Haaglanden: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Nou ik zag het zelf gebeuren in "Haaglanden" en het gaat over alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
trouwens weet iemand of het waar is dat ze door the mall plannen hebben om tramlijn 6 door te trekken?
trouwens weet iemand of het waar is dat ze door the mall plannen hebben om tramlijn 6 door te trekken?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Waar zou lijn 6 naar toe moeten worden doorgetrokken? The Mall is toch in Leidschendam, als ik het wel heb?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
The Mall (of the Netherlands) is inderdaad in Leidschendam.
The Mall of the Netherlands wil graag lijn 6 doortrekken naar Wassenaar, zodat er op drukke dagen minder files zijn. Mensen uit Wassenaar, Leiden en omgeving kunnen dan bij een P+R overstappen op de tram. Het winkelcentrum verwachten 14 miljoen mensen per jaar, een kleine 40.000 mensen gemiddeld per dag. Op drukke dagen zijn dat er natuurlijk veel meer dan 40.000 en dan zijn 4.000 autoparkeerplaatsen en 1.500 plaatsen voor fietsen te weinig, dus zien ze graag dat lijn 6 doorgetrokken wordt naar Wassenaar en er zelfrijdende busjes gaan rijden naar grote parkeerplaatsen in de buurt, zoals het ADO stadion.
Of die doorgetrokken lijn 6 er gaat komen weet ik niet, laatst stond die lijn nog op de lijst om opgeheven te worden.
The Mall of the Netherlands wil graag lijn 6 doortrekken naar Wassenaar, zodat er op drukke dagen minder files zijn. Mensen uit Wassenaar, Leiden en omgeving kunnen dan bij een P+R overstappen op de tram. Het winkelcentrum verwachten 14 miljoen mensen per jaar, een kleine 40.000 mensen gemiddeld per dag. Op drukke dagen zijn dat er natuurlijk veel meer dan 40.000 en dan zijn 4.000 autoparkeerplaatsen en 1.500 plaatsen voor fietsen te weinig, dus zien ze graag dat lijn 6 doorgetrokken wordt naar Wassenaar en er zelfrijdende busjes gaan rijden naar grote parkeerplaatsen in de buurt, zoals het ADO stadion.
Of die doorgetrokken lijn 6 er gaat komen weet ik niet, laatst stond die lijn nog op de lijst om opgeheven te worden.
Laatst gewijzigd door Stadsbus op zo 26 mei 2019, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Je gaat toch niet zeggen dat je "het krantje" geloofd?
HTM heeft helemaal geen interesse om lijn 6 te verlengen. De kans dat lijn 6 gaat eindigen op Station Mariahoeve is nog veel groter. HTM wil het liefst lijn 6 opheffen en of gedeeltelijk verbussen met dan E bussen...
De kans is groter dat lijn 46 een iets andere route in Leidschendam krijgt met een routeverlenging van Voorschoten naar Wassenaar. Maar dat is een zorg voor later.
HTM heeft helemaal geen interesse om lijn 6 te verlengen. De kans dat lijn 6 gaat eindigen op Station Mariahoeve is nog veel groter. HTM wil het liefst lijn 6 opheffen en of gedeeltelijk verbussen met dan E bussen...
De kans is groter dat lijn 46 een iets andere route in Leidschendam krijgt met een routeverlenging van Voorschoten naar Wassenaar. Maar dat is een zorg voor later.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
The Mall wil graag lijn 6 doortrekken hebben, de HTM inderdaad niet nee lijkt mij. Heb mijn vorige bericht even aangepast.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Mij lijkt het idee van "The Mall" grootheidswaanzin. Je zou dan een topattractie hebben en hoewel ik ze alle succes gun zie ik dat niet gebeuren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Als 'The Mall' betaalt, wil HTM (of EBS) wel rijden hoor. Kijk maar naar dezelfde situatie in Amsterdam: de Kroonenberg Groep (eigenaar van winkelcentrum Gelderlandplein) betaald de gratis(!) buslijnen 461 t/m 465 in Buitenveldert, welke door het GVB gereden worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Nieuwe traminfrastructuur aanleggen, mogelijk meer trams daarvoor moeten inkopen én exploiteren is alleen wel een iets andere schaal dan paar buurtbusjes (met vrijwilligers toch?) laten rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Als de nieuwe EBS-lijn 42 goed zou gaan lopen én The Mall genereert veel bezoekers uit o.a. Wassenaar kan je inderdaad (veel) eerder verwachten dat lijn 46 omgebogen zal gaan worden naar Wassenaar dan dat tram 6 doorgetrokken zal gaan worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Die Mall is prima bereikbaar met tram 2, 6 en 19 vanuit Den Haag en Leidschenveen. En ligt redelijk op loopafstand van station Mariahoeve. Ook streekbus 46 stopt er voor de deur.
