Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Opening Uithoornlijn (Amsteltram) met ruim jaar uitgesteld. Verwacht wordt dat de tramlijn naar Uithoorn niet voor de zomer van 2024 zal rijden. Uithoornlijn, Uithoflijn, scheelt maar een paar letters, maar zelfde laken en pak dus...
fred1954 schreef:Opening Uithoornlijn (Amsteltram) met ruim jaar uitgesteld. Verwacht wordt dat de tramlijn naar Uithoorn niet voor de zomer van 2024 zal rijden. Uithoornlijn, Uithoflijn, scheelt maar een paar letters, maar zelfde laken en pak dus...
Ik heb navraag gedaan hoe het zit met R-net vs. GVB-huisstijl op de Amstelveenlijn. Alleen de nieuwe tramlijn Station Zuid - Westwijk (en in 2024 dus Uithoorn) gaat als R-net rijden. Tram 5 blijft zoals nu het geval is onder de GVB-formule vallen. Hier het volledige antwoord:
Ik heb het bij GVB nagevraagd. Hierbij het antwoord: “Een deel van de bestelling nieuwe 15G trams komt in R-netkleuren, omdat deze voertuigen inderdaad t.z.t. worden ingezet op de nieuwe Amstelveenlijn. Deze is door de Vervoerregio Amsterdam aangemerkt als R-netverbinding met bijbehorende uitstraling. (Lijnnummer wordt nog bekendgemaakt door GVB). De huidige lijn 5 blijft in GVB-formule. Het overige deel van de bestelling nieuwe 15G trams komt in blauw/wit. (Natuurlijk moet het materieel zelf uitwisselbaar zijn op het gehele tramnet. Dus je kunt een grijs/rode tram ook wel eens op een andere lijn tegenkomen. Dat zal sowieso het geval zijn vóórdat de nieuwe Amstelveenlijn klaar is, want de nieuwe 15G trams druppelen natuurlijk voor die tijd al binnen.) Zodra de Vervoerregio Amsterdam besluit lijnen tot R-net formules te bestempelen, melden we dat via de gebruikelijke kanalen.”
fred1954 schreef:Opening Uithoornlijn (Amsteltram) met ruim jaar uitgesteld. Verwacht wordt dat de tramlijn naar Uithoorn niet voor de zomer van 2024 zal rijden. Uithoornlijn, Uithoflijn, scheelt maar een paar letters, maar zelfde laken en pak dus...
Wel weer opmerkelijke smoezen: "het blijkt dat we grond moeten kopen" (dat was toch van meet af aan al bekend?) en "langdurige bestemmingsplanprocedures in de gemeente Amstelveen" (het tracé heeft toch altijd al spoorbestemming gehad?)
Dat laatste is nog maar de vraag: op dit moment ligt er geen spoor- of tramlijn ten zuiden van Amstelveen Westwijk, dus waarschijnlijk heeft die grond een andere bestemming volgens het bestemmingsplan.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Meltrain schreef:Dat laatste is nog maar de vraag: op dit moment ligt er geen spoor- of tramlijn ten zuiden van Amstelveen Westwijk, dus waarschijnlijk heeft die grond een andere bestemming volgens het bestemmingsplan.
Het zou toch redelijk stupide zijn dat het bestemmingsplan nog gewijzigd moet worden. In principe is het altijd de bedoeling geweest dat er nog iets van een OV verbinding zou komen... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ik heb even naar de gemeentelijke publicatie gekeken. Inderdaad heeft de strook grond van de voormalige spoorlijn al een tijd lang een (ov) verkeersbestemming. Maar in die tijd was het idee nog een busbaan. De trambaan wordt wat breder dan dat, en bovendien moet het opstelterrein ten behoeve van de Uithoorntrams groter worden dan de omvang die ontworpen was op puur de Amstelveentrams.
Zomaar een gedachte: het lijntje was enkelspoor. Als de reservering nou simpelweg over de bestaande spoordijk ging, met de gedachte daar een busbaan in één richting van te maken? Je begint naar ik aanneem pas nadat het besluit tot aanleg is genomen aan het bestemmingsplan te rommelen, en bestemmingswijzigingen duren per definitie eindeloos. Dan heb je zo een jaartje extra te pakken.
Bussen kunnen ook over de gewone weg retour rijden. Bij trams is dat aanzienlijk lastiger...
Busbanen hebben vooral hun nut in de spitsrichting, als er in de spits opstoppingen zijn. Zie bijv. Amsterdam - Purmerend, met een busbaan die alleen voor de spitsrichting wordt gebruikt.
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 14 jun 2019, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:Leesbaarheid: vorige post niet quoten.