Na het succes van vorig jaar besloot ik dan ook om met twee vrienden dit jaar wederom af te reizen naar Blerick. De ene zou ik ontmoeten op Nijmegen, de andere pas in Blerick. Op zaterdag 25 mei moest er dan toch een wekker gezet worden, want ik had toegezegd om op het station van Nijmegen te zijn om 09.15. Met de 1e klasse upgrades van Aking op zak stond ik dan met een slaperige kop (ik zal niet ontkennen dat het vrijdagavond een beetje aan de late kant is geworden


Eenmaal aangekomen in Blerick en braaf de 7 en een halve euro betaald te hebben konden we het terrein op. Na langs de modelspoorzooi langs te zijn gelopen en nog wat andere bekenden tegen te zijn gekomen gingen we naar het deel van het event waar het treinmaterieel opgesteld stond.
1. In de loods stond het één en ander aan materieel. Zo ook de 1315 van Fairtrains. Een tijdje terug was er een wedstrijdje georganiseerd op Facebook voor de nieuwe kleurstelling van deze loc. Wellicht is dit de laatste keer dat ik de loc in deze kleuren heb gezien. Links zien we nog de 1501, rechts de 1122.
2. En natuurlijk ook nog de andere kant van de 1315
3. Volgens Fairtrains moet de locomotief dus binnenkort op de baan verschijnen. De ATB is derhalve ook functioneel, zoals te zien in de cabine. Klein slordigheidje, de GSM-R apparatuur (buiten beeld) stond ook aan. Het versturen van een alarmoproep naar de treindienstleider was dus (zover mijn theoretische kennis reikt) mogelijk, evenals het bellen van de treindienstleider :X
4. Een andere locomotief die nog stond opgesteld was de 1501. De locomotief is tijdenlang niet meer voor het grote publiek verschenen tot vorig jaar tijdens het Multi Event. Ook in 2019 was de locomotief toegankelijk voor het publiek.
5. In de loods stond, zoals ik eerder in dit verslag heb geschreven, de 1122. Ook deze locomotief was van binnen te bekijken, echter was hiervan de machineruimte niet zichtbaar voor het publiek -o- Hetzelfde gold overigens ook voor de 1501. Wel konden we een kijkje nemen in de cabine van de 1122.
6. Hoewel de loc wel een UIC-nummer heeft is het maar de vraag hoe vaak deze nog op de hoofdbaan te zien zal zijn :( De motoren van de locomotief zijn gebruikt voor één van de 1300'en van Fairtrains.
7. Verder stond er binnen ook nog wat oud spul van wat ooit Locon was. Inmiddels is de 9902 een plukvoertuig geworden. Van binnen was hier tot dusver weinig van te merken. De 9802 heeft een zoveelste leven gekregen bij RFO, ondertussen administratief gezien als 6702. De locomotief wordt gebruikt voor allerlei rangeerwerkzaamheden in het land, zoals in Amersfoort, Blerick, Dordrecht, Moerdijk of Amsterdam. Samen zien we de locomotieven in de loods tijdens een rustig momentje.
8. Helaas was de Belg niet van binnen te bekijken (althans, niet toen ik er rond liep), dus moeten we het doen met een plaatje van de voorkant.
9. De 9902 was echter wel van binnen te bekijken. De cabinefoto is helaas te onscherp, maar in de machineruimte kon ik wel deze foto maken.
10. Tijd om de loods te verlaten, want buiten stond er ook nog wat opgesteld. Zo ook de nog enige geel/grijze 6400. DB had namelijk de 6461 gestuurd naar Blerick. Deze Duitse Herder kon ook van binnen bezichtigd worden. De oplettende kijker kan de nodige bedieningselementen voor het Duitse beveiligingssysteem zien. De machines zullen echter niet meer in Duitsland ingezet gaan worden. Hoewel er meerdere Duitse Herders zijn, kunnen er nog maar een handjevol naar Duitsland. De overige Duitse Herders hebben geen toelating meer (PZB-certificaat verlopen meen ik mij te herinneren). Op de achtergrond is trouwens nog de 2454 te zien.
11. Ook kreeg ik de kans om de motorruimte van binnen te bekijken. Allereerst een zijaanzicht.
12. Een deurtje verder probeerde ik nog om een foto van binnen te maken. Helaas is het wel erg donker (logisch, i know :Y ) dus moeten we het doen met een groot diafragma en relatief lange sluitertijd.
13. Om nog maar even binnen de techniek te blijven, ook de Sik van Fairtrains werd opengemaakt. Zo konden twee plaatjes van de motor gemaakt worden. Op de achtergrond nog de 2215 van het NSM en de 276, een Sik met kraan.
14. En nog van ietsje dichterbij.
15. Een klein stukje naar achteren stond het tegenovergestelde van een klein rangeerdieseltje zoals een Sik, een grote goederenlocomotief: De Vectron. LTE had de Vliegende Hollander gestuurd. Märklin had dit tevens ook gedaan alleen dan 87 keer zo klein. En zo zien we niet één, maar twee keer de 193 232

16. Hierna werd er nog een kijkje genomen in de cabine van de Vectron. De machinist van LTE vertelde leuk over zijn werk en over de Vectron. Een foto van de cabine kon niet ontbreken.
17. Tot slot nog het hoogtepunt voor velen. Er was namelijk een line-up opgesteld van 5 1200'en. Helaas is er maar ééntje rijvaardig van de 5. We zien van links naar rechts de 1251 (voormalig 1215) van Railexperts, en verder van Fairtrains de 1255 (voormalig 1221), de 1254 (voormalig 1214)...
18. ... (nog een keer de 1254), de 1252 (voormalig 1225) en de 1218.
Tot zover mijn fotoverslagje van Blerick dit jaar. Uiteindelijk zo'n 3½ uur binnen geweest, om 14.15 stonden we weer buiten de deuren. Ten opzichte van vorig jaar vond ik het tegenvallen

Ik dank u voor het lezen _O_ Hopelijk zijn het interessante foto's. 't is in ieder geval wat anders dan alleen maar 'het standaard' plaatje :)