Vanuit Scheveningen kun je overstappen van lijn 23 op de 2 of 6, dan heb je daar geen aanvullende buslijn nodig, zou ik zeggen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat EBS lijn 46 in de toekomst niet meer naar CS, maar naar Rijswijk laat rijden. Maar dan rijd grotendeels parallel aan HTM-lijn 23, en dat kan nou ook weer niet de bedoelding zijn, lijkt mij.
Alleen vanuit Wassenaar is die Mall inderdaad een beetje lastig bereikbaar. Een door de uitbater gefinancierd pendelbusje (zoals in Buitenveldert) zou dan een mooie oplossing zijn. Er zijn wel meer experimenten geweest met pendelbusjes om een vermeende vervoersvraag te bedienen, die na 2 of 3 jaar wegens gebrek aan belangstelling geruisloos zijn opgeheven...
Mocht dat busje vanuit het auto-minnende Wassenaar onverwacht een daverend succes zijn, dan zal EBS die verbinding op termijn vast wel structureel in z'n vervoerplan willen opnemen.
Vanuit Scheveningen kun je overstappen van lijn 23 op de 2 of 6, dan heb je daar geen aanvullende buslijn nodig, zou ik zeggen.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat EBS lijn 46 in de toekomst niet meer naar CS, maar naar Rijswijk laat rijden. Maar dan rijd grotendeels parallel aan HTM-lijn 23, en dat kan nou ook weer niet de bedoelding zijn, lijkt mij.
Alleen vanuit Wassenaar is die Mall inderdaad een beetje lastig bereikbaar. Een door de uitbater gefinancierd pendelbusje (zoals in Buitenveldert) zou dan een mooie oplossing zijn. Er zijn wel meer experimenten geweest met pendelbusjes om een vermeende vervoersvraag te bedienen, die na 2 of 3 jaar wegens gebrek aan belangstelling geruisloos zijn opgeheven...
Mocht dat busje vanuit het auto-minnende Wassenaar onverwacht een daverend succes zijn, dan zal EBS die verbinding op termijn vast wel structureel in z'n vervoerplan willen opnemen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Het laatste wat je zegt is inderdaad de gedachte van EBS. Het is een soort proefballon met het verschil dat het dit keer een hoge frequentie van 4x per uur in de spits wordt ipv de lagere frequenties tijdens de vorige proefballonnen.
Mocht dat succesvol worden valt het te verwachten dat de 46 dat traject op zich gaat nemen.
Wat 46 eventueel in Rijswijk te zoeken heeft heb ik even gemist en kan het zo gauw ook nergens terugvinden. Wat is daarvan het idee?
Mocht dat succesvol worden valt het te verwachten dat de 46 dat traject op zich gaat nemen.
Wat 46 eventueel in Rijswijk te zoeken heeft heb ik even gemist en kan het zo gauw ook nergens terugvinden. Wat is daarvan het idee?
Laatst gewijzigd door Daan76 op di 28 mei 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Nu rijdt de 46 tussen Voorburg en Den Haag parallel aan lijn 45. En CS is nou net die bestemming, die je vanuit Leidschendam net zo goed met de tram kunt doen.Daan76 schreef:Wat 46 eventueel in Rijswijk te zoeken heeft heb ik even gemist en kan het zo gauw ook nergens terugvinden. Wat is daarvan het idee?
Als de 46 naar Rijswijk zou rijden, zouden Rijswijkers rechtstreeks naar die Mall kunnen gaan. In een grijs verleden reed lijn 48 (Leiderdorp - Delft) al rechtstreeks Rijswijk - Leidschendam. Nadeel daarvan is, dat de 46 tussen Voorburg en Rijswijk dan parallel loopt aan lijn 23.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Ik snap hem weer!
Inderdaad is lijn 46 eigenlijk maar een raar lijntje geworden. Hij rijdt over z'n gehele route wel ergens parallel aan terwijl de bezetting ervan ook niet erg winstgevend lijkt te zijn. Ik zie hem eigenlijk meer als een soort assistent van lijn 45 dan als een volwaardige lijn.
Van oorsprong reed hij vanaf Den Haag/Voorschoten nog verder door naar Leiderdorp, later is inderdaad lijn 48 nog een poosje doorgetrokken naar Rijswijk.
Wat valt er te verzinnen om de 46 z'n bestaansrecht te laten behouden?
Inderdaad is lijn 46 eigenlijk maar een raar lijntje geworden. Hij rijdt over z'n gehele route wel ergens parallel aan terwijl de bezetting ervan ook niet erg winstgevend lijkt te zijn. Ik zie hem eigenlijk meer als een soort assistent van lijn 45 dan als een volwaardige lijn.
