanbieden om aan de wens te voldoen? Is 1x/2 uur in de spits genoeg, of mag dat bijvoorbeeld alleen op zondag?
-
Komt er ook nog een kleurlegenda van de functiekaart?
-
Bediening industrieterrein in een spits was al een wens, maar ik vond het een beetje een vage verdeling.
Ja, alle tijdsperiodes was me duidelijk, alleen niet hoe vaak per periode. 1x/2 uur in het weekend lijkt me normaal, maar in de spits is 1x/2 uur dan wel weer karig voor verbindingen waar 2x/uur wordt geëist.
En hoe zit het met totale rijtijden op halve minuten? Afronden naar boven?
Ja, alle tijdsperiodes was me duidelijk, alleen niet hoe vaak per periode. 1x/2 uur in het weekend lijkt me normaal, maar in de spits is 1x/2 uur dan wel weer karig voor verbindingen waar 2x/uur wordt geëist.
En hoe zit het met totale rijtijden op halve minuten? Afronden naar boven?
-
1. Seatour gebruikt een streek opstelling voor hun Citea's, ik ben hier uitgegaan van het standaard stadsinterieur voor de bus, deze heeft 21 of 23 zitjes afhankelijk van de keuze van de vervoerder. Dit is dus niet zo zeer een fout als dat ik de andere van de 2 standaard interieuropties heb gepakt.TLP schreef:
- VDL Citea LLE-99: ongeveer 29 zitplaatsen zoals bij deze order van Seatour.
- Iveco Crossway LE 12: ongeveer 45 zitplaatsen.
- Mercedes-Benz Citaro LE (Ü): ongeveer 45 zitplaatsen.
- Mercedes-Benz Citaro G: ongeveer 46 zitplaatsen (variant met OM 936 motor).
2. De Crossway die je hier heb staan is niet de Crossway LE 12 maar de Crossway LEL 12, die staat met correcte capaciteit in het document, Om wat voor reden dan ook heeft Regenmaker de LE stadsvariant gepakt voor de mini-aanbesteding.
3. De Citaro LE Ü heeft ook prima 45 zitplaatsen in mijn documentatie. Regenmaker heeft ook hier de LE stadsvariant gepakt.
4. De Citaro G heeft de correcte Capaciteit (Variant OM 470, 3 deurs).
Ik wil echt niet naar doen maar aangezien dit een streek concessie was had je op z'n minst met de citaro en Crossway wat beter op kunnen letten welke variant je er in had gezet.regenmaker schreef:Lokquote
Voor de duidelijkheid voor iedereen: Ik heb 262 verschillende bustypes en varianten er in staan die aan de huidige Euronormen voldoen van zowat alle bedrijven die in Nederland bussen aan kunnen leveren, van Iveco tot Temsa, van KAvZ tot Troligabus en van Solaris tot Bogdan. Hier in staat de lengte, zitcapaciteit in standaard (of één van de standaard) layouts en de standaard gemiddelde capaciteit (eventueel zelf uitgerekend op basis van maximaal gewicht), de type aandrijving (CNG/Remopwek-Hybride/Diesel/Benzine, geen Elektrisch/waterstof zoals al aangegeven was door Regenmaker), de layout (Hogevloer, Low Entry, Low Floor), of er een lift in zit voor rolstoelers, of die T-100 en/of las T-100 geleverd kan worden, en dan gesorteerd op lengte/catogorie (8tax, midibus, Standaardbus, Lange Bus, Gelede Bus, Dubbeldekker en T-100 Only (wat grotendeels touringcars en Qliner achtige bussen bevat)).
Tevens voor Regenmaker nog notitie: De Mercedes Benz Sprinter Mobility 23 kan met rolstoellift achterin geleverd worden maar als die voor OV word gebruikt bevat die meestal geen lift en is daarmee niet toegankelijk, was het de bedoeling dat je in je opties voor materieel ook ontoegankelijk materieel zou hebben en zo niet, is het niet een beter idee om die te switchen voor een lagevloersalternatief óf een minpuntenscore te geven voor het gebruik van niet rolstoeltoegankelijk materieel?
Ik blub in het Drecht.
-
- Donateur
Beginnen de regels wat betreft beoordeling en mitsen en maten niet een beetje uit de hand te lopen? Ik snap dat iedereen wilt winnen maar ik zou zeggen dit is het en hier doen jullie het mee. Het spel is complex genoeg.