Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Daniel schreef:Vandaag heeft men de lange treinseries door de werkzaamheden op de Zuidtak in de reisinfo op weten te knippen. Zo zag ik in Amersfoort eerder vanmiddag een IC naar Amsterdam Bijlmer ArenA op de borden staan.
Maar goed ook, want dit lange weekend is er naast een IC Amersfoort-Utrecht via twee routes ook nog een IC Amersfoort-Den Haag Centraal via twee routes.
De knip is dan wel weer een hele harde knip, zodat de IC die vanaf Hoofddorp de [serie=Sprinter|2019|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] vervangt op Hoofddorp zelf nog als IC naar Schiphol Airport staat aangekondigd. Pas vanaf Schiphol is op de borden te zien dat hij als Sprinter tot Amsterdam en vervolgens als IC naar Amersfoort rijdt.
Dit blijft ook altijd problemen opleveren, zelfs al denk je het perfect te hebben gedaan. Vorige week werd de 1600/3100 in Naarden-Bussum en in de trein zelf als IC Nijmegen aangegeven; toch presteerde de conducteur het om op station Bijlmer "eindbestemming" om te roepen en reizigers naar Utrecht naar de volgende trein vanaf spoor 8 te verwijzen... om daar een halve minuut later aan toe te voegen dat we "natuurlijk wel doorrijden naar Utrecht, Arnhem, Nijmegen" ... om vervolgens tot Nijmegen zelf ook in deze trein te blijven. In al die tijd heb ik hem overigens nul keer gezien.
Daniel schreef:Vandaag heeft men de lange treinseries door de werkzaamheden op de Zuidtak in de reisinfo op weten te knippen. Zo zag ik in Amersfoort eerder vanmiddag een IC naar Amsterdam Bijlmer ArenA op de borden staan.
Dat maakte de omroep in Utrecht, dat de intercity naar Amersfoort Schothorst via Amsterdam Bijlmer ArenA rijdt, een overbodige. Er stonden nu immers geen treinen naar Amersfoort Schothorst meer aangekondigd; die hadden eindbestemming Amsterdam Bijlmer ArenA gekregen.
Rond 17:50 hoorde ik op Bijlmer ArenA dat er een verstoring was in de treindienst tussen Amsterdam Centraal, Uitgeest en Alkmaar vanwege een defecte trein tussen Uitgeest en Castricum. Vanwege werkzaamheden rijden er vandaag geen treinen tussen Uitgeest en Alkmaar. Is dit een misser, of is er iets anders aan de hand?
De HC van de 2129 riep bij binnenkomst van Den Haag Centraal de aansluitende Sprinter naar Laan van NOI om. Voor Laan van NOI had men natuurlijk al in Leiden moeten overstappen. ;))
Dit komt waarschijnlijk door de uitgebogen [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] in de spits door de [serie=Intercity|2019|Zwolle - Almelo - Enschede17900[/serie].
Mmm... wordt er in dit geval soms mee bedoeld dat, als de [serie=Intercity|2019|Zwolle - Almelo - Enschede17900[/serie] een keer niet rijdt of te veel vertraging heeft, de 1600 dan het recht heeft om om .37 uit Hengelo te vertrekken in plaats van iets later, aangenomen dat hij al om .35 aangekomen is?
De [serie=Intercity|2019|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] kan niet eerder weg omdat de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ervoor zit, die op zijn beurt weer een lange stop in Aml heeft vanwege de inhaling door de [serie=Intercity|2019|Zwolle - Almelo - Enschede17900[/serie] en een goederentrein.
In Amersfoort is het vandaag opletten geblazen: door werkzaamheden vertrekken er om .10 en .40 twee cross-platform op elkaar aansluitende ICs naar Den Haag Centraal: een via Utrecht en de andere via Schiphol...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Als gevolg van de grote seinstoring tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA werd aan het eind van de middag een automatisch advies omgeroepen op station Gouda om via Rotterdam Centraal naar Schiphol te reizen. Kleinigheidje hoor, maar via Den Haag Centraal is dat slechts een half uur sneller
Hetzelfde advies kwam ook nog voor bestemmingen op de Zuidtak langs, daar scheelt via Den Haag Centraal reizen ook nog een overstap naast dat halve uur minder reistijd.
Edit: Ow wacht, op tijden met een aansluiting op de ICd kan het ook via Rotterdam in een uurtje. Maar dan nog lijkt het me voor het gevoel nogal om (en voor de Zuidtak dus nogsteeds een overstap extra)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Stiekem kan ik mij voorstellen dat dat beleid is: door de onoplettende reizigers om te laten reizen, voorkom je te grote drukte op andere routes. In het geval van gisteren voorkom je overvolle treinen van/naar Den Haag C, en opstoppingen op het station in de Hofstad.
Het ging hier bovendien om Gouda. Naar Sloterdijk is bijvoorbeeld als je niet via Bijlmer kan het snelst via Rotterdam Centraal en ICD naar Schiphol, of via Den Haag Centraal.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.