Van oorsprong reed hij vanaf Den Haag/Voorschoten nog verder door naar Leiderdorp, later is inderdaad lijn 48 nog een poosje doorgetrokken naar Rijswijk.
Wat valt er te verzinnen om de 46 z'n bestaansrecht te laten behouden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Ik heb weleens zitten denken om die 46 gewoon helemaal om te gooien en er een lijn Zoetermeer - Wassenaar van te maken.
Met links en rechts wat attractiepunten die je aan zou kunnen doen krijg je dan een (ring)-lijn die er ongeveer zo uit zou kunnen zien:
- Zoetermeer
- via snelle route naar Leidschenveen Oost (overstap Randstadrail Leidschenveen)
- Leidschendam Zuid (te bekijken of dat incl of excl. Leidsenhage/ziekenhuis is want van/naar Leidschenveen rijdt tram 19 immers ook al)
- Voorschoten Station
- Wassenaar
- Den Haag station Mariahoeve
- Leidschendam West/Zuid (incl. Leidsenhage Mall/ziekenhuis)
- Leidschenveen West (overstap Randstadrail Forepark + station Ypenburg)
- Zoetermeer
Dit kan dan met de 10-meter elektrische midibussen gereden worden die EBS besteld heeft. Qua lijnnummer de A-richting een ander nummer geven dan de B-richting want dat is wel zo duidelijk bij een dergelijk ringvormig traject.
Helaas heb ik er geen idee van of dit voldoende passagiers zou trekken of dat dit niet meer dan een buurtbusverbinding zou zijn.
Op de 45 moet je vervolgens wel weer iets met de weggevallen capaciteit op dat traject, dat kan misschien met gelede bussen opgelost worden?
Met links en rechts wat attractiepunten die je aan zou kunnen doen krijg je dan een (ring)-lijn die er ongeveer zo uit zou kunnen zien:
- Zoetermeer
- via snelle route naar Leidschenveen Oost (overstap Randstadrail Leidschenveen)
- Leidschendam Zuid (te bekijken of dat incl of excl. Leidsenhage/ziekenhuis is want van/naar Leidschenveen rijdt tram 19 immers ook al)
- Voorschoten Station
- Wassenaar
- Den Haag station Mariahoeve
- Leidschendam West/Zuid (incl. Leidsenhage Mall/ziekenhuis)
- Leidschenveen West (overstap Randstadrail Forepark + station Ypenburg)
- Zoetermeer
Dit kan dan met de 10-meter elektrische midibussen gereden worden die EBS besteld heeft. Qua lijnnummer de A-richting een ander nummer geven dan de B-richting want dat is wel zo duidelijk bij een dergelijk ringvormig traject.
Helaas heb ik er geen idee van of dit voldoende passagiers zou trekken of dat dit niet meer dan een buurtbusverbinding zou zijn.
Op de 45 moet je vervolgens wel weer iets met de weggevallen capaciteit op dat traject, dat kan misschien met gelede bussen opgelost worden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
In de huidige dienstregeling rijdt lijn 46 via de Binckhorst, maar met de komst van EBS verdwijnt dat routedeel ook weer en gaat HTM-lijn 28 altijd de volledige route rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Dat de 46 überhaupt door de Binckhorst is gaan rijden was het gevolg van een communicatiestoornis tussen verschillende partijen, als ik het goed begrepen heb. Dat wordt per augustus weer rechtgetrokken dus.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Lijn 45 is inderdaad de basislijn voor dit gebied.
De huidige 46 heeft wellicht vooral de functie om Leidschenhage en het Antoniusziekenhuis te verbinden met Voorschoten en Voorburg (met de diverse overstaps op HTM en trein die in Voorburg mogelijk zijn).
EBS heeft nu weinig veranderd rond Voorschoten / Leidschendam / Wassenaar (behalve die nieuwe 42-pendel dan). Ik vermoed dat ze de komende jaren goed naar de vervoercijfers in deze regio zullen kijken, en dan evt. hun netwerk gaan aanpassen.
De huidige 46 heeft wellicht vooral de functie om Leidschenhage en het Antoniusziekenhuis te verbinden met Voorschoten en Voorburg (met de diverse overstaps op HTM en trein die in Voorburg mogelijk zijn).
EBS heeft nu weinig veranderd rond Voorschoten / Leidschendam / Wassenaar (behalve die nieuwe 42-pendel dan). Ik vermoed dat ze de komende jaren goed naar de vervoercijfers in deze regio zullen kijken, en dan evt. hun netwerk gaan aanpassen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Onderdeel van de aanbesteding Haaglanden Streek was dat er het eerste jaar niet teveel veranderd mocht worden (even globaal gezegd, de details even achterwege latend). Dus inderdaad zullen er vanaf jaar 2 meer dingen kunnen gaan veranderen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Er zijn wel wat zwakke schakels in dit gebied die de 46 kan opvangen. Leidschendam noord is slecht aangesloten op het spoor. Als je lijn 46 via station Voorschoten laat rijden, bied je veel nieuwe verbindingen. Wel of niet via Binckhorst maakt qua rijtijd niet veel uit, maar Binckhorst zelf is nu nog geen topbestemming.Daan76 schreef:Van oorsprong reed hij vanaf Den Haag/Voorschoten nog verder door naar Leiderdorp, later is inderdaad lijn 48 nog een poosje doorgetrokken naar Rijswijk.
Wat valt er te verzinnen om de 46 z'n bestaansrecht te laten behouden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Rijtijd was zover ik weet ook niet het punt vwb het wel of niet via de Binckhorst laten rijden van de 46.
Ik ben wel benieuwd of het gaat lukken om daar een Randstadrail doorheen te laten rijden, plannen genoeg daarvoor maar nu de praktijk nog.
Ik ben wel benieuwd of het gaat lukken om daar een Randstadrail doorheen te laten rijden, plannen genoeg daarvoor maar nu de praktijk nog.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Welke nieuwe verbindingen dan (behalve straks op lijn 42 naar Wassenaar)? Volgens mij biedt een laagfrequente bus uit Leidschendam-noord naar Voorschoten weinig meerwaarde t.o.v. de reeds bestaande frequentere verbinding (tram-trein) via station Mariahoeve.Chauf21 schreef:Als je lijn 46 via station Voorschoten laat rijden, bied je veel nieuwe verbindingen.
Doortrekken van lijn 46 naar station Leiden Lammenschans biedt dan nog meer kansen, zou ik zeggen (overstappen op trein naar Alphen, op Leidse stad- en streeklijnen).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Het voordeel zit in reizen naar het noorden (Schiphol, Amsterdam). Met tram 6 en Mariahoeve ga je eerst de verkeerde kant op, waarmee je in de praktijk al gauw tot een half uur extra reistijd hebt.
Een laagfrequente bus is het probleem niet wanneer er een goede aansluiting is. De trein rijdt vier keer per uur, dus aansluitingen zijn dan belangrijker dan frequentie.
Een laagfrequente bus is het probleem niet wanneer er een goede aansluiting is. De trein rijdt vier keer per uur, dus aansluitingen zijn dan belangrijker dan frequentie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Je ken net zo goed lijn 46 door laten rijden naar Leiden Centraal. Zo ken je lijn 45 ontslasten. Beide lijnen 2x per uur, krijg je alsnog samen 4x per uur.Roeland schreef:Welke nieuwe verbindingen dan (behalve straks op lijn 42 naar Wassenaar)? Volgens mij biedt een laagfrequente bus uit Leidschendam-noord naar Voorschoten weinig meerwaarde t.o.v. de reeds bestaande frequentere verbinding (tram-trein) via station Mariahoeve.Chauf21 schreef:Als je lijn 46 via station Voorschoten laat rijden, bied je veel nieuwe verbindingen.
Doortrekken van lijn 46 naar station Leiden Lammenschans biedt dan nog meer kansen, zou ik zeggen (overstappen op trein naar Alphen, op Leidse stad- en streeklijnen).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Als je dan toch die 46 naar Leiden zou willen doortrekken zou ik eerder lijn 45 laten zoals die is en de 46 dan via de route van lijn 42/43 doortrekken naar Leiden (waardoor je de 43 qua frequentie kan halveren ten gunste van de 46). Anders gaan de 45/46 wel heel erg parallel aan elkaar lopen.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 25 aug 2019, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6535
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Haaglanden
Dan krijg je in feite de oude lijn 39 weer terug: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... ZiekenhuisOVspotter070 schreef:Je ken net zo goed lijn 46 door laten rijden naar Leiden Centraal. Zo ken je lijn 45 ontslasten. Beide lijnen 2x per uur, krijg je alsnog samen 4x per uur.Roeland schreef:Welke nieuwe verbindingen dan (behalve straks op lijn 42 naar Wassenaar)? Volgens mij biedt een laagfrequente bus uit Leidschendam-noord naar Voorschoten weinig meerwaarde t.o.v. de reeds bestaande frequentere verbinding (tram-trein) via station Mariahoeve.Chauf21 schreef:Als je lijn 46 via station Voorschoten laat rijden, bied je veel nieuwe verbindingen.
Doortrekken van lijn 46 naar station Leiden Lammenschans biedt dan nog meer kansen, zou ik zeggen (overstappen op trein naar Alphen, op Leidse stad- en streeklijnen).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten